Vera Vinge Skrevet 18. april 2024 #161 Skrevet 18. april 2024 Jeg har ikke lest hele tråden, men har du forklart situasjonen deres til bhg, og hva sier de evt til det? Jeg skjønner at de ønsker å ha noen generelle føringer, så det ikke kommer og går barn gjennom hele dagen (dvs i praksis vet jeg ikke hvor stort problem dette er, siden de fleste foreldre jobber på dagen). Men de må jo kunne forstå at noen har behov for et unntak enkelte dager. Jeg gjorde som deg ts, en periode da mitt eldste barn var liten. Jeg jobbet ettermiddag/kveld på onsdager, og hadde barnet hjemme hele dagen hvis vi fikk til at mannen kom før jeg dro, eller en besteforelder kunne ha barnet en time eller to. Men det var også dager da jeg leverte barnet i bhg kl 14.30, på vei til jobb. Han ble da hentet i 16-tiden. Det var åpenbart den beste løsningen for barnet mitt, som fikk en hel eller nesten en hel dag hjemme med meg. Bhg skjønte dette. Og jeg hadde blitt utrolig oppgitt om de prøvde å nekte meg å gjøre det sånn. For din del kan det bety flere dager hvor barnet nesten ikke ser deg, om du skal forholde deg til kjernetiden disse dagene. For bhg skulle man også tro det var en fordel med et barn mindre nesten hele den dagen. Og jeg er helt enig i at man som samfunn må kunne legge til rette for at turnusarbeidere kan kombinere jobb og familieliv!
Anonym2015r Skrevet 20. april 2024 #162 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 23.50): Har et barn på 2 år som begynte I bhg i høst. Jeg har vært svært misfornøyd og synes ikke det fungerer for oss, slik det er lagt opp. Men dessverre lite jeg får gjort med det nå. Jeg jobber turnus, noe som innebærer at jeg tidvis har fridager, senvakter eller nattevakter. Egentlig mange muligheter for å kunne gi barnet fri, eller kortere dager. Systemet er derimot ikke lagt opp slik, og det irriterer meg så sykt! Synes stadig jeg leser om barnehageansatte som er overarbeidet, mye sykdom og nesten umulig å oppdrive vikarer. Var nylig på et foreldremøte hvor en ansatt sa at det ikke er noe attraktivt pga stort ansvar, mye støt og dårlig betalt. Likevel skal de være så a4 og nesten tvinge barna dit på bestemte tider. Da barnet begynte, fikk jeg beskjed om at kjernetid er fra 09.30-14.30. Barnet MÅ være der den tiden, sålenge ikke annet er avtalt. Kunne gjøres unntak HVIS det hadde legetime eller oppfølging til diverse, men ellers var annet fast. Jeg irriterer meg grønn over at det skal være slik. Jeg har flere ganger ønsket å ha barnet hjemme hvis jeg f.eks har senvakt (begynner kl 15, må dra 14.30 hjemmefra). Men barnet ender opp med å få gørrlange dager i bhg, fordi det MÅ leveres FØR 09.30. Hvorfor er ikke barnehagene fleksibel og lar foreldre levere f.eks 14.30? Jeg hadde fått mer tid med barnet mitt, det hadde sluppet å være i bhg fra 09.30-16.30 og det kunne jo kanskje spart personalet med å ha en mindre unge å kle på, bytte bleie på, legge (barnet mitt blir enda vugget i søvn i bhg) osv. Hadde det ikke vært bedre for dem å få et barn som nylig hadde spist og var uthvilt?? Synes det er så synd på barnets vegne at det må være så mange fler timer i bhg enn strengt nødvendig! Og dette flere ganger i uken. Jeg er den som elsker å være med barnet. Dra i skogen, på biblioteket, lese bøker, prøve å lage mat sammen osv. Jeg synes det er helt TOPP! Føler derimot at systemet og mannens jobb hemmer meg i å ta valgene jeg innerst inne tror er best for barnet vårt, når jeg selv har så mange muligheter! Flere som kjenner på det samme? Eller har tanker rundt dette? Anonymkode: 8b8b2...d40 I bhg jeg jobber er det kjernetid 10-14. Det betyr likevel ikke at ungen ikke kan komme, eller hentes, innenfor denne tiden, men vi vil da ha beskjed. Skal vi på tur så går vi kl 10, hvis det er planen. Har barnet ikke kommet til da, så får foreldrene levere der vi er. Levere ungen kl 1430, høres litt merkelig ut, da det er to timer til vi stenger, og det gjerne er litt oppbrudd i de tider. Voksne som går, av og til unger som hentes (-men det er veldig sjelden) frukt, bleieskift, påkledning.. Litt ettersom hvor vi er i ruta, pluss minus. Men for all del, det går sikkert an å tenke nytt. Opplever av og til foreldre som ringer oss 1045, og er sure fordi vi har gått på tur, og de står i bhg for å levere, uten å ga sagt fra. Det sto ikke på planen at vi skulle på tur. Det sto eks «utedag», eller noe helt annet. Vi er gjerne litt spontane, hvis det eks er fint vær. Likevel. Det jeg reagerte mest på, er at du skriver ungen din må vugges i søvn. Det er noe jeg mener dere bør få avvent det med. Vi er ikke blekkspruter, og er gjerne to- tre som skal legge tolv små, til samme tid. Det sier seg selv at det er håpløst å vugge alle i søvn. La det sovne av seg selv, uten hjelp av dere, eller sånn der vuggegreie som er så inn. Gjerne med lyder, da flere bhg har store barn som leker i nærheten av der de små sover. 1
UserBlqvla Skrevet 23. april 2024 #163 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 10.09): tenker du at toåringen skal være hjemme alene til faren kommer hjem fra jobb da? Anonymkode: 9af6a...698 Nei da tenker jeg at de kan levere barnet tidligere de dagene det er snakk om
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #164 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 13.51): ja, alle skjønner det er tungvint. Det betyr likevel ikke at barnehagen har lov å ordne det slik som TS beskriver. Vi har skoleplikt i Norge, men ikke barnehageplikt. Barnehagen er en tjeneste vi betaler for, og det er selvfølgelig lov å bruke den mindre enn full tid. Anonymkode: 9af6a...698 Nei det er ikke skoleplikt i Norge, men opplæringsplikt! Man kan velge å undervise barna selv hjemme eller på privatskole 😊 Norsk hjemmeundervisningsforbund (NHUF) Anonymkode: 10b64...ddc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå