Gå til innhold

Barnehage- noe drit slik det er lagt opp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Nå har jeg tatt meg tid til å lese gjennom hele tråden. Jeg ser det er utrolig delte meninger ang dette, og det har vært utrolig interessant lesning.

Men inntrykket jeg får, er at barnehagen kan gi et bedre pedagogisk tilbud enn meg. Helt ærlig, jeg er kraftig uenig. Hvertfall her hjemme hos oss.

Ungen både tegner og maler hjemme hver eneste dag. Legger puslespill med 15 brikker på egenhånd (ber sjeldent om hjelp) og skravler som en foss. Sier hele setninger med opptil 9 sammenhengende ord. Har sluttet med bleie.

Vi benytter oss av lokale tilbud som svømmehall, åpen barnehage og bibliotek. Er masse andre barn å møte der, så barnet får bli kjent med unger i alle aldre. Ikke bare en bestemt aldersgruppe mellom 1-3 år. Vi bor i et nydelig borettslag med flere barn. Er ute nesten hver dag, så langt det lar seg gjøre. Andre barn synes det er koselig med 2-åringen og kommer ofte bort for å hilse på. Et par jenter på rundt 7 år +/- elsker å leke med barnet, så det lærer seg også å ta imot hjelp og litt trøst fra andre barn også. Store som små. Er ofte barn å se i borettslaget pg mange foreldre i permisjon.

Barnet hjelper til med matlaging, får oppgaver (hente paprika, dekke bord, finne slikkepott osv). Det kan telle til 15 og nesten halvparten av alfabetet.

Vi ser KUN på tv på morgenen i helg. 

Til sammenlignign: barnehagen har nesten ikke vært ute i hele vinter. Har tidvis gått både 2 og 3 uker mellom hver gang di gikk ut, og da var dem ute i 30 min. Ikke fortell meg at dere oppriktig mener det er sunnere for en snart 2-åring å sitte inne på et lite rom på rundt 40 kvm en hel vinter med 10 barn og 3 voksne?? Jeg hadde klikka.

Og for det andre: jeg jobber turnus og er ofte borte på ettermiddager og kveldstid. Dette gjør isåfall at jeg som mor mister ENDA mer tid med barnet, enn dere som jobber man-fre 08-16. Jeg kan risikere å gå både 2 og 3 dager uten å se barnet, fordi jeg jobber kveldstid. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal sitte igjen med en følelse av at det aldri så moren sin. Kan lett unngås, men tydeligvis er ikke systemet lagt opp til at foreldre i helsevesenet skal få tid med barna. Vi går glipp av både helger, bursdager, helligdager og andre store hendelser i barnets liv. Jeg har på mange vis mye frihet, men også en hel haug med begrensninger.

Ingen er tjent med at jeg sier opp jobben i helsevesenet heller. Det skrikes virkelig etter folk med min utdanning, men ting som dette gjør jo yrket svært uattraktivt for min del🤔 og til syvende og sist: det er jo barnet som rammes hardest av at ting ikke kan tilrettelegges og at det får ekstra lange dager i bhg 

Ts

Anonymkode: 8b8b2...d40

jeg heier på deg! det høres ut som barnet ditt har gode, innholdsrike dager sammen med sine nærmeste. Selv den beste barnehage kan ikke erstatte kvalitetstid og rolige dager med foreldrene. Og det er jo helt riktig som du peker på, at alle som jobber full tid får altfor lite tid med barna, og da blir det jo helt feil å bruke barnehage når du har fri, selv om det er på andre tider enn andre. Vi har jo sett nok tråder der folk nærmest blir mobbet for å handle eller lage middag før de henter i barnehagen, og så skal plutselig den motsatte situasjonen også være gal.

Anonymkode: 9af6a...698

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet til TS. Det er fullt lov å levere når du måtte ønske. Selv leverte jeg barnet vårt støtt og stadig senere på dagen, og noen dager tok jeg barnet fri hele dagen. Det er ikke noe lov som sier at du må levere barnet. 

Trist at folk lar andre styre bort gleden man ville fått ved å være mer sammen med barna. 

AnonymBruker
Skrevet

Systemet er laget sånn, det er flere faktorer med det å jobbe turnus og ha barn som er vanskelig. Men å rakke ned på annen yrkesgruppe som flere gjør med å kalle barnehagen for kun  barnepass er ikke ok uansett grunn.

De mangler søkere til sykepleiestudiet og de mangler søkere til barnehagelærer, to yrkes grupper som er samfunnskritiske og må harmonere med "vanlig" arbeidstid. Ingen tvang og ingen som kan erstatte foreldrene og det har heller ingen sagt eller skrevet i tråden.

Men å forlange at systemet føyer seg kun etter sin egen turnus er å gripe fatt i halmstrå. Istedenfor å klage på ett kvinneforum så begynn å se hele bildet. Det er ikke slik det var før med hjemmeværende mødre og fedre som jobbet, vi jobber mer i ett hamsterhjul enn før.

Så ta tiden du trenger med barnet ditt men ikke rakk ned på folk med like lang utdanning som deg selv og hev deg over de som at deres yrket er meningsløst. Alle vil det beste for hverandre i det lange løp. 

Anonymkode: 53ae3...58d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 22.58):

Hovedgrunnen for at barnehage eksisterer er at foreldre trenger en plass å ha barnet når de er på jobb. Altså er bhg en oppbevaringsplass. Barnehage er egentlig et nymotens fenomen, barna har blitt bare yngre og yngre ved oppstart iom at mor må fort tilbake i jobb grunnet økonomi. 

At barnehagene etterhvert har fått et såkalt pedagogisk opplegg skulle vel bare mangle siden mange barn tilbringer like mye (om ikke mer) våkentid i bhg som sammen med foreldrene.

Tidligere var mor hjemmeværende, barna lekte sammen i gata og trengte man barnepass stilte bestemor eller naboen opp.

Det er ikke barna som har behov for barnehage, det er foreldrene og samfunnet slik det er lagt opp i dag.

Anonymkode: f66ff...0c6

https://www.forskning.no/arbeid-barn-og-ungdom-historie/slik-var-barnehagene-i-gamle-dager/1761771

Barnehager har en ca 200 års historie i Norge. Tidligere var det storfamilien med eldre søsken og kanskje besteforeldre som passet, mødrene trengtes også i jobb for å få familien til å gå rundt. Den hjemmeværende moren slik vi kjenner den er derimot et nymotens fenomen. Hvis en tenker tilbake til det vi lærte på skolen så er det helt åpenbart at mødre ikke bare var med barn. Uten vann, strøm og renovasjon var livet hardt med stell av dyr, matlaging, opprydding, laging av klær, osv.

Anonymkode: a2f59...ea5

• Nyttig 2
Skrevet

Vi må levere før 10 når barnet skal i barnehagen. Dette for at barnet skal få med seg planlagte aktiviteter. Ønsker vi å levere litt senere, må vi gi beskjed at vi kommer senere. Men vi kan hente når vi vil og ha barnet hjemme de dagene som passer oss, det har strengt talt ikke barnehagen noen myndighet til å styre. Men ser ikke poenget med å levere barnet så sent som 1430 som du skrev over, da kan man like gjerne ha barnet hjemme den dagen tenker jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
UserBlqvla skrev (7 minutter siden):

Vi må levere før 10 når barnet skal i barnehagen. Dette for at barnet skal få med seg planlagte aktiviteter. Ønsker vi å levere litt senere, må vi gi beskjed at vi kommer senere. Men vi kan hente når vi vil og ha barnet hjemme de dagene som passer oss, det har strengt talt ikke barnehagen noen myndighet til å styre. Men ser ikke poenget med å levere barnet så sent som 1430 som du skrev over, da kan man like gjerne ha barnet hjemme den dagen tenker jeg. 

tenker du at toåringen skal være hjemme alene til faren kommer hjem fra jobb da?

Anonymkode: 9af6a...698

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Unnskyld, hva leste jeg nå? Har dere kontaktet barnevernet fordi foreldre ikke leverer til kjernetid? Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilket av vilkårene i barnehageloven paragraf 46 dere mener at slike tilfeller faller inn under? 

Anonymkode: 0fcea...22e

Dette gikk mer under paragraf 42. Som sagt, dette gikk ut over både trivsel, læring og utvikling. Da har vi plikt til å ta tak i det. 

Anonymkode: e9359...8c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har følt på mye av samme problematikken. Da min eldste gikk i bhg kunne jeg levere når jeg selv ville, men risikerte at dem var ute på tur å at jeg dermed måtte levere langt inni skogen eller nede i fjæra. Men når jeg selv jobbet ettermiddag, så var det fint å ha en rolig morgen, hvor vi brukte god tid på frokost og kos før jeg leverte mellom 10 og 12 når vi var klar. 
Men lillebror hadde vi et tilfelle der vi ble nektet å levere fordi klokken var over 09.30, var far som hadde en rolig morgen. Endte med at jeg måtte gå tidligere fra jobb å far kom for sent den dagen. Da sjekket jeg opp regelverk, dem har faktisk ikke lov å nekte deg å levere for en plass du betaler for i kjernetiden, selv om dem foretrekker at du har levert før 9.30. 
Men, etter å ha krangla med dem om mange slike småting, hvor dem er god å svare med hersketeknikk, føler jeg meg presset til å bare godta deres idiotiske holdninger så dem ikke blir sur å lar det gå utover mitt barn. 
Men jeg føler at vi småbarnsforeldre i stor grad blir utsatt for press og hersketeknikk, når vi selv bare ønsker at barna våre skal ha det best mulig. 

Anonymkode: 86e09...ad1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Systemet er laget sånn, det er flere faktorer med det å jobbe turnus og ha barn som er vanskelig. Men å rakke ned på annen yrkesgruppe som flere gjør med å kalle barnehagen for kun  barnepass er ikke ok uansett grunn.

De mangler søkere til sykepleiestudiet og de mangler søkere til barnehagelærer, to yrkes grupper som er samfunnskritiske og må harmonere med "vanlig" arbeidstid. Ingen tvang og ingen som kan erstatte foreldrene og det har heller ingen sagt eller skrevet i tråden.

Men å forlange at systemet føyer seg kun etter sin egen turnus er å gripe fatt i halmstrå. Istedenfor å klage på ett kvinneforum så begynn å se hele bildet. Det er ikke slik det var før med hjemmeværende mødre og fedre som jobbet, vi jobber mer i ett hamsterhjul enn før.

Så ta tiden du trenger med barnet ditt men ikke rakk ned på folk med like lang utdanning som deg selv og hev deg over de som at deres yrket er meningsløst. Alle vil det beste for hverandre i det lange løp. 

Anonymkode: 53ae3...58d

Det er vel ganske tydelig at hovedinnlegget ble skrevet i frustrasjon og fortvilelse? TS oppfatter det som om barnehagen fratar henne tid med sønnen fordi de mener kjernetiden er viktigere for denne toåringen enn at han får sett sin egen mor i løpet av dagen. Argumentet om at det vil virke forstyrrende og opprørende på de andre barna faller på sin egen urimelighet, de er vant til vaktskifter og at barn hentes og leveres til ulike tider utenom kjernetiden, hvorfor skulle dette være noe vanskeligere å godta?

Vi får stadig blandete meldinger fra barnehagepersonell. På den ene siden er dere så underbemannet og overarbeidet at dere umulig kan hjelpe barne med grunnleggende ting som å slutte med bleier, og foreldre er grusomme om de leverer i barnehagen når de selv er syke eller trenger å sove ut etter nattskift. På den annen  side er barnehagen "en viktig pedagogisk institusjon" og det er essensielt at barna går der, for foreldrene er ikke i stand til å lære dem noe som helst selv.

Dessuten, det er ikke noe "bare" med barnepass. Barnepass er svært viktig. For å sette det på spissen, barn som ikke lærer bokstaver før skolestart tar det igjen fort, barn som ikke blir passet ordentlig på kan dø. Ulykker var en mye hyppigere årsak til barnedødsfall den gangen det var vanskelig å få tilgang til trygge barnepassordninger.

Anonymkode: 1603a...3ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi får stadig blandete meldinger fra barnehagepersonell. På den ene siden er dere så underbemannet og overarbeidet at dere umulig kan hjelpe barne med grunnleggende ting som å slutte med bleier, og foreldre er grusomme om de leverer i barnehagen når de selv er syke eller trenger å sove ut etter nattskift. På den annen  side er barnehagen "en viktig pedagogisk institusjon" og det er essensielt at barna går der, for foreldrene er ikke i stand til å lære dem noe som helst selv.

Dette. Det er ikke mer enn et par uker siden det var en stor diskusjon både her og i media ellers som gikk på hvorvidt det er greit å levere i barnehage når en selv har fri. Mange, også barnehageansatte, mener nei. Det var til og med galt å dra og handle eller trene før henting i barnehage, fordi det var galt å gi det stakkars barnet en "unødvendig" ekstra time i barnehagen, fikk vi beskjed om. Men hvis mor har fri en formiddag, så stiller plutselig saken seg annerledes? Det kan bli vanskelig å gjøre alt riktig, med mindre man jobber fra 9 til 14:30, men det er det jo ingen som gjør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er jeg også helt enig i. Jeg vokste også opp på den tida da de fleste ikke gikk i barnehage, og så og si ingen toåringer. Likevel var det ikke noe problem med oppmøte på skolen (det er mer forsentkomming nå, har jeg inntrykk av) og vi lærte det vi skulle også.

Dette funker når ALLE gjør det slik. Å være den blant få som kommer til skolen uten å ha et nettverk som aller andre har får det selvsagt vanskeligere i starten. Og når det å stå utenfor er det verste som skjer, ja da er det kjipt å ha det slik fordi mor og far ikke likte konseptet barnehage. Det går selvsagt bra! Men det blir sikkert annerledes.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Disse tingene lærte vi hjemme, jeg begynte på skolen i 1982 og alle kunne skrive navnet sitt, telle, klippe med saks, fargelegge innenfor strekene osv. Vi kunne mye om dyr og natur fordi vi lekte nye ute, de av oss som hadde mindre søsken kunne jaggu litt om det også, jeg visste hvordan man skiftet tøybleier og hvordan de ble rengjort. Vi kunne syke på tohjuling og dra akebrettet opp bratte bakker selv, stå på ski uten voksenhjelp (det er det mange barnehagebarn som ikke kan). Vi var langt mere selvstendige fordi vi ikke hadde voksne med oss når vi var ute og lekte.

Anonymkode: b57a6...c02

Ja fordi foreldre var hjemme? Du lærte neppe alt selv? De fleste foreldre gidder ikke gjøre dette i dag når det finnes et enklere valg. Den gangen var det mer det som måtte til fordi det var sånn det var. 2024 er annerledes. For barnas del lurt å henge litt med, ikke bare snakke om hvor fint ting ar før.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts her

Ingen er tjent med at jeg sier opp jobben i helsevesenet heller. Det skrikes virkelig etter folk med min utdanning, men ting som dette gjør jo yrket svært uattraktivt for min del🤔 og til syvende og sist: det er jo barnet som rammes hardest av at ting ikke kan tilrettelegges og at det får ekstra lange dager i bhg 

Ts

Ville funnet en annen barnehage dersom et møte med styrer ikke når frem til en enighet om hva som passer deg. Fortsett og prøv til du finner det du trenger :) Er ofte mange barnehager å velge mellom. Eller lei inn noen/be om hjelp fra familie etc. Ingen her tviler på verken at det er fint for en 2-åring å ikke være i bhg, eller at du ikke gir et godt tilbud. Diskusjonen handler om noe prinsipielt, ikke så mye om deg egentlig. Du står fri til å gjøre hva du vil, uansett hva KG måtte mene. Noen barn trives best med faste rutiner, andre bryr seg ikke om rutiner i det hele tatt. Du kjenner jo ditt barn best ❤️ 

Anonymkode: 84f89...247

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette funker når ALLE gjør det slik. Å være den blant få som kommer til skolen uten å ha et nettverk som aller andre har får det selvsagt vanskeligere i starten. Og når det å stå utenfor er det verste som skjer, ja da er det kjipt å ha det slik fordi mor og far ikke likte konseptet barnehage. Det går selvsagt bra! Men det blir sikkert annerledes.

Anonymkode: 84f89...247

Dette er bare tull. Da mine barn startet på skolen, så kjente de bare et fåtall av elevene i klassen, da elevene gjerne kommer fra mange forskjellige barnehager. Og de har fått nye venner på et blunk kort tid etter skolestart, det er ikke sånn at de fortsetter å være sammen med de de gikk i barnehage med. Men det er selvsagt et pluss med en viss grad av sosial kompetanse.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt må det være noen regler i barnehagen, både for barnas og de ansatte sin forutsigbarhet. Hadde alle kunnet levert og hentet når det passet dem hadde ikke barnehagen fungert som den pedagogiske virksomheten den er. Faste rammer og forutsigbarhet er viktig for barna. Både ditt og de andre. Samtidig er det lov å ta et godt magadrag og se etter løsninger. En levering så sent som 14.30 kan godt hende en finner en løsning på for et barn på to år. De lever mer i nuet og tar i utgangspunktet ikke skade av å miste en aktivitet, ikke være kontinuerlig med i leken osv. Hvis ditt barn takler å leveres noen dager på dette tidspunktet, så burde det går bra. Samtidig må du som mor da være klar over at du leverer barnet til et personal som stadig tynnes ut. Det er ikke sikkert de har tid til å ta mot barnet ditt og følge det inn i lek på denne tiden. Og barnet ditt er på et annet stadie på dagen enn de andre barna. Foreldrene må også være lydhør for at eventuelle slike løsninger ikke nødvendigvis kan imøtekommes. Det kan fungere om noe få kommer til annen tid enn "normalt", men ikke om de fleste gjør det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
46 minutter siden, Tullpeis said:

Selvsagt må det være noen regler i barnehagen, både for barnas og de ansatte sin forutsigbarhet. Hadde alle kunnet levert og hentet når det passet dem hadde ikke barnehagen fungert som den pedagogiske virksomheten den er. Faste rammer og forutsigbarhet er viktig for barna. Både ditt og de andre. Samtidig er det lov å ta et godt magadrag og se etter løsninger. En levering så sent som 14.30 kan godt hende en finner en løsning på for et barn på to år. De lever mer i nuet og tar i utgangspunktet ikke skade av å miste en aktivitet, ikke være kontinuerlig med i leken osv. Hvis ditt barn takler å leveres noen dager på dette tidspunktet, så burde det går bra. Samtidig må du som mor da være klar over at du leverer barnet til et personal som stadig tynnes ut. Det er ikke sikkert de har tid til å ta mot barnet ditt og følge det inn i lek på denne tiden. Og barnet ditt er på et annet stadie på dagen enn de andre barna. Foreldrene må også være lydhør for at eventuelle slike løsninger ikke nødvendigvis kan imøtekommes. Det kan fungere om noe få kommer til annen tid enn "normalt", men ikke om de fleste gjør det.

De fleste gjør det jo heller ikke sånn, da de fleste har dagjobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg jobber i barnehage og vi har aldri sagt at barn må være i barnehage innen for klokkeslett med mindre barnevern har vært involvert! Vi anbefaler utfra barns behov. En sosial 6 åring kommer nok fortere inn i lek kl 11 enn en sjenert 2 åring. Virker som du kun vil se det du ser, og med det, det negative. Barnehagen er på ingen måte kun oppbevaring, og hvis det er det du behøver, så vil det nok være fint å ha en dagmamma som kan komme til deg. Tror ingen ansatte anbefaler å levere 14.30, men det kan gå for den ene gangen.

Det er fint at du har tid og overskudd til ditt barn, men gi heller barnet ditt en hel dag fri. Det tipper jeg at du har i din turnus! Så se barnets behov og ikke ditt! Barnet ditt takler en underbemannet dag, selv om det ikke er drømmesituasjon. Hvordan skal hen håndtere det hvis hen blir skånet hele veien, og brått er hen 6 år på skolebenken med vikar? Hjelp barna å bli robuste og tenk på alt det gode barnet ditt får av å gå i barnehage. 

Anonymkode: 945a9...7c1

• Liker 2
Skrevet
On 4/14/2024 at 11:57 PM, AnonymBruker said:

Du bestemmer da over når du leverer barnet i barnehagen, vel? De kan vel kun si, «leverer du ikke da KAN vi være på tur…» eller evt da går barnet glipp av ulike aktiviteter. Men barnehager bestemmer jo ikke at du MÅ levere sånn og sånn? Iallefall ikke sør i Norge. Du betaler for barnehagen, du bestemmer jo selv hvor mye du bruker den! Er forresten pedagog i barnehage selv. 

Anonymkode: 21f95...e76

Barnehagen bestemmer sine egne regler. Disse reglene godkjenner man lår man signerer kontrakt med Barnehagen. Liker man ikke reglene kan man finne seg en annen barnehage som har andre regler.

Barn trenger struktur og rutiner i hverdagen. Om barna stadig kommer og drar på forskjellige tidspunkt er det umulig for Barnehagen å legge opp en god plan for dagen. Det skaper mye støy når nytt barn kommer og skaper uro for hele gruppen. Samtidig om barn drar om ikke får være med på en aktivitet de gledet seg til fordi nor plutselig bestemte seg for å hente tidlig eller levere sent. Respekter de ansatte og de andre barna i barnehagen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, jeg jobber i barnehage og vi har aldri sagt at barn må være i barnehage innen for klokkeslett med mindre barnevern har vært involvert! Vi anbefaler utfra barns behov. En sosial 6 åring kommer nok fortere inn i lek kl 11 enn en sjenert 2 åring. Virker som du kun vil se det du ser, og med det, det negative. Barnehagen er på ingen måte kun oppbevaring, og hvis det er det du behøver, så vil det nok være fint å ha en dagmamma som kan komme til deg. Tror ingen ansatte anbefaler å levere 14.30, men det kan gå for den ene gangen.

Det er fint at du har tid og overskudd til ditt barn, men gi heller barnet ditt en hel dag fri. Det tipper jeg at du har i din turnus! Så se barnets behov og ikke ditt! Barnet ditt takler en underbemannet dag, selv om det ikke er drømmesituasjon. Hvordan skal hen håndtere det hvis hen blir skånet hele veien, og brått er hen 6 år på skolebenken med vikar? Hjelp barna å bli robuste og tenk på alt det gode barnet ditt får av å gå i barnehage. 

Anonymkode: 945a9...7c1

Takk for svar fra deg. Det kan godt tenkes jeg har for store forventninger til barnehagen, eller er svært negativ og har låst meg til det.

Men jeg synes det er vondt når det nesten er nye vikarer månedlig som ikke kjenner barna, sykemeldinger blandt de fast ansatte og det med jevne mellomrom bare er 2 ansatte på 10 barn på småbarnsavdeling (begrunnelse med at de får hjelp fra de andre avdelingene ved behov). De har omtrent ikke vært ute i vinter (har gått oppmot 2 hele uker uten at barna har vært ute i barnehagen). Tur forekommer sjelden, kanskje 1 gang i mnd. Og da går dem til en lekeplass som er rett over gata, max 100 meter unna.

Barnet får som oftest fri når jeg har fri, skal ikke stå på det. Samtidig kan jeg også i perioder jobbe 3 aftenvakter på rad, noe som innebærer at det går 3 døgn før jeg får ordentlig tid sammen med det igjen. Jeg rekker smått å se det en times tid på morgenen før vi må rushe avgårde for å rekke leveringsfristen. Jeg mister også hver 3. Helg sammen med barnet mitt pga jobb.

Foreldre med vanlig a4 jobb får hver ettermiddag, helg og helligdager sammen med barnet. Her mister jeg mye tid pga min jobb, og det er jo barnet dette til syvende og sist går utover. Så kommentaren din om å se barnets behov, og ikke mitt. Er det ikke det jeg til syvende å sist prøver å gjøre i denne situasjonen? 

Man skal ikke se lengre enn til Sverige hvor dem har helt andre ordninger og oppfatninger. Der må turnusforeldre levere timeliste og får ikke levere før de starter på jobb. Det er ganske strenge regler, for at barnet skal få kortest mulig dag i bhg.  I mitt tilfelle blir jo barnet vårt det "stakkars barnet" som alltid får de lengste dagene. 

Har jeg dagvakt er det i bhg fra 07-16.30. Senvakt: 9.30- 16.55 (bhg stenger kl 17 og far bruker 45 min fra jobb til bhg). Nattevakt: 07.15- 14.30 fordi far må levere før jeg rekker komme hjem. Mye av dette kunne vært unngått, hvis man fikk være litt mer fleksibel på barnets vegne. Hadde det ikke da vært fint for barnet å tidvis kunne få kortere dager? 

Jeg leser også stadig om ansatte som er overarbeidet, klaging på foreldre som leverer i bhg selv om de har fri og barn som får alt for lange dager i bhg. Tenkte jeg kunne gjøre alle en tjeneste med å ha barnet hjemme og heller levere senere når jeg begynner på jobb. 

Og over til en helt annen side: jeg synes dette har vært en vond overgang.  Det er vondt å sende barnet så mange timer i bhg, når vi egentlig ikke har behov for det. Og jeg klarer virkelig ikke se hvor mye mer det pedagogiske tilbudet i bhg er, sammenlignet med det jeg kan tilby hjemme per dags dato. Jeg har mange ganger vært inne på tanken om å gå kraftig ned i stilling eller slutte jobbe. Jeg vet at tiden som er nå, får jeg ikke igjen med barnet mitt. Samtidig er det et skrikende behov etter min utdanning (veldig spesialisert yrke innen helsetjenesten). Sier jeg opp jobben, gir dette store konekvenser for pasienter. En del risikerer da å måtte dra privat og betale for tjenesten selv- fordi den ikke kan tilbys hos oss. Føler jeg bærer en ekstra byrde på skuldrene mine pga det. Skal sies at stillingen min er delt, så jobber både i avdeling (enklere å erstatte, men er likevel ikke lett) og på poliklinikk (har prøvd å utlyse 2 stillinger til i snart 2 år, uten å få en eneste søknad).

For min del frister det ikke å få flere barn slik situasjonen er nå. Jeg er ikke interessert i å få barn som en barnehage skal oppdra, fordi det skal hindre meg i å ha barnet hjemme når jeg har mulighet. Norge skriker jo i tillegg etter flere barn.

Dette ble nok dratt langt ut av den opprinnelige sammenhengen i hovedinnlegget, men er mye av dette som spiller inn på irritasjonen min over barnehagen og kjernetiden.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 7.42):

Hva er barnets beste? Tviler på det er å bli levert kl 14/14.30 når andre begynner å gå hjem. 
Ellers kan man jo selvsagt levere når man vil , men det kan ho bli vanskelig for barnet å komme inn i lek 

Anonymkode: 3b2d2...456

Vil tro at en 2-årings beste er å få være sammen med mamma som gjerne vil finne på aktiviteter med barnet. Det er fint å være i barnehagen, men under store bildet så har man alt for lite tid sammen, så foreldre som har overskudd og mulighet til å være med barna er det beste alternativet! 

Anonymkode: 4c62f...eb2

Skrevet

Ts jeg ser du og andre skriver at de som jobber i barnehage blir sure etc for at man levere selv om man har fri...dette gjelder BARE i ferien som påske og romjula. Og de blir ikke sure i den forstand..men.o feire så skal man sette opp om barnet har fri eller ikke...og når 10 har skrevet at de kommer...men 6 av disse tar seg fri i steden...da blir de ansatte litt irriterte da dette har med deres avpasse ring etc å gjøre.

Og ingen ansatte blir sure etc om du trener eller handler mat før du henter barnet i barnehagen..der er bare andre mammaer på kg som blir det 

Skrevet
43 minutter siden, Sofakona said:

Ts jeg ser du og andre skriver at de som jobber i barnehage blir sure etc for at man levere selv om man har fri...dette gjelder BARE i ferien som påske og romjula. Og de blir ikke sure i den forstand..men.o feire så skal man sette opp om barnet har fri eller ikke...og når 10 har skrevet at de kommer...men 6 av disse tar seg fri i steden...da blir de ansatte litt irriterte da dette har med deres avpasse ring etc å gjøre.

Ikke alle vet 5 uker i forveien når de kommer til å jobbe. Ikke alle vet 5 uker i forveien når de evt har mulighet for alternativ barnevakt. Ikke alle vet 5 uker i forveien om barnet kommer til å ha lyst til å gå i barnehagen eller om det kommer til å gråte og nekte. Så da er det lettere å krysse av for "kommer" for sikkerhets skyld når man ikke vet, når det uansett ikke koster noe mer enn å krysse av for "fri". Så her har jeg sikkert vært skyldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...