Gå til innhold

Innafor å tilby gjester betale for egen overnatting, bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette går bare ikke an! Nesten så jeg ville vurdert å ikke svare på invitasjonen. Tenker TS at gjester skal bruke kr 8000,- på overnatting de ikke selv ser behov for? Hva koster enkeltrom på dette hotellet? Det er trange tider og jeg synes det er veldig rart at folk ikke moderer seg mere. Jeg hadde aldri kommet i dette bryllupet, selv ikke om jeg var forlover. 

Anonymkode: d0fa9...24d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
50 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Hvorfor krever hotellet dette?

For å tjene penger. 

Sannsynligvis har de flest gjester i forbindelse med selskaper, og er et såpass ettertraktet sted de kan avvise folk som bare vil bruke selskapslokalene. 

Anonymkode: 738ab...8ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 15.22):

Hei!

Jeg og mannen min planlegger å arrangere bryllupet vårt på et helt nydelig hotell. Hotellet som arrangerer krever at mesteparten av gjestene som deltar i bryllupet også overnatter der; utfordringen er at hotellet er relativt dyrt; og ligger på 4000 per natt for et dobbeltrom.  I budsjettet vårt tar vi høyde for at vi skal dekke alt av utgifter (utenom reise, som blir maks 3 timer i bil for de som bor lengst borte) for alle våre gjester. Dette for å gjøre det enklest mulig for de, og for å sikre oss at alle vi er glade i har mulighet til å komme uten å måtte få det noe vanskeligere økonomisk. 

På den annen side fører dette (kanskje åpenbart nok) til at dette blir ganske dyrt for mannen min og meg da vi skal ha en del gjester og planlegger 2 overnattinger for alle gjestene. Vi ønsker oss ikke noen form for gaver fra noen som helst, men lurer da på om det er innafor å tilby at de som evt ønsker å "bidra" heller kan legge ut for hotellrommet sitt selv? Vi ønsker ikke å være pushy og lurer på hva som er etiketten her og hva som er normalt? Vi er redde for at folk skal tro vi impliserer at alle BØR betale for eget hotellrom hvis vi skriver dette; og er derfor usikre på om vi skal foreslå denne løsningen eller bare stå i det helt selv. 

Hva tenker dere? Hva er innafor?

Anonymkode: f2045...adf

Jeg var i mitt brors bryllup, de fikset hotellet men jeg betalte.

Det er vanlig praksis.

Anonymkode: 76bc7...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/14/2024 at 3:42 PM, AnonymBruker said:

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Nei, det er litt på kanten. De som velge å overnatte vil nok føle litt på det på samvittigheten dersom de ikke betaler. 

Jeg selv hadde følt hele situasjonen såpass ubehagelig at jeg hadde brukt litt krefter på å finne på noe annet den helgen slik at jeg enkelt å greit kunne si at det ikke passet å komme i bryllup.

Anonymkode: a9baf...f08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 15.47):

Vi ble invitert i bryllup til et vennepar hvor det var forventet at gjestene overnattet på samme hotell. 

I innbydelsen hadde de skrevet "overnatting koster kr xxxx, men da må dere huske på at festmiddagen er inkludert"...... 😄

Anonymkode: ddd0c...439

Antar at dere takket pent nei til invitasjonen?😬

Anonymkode: fbc65...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Snakk med familie. Dere har vel en anelse om hva de har råd til og syns er innafor. 

I min familie kunne nok de nærmeste betalt 4000kr for en natt. Samme med mannens. Men de burde fått varsel på 1år før. Noen har pengene, andre hadde gladelig spart noen hundrelapper i måneden. Og selvsagt ikke forvente gaver! 

Venner og øvrig familie er jeg mer usikker på. Noen har råd, men skjønner de ikke vil brukt pengene på noe som de kan se på som unødvendig. 

Det bør være mulighet for billigere overnatting. Hotell, camping, flere leiligheter/hytter. 

Anonymkode: 72ede...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vanlig praksis.

Betalte du 8000 kroner?

Anonymkode: f681e...b51

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vanlig praksis.

Valgte de noe i den prisskalaen også? Uten at du hadde noe å si?

Anonymkode: e7e75...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, dette hadde jeg ikke gjort. Det er sykt mye penger. 

Anonymkode: 24bca...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Normalt at gjester dekker overnatting og reise selv, men da må de ha valgfriheten og. Normalt å tipse om aktuelle hotell og kanskje pris 

Virker dog ikke spesielt rabattert de rommene så kan ikke være spesielt mange alternativer 

Anonymkode: 8e04b...8d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ønsker oss ikke noen form for gaver fra noen som helst, men lurer da på om det er innafor å tilby at de som evt ønsker å "bidra" heller kan legge ut for hotellrommet sitt selv? 

Absolutt innafor, og dere virker som et både raust, hyggelig og fornuftig brudepar (i motsetning til svært mange andre brudepar i tråder her inne...). 

Anonymkode: 48d7d...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 15.42):

Tror kanskje en del av dere misforstår her. Nå krever ikke jeg og mannen min NOE SOM HELST fra noen av gjestene. Vi lurte simpelthen bare på om det er innafor å TILBY gjester å betale selv. Stedet vi har valgt å ville gifte oss på er noe vi har drømt om lenge; og vi er som sagt forberedt på å legge ut for overnatting til gjestene selv. Vi lurte på om det var en mulighet å tilby folk å legge ut DERSOM de ville bidra med noe. Dere som svarer her svarer jo som om vi har skrevet at alle er pliktet å betale 8000 for bryllupet. Det er de jo altså ikke.

TS...

Sant, TS, det er synd at så mange høns her inne ikke en gang makter å lese (eller forstå) hva du spør om før de hiver seg over tastaturet og kakler i vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Antar at dere takket pent nei til invitasjonen?😬

Anonymkode: fbc65...d5b

Ja vi takket nei,  men det var fordi vi allerede hadde lagt andre (store) planer den aktuelle helgen.  Er usikker på hvordan vi hadde løst det hvis ikke.... 😄

Anonymkode: ddd0c...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må gjestene være der to netter? Var jo dritdyrt dette. Hva med å korte ned på tida? Hadde ikke likt å måtte bruke en hel helg pluss mye penger på et bryllup. 

Anonymkode: 9022f...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 15.42):

TS...

Dette gir ingen mening. For det første: vet du hva å «legge ut» betyr? Mener du å betale? Så dere inviterer, men TILBYR gjestene å betale? Jeg har aldri hørt om noe liknende. Det går selvsagt ikke an.

Det dere kan gjøre er for eksempel å ta halve kostnaden selv, og opplyse om at rommet koster kr 2000 per natt for gjestene. Og det holder med en natt altså! Dette ville være helt uproblematisk løsning hvis alle uansett måtte overnatte, fordi det var såpass langt unna. Problemet deres nå er jo at gjestene bor i nærheten, og de fleste synes ikke det er spesielt stas å overnatte på hotell. Man vil heller sove hjemme i egen seng og slippe å pakke osv. 

Så her tror jeg rett og slett dere må bytte sted. Enten til noe lengre unna der alle må overnatte, eller til et sted uten krav om overnatting.

Anonymkode: 1da86...c94

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde trudd det hadde klikka for dere. Direkte frekt.

Anonymkode: 1724b...492

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Jeg og mannen min planlegger å arrangere bryllupet vårt på et helt nydelig hotell. Hotellet som arrangerer krever at mesteparten av gjestene som deltar i bryllupet også overnatter der; utfordringen er at hotellet er relativt dyrt; og ligger på 4000 per natt for et dobbeltrom.  I budsjettet vårt tar vi høyde for at vi skal dekke alt av utgifter (utenom reise, som blir maks 3 timer i bil for de som bor lengst borte) for alle våre gjester. Dette for å gjøre det enklest mulig for de, og for å sikre oss at alle vi er glade i har mulighet til å komme uten å måtte få det noe vanskeligere økonomisk. 

På den annen side fører dette (kanskje åpenbart nok) til at dette blir ganske dyrt for mannen min og meg da vi skal ha en del gjester og planlegger 2 overnattinger for alle gjestene. Vi ønsker oss ikke noen form for gaver fra noen som helst, men lurer da på om det er innafor å tilby at de som evt ønsker å "bidra" heller kan legge ut for hotellrommet sitt selv? Vi ønsker ikke å være pushy og lurer på hva som er etiketten her og hva som er normalt? Vi er redde for at folk skal tro vi impliserer at alle BØR betale for eget hotellrom hvis vi skriver dette; og er derfor usikre på om vi skal foreslå denne løsningen eller bare stå i det helt selv. 

Sorry jeg hadde måtte melde avbud som gjest. 4000kr er mer enn jeg har sjans med iht min økonomi.  Så det handler ikke om vilje men da evne til å komme. Jeg skjønner ikke ar et arrangementsted kan kreve hvor gjester skal bo.

Anonymkode: 05841...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Sant, TS, det er synd at så mange høns her inne ikke en gang makter å lese (eller forstå) hva du spør om før de hiver seg over tastaturet og kakler i vei.

Mer usikker på om du faktisk har lest og forstått greia. Det TS i bunn og grunn sier er: «kjære gjest! Her skal du få et knalltilbud av meg: istedet for gave til 2000 kr tilbyr jeg deg i stedet å betale overnatting for 8000 kr!»

Anonymkode: b2923...76f

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg syns det er innafor å skrive at dere ikke forventer gaver, men de som vil gi noe kan bidra med valgfri sum inn på konto blablabla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...