Gå til innhold

Bruker rammelån som buffer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være gunstig all den tid renten på rammelånet matcher en høyrentekonto. Da setter man sparepengene i rammelånet og får mindre renter å betale hver mnd.

Anonymkode: f7e55...29d

Men et rammelån med så lav rente får du jo ikke uten sikkerhet i bolig. Og det var vel hele poenget med posten du siterte. For ts sin del virker det mer som det er snakk om et forbrukslån med rammekreditt. Har man penger til overs er det selvsagt fornuftig å betale ned evt sånne kreditter fremfor å bygge opp en bufferkonto. Men når krediten er nedbetalt bør man bygge opp bufferkonto slik at man slipper å benytte sånne finansieringsformer ved uforutsette hendelser. 

Et tradisjonelt rammelån med sikkerhet i bolig kan derimot  godt som bufferkonto. Det vil lønne seg så sant man tenker buffer i den forstand at pengene stort sett står urørt på konto og bare i ytterste nødsfall blir brukt. 

Anonymkode: f6088...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men et rammelån med så lav rente får du jo ikke uten sikkerhet i bolig. Og det var vel hele poenget med posten du siterte. For ts sin del virker det mer som det er snakk om et forbrukslån med rammekreditt. Har man penger til overs er det selvsagt fornuftig å betale ned evt sånne kreditter fremfor å bygge opp en bufferkonto. Men når krediten er nedbetalt bør man bygge opp bufferkonto slik at man slipper å benytte sånne finansieringsformer ved uforutsette hendelser. 

Et tradisjonelt rammelån med sikkerhet i bolig kan derimot  godt som bufferkonto. Det vil lønne seg så sant man tenker buffer i den forstand at pengene stort sett står urørt på konto og bare i ytterste nødsfall blir brukt. 

Anonymkode: f6088...df9

Når jeg sier "rammelån" så mener jeg et rammelån. Ikke alskens andre jippoløsninger og omtaler.

Anonymkode: f7e55...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Når jeg sier "rammelån" så mener jeg et rammelån. Ikke alskens andre jippoløsninger og omtaler.

Anonymkode: f7e55...29d

Og da har du selvsagt rett og dette er det vel stort sett enighet om i tråden. Men det betinger at man bruker det som faktisk buffer og ikke til å finansiere forbruk uten å nedbetale raskt. 

Ts virker å ha et slags forbrukslån med kredittramme som blir brukt igjennom året og nedbetalt med feriepenger når de kommer. Det er helt klart ulønnsomt, og har egentlig ingenting med hverken rammelån eller buffer å gjøre. Jeg vil sterk fraråde den type finansiering.

Dette er en liten antakelse basert på at ts leier bolig, så jeg tar et lite forbehold. Det kan selvsagt være at ts leier, men også eier en annen bolig og har et vanlig rammelån med pant i denne.  

Anonymkode: f6088...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...