Gå til innhold

Mannen min har fått diagnose hjernesvulst!

Diamantfrik

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ikke noe super aktiv bruker her på KG, men akkurat nå måtte jeg bare skrive litt.

Mannen min fikk et kjempestort eplepsianfall sist torsdag og i dag kom resultatet jeg overhodet ikke var klar for. Han har ondartet hjernesvulst!

Hele min verden har rast sammen i dag, jeg vet ikke noe.. og ihvertfall ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom dette med en syk svigermor, syk svigerfar og nå altså mannen! Jeg skjønner ikke at det er mulig.. at alle tre som aldri har vært syke i hele sitt liv, blir alvorlig syke i løpet av 4 mnd.

Urettferdig.. ja det er det. Vi har to små gutter som kanskje ikke får vokse opp med faren sin?

Vi får ta en dag av gangen, han skal operere om en ukes tid, så får vi se om det blir cellegift og stråling utover det. Jeg har forstått at prognosene ikke er så bra.

Måtte bare få det ut... :grine:

Har noen noe erfaring med lignende...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, jeg føler så inderlig med deg :troest:

Jeg ble operert for 14 dager siden, fikk fjærnet en hjernesvulst i bakhodet. Men på bildene og de foreløpige testene har svulsten min hele tiden vist tegn til å være godartet, så det blir ikke helt det samme likevel.

Hos meg tok det lang tid før de oppdaget svulsten og til operasjonen ble gjennomført, så jeg levde lenge med uvissheten om den var god eller ondartet. Og dette høres sikkert teit ut men det som gjorde at jeg kom meg gjennom disse mnd var positiv tankegang og troen på at det skulle gå bra til slutt. Det var selvfølgelig forferdelig tungt til tider og man har alltid den knugende vonde følelsen liggende der å murre. Men for all del,la den ikke ta overhånd.

Dere har begge en tung og tøff tid foran dere som kanskje virker uoverkommelig akkurat nå, men tro meg.Det er utrolig hvor mye man faktisk takler når det står på som værst.

Og ikke minst så får mannen din hjelp, og han får hjelp nå. Vet de om det er snakk om spredning og hvor langt det eventuelt er kommet?

Husk at selv om prognosen kan være dårlig, så er det også en prosentandel som kommer seg gjennom det og blir frisk igjen. Ingenting tilsier at mannen din ikke skal være en av dem som blir frisk. Husk det :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:dagens-rose::troest:

Stor klem til deg, håper du har mennesker rundt deg som du kan støtte deg til og som kan ha en skulder til låns når du trenger det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg boka til Lance Armstrong "Its not about the bike" Lettlest, og kan gjøre deg litt bedre rustet til det som kommer, samt gi litt håp uten at det er falske forhåpninger.

Hvis du vil gjøre research selv, så er databasen til national library of medicine: pubmed.com et bra sted å begynne. Søk etter f.eks navnet på den type hjernesvulst mannen din har fått når diagnosen er klar. Da får du opp navn på publikasjoner og kan lese sammendrag, noe som kanskje gjør det lettere å stille riktige spm.

Ellers vurder tilbud om psykologisk hjelp for deg og ungene dine. Kast et par tanker på hva dere må ordne praktisk mht worst case scenario, og det økonomiske. Når denne usikkerheten er konfrontert, og avklart, så er det kanskje lettere å tenke klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ingen gode råd og gi. Men dette må være forferdelig for deg og familien din. Håper som de andre her at du har noen hos deg. Det blir jo en grusom tid for dere alle nå, så jeg håper du tillater deg selv noen pustehull...en venn eller annen som står deg nær, hvor du kan få "lov" å være redd, sint, hysterisk..ihvertfall gi uttrykk for dine følelser oppe i det hele.Det er mange som trenger deg nå, og i slike sitasjoner er det kanskje lett å glemme sine egne "redsler" opp i alt sammen.

Ønsker deg virkelig lykke lykke til, og som sikkert mange kommer til å si eller tenke: Dtte setter virkelig tingene for oss andre i perpektiv.

:klem::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selv om prognosen kan være dårlig, så er det også en prosentandel som kommer seg gjennom det og blir frisk igjen. Ingenting tilsier at mannen din ikke skal være en av dem som blir frisk. Husk det :dagens-rose:

Dette er veldig fornuftige ord.

Så lenge prosentanslaget for overlevelse ikke er i minus, så er det alltid håp - bevar håpet, det er det viktigste vi mennesker har.

Var det ikke Bjørn Eidem som først fikk 0% sjanse for å overleve sin leukemi - han ble forbannet og kranglet prosentandelen opp til 5.

Ta vare på deg selv oppi det hele.

Lurer du på noe, så kan Kreftlinjen kanskje være til støtte - de er utrolig flinke der.

http://www.kreftforeningen.no/dt_firstlist.asp?gid=3136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:troest: - vanskelig å finne ord - men føler med dere.

Selv om det er vanskelig å tenke positive tanker - er det viktig at dere nå tar vare på hverandre og de små gyldne øyeblikkene - selv i denne vanskelige situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å vite hva man skal si i en sådan stund, men vær positive og tenk at alt går! Alwa sier mye bra her, så henger meg på det. Folk har klart det før dere! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være en forferdelig beskjed å få - jeg håper også du har noen som støtter deg.

Jeg vil bare si at jeg kjenner folk som har blitt friske av ondartet svulst på hjernen, selv etter tilbakefall. Så dere må tenke positivt, uansett hva som skjer fremover er ikke framtida spikret på grunn av en diagnose. Ønsker dere lykke til, og masse styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Tusen takk for mange flotte og oppmuntrende svar, og mange gode klemmer.

Blir helt rørt når jeg ser at folk jeg ikke engang kjenner bryr seg. :klem:

Vi har utrolig mange gode venner rundt oss, gudsjelov. Og jeg vet at alle stiller opp for oss! Det varmer veldig.

Til helgen reiser vi vekk uten barn, det har vært planlagt i lang tid og som legen sa.. du er ikke sykere nå enn hva du var forrige uke. Sant nok...

Han har fått eplepsi medisiner sånn at han ikke skal få flere anfall før operasjonen.

Jeg vet at det er mange som blir friske, og gudsjelov lå svulsten slik til at de mener at de skal få fjernet mesteparten av den! De er jo veldig flinke på rikshospitalet.

Selv er jeg sykemeldt inntil videre slik at jeg kan ta vare på familien min nå som de trenger meg mest... best det sånn at jeg har nok overskudd for det som er viktig her i verden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...