Gå til innhold

Dating er dyrisk - ytring på nrk.no


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva syns folk om denne? For meg er det nok en innertier fra denne mannen.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor ingen politikere tør å snakke om regulering av datingapper. Det kunne hjulpet unge finne hverandre ved å bruke forskning på hva som får folk til å falle for hverandre, og fruktbarheten kunne steget.

https://www.nrk.no/ytring/dating-er-dyrisk-1.16839883

Anonymkode: ca3df...e62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en anime som heter "koi to uso" som tar for seg denne problemstillingen. 

 

Handlingen går ut på at pga lave fødselstall, innfører japan en slags offentlig matchmakingtjeneste som på vitenskapelig grunnlag spleiser alle i landet med en partner det året de fyller 16. Det er løsningen.

Syns det er synd at norske politikere ser mer på anime, de kunne lært mye. 

MV5BNjJiZWNjZTctNTNjNC00NzkyLWJkYWEtMmJhNDljYTk0ZTQ3XkEyXkFqcGdeQXVyMjI5MjU5OTI@._V1_.jpg

Anonymkode: ee92f...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

fruktbarheten kunne steget

dette er helt avsporing.. men jeg har lurt veldig på hvorfor kvinnene i visse deler av verden tilsynelatende uten problemer kan produsere 10-15 barn, mens her i vesten sliter vi med ufruktbarhet. 

For mye stråling? 

Anonymkode: c4498...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva syns folk om denne? For meg er det nok en innertier fra denne mannen.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor ingen politikere tør å snakke om regulering av datingapper. Det kunne hjulpet unge finne hverandre ved å bruke forskning på hva som får folk til å falle for hverandre, og fruktbarheten kunne steget.

https://www.nrk.no/ytring/dating-er-dyrisk-1.16839883

Anonymkode: ca3df...e62

Du har tillitt til at dagens politikere klarer den oppgaven altså?? Matchmakerservice fra politisk hold. Tredd ned over hodene på oss. Smart. Virker på ingen måte som disse politikerne har nok med å holde seg og sitt på det rene, de trenger flere oppgaver. Mer makt. For en idé 👏 

Anonymkode: 2156b...d04

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

dette er helt avsporing.. men jeg har lurt veldig på hvorfor kvinnene i visse deler av verden tilsynelatende uten problemer kan produsere 10-15 barn, mens her i vesten sliter vi med ufruktbarhet. 

For mye stråling? 

Anonymkode: c4498...ff8

Mange kvinner i utviklingsland har ikke like stor tilgang på prevensjon av forskjellige grunner (også religiøse). Tipper vi hadde hatt mye høyere fruktbarhet her også dersom norske damer ikke gikk på p-piller fra de var 16. Det er jo i årene 16 - 40 kvinner som ikke bruker p-piller føder flest barn.

Anonymkode: 2156b...d04

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg ikke akkurat provosere.

Ok, menn vil ha 20-åringer. De av dem som er en del eldre enn som så og ikke har selvinnsikten til å forstå at det får de ikke, forblir single. En god del av de jevnaldrende kvinnene som ikke interesserer dem forblir også single som konsekvens, men lever mye bedre med det. 

Og usikre mennesker injiserer botox og silikon.

Intet nytt under solen.

Endret av ♥
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva syns folk om denne? For meg er det nok en innertier fra denne mannen.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor ingen politikere tør å snakke om regulering av datingapper. Det kunne hjulpet unge finne hverandre ved å bruke forskning på hva som får folk til å falle for hverandre, og fruktbarheten kunne steget.

https://www.nrk.no/ytring/dating-er-dyrisk-1.16839883

Anonymkode: ca3df...e62

Der meste han skriver virker fornuftig, men også selvfølgelig. Det er kanskje det som er litt foruroligende, når selvfølgeligheter blir kontroversielle og oppsiktsvekkende, slik vi også så under ‘markedsverdi’-debatten. 
 

Ellers virker regulering av apper som et logisk neste steg. Eksempelvis vil jeg tro en får større grad av refulering av hva slags påvirkning og mekanismer som blir lov, og strengere regulering av påvirkning. I Norge kan du ikke reklamere for en kald øl til voksne, samtidig som barn eksponeres for enorme mengder reklame for skjønnhetsprodukter osv. Det er et tankekors. 
 

Som et apropos; jeg synes alltid det er litt trist å se jenter som fortsatt er barn sminke og pynte seg for å se voksne ut, særlig når det er på en seksualisert måte. Jeg tror vi må beskytte barndommen mer. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne strengt tatt ikke bry meg. Jeg er stygg, og har ingen interesse i å sminke meg og holde på med botox og hele pakka bare for at menn skal tåle å se på meg.

Får jeg napp? Overhodet ikke. 

Jeg syns forøvrig det er helt latterlig om staten skal begynne å begrense/styre apper, men samtidig bryr jeg meg ikke, for det er så godt som ingen apper (jeg antar det menes apper med sosiale medier) jeg ikke hadde kastet fra meg som råtten fisk om staten begynner å blande seg.

Det finnes andre steder på internett enn sosiale medier/apper.

Artikkelen føles som en ikke-sak og unødvendig pjatt. 

Anonymkode: 05fcd...d66

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apper og pardannelse lar seg i høy grad styre, men greia er at det er eierne og kapitalinteressene som har styringen. Så lenge verden er høyrevridd, så er det dette velgerne har sagt at de vil ha. "utvikling" har på mange måter skapt en verden som ikke passer for mennesker, og vi har ingen mekanismer for å rette opp i det. 

Anonymkode: df485...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre min hatt. Vi har alle våre preferanser, og helt personlig hadde jeg vel ikke sagt nei takk til en 23-årig kjekkas med rålekkert antrekk og feriebolig på Sardinia. Men ..jeg er nesten 55 (og ser sånn ut), tilhører norsk middelklasse og de gutta der er ute av ligaen min. Derfor er jeg strålende fornøyd med min velholdte norske middelklassemann på 53. De fleste tilpasser seg vel det, der de selv er? Hjernene våre bør justere seg terrenget, trist hvis de ikke gjør det.

Anonymkode: 84da3...246

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

dette er helt avsporing.. men jeg har lurt veldig på hvorfor kvinnene i visse deler av verden tilsynelatende uten problemer kan produsere 10-15 barn, mens her i vesten sliter vi med ufruktbarhet. 

For mye stråling? 

Anonymkode: c4498...ff8

Nei, maten vår er giftig. Å tro at man kan spise ultraprossessert mat flere ganger om dagen uten konsekvenser er naivt. Ingen spiser mer ultraprossessert mat enn oss.

Anonymkode: 5a0de...cbb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter vi med ufruktbarhet da? Det er ikke det at mange flere er frivillig barnløse?

Anonymkode: ec68a...67f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Apper og pardannelse lar seg i høy grad styre, men greia er at det er eierne og kapitalinteressene som har styringen. Så lenge verden er høyrevridd, så er det dette velgerne har sagt at de vil ha. "utvikling" har på mange måter skapt en verden som ikke passer for mennesker, og vi har ingen mekanismer for å rette opp i det. 

Anonymkode: df485...1cd

Leste du artikkelen?

Anonymkode: 68224...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva syns folk om denne? For meg er det nok en innertier fra denne mannen.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor ingen politikere tør å snakke om regulering av datingapper. Det kunne hjulpet unge finne hverandre ved å bruke forskning på hva som får folk til å falle for hverandre, og fruktbarheten kunne steget.

https://www.nrk.no/ytring/dating-er-dyrisk-1.16839883

Anonymkode: ca3df...e62

Enig, han treffer 100%. Og så er det noen som er uenige, https://www.nrk.no/ytring/aldershysteriet-1.16828475.

Anonymkode: 68224...708

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke snakke om alder, høyde osv. Men synd de unge opplever aldringspress. 

Om det å regulere apper betyr at de har retningslinjer fra å lure sine kunder eller fra å ha algoritmer som gjør det vanskelig for noen å se hvem som er der inne, ja da syns jeg det burde være det.

Men jeg syns ikke staten skal blande seg i hvem noen liker eller søker som partner, så lenge det ikke er åpenbare ulovligheter. Jeg liker jevnaldrende, ingenting shady ment. Men syns kjærlighet bør være opp til hva vi selv føler og om den vi føler noe for føler det samme.

Anonymkode: cae09...814

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sliter vi med ufruktbarhet da? Det er ikke det at mange flere er frivillig barnløse?

Anonymkode: ec68a...67f

Det virker litt som at flere får problemer med eggstokkene sine. Vet ikke om det ikke ble pratet om før. Virker også som flere kvinner har pocs, men har hørt du kan bli gravid med hjelp om du har det. 

Har også hørt at menn har lavere fruktbarhet, men hvor omfattende var den studien? 

Tror også mange er frivillig barnløse. Og frivillig singel. Om man tenker at noen kanskje har lyst på kjæreste men også vet med segselv at det går bra å være singel eller jeg orker egentlig ikke å gjøre så mye med dating akkurat nå idag. La det skje om det skjer. Jeg føler det er frivillig singel.

Ufrivillig er mer for dem som aktivt stor dater og det har gått år, la oss si 5 år, og de har blitt forelsket mange ganger uten at noen har følt noe tilbake. 

Anonymkode: cae09...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Jeg satte imidlertid stor pris på hun han svarer sitt innlegg. 
 

Datingapper er også kun en pengemaskin og er kommet ut fra slik samfunnet er blitt. Kaldt. Jeg tror ikke Japans animevariant er noe bedre enn det som allerede eksisterer. 
 

Og, hvorfor sette barn til verden nå slik den er? 
 

Nei, jeg tror det må blant annet større selvinnsikt, hensyn til andre og virkelige møter til for å føre mennesker sammen. Vi har ingen av oss steinalderhjerne, vi utviklet oss, men ikke til noe bedre. Det går snart i andre grøfta om vi ikke tar oss litt i nakken og fornuftig utnytter at vi er kommet lenger på mange måter. Dette er bare atter en korttenkt teoriforfjamset såkalt fagperson som Thuen og Mjøs, som er mest opptatt av sitt eget lille hode, og av å aldersdiskrimere kvinner for sin egen selvhevdelse. De er jo tross alt menn… som om det er noe unnskyldning. Jeg venter fortsatt på en drabelig offentlig unnskyldning fra Thien og Mjøs. Selv om den nok aldri kommer. Noen utvikler seg bare ikke mer, de bare uttaler seg mer. 

Anonymkode: 8d41e...b55

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Jeg satte imidlertid stor pris på hun han svarer sitt innlegg. 
 

Datingapper er også kun en pengemaskin og er kommet ut fra slik samfunnet er blitt. Kaldt. Jeg tror ikke Japans animevariant er noe bedre enn det som allerede eksisterer. 
 

Og, hvorfor sette barn til verden nå slik den er? 
 

Nei, jeg tror det må blant annet større selvinnsikt, hensyn til andre og virkelige møter til for å føre mennesker sammen. Vi har ingen av oss steinalderhjerne, vi utviklet oss, men ikke til noe bedre. Det går snart i andre grøfta om vi ikke tar oss litt i nakken og fornuftig utnytter at vi er kommet lenger på mange måter. Dette er bare atter en korttenkt teoriforfjamset såkalt fagperson som Thuen og Mjøs, som er mest opptatt av sitt eget lille hode, og av å aldersdiskrimere kvinner for sin egen selvhevdelse. De er jo tross alt menn… som om det er noe unnskyldning. Jeg venter fortsatt på en drabelig offentlig unnskyldning fra Thien og Mjøs. Selv om den nok aldri kommer. Noen utvikler seg bare ikke mer, de bare uttaler seg mer. 

Anonymkode: 8d41e...b55

Syns heller ikke vi har en steinalder hjerne. Å jeg snakket senest idag om dette med en mann som ikke har det. Han sier det med alder er bare tull og gnål fra folk jeg må ignorere, og han har rett. Noen kan bry seg, om det er relevant for dem, men det går an å leve livet med menn som ikke er som det også, som han jeg kjenner. 

Anonymkode: cae09...814

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor ingen politikere tør å snakke om regulering av datingapper. Det kunne hjulpet unge finne hverandre ved å bruke forskning på hva som får folk til å falle for hverandre..

Anonymkode: ca3df...e62

Dette er overhodet ikke statens oppgave.

Folk står selvsagte fritt til å lage kjempegode, dyktige datingapper som alle single vil bruke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva syns folk om denne? For meg er det nok en innertier fra denne mannen.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor ingen politikere tør å snakke om regulering av datingapper. Det kunne hjulpet unge finne hverandre ved å bruke forskning på hva som får folk til å falle for hverandre, og fruktbarheten kunne steget.

https://www.nrk.no/ytring/dating-er-dyrisk-1.16839883

Anonymkode: ca3df...e62

Absolutt en innertier

Dating kommer til å bli enda verre og trolig blir kunstig befruktning der en kan klippe inn ønskede gener standaren etter hvert.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...