Gå til innhold

Hvilken bo-form anbefaler du når man har mine/dine barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne som har funnet kjærligheten etter å vært singel i en del år (8 og 11 år) begge to før vi møttes. Jeg har mitt barn 100%, han har sine to 50%. Barna er mellom 11 og 14 år gamle.

Vi er ikke ute etter å være særboere eller helgekjærester. Og har hatt planer om å selge boligene våre, og kjøpe noe felles slik vi stiller likt alle 5 når vi flytter inn og får ny hverdag.

Eldste barnet hans er ikke så enkel å ha med å gjøre, og er vant til å styre hjemme hos både mor og far, får det han har lyst på, og vi legger opp helger og andre planer etter hva han vil/ikke vil. Han er ofte lite medgjørlig eller positiv. Dette fører til at vi gjør lite sammen som en familie, og vi har satt planene om å flytte sammen på vent. 

Vi er begge engasjert i barna sine fritidsaktiviteter og jobber 100%+. Vi ser det kan bli begrenset tid til samliv pga dette.

Det vi vurderer er at han flytter inn hos oss og bor her annenhver uke. Så drar han hjem til seg etter jobb fredag, har barna, så kommer vi på besøk lørdag og blir til søndag evt, slik vi får litt tid sammen alle. Så har de uken/hverdagen for seg.

Noen her inne som har erfaring med en sånn løsning?

Både mitt barn og hans yngste er veldig klar for at vi flytter sammen, men hensynet til eldste går foran selvfølgelig. Det skal være en fin greie for alle fem. 

Mor til hans barn vil fortsatt ikke hilse på meg, og jeg får ikke lov til å delta på barnas fritidsaktiviteter eller annet opplegg rundt de. Vi er redd at mors holdninger påvirker barna, spesielt eldste, slik at de ikke slapper helt av og konstant kommer i en lojalitetskonflikt. 

Jeg er så inderlig glad i både mannen og barna, og vil ingenting annet enn at alle mann alle skal ha det bra. Men jeg er også forsynt med å være singel og leve alene.

Har du noen erfaringer å dele? Tips og råd kanskje?

Anonymkode: 4b70e...477

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Av hensyn til barna er vi særboere og det passer meg fint😊 Har ikke noe ønske om å bo sammen som ‘lappeteppefamilie’ og vi kan flytte sammen når barna er flyttet ut. Mine barn er strålende fornøyd med å slippe å bo med en mann som ikke er deres far og hans barn 

Anonymkode: 927be...821

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror det var her inne noen fortalte de hadde hver sin leilighet i et hus. Hørtes interessant ut. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Særboere ser jeg på som beste løsning i en slik situasjon. 

Anonymkode: 106c5...e9d

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Særboere ser jeg på som beste løsning i en slik situasjon. 

Anonymkode: 106c5...e9d

Hva er grunnen til det?

Det spiller vel ingen rolle om han bor hos oss den uken han ikke har barna sine?

Da blir det på en måte en mellomting, og vi minimerer følelsen av å bo i en bag.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er grunnen til det?

Det spiller vel ingen rolle om han bor hos oss den uken han ikke har barna sine?

Da blir det på en måte en mellomting, og vi minimerer følelsen av å bo i en bag.

Ts

Men han vil vel føle han bor i en bag? 

Anonymkode: 10ac2...6d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men ditt barn vil bo annenhver uke med en ekstra person? 

Som barn bodde jeg i samme hus hele tiden, noen ganger med moren min, noen ganger faren, noen ganger 1 av de+kj deres. Anbefaler ikke å ha 1 hus der voksne går inn og ut annenhver uke. Jeg synes særboere høres best ut.

Anonymkode: f3339...8a5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er grunnen til det?

Ts

Hvordan kunne det vært mer å bo i en bag?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men ditt barn vil bo annenhver uke med en ekstra person? 

Som barn bodde jeg i samme hus hele tiden, noen ganger med moren min, noen ganger faren, noen ganger 1 av de+kj deres. Anbefaler ikke å ha 1 hus der voksne går inn og ut annenhver uke. Jeg synes særboere høres best ut.

Ja, det hørtes slitsomt ut med så mange voksne inn og ut hele tiden. Det ble nok lite stabilitet og forutsigbarhet for deg når du ikke hadde én fast omsorgsperson å forholde deg til. 

I vårt tilfelle blir selvfølgelig jeg her, som det alltid har vært. Og han fortsetter på skolen sin, idrettslaget sitt, beholder huset og rommet sitt. Litt som de som har foreldre som jobber offshore, eller på båt, ferge, medleverturnus, eller ukependlere ser familien sin enda mindre.

Kan ikke huske å hørt at man er anbefalt å være særboere fordi man jobber borte en uke.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at folk tar seg tid til å svare.

Skjønner mange liker å være særboere nå i 2024, men det er ikke det vi to ser etter. Vi ønsker å bo sammen, dele hverdagen, men hensynet til eldste gjør at vi vurderer det som lurt å vente. Samtidig ønsker vi å få til en løsning i mellomtiden som gjør at vi ser hverandre mer enn lørdag og søndag 

Det er reisevei mellom oss, og hjemmene våre er i hver sin retning fra arbeidsstedene  våre. Det er ikke et alternativ å stikke innom en liten tur her og der hos hverandre i hverdagen. 

Løsningen med at han bo her en uke av gangen så er det i det minste en voksen som måbta belastningen med å flytte på seg, ikke barna. Og han har selvfølgelig klær og ting her. Han flytter inn, blir ikke bare på besøk en natt eller to i mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Løsningen med at han bo her en uke av gangen så er det i det minste en voksen som måbta belastningen med å flytte på seg, ikke barna. Og han har selvfølgelig klær og ting her. Han flytter inn, blir ikke bare på besøk en natt eller to i mnd. 

Men da gjør dere det slik da. Hva er det egentlig du ønsker innspill på eller å diskutere? Eller ville du bare fortelle? 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for at folk tar seg tid til å svare.

Skjønner mange liker å være særboere nå i 2024, men det er ikke det vi to ser etter. Vi ønsker å bo sammen, dele hverdagen, men hensynet til eldste gjør at vi vurderer det som lurt å vente. Samtidig ønsker vi å få til en løsning i mellomtiden som gjør at vi ser hverandre mer enn lørdag og søndag 

Det er reisevei mellom oss, og hjemmene våre er i hver sin retning fra arbeidsstedene  våre. Det er ikke et alternativ å stikke innom en liten tur her og der hos hverandre i hverdagen. 

Det høres ut som en veldig god plan. Godt å lese «en voksen som må ta belastningen». Teste ut dette farvannet.

Jeg, eller mine barn, kunne aldri tenkt oss å være i et hus med 4 barn.

Anonymkode: 404a3...d38

• Liker 2
Skrevet

Hadde kjøpt et stort hus til alle, hadde ikke latt en 14 åring diktere livet vårt

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved å overkjøre hva som er det beste for barna vil det ikke bli den iidyllen de voksne hadde sett for seg. Barna er ikke forelsket. Anbefaler særboer. 

Anonymkode: cb33f...9f1

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Flytt sammen og irriter vettet av deg pga hans barn som ikke er «så enkel å ha med å gjøre, og er vant til å styre hjemme» og lag tråder her på kg om dette og hvor tafatt mannen er som ikke setter grenser, eller vær særboer enda noen år og flytt sammen når store barn har flyttet ut.

Anonymkode: 57a48...346

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men da gjør dere det slik da. Hva er det egentlig du ønsker innspill på eller å diskutere? Eller ville du bare fortelle? 

Jeg ønsket å høre andres erfaringer på ulike boformer, uten å være særboer/helgekjæreste, for da bor man ikke sammen.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ved å overkjøre hva som er det beste for barna vil det ikke bli den iidyllen de voksne hadde sett for seg. Barna er ikke forelsket. Anbefaler særboer. 

Kan du utdype dette?

Hvordan overkjører vi barna ved å ta hensyn å ikke flytte sammen i felles bolig?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det høres ut som en veldig god plan. Godt å lese «en voksen som må ta belastningen». Teste ut dette farvannet.

Jeg, eller mine barn, kunne aldri tenkt oss å være i et hus med 4 barn.

Anonymkode: 404a3...d38

Ja, man får også testet farvannet på denne måten.

Vi har 3 barn mellom oss, to yngste ønsker som sagt at vi flytter sammen, eldste blir mest sannsynlig manipulert og påvirket av moren sin, og det er lite vi kan gjøre med det dessverre. Annet enn å holde ut.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan du utdype dette?

Hvordan overkjører vi barna ved å ta hensyn å ikke flytte sammen i felles bolig?

Ts

Jeg sier man overkjører dem ved å flytte sammen i felles bolig hvis de ikke ønsker det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sier man overkjører dem ved å flytte sammen i felles bolig hvis de ikke ønsker det.

Åjah, men det var jeg tydelig på at vi ikke skal nå 🙂 

Det er bakrunnen for hele spørsmålet mitt. Som jeg skrev, vi skal ikke flytte i ny felles bolig nå pga hensynet til det eldste barnet. Har noen erfaringer med å for eksempel  bo sammen den uken man ikke har barna sine?

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...