Gå til innhold

Hva er greia med alle som skriver anonymt?


kaskazini

Anbefalte innlegg

Somarfugelen skrev (På 12.4.2024 den 20.37):

Kvinneguiden burde ha innlogging med bankID og innlegg burde vises med fullt navn og bildeidentifikasjon. 

Hva med oss som ikke har bankid? Skal vi utestenges da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Merkelig nok (eller kanskje ikke særlig "merkelig" likevel? 😃) så er det hovedsakelig her på Kvinneguiden at man risikerer å få alt muliig røl fra all verdens tullinger, og disse tullingene bryr seg sjeldent om å være anonyme selv hellerr. 

På for eksempel Diskusjon.no eller en del andre forum, opplever man sjeldent det samme problemet...  

Anonymkode: 9f8cc...93d

Er SÅ enig med deg! Masse tullinger med frekke svar her inne på Kvinneguiden. Uansett hva man mener så er det noen som skal vri på det, og komme med usaklige svar.

Jeg er også inne på Diskusjon.no og der er det jevnt over en helt annen kultur 👍

Med å være anonym så slipper man mye hets, - får ingen varsel om svar bl.a. 

Det jeg liker med forumer er å kunne hjelpe folk som spør om råd. Da er det ille å se mange av de svarene de får som går direkte på person eller som ikke har noe med saken å gjøre. Mye uvitenhet ute og går også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (12 minutter siden):

Hva med oss som ikke har bankid? Skal vi utestenges da? 

Alle bør vel ha BankID?

Logge seg inn i nettbanken, søke skoler, Altinn, skattemeldingen osv.

Enkelt å skaffe seg.

Anonymkode: 19776...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi de gangene jeg skriver med brukernavnet så blir jeg bombadert av meldinger på innboksen. Og det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 70b07...5b9

Hva i alle dager skriver du da? Å, la meg gjette, du er kvinne og skriver på sexforumet.

Anonymkode: 3351a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å komme inn på KG i året 2000 første gang. Har siden da hatt flere brukere, slettet meg, laget nye osv. Men dvs at jeg har vært på KG i +/- 24 år. Det var ikke så mange anonyme brukere i starten.

Anonymkode: 3351a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva i alle dager skriver du da? Å, la meg gjette, du er kvinne og skriver på sexforumet.

Anonymkode: 3351a...275

Den gangen det skjedde meg var jeg aktiv på prøverforumet, etter gjentatte prøverørsforsøk.

Mange menn/incels her inne som tydeligvis koblet det med noe seksuelt.... 

Anonymkode: cebaa...ab7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soul skrev (På 12.4.2024 den 20.43):

Jeg skriver stort sett under anonym. Det er fordi jeg ikke vil bli gjenkjent. Det skal faktisk ikke så mange opplysninger og innlegg til før man kan gjenkjenne mennesker. Hvis man setter det de skriver sammen. Norge er lite! Har selv gjenkjent folk jeg kjenner i virkeligheten, både familie og kollegaer. 

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor har jeg vært negativ til de som velger brukernav?

Jeg skrev et innlegg om hvorfor JEG er AB, som gjorde at du tiltet litt og tok det veldig personlig. 

 

Personlig husker jeg ab8s deltagelse i tråden like godt som Mardinas. Jeg forstår virkelig ikke dere som har problem med det? 

Anonymkode: cebaa...ab7

Jeg har verken tiltet, tatt det personlig eller vært negativ gitt 😂 

Det jeg derimot har sagt og som jeg fortsatt står for, er at folk her inne bruker Anonym bruker funksjonen altfor mye 😄 Det er virkelig ikke nødvendig å skrive som Anonym bruker om man skal fortelle hva man har hatt til middag 😄 Virkelig ikke! 😄 For å ta et eksempel på hvor folk bruker Anonym bruker funksjonen uten at det er nødvendig 😄 Det kommer jeg til å fortsette å mene 😊 Uavhengig om du er enig eller ikke. 

Det er jo flott at du klarer å holde styr på de forskjellige anonym-kodene 😄 Jeg klarer ikke det jeg. Så applaus til deg for det 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle bør vel ha BankID?

Logge seg inn i nettbanken, søke skoler, Altinn, skattemeldingen osv.

Enkelt å skaffe seg.

Anonymkode: 19776...85b

Kommer seg inn på nettbank med sånn brikke med kode også. Og altinn osv kan man få kode på sms. Skole er jeg ferdig med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 20.49):

Hvis jeg begynner å skrive i en tråd og oppdager at den er på et underforum uten anonym-funksjon, så dropper jeg å svare.

Anonymkode: 06428...90d

Samme her

Anonymkode: 79765...e38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskazini skrev (På 12.4.2024 den 20.21):

Det finnes sikkert tråder om dette allerede, og da beklager jeg det. Søkte, men fant ingen. 

Men altså - hva i alle dager er greia med alle som skriver anonymt? Det er så utrolig vanskelig å diskutere når man ikke vet om det er samme person man spiller ball med (og ja, jeg vet jeg kan sjekke anonymkoden, men det er lettere å slippe det)

Hvorda kan man sjekke anonymkoden?

Egentlig unødvendig å bruke anonym, for i utganspunktet vet jo ingen hvem du er uansett.

Har brukt det et par ganger for å se om det kommer andre kommentarer/reaksjoner, enn om jeg skriver med profilnavn.
Og har opplevet forskjell på innlegg etter om de er skrevet med profilnavn, eller som anonym 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at AnonymBruker er nødvendig i temaer som helse, sex, samliv, vennskap, familie osv. 

Men bruken av AB er så utstrakt at det forpester forumet. Det er så utrolig rotete.

Jeg skjønner ikke at noen skriver et langt, godt, svært reflektert og hjelpsomt innlegg på generelt grunnlag og uten identifiseringer, og så huke av som AB. 

Det synes jeg er trist at forfatteren av et så bra verk med mange gode holdninger og verdier anonymiserer seg enda mer enn den anonymiteten et brukernavn har. 

Jeg ønsker oppriktig å kreditere en bruker for innlegget. Jeg ønsker at slike innlegg skal ha et navn og en profil. Det fortjener både innlegget og profilen. For det er utelukkende positivt. 

Jeg tror jeg har en håndfull innlegg som AB, og resten under brukeren. Og siden jeg opererer som bruker, så føler jeg at jeg er en del av fellesskapet med andre brukere. Man drar bekjentskap til hverandre, man legger merke til hverandre og man samhandler på tvers av hverandre. Det blir et slags samhold av det. Det er noe helt annet å være en levende bruker enn noe overflødig, bortgjemt og avglemt under AB. Ordene mine betyr så mye mer under bruker enn under en av tusenvis som bruker AB, og som forsvinner i mengden.

Så jeg håper at alle som skriver noe som ikke direkte identifiserer en, lar være å huke av som AB. Det er min oppfordring :D 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (5 timer siden):

Hvis du klarer å lese innlegget så klarer du fint å lese anonymkoden også. Det er ikke vanskelig.

Det er ikke vanskelig - jeg skjønner hvordan jeg sjekker dem, men jeg syns det er tungvindt å holde styr på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser noen nevner at det var annerledes i starten av Kg, men det er jo ikke så rart tenker jeg. De fleste hadde ikke særlig kunnskap om nettvett i 2000, vi vet vel litt bedre nå. Jeg har i hvert fall delt mye i starten som jeg aldri ville gjort nå, både her og på FB. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at man gjerne skriver som AB når det man skriver er svært sensitivt og/eller personlig, det jeg ikke skjønner er at man gjør det i tråder der det er rene (litt oppheta) meningsutvekslinger. Jeg mener og står for det samme her inne, som der ute i den virkelige verden, så jeg er ikke så redd får å bli "avslørt" - det eneste er at jeg hadde blitt terget ganske heftig for aktivitet på ett nettforum :) 

Dere som har opplevd ekle meldinger forstår jeg også. Jeg har ikke opplevd det selv, så kan hende jeg skifter mening og skriver mer som AB hvis jeg opplever noe som er ugreit. At noen av dere opplever det er virkelig en ukultur...

Mange av de som skriver med AB er saklige og ordentlige, kanskje til og med de fleste, men det er jo også blant de som bruker AB at man finner trollene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskazini skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner jo at man gjerne skriver som AB når det man skriver er svært sensitivt og/eller personlig, det jeg ikke skjønner er at man gjør det i tråder der det er rene (litt oppheta) meningsutvekslinger. Jeg mener og står for det samme her inne, som der ute i den virkelige verden, så jeg er ikke så redd får å bli "avslørt" - det eneste er at jeg hadde blitt terget ganske heftig for aktivitet på ett nettforum :) 

Dere som har opplevd ekle meldinger forstår jeg også. Jeg har ikke opplevd det selv, så kan hende jeg skifter mening og skriver mer som AB hvis jeg opplever noe som er ugreit. At noen av dere opplever det er virkelig en ukultur...

Mange av de som skriver med AB er saklige og ordentlige, kanskje til og med de fleste, men det er jo også blant de som bruker AB at man finner trollene...

Jeg står for det jeg sier jeg og, men hvorfor trenger folk å vite hvem jeg er? Jeg skriver som AB uansett hvilken tråd jeg er i jeg. Det er så lite virkelighetsnært det som skrives her inne, 80 prosent sånn ca er slik som ikke jeg kjenner meg igjen i. Meningene er helt fjerne! Så hvorfor skal jeg skrive med nick og bli gjenkjent da? Er som en eventyrverden jeg flykter inn i når jeg blir lei av min hverdag. At det sitter ekte mennesker bak hvert innlegg er ikke noe jeg tenker på. En tråd er en tråd, et tema, ikke personlighet. 

Anonymkode: fb472...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle bør vel ha BankID?

Logge seg inn i nettbanken, søke skoler, Altinn, skattemeldingen osv.

Enkelt å skaffe seg.

Anonymkode: 19776...85b

BankID er en langt større sikkerhetstrussel i forhold til kodebrikke i en bank som kun kan brukes til å logge inn i den ene banken.

Noe en rekke personer fikk erfare for en tid tilbake da uvedkommende endret kontonummeret deres til utbetaling av pensjon/trygd; dette ville aldri ha vært mulig med en vanlig kodebrikke.

Men med BankID kan man stjele en persons identitet på tvers av banker, endre utbetaling av lønn/pensjon/trygd, og gjøre livet til et helvete for vedkommende.

Så uvitende, naive sjeler som innbiller seg at BankID er "trygt", burde sette seg inn i hvordan dette kan misbrukes:

Utbetalinger fra Nav mangler – undersøker mulig banksvindel

https://fagbladet.no/nyheter/utbetalinger-fra-nav-mangler--undersoker-mulig-banksvindel-6.91.1011877.4ee5d95c7c

Sitat

Tirsdag kveld ble det oppdaget at enkelte utbetalinger fra Nav har blitt utbetalt til feil konto.

– Det kan tyde på at noen har klart å skaffe seg BankID-opplysninger fra noen av våre brukere og slik endret kontonummer for utbetaling til et annet enn brukerens. Nav er i dialog med vår bankforbindelse, og vi er også i dialog med politiet, sier økonomi- og styringsdirektør Marianne Fålun til VG.

De rammede utbetalingene skal hovedsakelig dreie seg om pensjon og uføretrygd.

Minst 35 personer rammet av Nav-kaos

https://www.nettavisen.no/nyheter/minst-35-personer-rammet-av-nav-kaos/s/5-95-1517688

Sitat

Nav mistenker at BankID-svindel er årsaken til at brukere ikke har fått pengene sine.

Minst 52 personer er blitt Nav-svindlet: – Etterforsker bredt

https://www.f-b.no/minst-52-personer-er-blitt-nav-svindlet-etterforsker-bredt/s/5-59-3159675

Sitat

Nav tror hendelsene skyldes at noen har greid å skaffe seg BankID-opplysninger fra enkelte Nav-brukere, og endret kontonummer

Anonymkode: 29dda...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskazini skrev (På 12.4.2024 den 20.21):

Det finnes sikkert tråder om dette allerede, og da beklager jeg det. Søkte, men fant ingen. 

Men altså - hva i alle dager er greia med alle som skriver anonymt? Det er så utrolig vanskelig å diskutere når man ikke vet om det er samme person man spiller ball med (og ja, jeg vet jeg kan sjekke anonymkoden, men det er lettere å slippe det)

Fordi det tar ca 3 innlegg med personlig informasjon før en vet hvem en snakker med om det er en en kjenner. Jeg kjenner igjen en her inne basert på 3 innlegg i bryllupsforumet. Nå kan jeg lese meningene hennes om alt annet og ikke minst innleggene hvor hun klager over familien etc…

Anonymkode: 575e1...c53

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (På 12.4.2024 den 20.29):

Fordi det er lov å skrive som Anonym bruker her inne.

Personlig synes jeg folk bruker den funksjonen altfor mye her inne. Om du skal fortelle at du har hatt fiskeboller til middag, så er det virkelig ikke nødvendig å skrive som Anonym bruker altså 😂 

Selv bruker jeg alltid brukernavn når jeg skriver her inne 😊 2 ganger har jeg brukt Anonym bruker funksjonen her, men det var mest bare for  å prøve det 😄 Jeg har ingenting å skjule og står for det jeg skriver 😊

Hvis noen følger med så kan de fort legge 2 og 2 sammen hvis jeg skriver med brukernavn. Det kan være jeg er blitt observert med fiskeboller i butikken + at de kjenner meg igjen for jeg liker å invitere til pølsefest. Da kan de begynne å lese alle postene mine og sette opp varsler for hver gang jeg skriver.

Anonymkode: 543da...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi det tar ca 3 innlegg med personlig informasjon før en vet hvem en snakker med om det er en en kjenner. Jeg kjenner igjen en her inne basert på 3 innlegg i bryllupsforumet. Nå kan jeg lese meningene hennes om alt annet og ikke minst innleggene hvor hun klager over familien etc…

Anonymkode: 575e1...c53

Nettopp.

Å skrive med brukernavn gir null anonymitet med mindre man kontrollerer ordbruk, skrivefeil og sammenligner opplysningene man kommer med i absolutt alt man skriver med tidligere innlegg.

Men folk med IQ på størrelse med skonummeret sitt tror tydeligvis fortsatt at de er anonyme, og klager over at andre bruker anonymfunksjonen ...

Anonymkode: 29dda...73b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...