Gå til innhold

Hva er greia med alle som skriver anonymt?


kaskazini

Anbefalte innlegg

Fordi å ha meninger som ikke er som alle andres kan føre til trakassering . 

I tillegg har kg begynt å dele innlegg på facebook hvor det kommenteres uten sammenheng med forum innlegg.

Det er sunt nettvett å være anonym alle de steder som er mulig.

Anonymkode: 9d84c...e10

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kaskazini skrev (15 timer siden):

 

Men altså - hva i alle dager er greia med alle som skriver anonymt? Det er så utrolig vanskelig å diskutere når man ikke vet om det er samme person man spiller ball med (og ja, jeg vet jeg kan sjekke anonymkoden, men det er lettere å slippe det)

Jeg tenkte helt som deg. Det er mye hyggeligere å diskutere med en jeg da kan gjenkjenne at jeg diskuterer med, og også i andre tråder kan jeg gjenkjenne nicknavnet.

Men så opplevde jeg at noen kommenterte og svarte meg veldig negativt og stygt. Hver gang det var meg som svarte, så fikk jeg stygge kommentarer som viste til hva jeg hadde skrevet før. 

Derfor begynte jeg også å bruke AB knappen flere ganger.

Men i grunnen er det jo ikke så interessant uansett å diskutere med de som har slemme teite kommentarer. Så kan jo gjerne bare bruke min nick oftere.

Men det er jo også det med å bli gjenkjent, og da vet jo vedkommende hvilke nick jeg bruker, og har tilgang til alt jeg skriver av lufting av problemer mm.

Men skal bruke mitt nick oftere :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok (eller kanskje ikke særlig "merkelig" likevel? 😃) så er det hovedsakelig her på Kvinneguiden at man risikerer å få alt muliig røl fra all verdens tullinger, og disse tullingene bryr seg sjeldent om å være anonyme selv hellerr. 

På for eksempel Diskusjon.no eller en del andre forum, opplever man sjeldent det samme problemet...  

Anonymkode: 9f8cc...93d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tilbake på 17 og 1800-tallet (og før) skrev samfunnsdebattanter under pseudonym. Henrik Wergeland f.eks brukte Siful Siffada. Dette for å kunne fremme ideer som kunne være både revolusjonerende men også splittende. Den gang som nå ville personer kunne bli oppsøkt av meningsmotstandere som vil gå veldig langt for å stilne opposisjonen. Selv om 99% ikke vil ty til vold eller trakassering mot noen som skriver noe de ikke liker, så er det en marginale andelen som gjør det så besatte og sprø at det blir vurdert som best å være anonym. For å slippe telefoner på natten, stalking og i verste fall folk som kommer på døren for å ta deg. For de finnes. 

Noen har viljen og tid til å stå i konflikt med slike folk, mange velger å la være. Og det har jeg respekt for. Mange av de som ønsker mest mulig offentliggjøring av personer som deltar i offentlige debatter ønsker mer regulering av hva som skal bli sagt. De sier det ikke rett ut men det er essensielt det som blir resultatet av det, og det vet de selv. 

Endret av Grevling
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi noen går etter enkelte brukere og trakasserer de i hver tråd de kommenterer. Vrir på det de sier, slenger dritt og skaper uhygge. Det slipper man om man er anonym. KG er ikke et hyggelig sted på Internett, men en samling av folk med altfor mye tid… 

Anonymkode: 95e57...d69

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de gangene jeg skriver med brukernavnet så blir jeg bombadert av meldinger på innboksen. Og det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 70b07...5b9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør jeg kun hvis jeg selv lager en tråd hvor jeg ikke overhode vil bli kjent igjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, kaskazini said:

Det finnes sikkert tråder om dette allerede, og da beklager jeg det. Søkte, men fant ingen. 

Men altså - hva i alle dager er greia med alle som skriver anonymt? Det er så utrolig vanskelig å diskutere når man ikke vet om det er samme person man spiller ball med (og ja, jeg vet jeg kan sjekke anonymkoden, men det er lettere å slippe det)

Ja gjett om, temaet er oppe stort sett flere ganger i uken. Det eneste man må forsvare oftere er om man ikke ønsker seg barn. Men kan jo bare gjenta at jeg selv har kjent igjen flere her inne og lest ting de aldri ville skrevet under fullt navn for å si det sånn. 

Anonymkode: d66e0...3b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at folk har mye lavere terskel for å slenge dritt under ab. Dette stedet kryr jo av spydige og ufine mennesker som føler de ikke er anonym nok under et Nick når de sprer dritten sin.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at tråder kan googles frem, og man kan søke opp alt en person har skrevet. Åpner for stalking. Noen er veldig interessert i å kartlegge andre, og prøve finne ut hvem de er. Personvern er viktig. 

Det plager meg overhode ikke at noen skriver som anonym. Jeg leser ordene deres, uavhengig av hvem de er.

Og man er fortsatt anonym om man bruker nick, det bare åpner for mer stalking.

Anonymkode: 37964...4aa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (16 timer siden):

Personlig synes jeg folk bruker den funksjonen altfor mye her inne. Om du skal fortelle at du har hatt fiskeboller til middag, så er det virkelig ikke nødvendig å skrive som Anonym bruker altså 😂 

 

To grunner som for meg er veldig gode; 

1) Fordi når jeg skrev at jeg hadde fiskeboller til middag. Så fikk jeg svar i retning av at det var tullete av meg å servere barnemat når jeg ikke klarte å få egne barn en gang (har historikk på prøverforumet). 

2) Fordi når Mardina123 skrev at hun skulle ha fiskeboller til middag så slo det meg "hm, svigerinne sa akkurat det samme til meg da vi snakket dagen før, med veldig lik ordlyd". Så kan jeg klikke meg inn på profilen, få det bekreftet at det er henne, og samtidig se de andre 4000 meningene hun har hatt er inne. (Jeg har nå gjenkjent tre stykker på denne måten) 

AB knappen brukes konsekvent, uansett hva jeg skriver. Skrur de av funksjonen så forsvinner alle vi som har vært her inne en stund, og forstått hvor meningsløs det er å skrive under en bruker som kan spores fra tråd til tråd. 

Anonymkode: cebaa...ab7

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er vanskelig å vite hvem som som svarer det er 20 ulike anonyme i samme tråd. Å sjekke anonymkode hele tiden er slitsomt. Men folk har vel lavere terskel for å oppføre seg ufint da. Det skal mye til for noen å skjønne hvem noen er uansett.

Anonymkode: 9966c...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på anonymkodene så vet du hvem du diskuterer med.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

To grunner som for meg er veldig gode; 

1) Fordi når jeg skrev at jeg hadde fiskeboller til middag. Så fikk jeg svar i retning av at det var tullete av meg å servere barnemat når jeg ikke klarte å få egne barn en gang (har historikk på prøverforumet). 

2) Fordi når Mardina123 skrev at hun skulle ha fiskeboller til middag så slo det meg "hm, svigerinne sa akkurat det samme til meg da vi snakket dagen før, med veldig lik ordlyd". Så kan jeg klikke meg inn på profilen, få det bekreftet at det er henne, og samtidig se de andre 4000 meningene hun har hatt er inne. (Jeg har nå gjenkjent tre stykker på denne måten) 

AB knappen brukes konsekvent, uansett hva jeg skriver. Skrur de av funksjonen så forsvinner alle vi som har vært her inne en stund, og forstått hvor meningsløs det er å skrive under en bruker som kan spores fra tråd til tråd. 

Anonymkode: cebaa...ab7

Men da tenker jeg at man er litt paranoid 🤔 Folk må da få lov til å spise hva man vil til middag, uten at andre skal henge seg opp i det. Og jeg mener fortsatt at det er unødvendig å skrive som Anonym bruker om man skal fortelle hva man har hatt til middag 😄

Jeg har vært her inne i 9 år nå og har aldri opplevd ekle kommentarer eller spørsmål i innboksen. Om det skulle skje, så er jeg såpass tykkhudet at jeg klarer å stå i det 😊 Jeg tenker at det må man nesten være, om man skal diskutere her inne 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 minutt siden):

Men da tenker jeg at man er litt paranoid 🤔 Folk må da få lov til å spise hva man vil til middag, uten at andre skal henge seg opp i det. Og jeg mener fortsatt at det er unødvendig å skrive som Anonym bruker om man skal fortelle hva man har hatt til middag 😄

Jeg har vært her inne i 9 år nå og har aldri opplevd ekle kommentarer eller spørsmål i innboksen. Om det skulle skje, så er jeg såpass tykkhudet at jeg klarer å stå i det 😊 Jeg tenker at det må man nesten være, om man skal diskutere her inne 😊 

Paranoid fordi jeg ikke ønsker at meninger jeg har hatt her inne gjennom 15 år som bruker skal kunne settes i sammenheng, av hvem som helst i min omgangskrets?  Slik jeg nå har gjort for tre andre i min omgangskrets?

Da misforstår du begrepet. Det kales sunn fornuft. 

Anonymkode: cebaa...ab7

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Paranoid fordi jeg ikke ønsker at meninger jeg har hatt her inne gjennom 15 år som bruker skal kunne settes i sammenheng, av hvem som helst i min omgangskrets?  Slik jeg nå har gjort for tre andre i min omgangskrets?

Da misforstår du begrepet. Det kales sunn fornuft. 

Anonymkode: cebaa...ab7

Du tror for godt om dine egne evner til å gjenkjenne folk.

Anonymkode: 7d06c...ab8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tror for godt om dine egne evner til å gjenkjenne folk.

Anonymkode: 7d06c...ab8

Kollega Lise nevnte i lunsjen at de skulle prøve tacograteng til middag i stedet for den tradisjonelle fredagstacoen, det førte til en diskusjon om hvorvidt hun kunne bruke kidneybønner, eller om chilibønner var best. Da jeg kom hjem fredag leste jeg i "middagstråden" som jeg også deltar i. Og ser et innlegg om nettopp tacograteng. 

Jeg leste en tråd om pynt i barnebursdag. Var så hos min bror og svigerinne for å markere nevøs 5-årsdag noen dager senere. Og så akkurat noe noen hadde beskrevet i den tråden. 

Hadde det vært AB var det all informasjonen jeg hadde. Men når brukeren er "Amanda123" så kan jeg klikke på navnet, og lese alle de andre 5000 innleggene hun har skrevet her. Man er lett gjenkjennbar. For her inne berører man ofte familie, yrke, feriereiser, kjæledyr... Kjenner du et menneske tar det maks 10 innlegg å få det bekreftet.  Derfra er det samlivsproblemer, merkelige meninger, flaue ting... 

 

Jeg ser ingen som helst grunn til at det jeg skriver akkurat her og nå skal linkes til alt annet jeg noen gang har skrevet her inne. Ingen. 

Anonymkode: cebaa...ab7

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes kun om jeg skal skrive noe sensitivt i kombinasjon med noe jeg tenker noen kan kjenne igjen. Har aldri forstått hvorfor folk bruker anonymt for å diskutere middagsmat eller tv-program. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Paranoid fordi jeg ikke ønsker at meninger jeg har hatt her inne gjennom 15 år som bruker skal kunne settes i sammenheng, av hvem som helst i min omgangskrets?  Slik jeg nå har gjort for tre andre i min omgangskrets?

Da misforstår du begrepet. Det kales sunn fornuft. 

Anonymkode: cebaa...ab7

Ja, jeg mener du er paranoid 😄 At du ikke mener det, er helt greit 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. fordi det er min mening som teller, ikke meg som person. 

2. jeg gidder ikke bli konfrontert i alle andre tråder om jeg sier en mening i en. Jeg kan skifte mening ofte og da gidder jeg ikke å høre " jammen var det ikke du som var.../ mente.." 

3. Jeg vil ikke bli gjenkjent av folk jeg kjenner i RL. Dette er min friplass uten at det betyr at jeg driver med hets og trolling. 

4. om ikke AB fantes så hadde jeg ikke vært på KG i det hele tatt . 

Anonymkode: fb472...228

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...