Gå til innhold

Hvordan få til 300 min fysisk aktivitet i uken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 14.23):

Vet dere hva som inkluderes i myndighetens 300 minutter? Er det også raske gåturer? og er det i tillegg til 10.000 skritt?

Anonymkode: b6632...07a

All trim og trening. Det er ikke tillegg til 10000 skritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ligger på rundt 8-10 timer aktivitet i uka. Da er det en kombinasjon av styrke, fjellturer, løpeturer og klatring - alt i varierende intensitet. Men jeg elsker trening, og det er ikke vanskelig for meg å prioritere det (i tillegg har jeg heller ikke barn).

Men å få til 4-5 timer med aktivitet i uka, er jo noe man må prioritere for å få til. Da må man kanskje velge bort noe annet for å få det til, som f.eks. Netflix på sofaen eller en klesvask. Og det skal jo ikke være 4-5 timer med hardkjør heller! Det anbefales vel ca. 75 minutter med høy puls i uka? Det kan man jo f.eks. få til med to løpe-/sykkel-/ellipse/ro-økter eller to gruppetimer med litt høy intensitet. Styrke kan man trene hjemme hvis det blir for vanskelig med treningssenter. 30 minutter til 1 time to ganger i uka. Gå en fjelltur en gang i uka hvis du har mulighet, helt topp trening.

Det er egentlig ganske mye man kan gjøre, men det skjer jo ikke av seg selv. Dere med barn må nok være spesielt kreative, og jeg skjønner at det er vanskelig. Hvis din samboer har tid til å trene to kvelder i uka, bør du også få tid til det. Det er en viktig investering i egen helse for dere begge. 

Det fins jo forresten mye onlinegreier med hjemmetrening for tiden! Jeg følger Pia Seeberg på Instagram, og hun har jo noe som heter Trent som er hjemmetrening. Da følger du timer med henne. Verdt å sjekke ut? 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (12 minutter siden):

Kanskje pga råd fra Helsenorge, som er gode råd. Angående intensitet så har jeg tro på at en dag ideelt sett er hard, og at mange treningsdager bør være lettere.

Ah du skal mosjonere ikke trene allså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (29 minutter siden):

Ah du skal mosjonere ikke trene allså

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fysisk-aktivitet-i-forebygging-og-behandling/voksne-og-eldre

Hva er høy og moderat intensitet? Det er uklart. Jeg tror gåtur faller inn under moderat og at høy intensitet enten er styrketrening, eller kondisjonstrening som er såpass intens at du ikke klarer å prate avslappet uten å forstyrres av pusten. 

Utdrag: 

"Voksne bør hver uke være fysisk aktive i minst 150 til 300 minutter med moderat intensitet, minst 75 til 150 minutter med høy intensitet eller en kombinasjon av moderat og høy intensitet"

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fysisk-aktivitet-i-forebygging-og-behandling/voksne-og-eldre

Utdrag: 

"Voksne bør hver uke være fysisk aktive i minst 150 til 300 minutter med moderat intensitet, minst 75 til 150 minutter med høy intensitet eller en kombinasjon av moderat og høy intensitet"

Trodde du først pratet om trening skjønner du, ja minimum kravene til aktivitet( mosjon) bla bla, folk som har fysisk jobb kan bare se bort fra det, men uten  dette så anbefaler jeg også systematisk / seriøs trening styrketrening spsielt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener kun hjemmefra, det sparer jeg tid på og det gjør at jeg får lagt inn trening. Jeg er medlem av naardic, som har mange timer live. 

Anonymkode: 6e4ac...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener 45 min-60 min 5 ganger i uka. Har et lite barn. Trener før jobb om jeg har hjemmekontor ellers så trener jeg etter barnet er lagt, rundt 20-21. 

I dag hadde jeg treningsfri men er allerede oppe i 445 intensitetsminutter i uka. Og har 2 øker til å trene denne uka. Pluss gåturer.

Synes 300 er mer enn overkommelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 4 barn og hund som krevde inntil 2 timer mosjon hver dag. Løste det ved å bytte på å gå ut etter middag/leggetid.  Vi var nødt å gå tur med hunden, og da var det lettere å få til noe. Skylle barna på trening, tok den av oss som kjørte, hunden med. Vi hadde en hund vi kunne løpe med. Jeg pleide å løpe, samt stoppe inen fast bakke for intervalltrening. Null problem med hunden med. Styrke trente jeg hjemme på gulvet et par ganger i ula. Har aldri hatt problemer med å finne tid til å trene. Bare tenker, hva gjør dere når det er foreldresamtale på skolen? Sikker på dere finner en løsning da. Ikke noe vanskeligere å få inn 2-4 treningsøkter i løpet av 1 uke?! Her må man bare bestemme seg! 

Anonymkode: a9553...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overtenk dette folkens, beveg der iløpet av dagen, kan du gå ned til butikken og kan du bruker trapper? Når du er hjemme så bidra med husarbeid. Mange av dere går tur med hund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...