Gå til innhold

Hvordan få til 300 min fysisk aktivitet i uken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 40 år med 100% jobb, 8 til 15.30 og med tre barn i alder 1 til 10 år. 

Jeg har samboer, som trener to kvelder i uken. Jeg ønsker også å få til anbefalt mengde trening. Jeg har meget stillesittende jobb, er terapeut. 

Har dere noen tips om hvordan jeg kan legge opp uken mtp trening? både type trening og tidspunkt. Jeg har ansvar for både henting og levering i barnehage. Bruker elsykkel med vogn til jobb. Tar i mot alt av innspill og erfaringer. 

Anonymkode: b6632...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å trene i arbeidstiden? Det er ganske vanlig for de som jobber i staten. 

Har du mulighet til å jogge/sykle til og fra jobb?

Har en 2-åring selv. Trener før/til jobb eller etter leggetid. Får kun til 3 økter i uken.

Anonymkode: 9ec66...fc2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging er veldig tidseffekivt, da jeg hadde små barn var det viktig å bare komme seg ut da jeg hadde anledning, noe som ofte ble etter legging for de minste. Alternativt stå opp før de andre hvis barna ikke er oppe veldig tidlig da. 

Mitt motto var "liten tur bedre enn ingen tur" og 25 min er ikke for kort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transporttrening! Bruk litt mindre motor til og fra jobb, så får du sikkert inn over halvparten av minuttene dine bare der. 

Ellers, få deg ett eller annet apparat for cardio hjemme. Spiller ingen rolle hvilket egentlig, men det er en fordel å trives med det. Selv har jeg mølle som brukes flittig, og har arvet svigermors ergometersykkel som er lite i bruk, men som kan være en variasjon fra mølla når jeg er litt lei. Den er billig og grei, og det går godt an å bli sliten på den selv om den hverken er proff eller dyr.

Og noen vekter, gjerne kettlebells.

Hjemmetrening er ikke nødvendigvis det optimale sånn motivasjonsmessig, men det er ofte det som er gjennomførbart i småbarnsperioden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatter elsykkel med vanlig sykkel og tråkker på. 

Anonymkode: 964c2...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde akkurat samme utfordring, med full jobb og små barn. Kjøpte meg romaskin, og ror minimum 30 minutter hver dag. Setter på en tv-serie, og ror meg gjennom den. Ble alt for mye styr å finne tid og ork til å forlate huset for å trene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva som inkluderes i myndighetens 300 minutter? Er det også raske gåturer? og er det i tillegg til 10.000 skritt?

Anonymkode: b6632...07a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skaffa meg rockering og slik mini trappemaskin. Begge delene får opp pulsen, krever lite plass og kan draes frem til kjappe økter mellom slaga. Foran tvn om kvelden feks.

Jeg trener også kroppsvektøvelser hjemme og har to kettlebells som gir meg mange muligheter til å få inn hjemmetrening.

Jeg plotter det også inn i kalenderen med påminner.

Anonymkode: 04dbe...13b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Erstatter elsykkel med vanlig sykkel og tråkker på. 

Anonymkode: 964c2...c14

Unødvendig, da du får omtrent samme effekt av en elsykkel.

Anonymkode: 077ca...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker transporttrening er en del av nøkkelen her, men du kan også legge inn mer familieaktivitet i helgene. Jeg tenker også at om samboer kan trene 2 kvelder i uken så burde det være mulig at du også gjør det. 
Det er snakk om 5 timer i uken. Hvor lang tid bruker du på å komme deg på jobb, inkludert levering? Mulig du alt har litt tid der? Om du etter levering og før henting sykler uten motor så kan det bli litt. Får du også til litt trening en kveld eller to i uken så har du enda mer. Legg så til noe i helgene. Kan du f.eks sykle tur med barna, eller løpe mens de sykler på egne sykler? Skjønner det ikke går helt med yngste da. Kan dere ta dere en tur i skogen med familien i helgen? Ta en ettermiddag ute sammen i uken? Parkere eldste/de eldste på aktiviteter, og sykle tur i mellomtiden med den/de yngre? Lørdag/søndag morgen kan du ta en løpetur tidlig? Løpetur etter de yngste har lagt seg? Er det mulig å hente barna litt senere av og til og legge inn en trening på vei fra jobb? 
Aktiviteter med barn som går selv vil nok ikke få pulsen så veldig høyt opp til vanlig, men det er ihvertfall aktivitet, og godt for hele familien 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg @melinamagulas på insta, hun kommer med mye inspirasjon til hvordan man kan få til trening i en hektisk hverdag😊

Anonymkode: 44253...646

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo egentlig bare 45 min hver dag, det er en kjapp gåtur det.. 

Anonymkode: d14cd...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vet dere hva som inkluderes i myndighetens 300 minutter? Er det også raske gåturer? og er det i tillegg til 10.000 skritt?

Anonymkode: b6632...07a

Det er i tillegg. Og det er vel anbefalt 20k skritt daglig nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du også trene to kvelder i uken? Det er jo det logiske. Da har du dekt inn to timer der. I løpet av helgen bør man klare å få inn minst to timer, og så kan du skru av motoren på elsykkelen noen dager i uken, da er du godt innenfor. 

Anonymkode: 67e27...996

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badgald0pest2 skrev (1 minutt siden):

Det er i tillegg. Og det er vel anbefalt 20k skritt daglig nå? 

Det er ingen offisielle anbefalinger om antall skritt nei, fordi det egentlig ikke sier så mye. Jeg kan rusle rundt hele dagen med hvilepuls jeg, men det er ikke aktivitet. Derfor opererer man med minutter med høy puls. 

Anonymkode: 67e27...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kan ikke du også trene to kvelder i uken? Det er jo det logiske. Da har du dekt inn to timer der. I løpet av helgen bør man klare å få inn minst to timer, og så kan du skru av motoren på elsykkelen noen dager i uken, da er du godt innenfor. 

Anonymkode: 67e27...996

Minutt for minutt får man like god trening med elsykkel som med vanlig trøsykkel. Det går bare fortere. Så avhengig av avstander er det slettes ikke sikkert motoren må av for å få inn nok minutter. Kanskje bare gå ned på litt mindre motorkraft og bruke litt mer tid. 

Er jobben langt nok unna trenger man kanskje ikke det engang.

Jeg tenker at om TS pusher seg litt på hjemvei og kanskje til og med sniker inn en omvei til barnehagen, så er hun nesten i mål med cardio. Men det er lurt å ha en plan for de dagene man ikke er på jobb også.

Og bruk sykkelen til butikken, ts. Bruker du vogna du frakter ungene i får du plass til en hel ukeshandel og litt til 👍

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på trening tre kvelder i uken, 100 min hver gang. 
Min "minimums" rutine er 2 timer på rappen 3 kvelder i uken så der er jeg på 360. Ofte blir det enda en dag eller to. I helgene er det gjerne på morgenen. 
Har mer enn 100% jobb (helsepersonnel) og 4 barn. 

Anonymkode: 3bc2d...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dra på trening tre kvelder i uken, 100 min hver gang. 
Min "minimums" rutine er 2 timer på rappen 3 kvelder i uken så der er jeg på 360. Ofte blir det enda en dag eller to. I helgene er det gjerne på morgenen. 
Har mer enn 100% jobb (helsepersonnel) og 4 barn. 

Anonymkode: 3bc2d...84e

2 timer tre kvelder i uka med 4 barn??? De er tenåringer uten behov for å bli kjørt noe sted, antar jeg?

Anonymkode: 860fd...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

2 timer tre kvelder i uka med 4 barn??? De er tenåringer uten behov for å bli kjørt noe sted, antar jeg?

Anonymkode: 860fd...f5e

De sykler og går til ting selv, det har vi alltid lagt opp til. Jeg har ikke lappen uansett så jeg er ubrukelig der. 

Anonymkode: 3bc2d...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...