Gå til innhold

Hvordan få til 300 min fysisk aktivitet i uken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis treningspotten familien kan frigi er to timer i uka, hvorfor får mannen begge? Del likt så får dere en økt hver iallefall. 

Anonymkode: 7d137...106

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jogging er noe av det mest effektive når man står i tidsklemma. Ellers er sykling til og fra jobb mulig. 15 minutter styrke hver dag er også oppnåelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er en kvinne på 40 år med 100% jobb, 8 til 15.30 og med tre barn i alder 1 til 10 år. 

Jeg har samboer, som trener to kvelder i uken. Jeg ønsker også å få til anbefalt mengde trening. Jeg har meget stillesittende jobb, er terapeut. 

Har dere noen tips om hvordan jeg kan legge opp uken mtp trening? både type trening og tidspunkt. Jeg har ansvar for både henting og levering i barnehage. Bruker elsykkel med vogn til jobb. Tar i mot alt av innspill og erfaringer. 

Anonymkode: b6632...07a

Om du har jobb, hus og hjem, barn barnebarn, så er du nok godt over 300 grensen. 

Anonymkode: 3861a...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er en kvinne på 40 år med 100% jobb, 8 til 15.30 og med tre barn i alder 1 til 10 år. 

Jeg har samboer, som trener to kvelder i uken. Jeg ønsker også å få til anbefalt mengde trening. Jeg har meget stillesittende jobb, er terapeut. 

Har dere noen tips om hvordan jeg kan legge opp uken mtp trening? både type trening og tidspunkt. Jeg har ansvar for både henting og levering i barnehage. Bruker elsykkel med vogn til jobb. Tar i mot alt av innspill og erfaringer. 

Anonymkode: b6632...07a

Tenker du egentlig trimmer bra med barn og sykkel, er ganske overdrevet det treningsfokuset - og antall steg kommer fra en reklamekampanje. Men har mannen 2 dager kan jo du ta 2 dager om du har lyst. Vær ute med barna, sykle etc så er du der. 

Anonymkode: 81a3f...609

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

2 timer tre kvelder i uka med 4 barn??? De er tenåringer uten behov for å bli kjørt noe sted, antar jeg?

Anonymkode: 860fd...f5e

Hvorfor i all verden må dagens barn ha privatsjåfør over alt ...?

Mangler de - i motsetning til barn før i tiden - føtter slik at de ikke lenger kan gå eller bruke sykkelen?

Anonymkode: 9c727...557

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er en kvinne på 40 år med 100% jobb, 8 til 15.30 og med tre barn i alder 1 til 10 år. 

Jeg har samboer, som trener to kvelder i uken. Jeg ønsker også å få til anbefalt mengde trening. Jeg har meget stillesittende jobb, er terapeut. 

Har dere noen tips om hvordan jeg kan legge opp uken mtp trening? både type trening og tidspunkt. Jeg har ansvar for både henting og levering i barnehage. Bruker elsykkel med vogn til jobb. Tar i mot alt av innspill og erfaringer. 

Anonymkode: b6632...07a

Hvorfor skal du ha akkurat 300 min fysisk aktivitet i uka? Er det ikke 30 min pr dag som er anbefalt? Husk at å sykle til/fra jobb med vogn også er fysisk aktivitet. I tillegg er det fint å få til trening to ganger i uka. Hvis mannen din f.eks. trener tirs og tors, kan du kanskje ha man og ons som «dine» dager og hvor han er hjemme med barna mens du trener. Jeg ville kanskje anbefale gruppetime, hvor du har noen som allerede har lagt opp en sammensatt økt for deg og som pusher deg og motiverer deg gjennom hele timen, slik at du ikke gir opp. I tillegg har du den sosiale biten i gruppetrening 😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaff deg en pulsklokke, så ser du fort at du sannsynligvis ikke mangler mye trening for å nå dine 300 minutter.

Anonymkode: 37d8a...cd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soneminutter!
Dvs høyere intensitet gir flere minutter pr min. Jeg teller ett minutt pr minutt hvor puls er over 120, og to minutter pr minutt der puls er over 145.

Anonymkode: 7826e...c1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsapp/ Youtube elns. 
Jeg er mye alene med våre tre barn, og er lett aktiv to timer til dagen. 
Da går jeg tur + trening hjemme (app), eller bare hjemmetrening. 
Dette har jeg gjort i mange år, og trener hver eneste dag. 

Anonymkode: d686a...e0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Treningsapp/ Youtube elns. 
Jeg er mye alene med våre tre barn, og er lett aktiv to timer til dagen. 
Da går jeg tur + trening hjemme (app), eller bare hjemmetrening. 
Dette har jeg gjort i mange år, og trener hver eneste dag. 

Anonymkode: d686a...e0e

 Har du noen gode å anbefale?

Anonymkode: b6632...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt vekter og treningsutstyr hjemme. Trener mye kroppsvektsøvelser og hopper tau. 

Det gjør susen. Noen ganger 15 min daglig og andre ganger 30 min. Går også så mye jeg kan i tillegg. 

Å ikke ha tid, er bare tull. Hvis folk legger i fra seg mobilen, vil man oppdage at man han mye tid til overs. Sann mitt ord.

Romaskin hjemme er også en utrolig bra ting! 

Gjør 50 knebøy, ta push ups mens maten blir klar på ovnen, tøy ut mens man pusser tenner osv. Trenger ikke bli gjennomsvett hver gang, kjedelig å måtte dusje fire ganger daglig, selv om man gjør øvelser spredt utover dagen. 

Unnskyldninger finnes for alt, hvis man ikke har skikkelig disiplin og lyst til å gjennomføre noe. 

Anonymkode: 0a8db...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 Har du noen gode å anbefale?

Anonymkode: b6632...07a

Jeg bruker LiveGym, norsk app kr 59,- pr mnd. 
Her benytter jeg meg mest av aerobic økter, fra fem minutt til en time, alt etter hvor god tid jeg har. 
Ofte begynner jeg dagen med en 15-min økt, tar en kort økt på badet etter jobb, og gjerne en lenger økt på kvelden. 

For meg er dette helt perfekt. 

Anonymkode: d686a...e0e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du må få to ettermiddag/kvelder til å trene du også. Spesielt siden mannen din slipper å hente/levere. Så kan du også ta en økt én av helgedagene. Jeg trener pilates og/eller løping i helgen og løper 2 ganger i uken ellers, varierende lengde. Jeg løper hjem fra jobb, eller løper på tredemølle på SATS. For min del funker det best å trene på vei hjem, altså ikke dra hjemom først og så ut etter middag. Det er knalltøft å dra noe sted etter middag 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/12/2024 at 2:23 PM, AnonymBruker said:

Vet dere hva som inkluderes i myndighetens 300 minutter? Er det også raske gåturer? og er det i tillegg til 10.000 skritt?

Anonymkode: b6632...07a

Det er beskrevet her, anbefalt fysisk aktivitet 2.5 til 5 timer i uka. Har du lav intensitet bør du ligge på 5 timer, har du høy intensitet holder det med 2.5 time, og kombinerer du bør du ligge en plass mellom dette... 

https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/rad-om-fysisk-aktivitet/#tips-hvordan-folge-anbefalingene

 

On 4/12/2024 at 2:48 PM, Badgald0pest2 said:

Det er i tillegg. Og det er vel anbefalt 20k skritt daglig nå? 

Nei, myndighetene har ingen anbefaling om skritt, men antall timer med fysisk aktivitet. 10 000 var bare et tilfeldig tall noen en gang valgte å markedsføre, 20 000 er jo helt urealistisk for folk flest i tillegg til 5 timer fysisk aktivitet. 😅

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 12.18):

Jeg er en kvinne på 40 år med 100% jobb, 8 til 15.30 og med tre barn i alder 1 til 10 år. 

Jeg har samboer, som trener to kvelder i uken. Jeg ønsker også å få til anbefalt mengde trening. Jeg har meget stillesittende jobb, er terapeut. 

Har dere noen tips om hvordan jeg kan legge opp uken mtp trening? både type trening og tidspunkt. Jeg har ansvar for både henting og levering i barnehage. Bruker elsykkel med vogn til jobb. Tar i mot alt av innspill og erfaringer. 

Anonymkode: b6632...07a

Hvorfor er du så fiksert på mengden minutter og ikke kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 12.18):

Jeg er en kvinne på 40 år med 100% jobb, 8 til 15.30 og med tre barn i alder 1 til 10 år. 

Jeg har samboer, som trener to kvelder i uken. Jeg ønsker også å få til anbefalt mengde trening. Jeg har meget stillesittende jobb, er terapeut. 

Har dere noen tips om hvordan jeg kan legge opp uken mtp trening? både type trening og tidspunkt. Jeg har ansvar for både henting og levering i barnehage. Bruker elsykkel med vogn til jobb. Tar i mot alt av innspill og erfaringer. 

Anonymkode: b6632...07a

Starting strengh novice progresjon søk YouTube og intervaller etter økta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 14.29):

Unødvendig, da du får omtrent samme effekt av en elsykkel.

Anonymkode: 077ca...143

Iallfall hvis du skrur ned motorhjelpen littegrann.

Og TS, du har småbarn. Det gir fysiske leke/trene/danse-muligheter.  300 minutter er veldig bra, men klarer du bare 150 så er ikke det dårlig heller.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (1 time siden):

Hvorfor er du så fiksert på mengden minutter og ikke kvalitet?

Kanskje pga råd fra Helsenorge, som er gode råd. Angående intensitet så har jeg tro på at en dag ideelt sett er hard, og at mange treningsdager bør være lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn:

Mandag: 2 timers tur 

Tirsdag: 1,5 time tur, 30 min styrke

Onsdag: 1 times løpetur 

Og maaange dager igjen av uka, så håper jeg havner på det doble 🙂

Anonymkode: d4911...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2024 at 2:23 PM, AnonymBruker said:

Vet dere hva som inkluderes i myndighetens 300 minutter? Er det også raske gåturer? og er det i tillegg til 10.000 skritt?

Anonymkode: b6632...07a

10 000 skritt er ikke anbefalt av myndighetene. 10 000 skritt kommer fra en reklamekampanje som ble kjørt i Japan i 1960. Det var et selskap som solgte skrittellere, og de markedsførte at det var det antallet skritt man burde gå per dag. Faktisk er det studier som viser at vi oppnår mesteparten av helsegevinsten med 1000-8000 skritt per dag. Det betyr ikke at det er "dårlig" å gå 10 000 skritt per dag, men det er ikke et magisk tall liksom. 

Og hva myndighetene anbefaler kan du lese mer om her

 

Anonymkode: 9c691...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...