Gå til innhold

Tror svigermor ble fornærmet fordi jeg sa barnet får velge selv om det vil klemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her gjorde du helt rett TS, og jeg er overrasket over hvor mange som er uenige i det. Trodde dette var noe alle hadde fått med seg. 
 

At det liksom skal være uhøflig synes jeg er merkelig. Hvis man spør «kan jeg få en klem?» og det er uhøflig å svare nei, så er det jo ikke er reelt spørsmål, men en ordre. Nei, takk! til at alle, og kanskje spesielt små jenter, skal gjøre ting de ikke har lyst til for å please andre. Å slippe andre inn i egen intimsone er ikke i kategorien «ting vi må gjør for å tilpasse oss samfunnet og bli hyggelige/høflige individer». 

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ønsker ikke barnet å gi en klem, så skal hun/han selvsagt slippe det.

Men, om man har foreldre som lager et stort nummer ut av en klem til et familiemedlem, så er vi på ville veier. Ut fra hvor mye enkelte hisser seg opp i tråden, så skjønner jeg at noen har store problemer med slik nærhet overhodet, og da tenker jeg diagnoser. Jeg er ikke en klemmer selv, men har null problem med å gi en klem til et menneske jeg skjønner ønsker den klemmen. Har en sønn som elsker å gi klemmer, og han har faktisk lært meg å sette pris på det. Det samme gjør venninner, som omtrent alltid gir en klem når vi møtes.

Det blir bare fullstendig tåpelig å forsøke å trekke linjer mellom overgrep og en klem til bestemor. En klem som blir gitt i all offentlighet, og som kun handler om at hun er glad i barnebarnet sitt.

Anonymkode: 2ff93...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har stålkontroll på feltet «grensesetting», som jo er en viktig del av oppdragelsen.

Så har du nok en god del å gå på når det kommer til å lære ungen normal folkeskikk.

Men dette handler kanskje mer om å skape en konflikt med svigermor enn noe annet, gjør det ikke?

Anonymkode: cf3c5...3dc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ser ut som du har stålkontroll på feltet «grensesetting», som jo er en viktig del av oppdragelsen.

Så har du nok en god del å gå på når det kommer til å lære ungen normal folkeskikk.

Men dette handler kanskje mer om å skape en konflikt med svigermor enn noe annet, gjør det ikke?

Anonymkode: cf3c5...3dc

Mistenker det uthevede, jeg også.

Ungen merker jo lett om mor har motvilje, og da innretter barnet seg etter det, og blir reservert. Har i det siste hørt en del historier om hvordan svigerdatter favoriserer sine foreldre foran mannens foreldre, spesielt med tanke på barna, og det er ikke greit. Nok av historier om fæle svigermødre, men det er jammen ikke alle svigerdøtre som er like enkle å ha med å gjøre, heller...

 

Anonymkode: 2ff93...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mimifin72 skrev (16 timer siden):

Jeg er for så vidt enig med deg, men jeg tror denne posten sier mer om ditt forhold til svigermor enn om barnet sitt forhold til klemmer.

Ja, har vært i en liknende situasjon, men da var det min far som så sitt eneste barnebarn (min sønn) 1-2 ganger i året. Min sønn er ikke glad i kos, men ga sin morfar en god klem etter min oppfordring. Jeg synes det var viktigere at min far fikk klemme barnebarnet enn at min sønn skal lære å sette grenser.

Så du er fornøyd med at en gutt som ikke liker å gi klemmer, følte seg forpliktet til å klemme og vokste opp med at det var viktigere å gjøre som andre ville enn å lytte til egne behov. Okey! 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Svigermor slenger døra igjen med "da skal jeg ikke gi klemmer da" og det handler om at ts er barnslig? Det er jo bestemoren som ikke regulerer følelsene sine her og tar det utover en liten unge på fem år. Det der er guilttripping. Manipulering. 

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og skifte bleie er en nødvendighet. Det er ikke klemming. 

Anonymkode: e5b3f...fe2

Og så? Hvis poenget er at man pusher grenser og barnet kan bli dårlig på å sette grenser hver gang man tar på barnet når det ikke vil, så hjelper det ikke at argumentet er nødvendighet. Misforstå meg rett, jeg er ikke ENIG i dette, men dette er logikken dersom hovedpoenget er at man med disse klemmehendelsene bryter ned barnets evne til grensesetting.

Anonymkode: e8cb9...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et barn som ikke liker klemmer, og det prøver vi å respektere. For vår del er det nok delvis pga Covid, barnet er gammelt nok til at det fikk med seg at man skulle holde avstand og ikke klemme besteforeldre. Dette sitter dessverre i.

Etter min mening er det ikke «bare» en klem, det er første steg i å vise at barnet ikke har rett til å bestemme over egen kropp. Jeg var selv svært dårlig på grensesetting over egen kropp da jeg ble tenåring, og ønsker ikke å lære bort den samme passive holdningen til mine barn.

Det vi har snakket en del om, er at barnet må tilby et alternativ, fordi mange er vant til å gi/gå/ta en klem. F.eks. high five, slengkyss eller vinking.  

Jeg ser at de som respekterer barnets ønsker over tid ender opp med å få klem etterhvert, når barnet er klar for det. Det må også sies at besteforeldrene som da får klem, en hånd i hånda eller annen fysisk kontakt forstår hvor mye det betyr, og har blitt veldig glade når barnet har vært klar for den kontakten. 
Jeg tror du eller far (hvis han er enig?) må ha en prat med svigermor uten at barnet er til stede, for å forklare hvordan dere tenker. 

Anonymkode: 157f2...384

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For de som argumenterer FOR påtvungen klem: Det er da ikke ny informasjon at å tvinge seg til kos fra barn er utdatert? Man trenger ikke å ha vært utsatt for overgrep for å skjønne det, som voksene folk. Barn, derimot, vil ha problemer med å både skjønne hva som er greit og ikke, når mamma og pappa tross alt sier man må, OG ha vanskelig for å kunne fortelle om ekle ting som skjer. Og vi VET at dette skjer altfor mange steder, med barn, av "nære" venner/familie!

Slutt å late som, bare for at andre skal få sitt eget behov dekket! 

Screenshot_20240408_212105_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20240408_212033_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: c51d2...865

Vedr det siste der betyr at hverken leger, sykepleiere, tannleger ikke kan røre ungen hvis den sier nei?

Anonymkode: ed26c...8ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

halleluja hvorfor skal barne gjøre noe det ikke vil uansett hva det gjelder?????

Anonymkode: 13af3...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

halleluja hvorfor skal barne gjøre noe det ikke vil uansett hva det gjelder?????

Anonymkode: 13af3...8ea

Hva med legebesøk og blodprøver da? Skal barnet slippe fordi det ikke vil?

Anonymkode: ed26c...8ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vedr det siste der betyr at hverken leger, sykepleiere, tannleger ikke kan røre ungen hvis den sier nei?

Anonymkode: ed26c...8ae

Ja - med mindre det er akutt nødvendig. Tvangsbruk - også mot barn - er forbudt i helsevesenet. 

Anonymkode: c98ec...875

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja - med mindre det er akutt nødvendig. Tvangsbruk - også mot barn - er forbudt i helsevesenet. 

Anonymkode: c98ec...875

Barn tar ikke skade av at det må til lege. Det kan gjelde øyeundersøkelse, diabeteskontroll eller andre viktige ting.

Jeg regner med at du aldri tar ungen med til tannlegen heller.

Anonymkode: ed26c...8ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

En dytter ingen grenser ved å klemme noen. Når samfunnet mener at en klem er det samme som et seksuelt overgrep, har det gått av hengslene. Snart kan vel ikke besteforeldre snakke til eller se på barnet før hysteriske mødre skal skrike opp om seksuelle overgrep.

Anonymkode: ed26c...8ae

som et barn som ble utsatt for overgrep så startet det med uønskede klemmer.. bare nevner det.. Det er ikke en sammenheng mellom det å gi noen en klem og det å begå et overgrep men ved å lære barnet at det har lov å si nei og selv bestemme legger mann inn et ekstra filter for å gi barna rom for å selv avgjøre hva som er og ikke er ok. Det er ikke den som sier nei som er hsterisk men de som absolutt må påpeke at det er greit med overtramp om man bare mener det vel.. den som overgrep seg på meg sa i retten at det "bare var omsorg" :P 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er å dra det for langt. Skal man heller ikke si at barn skal gå ut med søpla selv om de sier nei, for da lærer de seg at deres nei ikke betyr noe?

Anonymkode: e8cb9...0f1

Det er stor forskjell på oppgaver som ikke berører ens kropp og de som gjør det - det regner jeg egentlig med du skjønner selv om du kverulerer.. 

Anonymkode: d8a9c...ceb

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva med legebesøk og blodprøver da? Skal barnet slippe fordi det ikke vil?

Anonymkode: ed26c...8ae

Det er noe helt annet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av innleggene her gjør at jeg mister troa på menneskeheten. Selverklærte traumeeksperter som griper etter halmstrå i desperat håp om å trumfe gjennom egen agenda.

Jeg er vokst opp i den tiden hvor en måtte gi besteforeldre klem. Ubehagelig ja, men tok da virkelig ingen skade av det! 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja - med mindre det er akutt nødvendig. Tvangsbruk - også mot barn - er forbudt i helsevesenet. 

Anonymkode: c98ec...875

Det er feil, tvangsbruk i helsevesenet er ikke forbudt.Vi må utføre tvang stadig vekk med mitt barn for barnet nekter all behandling.
 

Det jeg leser i denne tråden er at barn i dag skal til enhver respekteres med et nei, barnet skal selv bestemme. Vi glemmer at barn vokser opp i  et samfunn der vi har sosiale koder vi lever under. I dag skal ikke barn tenke på hva opplever den andre? kan det oppfattes sårende? barnet skal kun tenke hva opplever jeg, er det ubehagelig. Vi oppdrar kun egoister som bryr seg om seg selv og ingen andre. (Ser du på skolene i dag) Vil ikke barna klemme nei, men finn da en annen løsning. Si da får du ta bestemor i hånden da å si hade. Slik at man lærer det sosialespillet med andre mennesker.

Som innebærer et håndtrykk eller klem, innebærer hei og hade situasjon osv. 

Og det er visse ting vi må med kroppen vår, vi må kle på oss, vi må ha bleie på, vi må sitte ved bordet med kroppen på en stol osv.

Vi kan lære barn forskjell på hva seksuelle tilnærmelser er uten å lage barn som ikke forstår noe av samspillet med andre mennesker. Barn er smarte, de forstår forskjellen, de er ikke dumme. Vi voksene derimot er rimelig dumme om vi tror at barn ikke forstår forskjell på en hade kos og en seksuell tilnærmelse. 

Vi kan også lære barn hva som er greit og ikke greit med kropper. Det f.eks ikke lov å ta andre på rompe, pupper, lår osv Det er lov å gi et håndtrykk, klem osv det blir sett på som høflighet. 

Det er også greit å si jeg ønsker ikke en klem i dag, jeg kan heller ta deg i hånden med et håndtrykk. Å lære barn at det holder for meg å si nei da trenger jeg ikke å gi den andre noe fra meg mener jeg er helt feil. 
Lære barn høflighet er viktig, lære barn at noen ganger kan vi også gjøre ting for andre selv om vi ikke vil og vi kan finne løsninger som kanskje er fint for oss begge? 

Anonymkode: 2e17f...54d

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er feil, tvangsbruk i helsevesenet er ikke forbudt.Vi må utføre tvang stadig vekk med mitt barn for barnet nekter all behandling.
 

Det jeg leser i denne tråden er at barn i dag skal til enhver respekteres med et nei, barnet skal selv bestemme. Vi glemmer at barn vokser opp i  et samfunn der vi har sosiale koder vi lever under. I dag skal ikke barn tenke på hva opplever den andre? kan det oppfattes sårende? barnet skal kun tenke hva opplever jeg, er det ubehagelig. Vi oppdrar kun egoister som bryr seg om seg selv og ingen andre. (Ser du på skolene i dag) Vil ikke barna klemme nei, men finn da en annen løsning. Si da får du ta bestemor i hånden da å si hade. Slik at man lærer det sosialespillet med andre mennesker.

Som innebærer et håndtrykk eller klem, innebærer hei og hade situasjon osv. 

Og det er visse ting vi må med kroppen vår, vi må kle på oss, vi må ha bleie på, vi må sitte ved bordet med kroppen på en stol osv.

Vi kan lære barn forskjell på hva seksuelle tilnærmelser er uten å lage barn som ikke forstår noe av samspillet med andre mennesker. Barn er smarte, de forstår forskjellen, de er ikke dumme. Vi voksene derimot er rimelig dumme om vi tror at barn ikke forstår forskjell på en hade kos og en seksuell tilnærmelse. 

Vi kan også lære barn hva som er greit og ikke greit med kropper. Det f.eks ikke lov å ta andre på rompe, pupper, lår osv Det er lov å gi et håndtrykk, klem osv det blir sett på som høflighet. 

Det er også greit å si jeg ønsker ikke en klem i dag, jeg kan heller ta deg i hånden med et håndtrykk. Å lære barn at det holder for meg å si nei da trenger jeg ikke å gi den andre noe fra meg mener jeg er helt feil. 
Lære barn høflighet er viktig, lære barn at noen ganger kan vi også gjøre ting for andre selv om vi ikke vil og vi kan finne løsninger som kanskje er fint for oss begge? 

Anonymkode: 2e17f...54d

Jeg regner med at svigermor her var like ivrig etter å klemme sin svigerdatter.

Hvis ikke så er jo ikke resten av det du skriver relevant, da det ikke er en sosial kodeks i samfunnet. 

Hvis man vil ha et samfunn med klemming, må man jo da gå foran med et godt eksempel og vise barna hvorfor dette er noe som er viktig. Jeg ønsker ikke å klemme folk, i det store og det hele, med visse unntak i visse situasjoner. Jeg gir gjerne en god klem til noen jeg vet trenger det, og som jeg vet liker klemmer, da fordi det betyr mye for personen, ikke fordi det gir meg noe. Men jeg klemmer ikke folk hver gang jeg møter dem eller sier ha det, og i miljøet jeg er oppvokst, var det særdeles lite klemming. 

Anonymkode: 80181...73e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vedr det siste der betyr at hverken leger, sykepleiere, tannleger ikke kan røre ungen hvis den sier nei?

Anonymkode: ed26c...8ae

Dette har jeg faktisk lest at har blitt et problem hos flere fastleger. Barna nekter å la seg undersøke, og foreldrene klarer ikke, eller prøver ikke, å overtale dem. 

Da har selvbestemmelsen gått for langt, rett og slett. Jeg skriver under på #137. Lær ungene forskjell på sosiale koder/legeundersøkelser etc. og seksuelle overgrep. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kanskje jeg var kjapp i min vurdering. Jeg vokste opp i et ganske strengt hjem. Står likevel bak en del av det jeg har sagt. Mange som leser og kommenterer leser det nok slik at foreldre som prøver å få barn til å klemme mer generelt også overstyrer barnets behov og følelser ellers, samt at mange av oss på den andre siden nok leser dette som at de som er barnas advokat i denne saken også syr puter under armene på dem i andre saker.

Jeg skjønner jo at man forhandler om hensyn og følelser her, og det er jo helt fint. Fint å høre om alternative måter å ta avskjed på også.

Tenker likevel at å dra dette over til at såkalt "påtvungen" klemming i seg selv skaper traumer og at dette isolert sett senker terskelen for overgrep er å dra det drøyt langt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...