Gå til innhold

Tror svigermor ble fornærmet fordi jeg sa barnet får velge selv om det vil klemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har det dét. Man bestemmer selv hvem man vil klemme

Anonymkode: b45c0...601

Det gjør man, men disse som kommer med kommentarer om overgrep, syns jeg faktisk ikke har noen relevans til tråden og hva ts spør om. «Bestefar klådde på oss og vi ble tvunget til å klemme». Hva tilfører det?

Anonymkode: 62bff...4fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til de landene der man luftkysser absolutt alle 2-3 ganger på hvert kinn uansett alder så synes jeg ikke man tråkker over en grense dersom man lærer barna at man gir en kjapp klem til nærmeste familie. Ellers så bestemmer de selvsagt selv hvem de velger å klemme. Jeg har mer i mot de som presser barna til å sitte på fanget til familemedlemmer når de tydeligvis ikke vil. 

Anonymkode: 66a3c...e43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK! ts og skulle ønske du hadde vært moren min da jeg vokste opp. Jeg satt i bilen i to dager og gruet meg for den klemmen jeg visst var obligatorisk da jeg skulle til besteforeldrene mine. Tanter, onkler og søskenbarn deretter. Jeg skulle ønske noen hadde spurt meg om jeg syntes det var greit. Jeg gledet meg jo egentlig til å besøke dem, men den klemmen ble et digert nervøst innslag i det som ellers var supre ferier. Jeg er fremdeles ingen klemmer selv om jeg er både utadvendt og hjertelig når jeg møter folk. 

Anonymkode: f4a1e...fde

  • Liker 10
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bestemor og barnebarnet har en trygg og god relasjon hadde bestemor tålt å få høre at barnebarnet ikke ville ha klem. Hvem vil gi en klem til passivt aggressive voksne? Ikke jeg hvertfall. 

Anonymkode: e146a...d15

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk i dag er hysteriske! Ingen tar skade av en klem og ha et nært forhold til nærmeste familie. Hjelpe meg hvor syke vi holder på å bli i denne verden! 

Anonymkode: 10039...47b

Det er virkelig INGEN som tar skade av å ikke få en klem heller! Mener du virkelig at klemmer er en forutsetning for å ha et nært forhold til nærmeste familie? 

Anonymkode: 52284...5af

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men det er med på å dytte grensene til barnet. Dytt grensene mange nok ganger, så går hun med på det meste. 'For det er jo bare....',  'må jo ikke ødelegge stemningen'

Denne bestemora som er nevnt i HI, er passiv-agressiv og det fører ikke noe godt med seg.

Anonymkode: c1ca2...e6e

En dytter ingen grenser ved å klemme noen. Når samfunnet mener at en klem er det samme som et seksuelt overgrep, har det gått av hengslene. Snart kan vel ikke besteforeldre snakke til eller se på barnet før hysteriske mødre skal skrike opp om seksuelle overgrep.

Anonymkode: ed26c...8ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er virkelig INGEN som tar skade av å ikke få en klem heller! Mener du virkelig at klemmer er en forutsetning for å ha et nært forhold til nærmeste familie? 

Anonymkode: 52284...5af

En skal ikke klemme familiemedlemmene, men en kan godt klemme venner? Dette henger ikke på greip. Dere ødelegger ungene ved å å si til dem at å klemme er fyfy.

Anonymkode: ed26c...8ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En dytter ingen grenser ved å klemme noen. Når samfunnet mener at en klem er det samme som et seksuelt overgrep, har det gått av hengslene. Snart kan vel ikke besteforeldre snakke til eller se på barnet før hysteriske mødre skal skrike opp om seksuelle overgrep.

Anonymkode: ed26c...8ae

Litt av en stråmann du satte opp der! Eller kan du vise til hvem i tråden som har har nevnt snakking og seing? 

Anonymkode: 72e60...31a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

TUSEN TAKK! ts og skulle ønske du hadde vært moren min da jeg vokste opp. Jeg satt i bilen i to dager og gruet meg for den klemmen jeg visst var obligatorisk da jeg skulle til besteforeldrene mine. Tanter, onkler og søskenbarn deretter. Jeg skulle ønske noen hadde spurt meg om jeg syntes det var greit. Jeg gledet meg jo egentlig til å besøke dem, men den klemmen ble et digert nervøst innslag i det som ellers var supre ferier. Jeg er fremdeles ingen klemmer selv om jeg er både utadvendt og hjertelig når jeg møter folk. 

Anonymkode: f4a1e...fde

Jeg er så enig med deg! Jeg ble påtvunget å klemme besteforeldre mine gjennom hele oppveksten. Hatet det. 

barn må få velge selv. 

Anonymkode: c79a5...710

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen klemmer med ble tvunget til å klemme alle i familien for det gjorde man bare som så mange mener. I dag får INGEN i familien klemmer for det byr meg direkte i mot. Min mor er superlei seg for det, men klarer ikke se sammenhengen med denne tvangsklemmingen gjennom oppveksten.

Så kudos til TS som lar barnet sette egne grenser. Besteforeldre har ikke noen rett på verken kyss eller klemmer bare fordi de er besteforeldre. Voksne mennesker må lære seg å regulere følelsene sine litt bedre enn hva enkelte klarer…

Anonymkode: 9fed0...2e6

  • Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig i grunnprinsippene, men synes du drar den litt langt. Det kan fort bekke over, du får en barn som blir veldig påpasselig med at normal oppførsel kan være grenseoverskridende, og føle på alt mulig. 

Det er faktisk ikke så uvanlig at besteforeldre tar seg en klem altså. Om det er noe barnet virkelig misliker så for all del la være, men det virker som det er mer du som er i posisjonen at "vi må sjekke hva x føøøøler om dette først."

Anonymkode: a8756...a69

Veldig enig i denne.

Det å lære seg normal, sosial atferd, er jo også en del av å oppdra et barn. Jeg husker selv at det var litt ekkelt å klemme røykeren, eller syke besteforeldre. Men da fortalte jo foreldrene mine hva dette betydde for personen.

Det å dra det så langt som at en klem er et fysisk overtramp synes jeg er merkelig. Selv i voksen alder er jeg ingen klemmer, langt i fra. Men jeg forstår jo i hvilke settinger det er normalt at jeg gjør det. 

Men tvang, nei, er barnet veldig i mot dette også etter en god prat, så vil jeg alltid snakke barnets sak i øyeblikket. 

Anonymkode: 6f8ce...737

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett og det med å kunne si nei til kos/klem er tatt opp masse fra helsestasjonen og barnehagen her i byen.

Anonymkode: 745b2...69b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som mener de er berettiget til klemmer og kroppskontakt er bare narsisistiske... MINE egoistiske ønsker er viktigere enn at andre er komfortable og velger/bestemmer over egen kropp,

"herregud la meg nå bare få ta på deg da, det gjør MEG glad"

Hvis noen sier nei til klem, IKKE BLI SÅ JÆVLA KRENKA, og tenk bare "ok, null stress"

Anonymkode: b078e...2ce

  • Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tilhører jeg bestemorgenerasjonen. Mener at man aldri skal tvinge barn til å klemme. Syns faktisk at det er veldig dårlig gjort, og unødvendig. Vi lærer barna å bestemme over sin egen kropp, det gjelder klemmer også. Selv er jeg ingen klemmer, så jeg forstår godt et barn som ikke vil. 

Anonymkode: 60565...9cd

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som tror at barnet som får sette grenser vil vokse opp å bli sære som resultat må ta en fot i bakken og virkelig tenke litt her.

Dere mener denne klemmingen er normalt og naturlig fordi dere er oppvokst med det og komfortable med det.  Jeg er også oppvokst med det men hverken var eller er komfortabel med det. Nå er jeg 40 og klemmer fortsatt i sosiale settinger der det er forventa men det gir meg frysninger langt inn i hjerterota hver eneste gang. Jeg synes det er skikkelig ubehagelig. Er dere virkelig OK med at barn skal vokse opp til å undertrykke egne følelser og reaksjoner i så stor grad som feks jeg gjør?

Hvorfor er det greit? Hvorfor er det viktigere for dere at det klemmes uansett hva enn at klemmer er noe man kan gi og få når begge parter faktisk vil det?

Voksne mennesker som bestemor tåler å ikke få den klemmen. Da setter hun større pris på å få de ekte klemmene det samtykkes til enn de raske og stive klemmene jeg feks tvinger meg til alt for ofte.

Jeg tror ikke at barn som gir en hadeklem til besteforeldre automatisk risikerer å bli utsatt for overgrep men jeg mener at grenser skal respekteres selv om sosiale normer mener noen grenser er til for å trampes ned.

Anonymkode: efbe6...2f8

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå tilhører jeg bestemorgenerasjonen. Mener at man aldri skal tvinge barn til å klemme. Syns faktisk at det er veldig dårlig gjort, og unødvendig. Vi lærer barna å bestemme over sin egen kropp, det gjelder klemmer også. Selv er jeg ingen klemmer, så jeg forstår godt et barn som ikke vil. 

Anonymkode: 60565...9cd

Klemmer du likevel?

Jeg gjør det, selvfølgelig. Det betyr mye for mine nærmeste. Når jeg møter venninnene ville jeg jo bare vært utrolig sær om jeg var den som stod der og dyttet dem unna, når alle tar klemmerunden. Jobber også en del med franskmenn, og da er tre kyss en del av møtet. 

Det handler om sosial etikette, og å bli sett på som et normalt menneske. Som innimellom går på tvers av personlige preferanser.

Anonymkode: 6f8ce...737

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Og det er litt av problemet for dagens barn og unge. De lærer ikke å tilpasse seg, skal bare gjøre akkurat som de vil mens foreldrene står og klapper.

Det er fint å lære ungene om grenser, både for kropp og sjel. Men man må også lære dem å ta hensyn, være høflig og passe inn i et sosialt system. Dersom man lærer dem at de kun skal gjøre akkurat det de føler, for hele tida, uten hensyn til andre, er det fare for at de vil bli noen vanskelige voksne.

Tror en del av dagens foreldre går litt over i én grøft av redsel for å havne i en annen. Vi ser det med dette fokuset på anerkjenning av følelser også. Det er bra å vise at man forstår at barnet ble sint, trist, redd etc. - man skal ikke bare avvise dem med "slutt å gråte" slik en del foreldre gjorde før i tida - men noen foreldre går for langt og lager noen små tyranner. En gyllen middelvei er ofte det beste.

Nei, det er ikke å ta «hensyn» å godta fysiske intime handlinger med noen man ikke ønsker det fra. Mine barn er godt oppdratt, høflige og vennlige og sosialt sterke. Aldri frekke eller slemme og har store vennegjenger. De er to sterke unge jenter som ikke godtar hverken frekke kommentarer fra andre barn, eller påpressing av klemmer fra gamle slektninger. De slektningene de føler seg helt komfortable med klemmer de så ofte de kan. Men jeg tvinger dem ALDRI til å klemme gamle tante Laila «bare fordi». Det er helt unødvendig. 

Anonymkode: ddc47...538

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare en klem, det er så mye mer!

Jeg ble "tvunget" til klemmer da jeg var ung. Det var nær familie, og ingenting vondt ment med det, men det å ikke bli hørt når jeg etter klarte å gi uttrykk for å ikke ville (tidlig tenårene)... det gjorde vondt! Og for meg var et skuffet "jammen, jeg må da få en klem" nok til at jeg gav etter, for jeg ville ikke skuffe familien. Tvang kan være mye forskjellig. Så jeg gav motvillig en klem, selv om kroppen strittet imot (ja, det ble etter hvert fysisk motstand, og det gjorde vondt).

Den dag i dag er det noen familiemedlemmer jeg ikke klarer å gi klem. Kun med de som ikke har hørt på mitt nei, jeg har ingen problem med andre hvor jeg selv har full kontroll og samtykker. Men det er så synd at dette har bidratt til dårlige forhold med familiemedlemmer i dag. Det verste er at jeg har forklart hvorfor, men de skjønner ikke for "det er jo bare en klem". Og de blir kjempe skuffa den dag i dag fordi jeg nekter. Men jeg er lei av å tvinge kroppen til dette.

Så til dere som sier at det bare er en klem. Nei, for den som ikke vil gi denne klemmen oppleves det så ekstremt mye verre. For det er ikke bare den ene gangen, det skjer som regel igjen og igjen over år. Og hvis mine nærmeste ikke respekter mine grenser for en klem, hvordan kan jeg stole på at de respekteres i andre sammenhenger. Det ødelegger tillit, det vet jeg så altfor godt.

Ikke tvinge barn (eller voksne) til fysisk kontakt de ikke selv ønsker å tilby!!!

  • Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Klemmer du likevel?

Jeg gjør det, selvfølgelig. Det betyr mye for mine nærmeste. Når jeg møter venninnene ville jeg jo bare vært utrolig sær om jeg var den som stod der og dyttet dem unna, når alle tar klemmerunden. Jobber også en del med franskmenn, og da er tre kyss en del av møtet. 

Det handler om sosial etikette, og å bli sett på som et normalt menneske. Som innimellom går på tvers av personlige preferanser.

Anonymkode: 6f8ce...737

Ja, jeg klemmer når jeg må 😃. Den klemmekulturen var ikke da jeg vokste opp. Kom vel på 90- eller 20-tallet? Så var det selvfølgelig en deilig pause under pandemien 🙂

Anonymkode: 60565...9cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske du var min mor. Jeg har en far som alltid vil ha klemmer, og respekterer ikke at jeg ikke vil. Etter jeg ble 30 har han sluttet å mase, men var mange år der det var veldig anspent pga akkurat det. Jeg kommer til å lære mine egne barn at de velger selv. Det er vondt å bli presset til fysisk kontakt man synes er ubehagelig, støv om det er nær familie. 

Anonymkode: 395a7...10c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...