Gå til innhold

Pressefriheten er ikke lisens til å støte


Hu i Svingen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hallo folkens. Det må da gå an å diskutere trykkingen av tegningene og hva ytringsfriheten bør innebære uten å trekke inn de voldelige demonstrasjonene. Det er det førstnevnte jeg prøver å diskutere, og hvorvidt reaksjonene i midtøsten er akseptable er ikke poenget her, selv om det gjerne kan tas opp i en annen tråd.

Jeg mener at reaksjonene ikke har noe med saken om ytringsfrihet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person som faktisk forsvarer eller forfekter trusler og drap har ingen troverdigehet når han protesterer på andres "støtende handlinger"

Kan delevis være enig i denne.

Bush har fordømt reaksjonene, men velger selv å gå til krig for å gi noen en "frihet" de ikke har sagt de ønsker.

Sharon går andre veien ved først å provosere for deretter å drepe de som regaerte på provokasjonen.

Med slike holdninger vi har til andre menneskers liv og tro kan vi forsvare våre handlinger i det uendelige mht "trykkefrihet" og andre argumenter. Men det skaper neppe mindre konflikter. Men for noen er dette med mindre konflikt tydligvis heller ikke noen målseting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ella_*

Tror du har misforstått litt her....

I vår kultur har vi pressefrihet, det vil si at vi kan si og mene akkurat det vi vil. Om vi er uenige i hvordan islam praktiseres, har vi vår fulle rett til å si dette! Det humoristiske i denne situasjonen er jo at muslimene oppfører seg akkurat som vist på tegningene... hurra! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått litt her....

I vår kultur har vi pressefrihet, det vil si at vi kan si og mene akkurat det vi vil. Om vi er uenige i hvordan islam praktiseres, har vi vår fulle rett til å si dette! Det humoristiske i denne situasjonen er jo at muslimene oppfører seg akkurat som vist på tegningene... hurra!  :klappe:

Så du mener vi skal overse hvordan disse folkene lever opp til sitt aller helligste ?

De mest ytterligående muslimene mener at det er akseptabelt at barn mister livet for deres tro.

Da må vi forvente at de har samme mening om våre barn, altså at deres liv er mindre verd enn "vår" tro. - vi sier jo det vi vil. Da bør kansje de få reagere som de vil ?

Som en helt vanlig nordmann forstår jeg ikke disse kraftige reaksjonene. Men som muslim forstår tydligvis ikke de vårt ønske om å vannære deres gud. Og hvem sin provokoasjon/reaksjon er mest riktig ? Og hvorfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått litt her....

I vår kultur har vi pressefrihet, det vil si at vi kan si og mene akkurat det vi vil. Om vi er uenige i hvordan islam praktiseres, har vi vår fulle rett til å si dette! Det humoristiske i denne situasjonen er jo at muslimene oppfører seg akkurat som vist på tegningene... hurra!  :klappe:

Kjempehumoristisk, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en helt vanlig nordmann forstår jeg ikke disse kraftige reaksjonene. Men som muslim forstår tydligvis ikke de vårt ønske om å vannære deres gud. Og hvem sin provokoasjon/reaksjon er mest riktig ? Og hvorfor ?

Den største provokasjone er vel bilder av muhammed som pedofil og som gris og en hund som har sex med en bedende muslim som sirkulerer i Midtøsten.

Kan ikke huske at jeg så dem i JP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største provokasjone er vel bilder av muhammed som pedofil og som gris og en hund som har sex med en bedende muslim som sirkulerer i Midtøsten.

Kan ikke huske at jeg så dem i JP...

Som Shabana sa:

Bildene som var på trykk var ikke krenkende nok til å få til ordentlig bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jyllandsposten har unnskyldt seg - og hva hjalp det?? Ingenting, i går ble også den danske ambassaden i Teheran angrepet, og om jeg ikke har lest feil har Iran også brutt de diplomatikse forbindelser med Danmark.

Det er greit at pressefrihet/ytringsfrihet ikke er lisens til å si hva man vil uten hensyn til ander - samtidig er det ikke nødvendigvis slik at de som føler seg støtt er de rette til å bestemme hvor grensene går.....

Enig. Greit at tegningene ikke burde blitt trykket, men hva oppnår vi med å si unnskyld? Vi må ta fullstendig avstand fra det som skjer, og sende hjem soldater og andre norske i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes redaktørene må be om unnskyldning, dette har de startet vel vitende om at det kom til å bli bråk i ettertid. Det mest fascinerende er at Selbekk har fått 24timers politibeskyttelse.. Hallo!? Dette har han rota seg oppi sjøl, helt greit at de beskytter familien hans, men han burde ha visst hva han gjorde.

Også enig i at vi bør trekke våre soldater ut av Afghanistan og Irak, men det er jo egentlig en helt annen sak.

hvorfor skal mette marit , lille marius. eller statsministeren for den saks skyld ha livvakter da :roll:

Det er vel ingen som har tvingt dem inn i den rollen de er i heller.

Du mener vel han burde vært ovelevert til mobben pga noen idiotisk etegninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Synes redaktørene må be om unnskyldning, dette har de startet vel vitende om at det kom til å bli bråk i ettertid. Det mest fascinerende er at Selbekk har fått 24timers politibeskyttelse.. Hallo!? Dette har han rota seg oppi sjøl, helt greit at de beskytter familien hans, men han burde ha visst hva han gjorde.

Jeg tviler sterkt på at han visste at han måtte leve på flukt og at familien ville bli truet på livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at han visste at han måtte leve på flukt og at familien ville bli truet på livet.

Det tror ikke jeg heller, og han bør selvsagt beskyttes. Å si noe annet vitner om total ignoranse og mangel på respekt for vårt system (som jo nettopp er tema her).

Likevel har han etter min mening et ansvar for å rydde opp i det han har vært med på å sette i gang. Når ytringsfriheten er så viktig at det er fritt frem for å provosere hvem som helst (hvilket det jo tydeligvis er) så bør Selbekk også være ansvarsbevisst nok til å følge opp når de fornærmede åpenbart ikke forstår hvordan denne friheten fungerer i vårt samfunn. Og det er ingen tvil om at innbyggerne i mange muslimske land mangler kunnskapen som behøves for å forstå begrepet.

Mange steder eller i deler av befolkningene har innbyggerne kun opplevd totalitære og/eller religiøse samfunn der staten kontrollerer pressen og hvor det er høy grad av sensur. Hvordan kan vi egentlig forvente at disse menneskene skal forstå begrepet ytringsfrihet (eller begrepet demokrati for den saks skyld) hvis de ikke får det grundig forklart? Det er derfor jeg mener at Selbekk bør gripe muligheten til å tale på arabisk fjernsyn. Det er faktisk heller ikke slik at hvem som helst med noe på hjertet blir bedt om å uttale seg, dermed har han en mulighet til å i det minste forklare sitt syn - i motsetning til oss som sitter her og diskuterer.

De fleste intellektuelle muslimer i midtøsten og muslimer bosatt i vesten har bedre forutsetninger for å forstå disse prinsippene, og så vidt jeg ser gjør de fleste av dem også det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes redaktørene må be om unnskyldning, dette har de startet vel vitende om at det kom til å bli bråk i ettertid. Det mest fascinerende er at Selbekk har fått 24timers politibeskyttelse.. Hallo!? Dette har han rota seg oppi sjøl, helt greit at de beskytter familien hans, men han burde ha visst hva han gjorde.

Også enig i at vi bør trekke våre soldater ut av Afghanistan og Irak, men det er jo egentlig en helt annen sak.

:overrasket:

Mener du virkelig at vi ikke skal beskytte mennesker mot drap, vold og lignende på grunn av at de har trykket en tegning? Synes du virkelig at det han har gjort er noe han fortjener å dø for? Skjønner du egentlig hva du sier her?

Skal hele den afghanske befolkningen få lide fordi noen fundamentalister ønsker å benytte seg av muligheten til å fremprovosere en konflikt? Selv om fundamentalistene ikke lenger styrer i Afghanistan så har de ikke forsvunnet fra landet. Styrkene er der for å forhindre vold og uro. Dersom de trekker seg ut med engang det skjer noe som helst uro så har de ingen funksjon i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes redaktørene må be om unnskyldning, dette har de startet vel vitende om at det kom til å bli bråk i ettertid. Det mest fascinerende er at Selbekk har fått 24timers politibeskyttelse.. Hallo!? Dette har han rota seg oppi sjøl, helt greit at de beskytter familien hans, men han burde ha visst hva han gjorde.

Også enig i at vi bør trekke våre soldater ut av Afghanistan og Irak, men det er jo egentlig en helt annen sak.

Ja, Selbakk burde skjønt at islamister ville benytte seg av dette og sende rundt bilder som var ille nok til å gjøre folk forbanna. Bildene i avisa var ikke ille nok.

Ellers har ikke Magazinet noe med det som skjer der ute, foruten represesaliene mot Norge. Begynner å bli lei av å si det nå, men vil fortsette med å opplyse norske borgere til de forstår det.

Det hele har med debattklimaet i Danmark og de danske imamenes rundreise i Midtøsten med bilder som var verre enn de som var på trykk på slep.

Noe som er enda helligere enn Muhammed er Koranen. Hvorfor skjedde ikke slikt da amerikanere brente og pisset på Koranen for å torturere fanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bellatrix
Det tror ikke jeg heller, og han bør selvsagt beskyttes. Å si noe annet vitner om total ignoranse og mangel på respekt for vårt system (som jo nettopp er tema her).

Likevel har han etter min mening et ansvar for å rydde opp i det han har vært med på å sette i gang. Når ytringsfriheten er så viktig at det er fritt frem for å provosere hvem som helst (hvilket det jo tydeligvis er) så bør Selbekk også være ansvarsbevisst nok til å følge opp når de fornærmede åpenbart ikke forstår hvordan denne friheten fungerer i vårt samfunn. Og det er ingen tvil om at innbyggerne i mange muslimske land mangler kunnskapen som behøves for å forstå begrepet.

Mange steder eller i deler av befolkningene har innbyggerne kun opplevd totalitære og/eller religiøse samfunn der staten kontrollerer pressen og hvor det er høy grad av sensur. Hvordan kan vi egentlig forvente at disse menneskene skal forstå begrepet ytringsfrihet (eller begrepet demokrati for den saks skyld) hvis de ikke får det grundig forklart? Det er derfor jeg mener at Selbekk bør gripe muligheten til å tale på arabisk fjernsyn. Det er faktisk heller ikke slik at hvem som helst med noe på hjertet blir bedt om å uttale seg, dermed har han en mulighet til å i det minste forklare sitt syn - i motsetning til oss som sitter her og diskuterer.

De fleste intellektuelle muslimer i midtøsten og muslimer bosatt i vesten har bedre forutsetninger for å forstå disse prinsippene, og så vidt jeg ser gjør de fleste av dem også det.

Jeg skjønner poenget, og er til en viss grad enig med deg. Men jeg mener likevel ikke han skal ha skylda for at verden har gått av skaftet. Det er ikke han som brenner ambasader og innvaderer militærleire. Det er ikke bare han som bør si unnskyld. De som plyndrer og utøver vold må også ta sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de bør trykke disse tegningene over alt, henge de opp så alle ser.

Innlegget er redigert. Remyline Moderator

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget, og er til en viss grad enig med deg. Men jeg mener likevel ikke han skal ha skylda for at verden har gått av skaftet. Det er ikke han som brenner ambasader og innvaderer militærleire. Det er ikke bare han som bør si unnskyld. De som plyndrer og utøver vold må også ta sitt ansvar.

De som har ansvaret er de som fyrer opp disse som gjør slikt. Det er ikke aviser i Skandinavia. Det ekstreme krefter på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...