Gå til innhold

Hva tenker dere om den nye bunadstrenden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bunad til 17. Mai og bryllup er noe vi har drevet med siden krigen. Det er ikke hundrevis av år med tradisjon bak dette. Ikke mer enn rundt 80. Bestemora mi er eldre enn bunadstradisjonen.

Anonymkode: add95...627

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ingenting hellig over en bunad, og den kan endres så mye man vil.

Får helt fnatt av konservative tradisjonalister. Flaut.

Anonymkode: add95...627

Jeg får fnatt av de som ikke skjønner hva identitet og tilhørighet betyr og som ikke vet betydningen av tradisjoner. Totalt historieløst! Og flaut! 

Anonymkode: 14bc0...5b9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får fnatt av de som ikke skjønner hva identitet og tilhørighet betyr og som ikke vet betydningen av tradisjoner. Totalt historieløst! Og flaut! 

Anonymkode: 14bc0...5b9

Jeg synes endring av tradisjoner bare er positivt. At folk blir provosert gir meg faktisk energi. Jeg liker å røske tak i det gamle litt. Å gjøre noe "fordi tradisjon" er noe jeg aldri kommer til å skjønne. Endring er positivt om det så kun er for endringens skyld!

Anonymkode: add95...627

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes endring av tradisjoner bare er positivt. At folk blir provosert gir meg faktisk energi. Jeg liker å røske tak i det gamle litt. Å gjøre noe "fordi tradisjon" er noe jeg aldri kommer til å skjønne. Endring er positivt om det så kun er for endringens skyld!

Anonymkode: add95...627

Der er mange uenige med deg. Vi trenger det stabile, det som alltid har vært der. Det knytter oss sammen og gir oss identitet. Så da får du bare fortsette å bruke energi på å ergre deg over oss som står på for å bevare tradisjoner. For det er ikke alt som tjener på å endres! 

Anonymkode: 14bc0...5b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingenting hellig over en bunad, og den kan endres så mye man vil.

Får helt fnatt av konservative tradisjonalister. Flaut.

Anonymkode: add95...627

Det du iser her er jo i det store og hele helt feil. De fleste bunadene våre er faktisk beskyttet  av åndsverksloven, for de aller fleste bunadene våre er ikke "naturlige". De er designet av noen, som har lagt ned masse arbeid, og som eier rettigheter (tenk copyright) til dem, så det er jo faktisk helt feil det du sier om at de kan endres så mye man vil.

Anonymkode: cdbb8...e0a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes endring av tradisjoner bare er positivt. At folk blir provosert gir meg faktisk energi. Jeg liker å røske tak i det gamle litt. Å gjøre noe "fordi tradisjon" er noe jeg aldri kommer til å skjønne. Endring er positivt om det så kun er for endringens skyld!

Anonymkode: add95...627

Endrer du en tradisjon så er det ikke en tradisjon lenger. Da regner jeg med feks at du ikke feirer jul lenger siden julen er en tradisjon og den er det kun bare positivt å endre på. Etc.

Tradisjoner er viktige for folk. Det gir en følelse av kontinuitet og trygghet i tilværelsen.

Anonymkode: d48dd...cfd

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det du iser her er jo i det store og hele helt feil. De fleste bunadene våre er faktisk beskyttet  av åndsverksloven, for de aller fleste bunadene våre er ikke "naturlige". De er designet av noen, som har lagt ned masse arbeid, og som eier rettigheter (tenk copyright) til dem, så det er jo faktisk helt feil det du sier om at de kan endres så mye man vil.

Anonymkode: cdbb8...e0a

Jeg tenkte på noe slik jeg og men fant ikke noe om det. Men det bør i høyeste grad være noe som beskytter det norskeste av det norske. Slik er jo folk fra andre land helt ville etter, de beundrer det. Har sett når det kommer busser med Asiater når det feires 17.mai eller bryllup, de er stumme av beundring og vil gjerne ta masse bilder. 

Anonymkode: 14bc0...5b9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det. Hilsen en med bunadspolitiet i Norge tett innpå seg. 😶‍🌫️

Anonymkode: 95779...99a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

m00na skrev (23 timer siden):

Om VI prøvde å pynte burkaen? Er det DE som endrer bunaden? Trodde det var VI. Dessuten er bunad ganske nytt og heldigvis i forandring. Hvorfor skal vi absolutt krampaktig beholde noe fra en epoke uberørt av tidens tann? Det har jeg aldri skjønt...

Hvorfor må vi alltid endre på alt mulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bunad til 17. Mai og bryllup er noe vi har drevet med siden krigen. Det er ikke hundrevis av år med tradisjon bak dette. Ikke mer enn rundt 80. Bestemora mi er eldre enn bunadstradisjonen.

Anonymkode: add95...627

Hvorfor er det da bilder av bunader i bryllupsbilder, barnedåp og 17. mai før århundreskiftet 1800/1900?

Bunad var vanlig i bondebryllup enda lengre tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man kan bruke ordet festdrakt her. 

Selv synes jeg det var fint! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 18.18):

Burde vært ulovlig. Ødelegge fine tradisjonsantrekk på den måten. Uff! Hadde nok blitt styr om vi prøvde å pynte på Burkaen til disse muslimene, osv!

Anonymkode: 37b4f...00f

Ulovlig? Ønsker du å leve i et diktatur? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 17.25):

Leste denne artikkelen i MinMote i dag:

https://www.minmote.no/mote/klaer/a/Q7nE6J/aarets-bunadstrender

Personlig så synes jeg det meste jeg så på disse bildene, blir altfor kaotisk - rett og slett for mye farger! I tillegg er dette kjempedyrt, og med en datter som er konfirmant i år, ser jeg med gru på den dagen hun finner ut at hun ønsker seg en slik forandring på bunadskjorten, fordi "alle andre" har det 🤯 Da håper jeg i så fall det skjer når hun tjener egne penger, for blir ikke jeg som betaler for dette🙈😅

Må også legge til at jeg syns alle bunadene med en slik forandring, ikke lenger ser ut som norske bunader - men heller som nasjonaldrakter fra de øst europeiske landene 😐

Anonymkode: 3e4e5...d27

 

Jeg syns de er nydelige 😍 I tillegg digger jeg at de bryter med det såkalte "bundaspolitiet" sitt ekstremt rigide syn på bunaden. Historisk sett har bunaden aldri vært et statisk plagg før Hulda Garborg og gjengen rundt og etter henne satte regler på hva som var en bunad, hvor de hørte hjemme og hvilket tilbehør som hørte til. Historisk tok man det fineste stoffet man hadde og så sydde man seg en drakt, så pyntet man den med det fineste sølvet man hadde og den fineste skjorten. De ble stedvis like fordi de fattigere kopierte de rikere, og de endret seg fra generasjon til generasjon i takt med samtidens moter. 

Dagens rigide bunadsregler irriterer vettet av meg, mest fordi mange tror det er norsk historie, men det er ikke det...

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Endrer du en tradisjon så er det ikke en tradisjon lenger. Da regner jeg med feks at du ikke feirer jul lenger siden julen er en tradisjon og den er det kun bare positivt å endre på. Etc.

Tradisjoner er viktige for folk. Det gir en følelse av kontinuitet og trygghet i tilværelsen.

Anonymkode: d48dd...cfd

Men feirer du jul på nøyaktig samme måte som dine besteforeldre gjorde? At noe er tradisjon betyr ikke at det ikke kan endres, eller at det bør endres fra generasjon til generasjon. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi som bryr oss om tradisjoner sitter ikke rolig i båten og se bunaden bli utvaska og ødelagt nei. Kjøp dere andre plagg om dere vil ha noe glorete og moderne. 

Anonymkode: 14bc0...5b9

Dere som bråker i båten, hva vil dere gjøre egentlig med de som utvasker bunaden? 

Dere kan ikke bestemme over andres klær. Meningsutveksling er bare fint da. 

Anonymkode: 381dd...c97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du iser her er jo i det store og hele helt feil. De fleste bunadene våre er faktisk beskyttet  av åndsverksloven, for de aller fleste bunadene våre er ikke "naturlige". De er designet av noen, som har lagt ned masse arbeid, og som eier rettigheter (tenk copyright) til dem, så det er jo faktisk helt feil det du sier om at de kan endres så mye man vil.

Anonymkode: cdbb8...e0a

Nei. Det stemmer ikke. Noen ganger er det ulovlig å tukle med en bunad. Men stort sett er det ikke det siden de fleste av dem ikke er beskyttet. Mye av grunnen er at de ble utarbeidet før kopiproblematikk og "tukling" ble en greie, en annen er at de fleste i de første årene ble sydd hjemme med pakker fra husfliden. 

For å få kunne beskyttes gjennom lovenverket må designet av bunadden være nytt og ha individuell karakter,  og konsekvensen er at de færreste bunader er beskyttet, ikke de fleste. 

Endret av kaskazini
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kaskazini said:

Nei. Det stemmer ikke. Noen ganger er det ulovlig å tukle med en bunad. Men stort sett er det ikke det siden de fleste av dem ikke er beskyttet. Mye av grunnen er at de ble utarbeidet før kopiproblematikk og "tukling" ble en greie, en annen er at de fleste i de første årene ble sydd hjemme med pakker fra husfliden. 

For å få kunne beskyttes gjennom lovenverket må designet av bunadden være nytt og ha individuell karakter,  og konsekvensen er at de færreste bunader er beskyttet, ikke de fleste. 

https://www.dagbladet.no/kultur/jusprofessor-om-bunadskrangelen---tradisjonen-med-bunadene-er-det-ingen-som-eier-rettighetene-til/67604121

Understøtter det du skrev 

Anonymkode: 381dd...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskazini skrev (34 minutter siden):

 

Jeg syns de er nydelige 😍 I tillegg digger jeg at de bryter med det såkalte "bundaspolitiet" sitt ekstremt rigide syn på bunaden. Historisk sett har bunaden aldri vært et statisk plagg før Hulda Garborg og gjengen rundt og etter henne satte regler på hva som var en bunad, hvor de hørte hjemme og hvilket tilbehør som hørte til. Historisk tok man det fineste stoffet man hadde og så sydde man seg en drakt, så pyntet man den med det fineste sølvet man hadde og den fineste skjorten. De ble stedvis like fordi de fattigere kopierte de rikere, og de endret seg fra generasjon til generasjon i takt med samtidens moter. 

Dagens rigide bunadsregler irriterer vettet av meg, mest fordi mange tror det er norsk historie, men det er ikke det...

Hvis du bruker slike skjorter til bunaden din, er den ikke en bunad lengre, men en festdrakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som bråker i båten, hva vil dere gjøre egentlig med de som utvasker bunaden? 

Dere kan ikke bestemme over andres klær. Meningsutveksling er bare fint da. 

Anonymkode: 381dd...c97

Vi vil fortsette å bemerke og stirre stygt og prate om de som bruker bunaden feil. Bare vær forberedt på det. Og vi prater opp saken så fort vi får mulighet til det. 

Anonymkode: 14bc0...5b9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...