Gå til innhold

Hva tenker dere om den nye bunadstrenden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Supermerry skrev (5 minutter siden):

Uenig med det første; egen kommentar til det andre:

Et samfunn der særlig mer enn vold, drap og oppfordring til dette er ulovlig, sklir fort ut i totalitær retning, og bør unngås til alles beste.

Symbolplagg for bokstavtro islams inhumanisme faller innenfor oppfordring til vold og drap, og er en av få ting vi bør forby.

Så du mener at burka oppfordrer til vold og drap? Kanskje du burde lese deg litt opp på plagget, som er et plagg for å dekke seg til, som en tilbedelse til Gud. 
 

Jeg syns at et samfunn som oppfordrer til at drap og vold er ulovlig er et bra samfunn, slik som du skriver (mulig du må korrekturlese første avsnittet litt, om jeg misforstår) og det er jo nettop også det islam gjør, nemlig gjør vold og drap ulovelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er utrolig fint 🥰 Det er veldig datert og vil sannsynligvis endres med tiden uansett og jeg synes det er kult å se at plaggene blir mer dagsaktuelle. Man kan jo bare bytte skjorte dersom man vil det en gang i fremtiden og ha det gøy med det man føler seg mest fin i her og nå. Selv har jeg tradisjonell bunad, men dersom man bruker 30-40-50.000 på et antrekk synes jeg også man kan gjøre det man vil som gjør at man føler seg fin i det.

Anonymkode: 5f68c...01f

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit om du ikke har bunad, men festdrakt! Bunad synes jeg at skal være som den er, mens festdrakt er det mer frihet på! 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor-til-null skrev (32 minutter siden):

Så du mener at burka oppfordrer til vold og drap? Kanskje du burde lese deg litt opp på plagget, som er et plagg for å dekke seg til, som en tilbedelse til Gud. 
 

Jeg syns at et samfunn som oppfordrer til at drap og vold er ulovlig er et bra samfunn, slik som du skriver (mulig du må korrekturlese første avsnittet litt, om jeg misforstår) og det er jo nettop også det islam gjør, nemlig gjør vold og drap ulovelig.

Å oppfordre andre til å lese seg opp på noe man selv demonstrerer liten kunnskap om, er ikke uvanlig, men like fullt pinlig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (41 minutter siden):

Å oppfordre andre til å lese seg opp på noe man selv demonstrerer liten kunnskap om, er ikke uvanlig, men like fullt pinlig.

 

Der tar du veldig feil, jeg er godt opplest på emnet, personlig er jeg muslim og bærer sjal. Dette har jeg faktisk svært mye kunnskap om. Burka oppfordrer på ingen måte til vold eller drap, og måten du nedverdiger en hel religion og et klesplagg syns jeg er veldig ufint. 

Derfor vil jeg igjen oppfordre deg til å lese deg opp og øke din kunnskap på området, slik at du ikke fremstår som ignorant og direkte slem, i måten du skriver om tema på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor-til-null skrev (2 minutter siden):

Der tar du veldig feil, jeg er godt opplest på emnet, personlig er jeg muslim og bærer sjal.

Nettopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 18.18):

Burde vært ulovlig. Ødelegge fine tradisjonsantrekk på den måten. Uff! Hadde nok blitt styr om vi prøvde å pynte på Burkaen til disse muslimene, osv!

Anonymkode: 37b4f...00f

Skulle være fullt mulig å diskutere bunad uten å dra inn burka eller andre urelevante plagg. Det er sååå 2015 og off topic. Totalt uinteressant og Totalt lite relevant

Anonymkode: 679c3...488

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes fest drakt er fint kommer inn. Ikke overasket heller at det skjer. Når bunader tror jeg er på vei ut, da det er vanskelig å få lov å lage selv i tilegg til skyhøye priser.  Bor du på rette stedet og har 3 jenter må du faktisk punge ut  med intil eller over 300.000kr, til konfirmasjonen.  

Sån. I hele bildet syntes jeg forsåvidt at det blir litt mye hummer og kanari. Da vi er vant til at fesr drakt er mer tonet ned. 

Men det er jo også fint at folk kan custumade akkurat slik de vil også da. Så selv om jeg ikke liker helt de utspkåkede så innmari godt. Så er det iallefall veldig personlig . 

Bunader deles jo opp i drakt og bunad. Og tenker har du bunad, så ikke kluss for mye med den. Har du drakt tenker jeg man har litt større frihet iht å velge skjorte.  

Jeg har alltid ønsket meg en bunad. Fikk en annen som dattera mi har arvet. Fordi hun elsket min. Står nå litt mellom valget å brodere og sy hele eller gå for fest drakt.  Tror jeg ender med sistnevnte. Pga arb mengde og pris. 

Anonymkode: 679c3...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det er alt annet enn pent. Får en type assosiasjon til at dette er noe som Durek og Martha kunne ha stått bak… 

Glorete og eh ja. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes skjortene med farger og mønster kan være fine til noen blåtøysbunader, fordi disse bunadene er så enkle i seg selv.

 

Men til de vanlige bunadene har jeg ikke sett noen fine kombinasjoner ennå.

Anonymkode: 2876b...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig fint og stilig! Selv de som blir "rotete". Elsker det. 

Anonymkode: e127f...3c5

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (På 3.4.2024 den 2.18):

NEI!!! Bare nei, helt krise!! Skjortene er fine i seg selv og kan med stor fordel brukes til fantasidrakter. Men til tradisjonelle norske bunader så syntes jeg det er grusomt stygt og respektløst. Hva blir det neste? Skal vi begynne å ha pastellfargede jakker på gardistene våre og blomster på politiuniformene? Enkelte ting skal man la være som de er og ikke kødde med mener nå jeg.

Du skjønner ikke at det er forskjell på en uniform som arbeidsgiver/øverste leder pålegger deg å ikle deg og en drakt som man enten kjøper for egne penger eller bruker masse tid på å sy selv?

Anonymkode: d4cba...f91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skjønner ikke at det er forskjell på en uniform som arbeidsgiver/øverste leder pålegger deg å ikle deg og en drakt som man enten kjøper for egne penger eller bruker masse tid på å sy selv?

Anonymkode: d4cba...f91

Jo visst skjønner jeg det. Men, det er også forskjell på bunader og andre klesplagg man syr selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

malifika skrev (1 minutt siden):

Jo visst skjønner jeg det. Men, det er også forskjell på bunader og andre klesplagg man syr selv.

Men da blir jo sammenlikningen din med politiuniform og gardister helt bak mål. 

Anonymkode: d4cba...f91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting hellig over en bunad, og den kan endres så mye man vil.

Får helt fnatt av konservative tradisjonalister. Flaut.

Anonymkode: add95...627

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da blir jo sammenlikningen din med politiuniform og gardister helt bak mål. 

Anonymkode: d4cba...f91

Jeg anser bunaden som et tradisjonelt plagg som man ikke skal forandre nevneverdig på. Grunnen til at jeg nevnte gardistuniform og politiuniform var ikke for å sammenligne med bunader, men for å poengtere hvor stygt og dumt det hadde blitt hvis staten/arbeidsgiver hadde begynt å tulle med disse tradisjonelle uniformene også. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som argumenterer for at bunaden blir mindre verdt, dersom man kjøper en fargerik skjorte. Det er vel snakk om at denne skjorten kommer som et supplement til den tradisjonelle linskjorta? De fleste har jo allerede bunaden sin og har lyst til å pimpe den opp. Så dersom man en dag vil selge den, er linskjorta fremdeles med og bunaden er like mye verdt...

Anonymkode: e3df4...714

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trude.lutt.lutt skrev (18 timer siden):

Jeg tenker kultur og tradisjon er en ikke statisk ting. Ting forandrer seg. Da bunad tradisjonen oppsto brukte folk det de hadde. 

La folk gjøre som de ønsker. 

Liker du det ikke, vel da holder du deg til den hvite linskjorten

Not your circus, not your monkey

Vi som bryr oss om tradisjoner sitter ikke rolig i båten og se bunaden bli utvaska og ødelagt nei. Kjøp dere andre plagg om dere vil ha noe glorete og moderne. 

Anonymkode: 14bc0...5b9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (1 minutt siden):

Jeg anser bunaden som et tradisjonelt plagg som man ikke skal forandre nevneverdig på. Grunnen til at jeg nevnte gardistuniform og politiuniform var ikke for å sammenligne med bunader, men for å poengtere hvor stygt og dumt det hadde blitt hvis staten/arbeidsgiver hadde begynt å tulle med disse tradisjonelle uniformene også. 

Ro, ro, til fiskeskjær. Den logikken der hører hjemme i bakvendtland 😂 Dette er jo en tråd om bunader, hvorfor skulle du begynne å trekke inn hvor dumt det hadde vært om staten forsøkte å endre på noen uniformer dersom du ikke forsøkte deg på å sammenlikne uniformene med bunaden? Dette blir bare for dumt, orker ikke diskutere på dette nivået.

Anonymkode: d4cba...f91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal ha bunad, så kjøper man orginalt tilbehør!

Vil man style klærne sine som man vil, da får man heller kjøpe seg en festdrakt!

Anonymkode: f7a08...23d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...