Gå til innhold

Hva tenker dere om den nye bunadstrenden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen i MinMote i dag:

https://www.minmote.no/mote/klaer/a/Q7nE6J/aarets-bunadstrender

Personlig så synes jeg det meste jeg så på disse bildene, blir altfor kaotisk - rett og slett for mye farger! I tillegg er dette kjempedyrt, og med en datter som er konfirmant i år, ser jeg med gru på den dagen hun finner ut at hun ønsker seg en slik forandring på bunadskjorten, fordi "alle andre" har det 🤯 Da håper jeg i så fall det skjer når hun tjener egne penger, for blir ikke jeg som betaler for dette🙈😅

Må også legge til at jeg syns alle bunadene med en slik forandring, ikke lenger ser ut som norske bunader - men heller som nasjonaldrakter fra de øst europeiske landene 😐

Anonymkode: 3e4e5...d27

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg personleg synst det er veldig artig! MEN eg hadde aldri brukt pengar på slike skjorter, nei. 

Anonymkode: b901d...56d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tradisjonell bunad ser litt kjedelig/traust ut - så jeg foretrekker at den får en liten oppdatering. Hva koster disse skjortene, forresten? 

Anonymkode: 7f54f...276

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av skjortene er kjempefine. Noen ikke så fine. Og noen er ikke fine med bunaden, fordi det blir kaotisk med farger og mønster. 

Bunader som ikke har så mye mønster og farger kler de fargerike eller mønstrete skjortene bedre, synes jeg.

Anonymkode: 1d4b7...8d6

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vært ulovlig. Ødelegge fine tradisjonsantrekk på den måten. Uff! Hadde nok blitt styr om vi prøvde å pynte på Burkaen til disse muslimene, osv!

Anonymkode: 37b4f...00f

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være pent i noen kombinasjoner men også at det skal lite til før det blir litt grellt.

Til min bunad synes jeg absolutt ikke det passer i det hele tatt 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på bunaden... Og Skjorta. Har selv nordlandsbunad og kunne ikke tenkt meg en annen skjorte til den. Men med en "roligere" bunad uten masse broderier så kan det kanskje passe.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det pimpes og freestyles på den måten der så er det ikke lengre en bunad i mine øyne, det er en «festdrakt».

Anonymkode: 096cf...235

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer kanskje til jenter, men ikke til voksne….

ved bunader er det jo selve bunaden som skal vise, ikke skjorten. 

Anonymkode: 227bf...3dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en bunad med bredt belte og mye farger kan det være kult å spille på det, men min bunad er svart/rødt og da begrenser det seg veldig hva som blir pent vs. "For mye"

Anonymkode: 1ea54...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes noen skjorter passer med noen bunader. Har mørkeblå oslobunad, bare hvit eller brodert hvit passer til den synes jeg. Egne farger på broderier, kan være fint. Skjorter i silkestoff med knæsje farger, passer sjeldent med bunader i tradisjonelle farger. Noen svarte bunader er det greit med, bunader i andre farger på vesten syns jeg ser best ut med hvit skjorte.

Anonymkode: 2c41a...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært noe moteløver selv, så personlig så hadde jeg ikke kjøpt slike skjorter.  Men synes absolutt noen av bunadene  ble rett så fine med slike skjorter 🙂👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye større variasjon innen norske folkedrakter enn bunadstradisjonen har latt oss tro. Hvite linskjorter har vært brukt til fest og ikke hverdags. Ser man på gamle draktdeler, så har det vært relativt stor variasjon i tøy - til liv, forklær og skjorter. Jeg er for at vi husker på at bunader og folkedrakter ikke har vært uniformer, men jeg skulle ønske flere satte seg bedre inn i hvilke variasjoner som er mer naturlige for området draktskikken kommer fra.

Anonymkode: 1c2bf...468

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det ser kjempe fint ut! Mye kule skjorter der ute. Kommer jeg til å bruke penger på det selv - nei.. Men tipp topp at andre gjør det! 

Anonymkode: 125a3...4e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine. Spesielt rosa skjorte. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite bunadsfetisj i utgangspunktet og bunadspolitiet kanskje enda mindre ( de er vel til bare for å gjøre narr av...) og liker godt disse skjortene. At folk gjør bunaden til sin egen synes jeg bare er fint igrunn når det er et plagg jeg egentlig ikke er så veldig begeistret for i utgangspunktet. Nei dette er bare fint og ikke noe å la seg provosere av iallefall. Hadde jeg brukt bunaden som jeg har ville jeg absolutt hatt en slik skjorte.

Alt i alt: tipp topp, tommel  opp👍

• Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg liker de hvite skjortene med mønstre slik de har vært gjennom noen generasjoner ^^, 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt.

Anonymkode: 60be8...d4c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper disse festdraktene faller i pris hvis de skal selges videre med de skjortene.

Anonymkode: 60be8...d4c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en ganske kjedelig og traust bunad, som trenger ny skjorte. Jeg vurderer å kjøpe en i en sterk farge. Vil nok velge ensfarget, i en farge som tas opp i broderiet. Føler bunaden min er for enkel for de mønstrede skjortene. 

Anonymkode: e3df4...714

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...