Gå til innhold

Hva tenker dere om den nye bunadstrenden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Hver sin smak, og jeg synes det kan være fint. Å gjøre endring på bunad og andre tradisjonsplagg synes jeg er fint - den har blitt endre til alle tider, hvorfor skal vi konservere den til ett gitt tidspunkt i historien? Men det må være helt greit å si til datter at en så dyr ekstraskjorte får de betale selv.

Anonymkode: 053dc...e59

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så er dette nøyaktig det samme som sto i avisa i fjor. Da valgte jeg ei skjorte som ikke var hvit til en av bunadene mine på 17. mai, og oppdaget at jeg var den eneste…

Ergo så ville jeg ha tatt disse trendene med en klype salt. 
 

 

Anonymkode: afdf8...377

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Norges kjedeligste bunad, så kunne godt tenkt meg og "spritet den opp", med en knallrosa skjorte. 

Har virkelig sansen for disse festdraktene. Skikkelig kult! 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Burde vært ulovlig. Ødelegge fine tradisjonsantrekk på den måten. Uff! Hadde nok blitt styr om vi prøvde å pynte på Burkaen til disse muslimene, osv!

Anonymkode: 37b4f...00f

Det er vel ikke de som bruker burka som tvinger folk til å gå i bunadsskjorter med farger?

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trafisjonell hvit skjorte til min bunad, men jeg passer virkelig ikke den hvithvite skjorten, den "stjeler" all farge fra ansiktet mitt. Kunne helt klart hatt en annen farge på skjorten, men synes det blir veldig utradisjonelt da...

Anonymkode: 43a61...c54

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger det!

Har lyst på slik selv- men kommer nok ikke til å bruke penger på det. 

Anonymkode: 2db9f...6c7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jævlig jalla.😱

 

Anonymkode: 6bc44...ba2

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (15 minutter siden):

Har selv Norges kjedeligste bunad, så kunne godt tenkt meg og "spritet den opp", med en knallrosa skjorte. 

Har virkelig sansen for disse festdraktene. Skikkelig kult! 

Hvilken er Norges kjedeligste bunad?

Anonymkode: e3df4...714

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er bunad, slik den originalt er tenkt og tradisjonen sier. Når msn endrer på farger blir det en festdrakt. 

Anonymkode: 8d3d0...3a7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tukler jo med bunaden som nasjonaldrakt da. De sier jo det hos Embla eller hva det heter, som ordner med disse skjortene og trendene, at når man bytter ut tradisjonelle komponenter så går man fra bunad til festdrakt. Bunaden som tradisjon og håndverk er verdt så utrolig mye mer enn en trend for meg. Hvit linskjorte fremhever broderier, vevsteknikk og sølv som etter min smak skal være i fokus på bunaden.

Anonymkode: b060b...503

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELSKER DET!

Anonymkode: 37b27...5bc

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt 

Anonymkode: 455dc...a11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være veldig fint (selv om selvfølgelig ikke alle kombinasjoner blir like fine), og det viser også at bunadstradisjonen er en levende tradisjon. Dersom bunader bare skal være en "fryst" klesdrakt - som alltid skal se ut som det noen bunadsdamer bestemte i 1930 - blir det jo et kostyme og ikke en folkedrakt. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så jævlig jalla.😱

 

Anonymkode: 6bc44...ba2

Enig!

Anonymkode: 8430e...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kan være kjempefint, men samtidig må man forsiktig så det ikke blir helt feil. Jeg har blå nordlandsbunad og kan ikke helt se hvordan jeg kan kombinere den med noe annet enn hvit skjorte. 
Her har noen prøvd med grønn nordlandsbunad, synes ikke det funket helt. 

IMG_4400.jpeg

Anonymkode: 2544d...73a

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hørt om den, men det er vel typisk nå når de fleste har bunad, da er ikke det heller godt nok lenger. Det skal tjenes penger.

Anonymkode: c62fd...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det tukler jo med bunaden som nasjonaldrakt da. De sier jo det hos Embla eller hva det heter, som ordner med disse skjortene og trendene, at når man bytter ut tradisjonelle komponenter så går man fra bunad til festdrakt. Bunaden som tradisjon og håndverk er verdt så utrolig mye mer enn en trend for meg. Hvit linskjorte fremhever broderier, vevsteknikk og sølv som etter min smak skal være i fokus på bunaden.

Anonymkode: b060b...503

Jeg synes det er rart at folk tror bunad har vært et statisk plagg. 

Jeg er fra vest-telemark og vet mye om bunaden herfra. Blant annet at det ble brukt plantefarget garn og at de brukte ulike farger på broderiene. Ser du en gammel bunad er den mye mer dus i fargene. Og folk sydde variasjoner. 

Også var de mye kortere! Disse forside bunadene er også mote. 

Men antagelig mote som er så gammel nå at folk mener det er slik den skal være 😄

Anonymkode: 381dd...c97

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La bunadene være slik dei tradisjonelt er! Å tukle med det blir som å forandre det norske flagget. 

Anonymkode: 14bc0...5b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leste denne artikkelen i MinMote i dag:

https://www.minmote.no/mote/klaer/a/Q7nE6J/aarets-bunadstrender

Personlig så synes jeg det meste jeg så på disse bildene, blir altfor kaotisk - rett og slett for mye farger! I tillegg er dette kjempedyrt, og med en datter som er konfirmant i år, ser jeg med gru på den dagen hun finner ut at hun ønsker seg en slik forandring på bunadskjorten, fordi "alle andre" har det 🤯 Da håper jeg i så fall det skjer når hun tjener egne penger, for blir ikke jeg som betaler for dette🙈😅

Må også legge til at jeg syns alle bunadene med en slik forandring, ikke lenger ser ut som norske bunader - men heller som nasjonaldrakter fra de øst europeiske landene 😐

Anonymkode: 3e4e5...d27

Akkurat når det gjelder bunad så synes jeg IKKE at man skal ødelegge den med en «moderne» skjorte. Vil folk ha mer farger får de investere i en festdrakt og bruke fargerike skjorter til. Ikke tukle med, og ødelegg norske tradisjonsplagg. 

Anonymkode: 56eed...ec8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er grusomt. Og så forstår jeg virkelig ikke hvorfor folk absolutt skal ha bunad fra et bestemt område på grunn av identitet, og så er det om å gjøre å sørge for at den ikke ser ut som den kommer fra det området.

Jeg kaller det special snowflake-syndromet. For man er så spesiell vet du, at man kan ikke bruke en bunad som ser ut som en faktisk bunad. Men må tulle den til, så den ser ut som noe jalla fra Wish, men med bunadprislapp. Og så lurer jeg på om disse snøfnuggene hadde gjort det samme med designerveskene sine. Kjøre på med endringer så den blir unik nok, for det er så mange andre som har samme type veske, liksom. Mistenker at svaret er nei, for designervesker har man respekt for, i motsetning til bunader. 

Folk er rare. Og gjør av og til ting som er litt dumme, eller i det minste veldig ulogiske og uforståelige. 

Anonymkode: 9b907...af5

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...