Gå til innhold

Hva tenker dere om den nye bunadstrenden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst så blir jeg hverken provosert eller bryr meg om hva folk gjør, så meningene mine om dette er rett og slett det jeg menter, men ikke noe jeg har mye følelser rundt. 

Jeg tenker at denne trenden er et resultat av at noen ønsker å tjene penger og skape et behov så folk kjøper mer. Vi har også hatt endel år nå hvor "alle" har fått bunad til konfirmasjon og det er nok følgelig en haug av unge som får bunad uten å være spesielt bunadsinteressert.  En bunad er jo en slags uniform, et levende konservasjonsprosjekt, et politisk og kulturelt plagg. Så om man ønsker noe som skal vise hvem man er og vise masse personlighet, så er jo ikke bunad plagget for det. Så jeg synes det er rart å velge bunad når man vil være kreativ og personlig, da vil jeg gå for en hvilken som helst annen bekledning. Men det er klart, rent estetisk kan disse skjortene være veldig fine, så skjønner at enkelte faller for fristelsen. 

Anonymkode: 34cf7...4ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bunad og trend er to ord som sammen blir helt feil for meg 

Anonymkode: 28117...66a

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg synes det er rart at folk tror bunad har vært et statisk plagg. 

Jeg er fra vest-telemark og vet mye om bunaden herfra. Blant annet at det ble brukt plantefarget garn og at de brukte ulike farger på broderiene. Ser du en gammel bunad er den mye mer dus i fargene. Og folk sydde variasjoner. 

Også var de mye kortere! Disse forside bunadene er også mote. 

Men antagelig mote som er så gammel nå at folk mener det er slik den skal være 😄

Anonymkode: 381dd...c97

Søljebruken var vel også litt ymse i gamledager. Har mange bilder av slekt fra tidlig 1900-tall og det var helst små søljer/ kun halssølje frem til man ble voksen. Når de ble gift kunne de ha søljer over hele framside av vesten og det var i det hele tatt  store variasjoner i tilbehør. De fleste hadde Hardangerbunad i min slekt. Men folk bør få gjøre som de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Burde vært ulovlig. Ødelegge fine tradisjonsantrekk på den måten. Uff! Hadde nok blitt styr om vi prøvde å pynte på Burkaen til disse muslimene, osv!

Anonymkode: 37b4f...00f

Om VI prøvde å pynte burkaen? Er det DE som endrer bunaden? Trodde det var VI. Dessuten er bunad ganske nytt og heldigvis i forandring. Hvorfor skal vi absolutt krampaktig beholde noe fra en epoke uberørt av tidens tann? Det har jeg aldri skjønt...

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Burde vært ulovlig. Ødelegge fine tradisjonsantrekk på den måten. Uff! Hadde nok blitt styr om vi prøvde å pynte på Burkaen til disse muslimene, osv!

Anonymkode: 37b4f...00f

Haha du er god!!! Nasjonaldrakten vi bruke for lenge siden, er nok ikke det samme som vi bruker nå. Dessverre så blir det endret vettu. Og burka kommer også med farger og pynt 😂

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kalles det bunad? Hvor kommer bunaden fra hvis den f eks er rosa med blomster? Hardanger?😅Kall det heller festdrakt. Noen er fine da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bunad og trend er to ord som sammen blir helt feil for meg 

Anonymkode: 28117...66a

enig. Men det er mye penger i bunadsmarkedet da, og de som driver med fashion liker jo dårlig konseptet med at man kjøper eller arver en drakt man bruker til alle anledninger livet ut. Nå har de funnet en genial måte å ta en del av bunads-kaka også, gratulerer. En genistrek fra markedsførerne der. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Anonymus Notarius said:

Jeg synes det kan være veldig fint (selv om selvfølgelig ikke alle kombinasjoner blir like fine), og det viser også at bunadstradisjonen er en levende tradisjon. Dersom bunader bare skal være en "fryst" klesdrakt - som alltid skal se ut som det noen bunadsdamer bestemte i 1930 - blir det jo et kostyme og ikke en folkedrakt. 

Helt enig, det må være lov å utvikle bunaden videre i tråd med vår tid. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Burde vært ulovlig. Ødelegge fine tradisjonsantrekk på den måten. Uff! Hadde nok blitt styr om vi prøvde å pynte på Burkaen til disse muslimene, osv!

Anonymkode: 37b4f...00f

Seriøst,?

I en tråd om norske bunader klarer du å dra inn litt rasistisk fjas. 

Anonymkode: 89336...28a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bunad er gammeldags og kjedelig. Unge folk trenger noe nytt og noe som passer til den moderne tiden. 

Litt sarkastisk at all slags tradisjon og konservative ting forandrer og utvikler seg, men disse gamle potetsekker med sølv skal vi faen meg ta vare på. 

Anonymkode: 127ce...942

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg forsvinner litt av poenget med bunad hvis man skal ha fargerik skjorte og tilbehør som demper/fjerner uttrykket til hver enkelt bunad. Da forsvinner på en måte hele ideen bak bunadene. Da synes jeg faktisk det er kulere når folk syr/setter sammen sin egen spesielle festdrakt av ulike klær og stoffer.
Jeg respekterer at noen velger å leke med og endre på bunaden sin, og gidder ikke være surkjerring og legge meg opp i deres måte å bære bunaden sin på. Har du svidd av av flere titusen kroner på bunaden så velger du selv hva du gjør med den.

Anonymkode: beaac...5fe

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart sunnmørsbunad og kunne godt tenkt meg en annen skjorte til den. En hvit silkeskjorte med mønster i farger fra bunadsmønsteret f.eks. Den bunaden er jo veldig svart da, så den tåler å sprites litt opp synes jeg! Men må være i samme fargeskala. 

Anonymkode: ec55f...441

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg håper dette blir en trend en stund fremover, så kanskje jeg også tør å bytte ut min hvite linskjorte med noe mer fargerikt etter hvert! Synes det er kjempestilig, nemlig😀

bare litt usikker på hva som hadde passet til min blå trønderbunad som jeg elsker….

Anonymkode: dffdd...9e5

Gå for oransje! Da får du skikkelig komplementærkontrast og lyser individuell og trendy lang vei ;)
Enten rødoransje som matcher kanten nederst på vesten eller dempet lys oransje som ligner fargen i mønstret i vesten.

Anonymkode: beaac...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjelden vellykket. Ofte glorete. Vanligvis smakløst. Veldig gjerne historieløst.  

Argumenter som: "Folk brukte jo mye forskjellig i gamle dager" er også helt i tåka, og særlig når man snakker om de bunadene som er mer eller mindre konstruert/påfunnet (kategori 4 og 5). Disse bunadene er jo nærmest for uniformer å regne, fordi de fleste plaggdelene er ganske så spikret og forhåndsbestemt. Det passer skikkelig dårlig med blomstrete eller farget skjorte på en nordlandsbunad eller lundebybunad, for eksempel. Der er skjortene "diktert". Da er det større rom for variasjon for enkelte av bunadene i kategori 1.

Og hvis man absolutt MÅ ha farget og mønstrete skjorte, får man heller skaffe seg en fantasibunad/festdrakt.

Bunadspolitiet finnes ikke. Det er derimot trist at noen føler trang til å latterliggjøre mennesker med respekt for bunadstradisjoner, og de som har utarbeidet de bunadene vi har.

Anonymkode: 66c82...d0e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kultur og tradisjon er en ikke statisk ting. Ting forandrer seg. Da bunad tradisjonen oppsto brukte folk det de hadde. 

La folk gjøre som de ønsker. 

Liker du det ikke, vel da holder du deg til den hvite linskjorten

Not your circus, not your monkey

Endret av Trude.lutt.lutt
feil
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at det blir mer variasjon slik som det faktisk var før i tiden, men å bruke en skjorte med 2020-talls puffermer ser veldig merkelig ut. Snitt, fargevalg og sømteknikk må være autentisk historisk. 

Anonymkode: 551ac...807

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med de over her og syns også det ser yalla ut.   Det ligner ikke bunader lengre,  mer en folkedrakt fra et land mye lengre sør.  Marokko? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er hvert fall sikkert, og det er at fantasidraktene ser MYE flottere ut enn bunadene. Får nesten lyst til å selge den kjedelige Ringeriksbunaden min og gå for en fantasidrakt i stedet. Leker litt med idéen om hvit silkeskjorte i bunaden min da jeg uansett må kjøpe ny skjorte i år, men tviler på at jeg tør. 

Anonymkode: f0add...91d

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 18.18):

Burde vært ulovlig. Ødelegge fine tradisjonsantrekk på den måten. Uff! Hadde nok blitt styr om vi prøvde å pynte på Burkaen til disse muslimene, osv!

Anonymkode: 37b4f...00f

Det er uendelig mange versjoner av burkaer, både pyntet og dagligdagse, burkaer er allerede blitt «pyntet på» i mange forskjellige varianter , men så er ikke burkaer noen nasjonaldrakt heller. Så den sammenligningen blir ikke helt riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 18.18):

Burde vært ulovlig. Ødelegge fine tradisjonsantrekk på den måten. Uff! Hadde nok blitt styr om vi prøvde å pynte på Burkaen til disse muslimene, osv!

Anonymkode: 37b4f...00f

Uenig med det første; egen kommentar til det andre:

Et samfunn der særlig mer enn vold, drap og oppfordring til dette er ulovlig, sklir fort ut i totalitær retning, og bør unngås til alles beste.

Symbolplagg for bokstavtro islams inhumanisme faller innenfor oppfordring til vold og drap, og er en av få ting vi bør forby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...