Gå til innhold

Lovbestemt båndtvang for hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lar hundene løpe fritt på høyfjellet ( over tregrensen). Ikke i kalving- og hekkeperioder selvsagt. Da er det oversiktlig så vi ikke er til sjenanse for verken folk eller dyr.

Alle andre plasser overholder vi båndtvangen hele året! 
Møter gjerne andre hundeeiere som har stålkontroll på hundene sine og de  hilser ikke og gjør aldri utfall mot verken folk eller dyr. Men det inspirerer da ikke meg til å bryte båndtvangen som enkelte påstår i tråden her. Jeg har ikke problemer med å forstå at innkallet på mine to ikke sitter godt nok til at jeg kan gjøre det samme.

Og til dere som er så rigide, av ulike personlige årsaker.. lemper dere aldri på noen lover dere, for at det skal være enklere og behageligere for dere? 

Anonymkode: d7f1b...df4

Det største problemet er jo at de færreste har den selvinnsikten. Jeg kjenner folk som knapt har trent innkalling ("han kommer etterhvert") som lar hunden gå løs hele året. Problemet er at de mener de har kontroll fordi hunden ikke jager f. eks. Men det skal jo ingenting til at hunden forstyrrer et fuglereir, den trenger ikke å jage for å gjøre skade. 

Bor selv i Oslo og i marka her møter jeg stadig løse hunder som kommer bort til min hund, også i båndtvangen. Vanligvis er det settere med late eiere som ikke gidder å mosjonere hunden, de bare slipper den ut så den får mosjonere seg selv. Det har blitt en greie her i strøket "ååh, de setterne" liksom. Skjønner ikke hvorfor så mange late mannfolk i 60-åra absolutt skal ha fuglehunder. 

Anonymkode: a7297...096

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brannfakkel kanskje, men dere vet at hunder trenger å løpe og være fri? De hundene jeg har hatt har hatt tilnærmet null jaktinstinkt, så de har jeg latt rusle fritt. Båndtvangen er for dur og vilt, ikke mennesker, og mine hunder har hatt null interesse av å gå bort til folk. Burde ikke hunder ha rettigheter i form av å få bevege seg fritt rundt?

Anonymkode: 825f1...7ca

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brannfakkel kanskje, men dere vet at hunder trenger å løpe og være fri? De hundene jeg har hatt har hatt tilnærmet null jaktinstinkt, så de har jeg latt rusle fritt. Båndtvangen er for dur og vilt, ikke mennesker, og mine hunder har hatt null interesse av å gå bort til folk. Burde ikke hunder ha rettigheter i form av å få bevege seg fritt rundt?

Helt enig, men da jeg påpekte det tidligere i tråden fikk jeg bare til svar at jeg burde latt vær å ha hund. Hunder bør på lik linje med feks katter ha mulighet til å gå fritt, selvfølgelig uten å være til sjenanse for mennesker og uten å jage vilt/husdyr (dvs 100% innkalling og med konsekvens dersom man ikke har kontroll)

Anonymkode: 34a6e...8b6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt enig, men da jeg påpekte det tidligere i tråden fikk jeg bare til svar at jeg burde latt vær å ha hund. Hunder bør på lik linje med feks katter ha mulighet til å gå fritt, selvfølgelig uten å være til sjenanse for mennesker og uten å jage vilt/husdyr (dvs 100% innkalling og med konsekvens dersom man ikke har kontroll)

Anonymkode: 34a6e...8b6

Nettopp! Tenk deg å leve et liv der man til enhver tid når man er ute er i bånd, lenket til et menneske man ikke har valgt. Det er det folk her i tråden mener er rett og rimelig for hundene våre.

Jeg syns det høres ut som et trist liv.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo, de plager de som er redd bla

Anonymkode: b7c69...d3e

Er man mindre redd utenom båndtvangperioden? 

Anonymkode: 402e0...04e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 22.00):

Som mamma til et barn som er livredd for hunder blir jeg ofte utrolig frustrert med hundeeiere som lar hunden sin gå løs.

Jeg har hatt hund i alle år selv og er utrolig glad i dyr. Jeg respekterte alltid båndtvangen og lot aldri mine hunder gå løs. KUN, hvis det var et åpent jorde uten et menneske å se på mils avstand eller inngjerdet hundegård. 

Dessverre hadde gutten min en lei opplevelse med en hund da han var ganske liten. Hunden sprang etter han og nappa han i klærne til han falt. Vi og hundeeier var raskt etter barnet og fikk hunden i bånd, men da var allerede skaden skjedd.

I ettertid har vi forsøkt mange ulike teknikker for å hjelpe han med angsten for hund, men det sitter veldig fast hos han. 
Naboen vår hadde fått med seg redselen til guttungen og ville gjerne at gutten min skulle hilse på hunden hans fordi den var VERDENS SNILLESTE! Han satt på huk med hunden sin som så rolig og avbalansert ut. Gutten min nektet og nektet å hilse på hunden, men naboen min insisterte og gav seg ikke før gutten min gikk ned fra trappen for å forsiktig gi han et par klapp på siden. Da knurret hunden og glefset til barnet mitt. Dette gjorde jo vondt verre. Men, hunden hadde helt sikkert fanget opp redselen til guttungen og følte seg usikker. 

En gang vi var på stranden slapp ei jente i 20 årene hunden sin løs blant drøssevis av mennesker. Hunden sprang langs vannkanten og opp og ned på fjellet. Den svinset langs andres håndkler og var flere titalls meter fra eieren i perioder. Da satt gutten min kun på fanget og gjemte seg i en 10 minutters tid før jeg konfronterte henne. Hun satt hunden i band, men ble små irritert for at hunden ikke fikk lov til å leke løs.  

Når vi nå gikk påsketur i helga ved et populært tursted her vi bor møtte vi på drøssevis av hunder. Og hvertfall 10-12 stk gikk uten band. Noen gikk pent ved siden av eieren, mens noen løp fritt langs grass slettene. 
For gutten min var dette tortur! Han var så redd hele turen, for hva hvis noen av hundene kom bort til han? Det eneste han har opplevd er eiere som ikke har hatt kontroll på hundene sine.

Koster det virkelig så mye å ha hunden i band når det er folk rundt? Ja, du sier du har kontroll på hunden din, men det vet ikke andre? 

Anonymkode: 50e37...c6d

Sånt er utrolig frustrerende. Og jeg får så vondt av de som er redde for hund, eller som blir det pga uvettige hundeeiere. Jeg har selv en tenåring i familien, hun ble mer eller mindre overfalt av en løs hund, da hun var liten. 10 år senere, sitter opplevelsen hardt i, hun bare stivner i skrekk dersom en hund kommer for nærme.

Det er utrolig vondt for henne, og det er utrolig leit for oss andre, inklusive meg som har hund. Både foreldre, meg og andre har 'jobbet' lenge med henne og hennes opplevelser, for at hun skal bli tryggere med hund. Det begynte å bli bedre.
Så var hele familien samlet på badestranden. En schæfer ( ikke for at rasen spiller noen rolle) løp rundt på stranden løs. Den kom selvfølgelig løpende rett mot oss, hoppende og glad. Jenta fikk totalt panikk. Jeg fikk tak i hunden, da den hoppet ut på jenta, hun skrek i panikk og det ble et veldig styr. Eieren kommer smilende og ler, 'han er ikke farlig altså'.... Jeg er veldig glad i hunder, og det er en sann fornøyelse å se en glad og leken hund. Men ... du kjære hundeeiere og andre med dere....tenk dere om!
Dere bryter loven, dere utsetter andre mennesker for store problemer.

Nå..ca 2 år senere, forsøker vi fortsatt å få jenta nogenlunde trygg. Og nei!...det er ikke et foreldreproblem, det er et problem skapt av hundeeiere som ikke har kontroll på sin hund, hundeeeiere som i sin iver ønsker at hunden skal få utfolde seg som den vil...jeg ser den! Men, som hundeeier har man et stort ansvar. Man må faktisk følge den loven som er satt...av en grunn! Man har båndtvang  fra april og utpå høsten,avhengig av hvilken kommune man bor i. Men båndtvangen gjelder året rundt...dersom man ikke har kontroll på hunden.

Jeg hadde lyst til å anmelde, pga at denne episoden kostet 'vår' tenåring mye, den kostet hennes glede og trygghet mye. Men jeg gjorde ikke det,anmeldte altså. Jeg angrer igrunnen på det, i ettertid.

Hundeeieren lo, smilte litt ekstra over at noen kunne være så redd for hennes snille hund. Jeg er ikke i tvil om at hunden var snill, den virket slik, men vi hadde sett frem til en koselig tid på stranden. Vi, og mange med oss, ser frem til tiden hvor det er båndtvang, og at man skal slippe slike episoder.

Anonymkode: 0e53d...1a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 8.19):

Altså. Som jeg nevnte har jeg to gjeterhunder. Dette er to topptrente og langt over snittet lydige hunder, uten et snev av jaktinstinkt. Deres instinkt og egenskaper som har blitt avlet frem og spesifisert i flere hundre år er gjeting. De vil derfor ikke plutselig ut av det blå jage et rådyr eller et barn, da ville de aldri kunne bli brukt aktivt på sau. Den største katastrofen som kunne skjedd er vel at de hadde tittet bort dersom de plutselig så noe, og så ville de i løpet av et sekund sett på meg for å se om jeg vil gi dem en kommando. Loven om båndtvang er egentlig fin den (det er selvsagt viktig å beskytte viltet i yngletiden), jeg møter utrolig mange idiotfolk med uoppdragne idiothunder på tur. Men loven burde heller kreve at disse hundene gikk i bånd ÅRET RUNDT. Lovens formål er ikke å kriminalisere brukshunder eller andre 100% lydige hunder som ikke forstyrrer viltet (eller andre mennesker/dyr på tur). 

Anonymkode: 3e530...735

Så flott! Det er superbra å ha topptrente og lydige hunder! Det hadde vært fint om man kunne si med 100% sikkerhet at en hund aldri ville jakte/gjete noen som den aldri skulle ha gjetet,men det kan man ikke. For å si som Astrid Indrebø, tidligere  ansatt hos NKK pga av sin spesialutdannelse ang. hund,  veterinær og lang erfaring : "Den perfekte hund er ikke født, og det vil den heller aldri bli! "

Mye av problemet ligger vel i det at man kan ikke vurdere/skille ut idiotfolk/hunder som du sier, ifra de andre som har relativt god skikk på sin hund. Folk er ganske så subjektive når det gjelder ens egne hunder, man kan mene at man har 100% kontroll, men jeg mener at det kan ingen ha. Så lenge man har med dyr  å gjøre, så kan ting endre seg i et brøkdel av et sekund,den dagen et instinkt man ikke hadde forventet seg, slår inn.

Jeg har selv opplevd det. Min 10 års gamle hund, rolig og snill, 0 jaktinnstinkt synlig i løpet av disse årene. Jeg har en stor eiendom inngjerdet med gjerde på 1,80 m. Nå i påsken, opplevde jeg at min rolige hund, bare hoppet over gjerdet, sprintet etter en skiløper som passerte, regelrett 'jaktet' etter. Jeg ble lamslått, trodde ikke mine egne øyne. Jeg ropte og kalte inn, heldigvis er hun god på innkalling og kom. Jeg la meg langflat ovenfor skiløperen og beklaget. Vedkommende bare lo ( heldigvis), og ingen skade skjedd i så måte. Hunden 'bare' løp etter.

Men det ga også en ny oppvekker, man skal aldri si aldri..uansett hvor lydig hunden er.
Forøvrig, unntaket fra båndtvangsregler gjelder brukshunder og andre hunder som er under arbeid/oppdrag, ikke når de er på en vanlig tur.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg lar hundene løpe fritt på høyfjellet ( over tregrensen). Ikke i kalving- og hekkeperioder selvsagt. Da er det oversiktlig så vi ikke er til sjenanse for verken folk eller dyr.

Alle andre plasser overholder vi båndtvangen hele året! 
Møter gjerne andre hundeeiere som har stålkontroll på hundene sine og de  hilser ikke og gjør aldri utfall mot verken folk eller dyr. Men det inspirerer da ikke meg til å bryte båndtvangen som enkelte påstår i tråden her. Jeg har ikke problemer med å forstå at innkallet på mine to ikke sitter godt nok til at jeg kan gjøre det samme.

Og til dere som er så rigide, av ulike personlige årsaker.. lemper dere aldri på noen lover dere, for at det skal være enklere og behageligere for dere? 

Anonymkode: d7f1b...df4

Jeg har hytte over tregrensen, er der nå. Ble litt inspirert til å svare på det du sier. Jeg er kanskje en av de rigide 😅 Jeg opplever ofte (faktisk) at folk slipper hundene sine løs når de er på fjellet. 'Endelig' er vi fjellet og kan slippe 'Fido' løs og la han løpe fritt..
Forstår det..men samtidig..det er kanskje ikke så oversiktlig som man tror.

'Endelig' kunne vi gå på tur på fjellet..uten å møte løshunder siden det er båndtvang, vi kjenner på en lettelse over å kunne ferdes i den frie naturen uten å måtte bekymre oss for løshunder. 

Og hvem ser rypene med sine kull der de ligger og trykker...

Om jeg personlig lemper på noen lover for at ting skal være enklere for meg, nope..jeg gjør mitt beste for aldri å bryte noen lover, om det gjelder fartsgrenser eller annet, så ja, jeg er antageligvis ganske rigid 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Skjønnsmessige vurderinger finnes i all juss. Hvorfor i huleste ikke forskrift/lov om båndtvang? Håndheverne burde ha anledning til å utvise det. Og det tror jeg faktisk blir gjort. For hva faen er problemet med en løs veskehund på størrelse med en rotte, uten bånd kl.04.00 i en øde park.

Bruke hue er det noe som heter. 

Anonymkode: a90cb...6df

Bruke huet er det noe som heter ja. Nå er det som oftest slik da, at det kommer an på huet og hvilke evner man har til å bruke det.
Ja, hva faen er problemet, tenkte min venninne med en toypuddel som alltid gikk løs. For å bli klassifisert som toypuddel må hunden være max 27 cm i skulderhøyde, altså veldig liten.
La oss kalle hunden for 'Fia'. Fia var verdens søteste og vennligste hund. På kveldsturen gikk hun som alltid løs. Noen i nabolaget hadde kaniner. Ungene/ungdommene i huset gikk tur med disse, i bånd, på kvelden. Fia var ca 8 år.
Fia skjøt fart som en rakett, eieren hadde 0 sjanse til å stoppe henne. På utrolig kort tid, var Fia fremme ved kaninen i bånd, et snapp/bitt, og der lå kaninen stendød. Unger/ungdomer hylskrek, eier til Fia ble hyperstresset, hele greia ble til et helvete.
Anmeldelser mot eier, krav om avliving av Fia, you name it.
Trenger vel ikke å nevne noe om det fremtidige naboforholdet...

Jepp, ta gjerne med deg den lille veskehunden løs på tur i parken på kveldstid/natt..det er bare å satse på at det ikke går noen kaniner i bånd der, og at du ikke må stå til ansvar for noen problemer du kunne ha unngått ved å følge loven.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bruke huet er det noe som heter ja. Nå er det som oftest slik da, at det kommer an på huet og hvilke evner man har til å bruke det.
Ja, hva faen er problemet, tenkte min venninne med en toypuddel som alltid gikk løs. For å bli klassifisert som toypuddel må hunden være max 27 cm i skulderhøyde, altså veldig liten.
La oss kalle hunden for 'Fia'. Fia var verdens søteste og vennligste hund. På kveldsturen gikk hun som alltid løs. Noen i nabolaget hadde kaniner. Ungene/ungdommene i huset gikk tur med disse, i bånd, på kvelden. Fia var ca 8 år.
Fia skjøt fart som en rakett, eieren hadde 0 sjanse til å stoppe henne. På utrolig kort tid, var Fia fremme ved kaninen i bånd, et snapp/bitt, og der lå kaninen stendød. Unger/ungdomer hylskrek, eier til Fia ble hyperstresset, hele greia ble til et helvete.

Jepp, ta gjerne med deg den lille veskehunden løs på tur i parken på kveldstid/natt..det er bare å satse på at det ikke går noen kaniner i bånd der, og at du ikke må stå til ansvar for noen problemer du kunne ha unngått ved å følge loven.

Har selv opplevd type "Fia" komme brot til min hund, av større størrelse. Det gjør ikke noe, Fia er snill, sier eierne. Men det er jo ikke min hund, så de risikerer jo livet til bikkja si når de lar henne gå bort til fremmede hunder som er i bånd på den måten der. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har selv opplevd type "Fia" komme brot til min hund, av større størrelse. Det gjør ikke noe, Fia er snill, sier eierne. Men det er jo ikke min hund, så de risikerer jo livet til bikkja si når de lar henne gå bort til fremmede hunder som er i bånd på den måten der. 

Ja, ikke sant..
Har opplevd lignende situasjoner.  Jeg hadde en ganske stor, for ikke å si gedigen rottweiler for noen år siden. Han var godmodig og snill som dagen er lang.  Vi gikk tur ( med rottisen i bånd);det kom vipps en Jack Russell terrier ifra intet..fremfrusende mot min hund, glefsende og knurrende, gikk under buken på min hund. Den bet ikke, men var så absolutt aggressiv og truende.
Jeg ble helt svett, hadde min rottweiler tatt til motsvar, så kunne den Jack Russell'en ligget dårlig an. Hvorfor risikerer hundeeiere sin egen hunds liv ved å gi blaffen i båndtvangen? Jeg kommer antageligvis aldri til å forstå det 😅

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja jeg velger å bruke huet på historien din også. Ett eneste bitt, dermed ligger én stk kanin stein dau. ??? Så urealistisk er det ikke på tegnefilm engang. En toy-puddel er vel bortimot mindre enn en kanin også.

Midt i en by burde det være unødvendig med rigid båndtvang. En hundeier som tør å ha sin hund løs er rimelig sikker på at hunden skjønner pakka. Hen er vel ikke interessert i at hunden havner under en trikk heller.. Ei heller at sin hund flyr bort til en picknick å nafse i seg grillpølser. Har bodd i Oslo største del av livet hvor det finnes mye hunder og aldri sett en uheldig episode. Sett én alvorlig episode en gang med en aggressiv hund. Eieren klarte ikke å holde igjen båndet, og krisa var i gang..

Jeg bodde i Paris en stund også. Nesten ikke en hund med bånd. Resultat; ingen sosialiserings-problematikk(krangling.) Ei heller hysteriske mennesker. Noe som er klassikeren i dette landet. Hysteri og krisemaksimering. God Jul.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ønske man kunne gå kurs og om man bestod kunne fått fritak fra båndtvang, med en kontroll annet hvert år eller så per hund. De som ikke bestod eller ikke var villige til å betale og legge inn all treningen god innkalling innebærer burde da heller ikke fått lov å ha hunden sin løs, noen gang. (Det er ikke greit at hunder jager andre dyr resten av året heller.)

Anonymkode: b2d3e...dee

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg velger å bruke huet på historien din også. Ett eneste bitt, dermed ligger én stk kanin stein dau. ??? Så urealistisk er det ikke på tegnefilm engang. En toy-puddel er vel bortimot mindre enn en kanin også.

Midt i en by burde det være unødvendig med rigid båndtvang. En hundeier som tør å ha sin hund løs er rimelig sikker på at hunden skjønner pakka. Hen er vel ikke interessert i at hunden havner under en trikk heller.. Ei heller at sin hund flyr bort til en picknick å nafse i seg grillpølser. Har bodd i Oslo største del av livet hvor det finnes mye hunder og aldri sett en uheldig episode. Sett én alvorlig episode en gang med en aggressiv hund. Eieren klarte ikke å holde igjen båndet, og krisa var i gang..

Jeg bodde i Paris en stund også. Nesten ikke en hund med bånd. Resultat; ingen sosialiserings-problematikk(krangling.) Ei heller hysteriske mennesker. Noe som er klassikeren i dette landet. Hysteri og krisemaksimering. God Jul.

Av og til, skulle jeg ønske at jeg kunne gi navn og adresse til den som opplevde dette. Ja, en toypuddel er som nevnt liten, det var noe av poenget med at jeg fortalte om denne hendelsen, man skal ikke innbille seg at små hunder ikke kan gjøre skade. Hendelsen jeg har fortalt om er 100% riktig. Så min anbefaling er at du realitetsorienterer deg.
Du har sikkert fått med deg alt som skjer i Paris og andre steder i verden ang. løshunder....vel bevars, jeg opplevde en del i min tid i Bulgaria også, var ikke mye greit ang. hundehold å se der,eller i andre storbyer jeg har vært i. Der ble løshunder kverka rimelig kjapt,de hadde 0 verdi. Ser ikke slike tilstander som er i større europeiske byer som noe å heie på ang. hundevelferd. Heldigvis bor vi i Norge og har lover og regler, som beskytter hundene.
Greit nok det, at en uansvarlig hundeeier satser på at hunden skjønner 'pakka', men det hadde vært langt bedre om hundeeiere hadde skjønt 'pakka' og hadde tatt ansvar for sin hund. Hundeeieren risikerer ikke å bli avlivet..men det gjør hunden.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (16 timer siden):

En del lover er likevel ikke absolutte: iblant må man se til hensynet bak loven. Mht båndtvang handler de fleste bestemmelser om å hindre at hunden løper etter vilt. Jeg har alltid overholdt båntvangsbestemmelsene nøye med alle mine hunder, men da min 16 år gamle, hd-syke tispe fremdeles oppviste så mye livsglede at veterinæren mente avlivning burde utsettes - kjørte vi henne de siste ukene av hennes liv til dammen vi tidligere hadde gått med henne til. Der løftet vi henne ut av bilen og lot henne gå uten bånd de få ti-metrene hun orket. Logrende og ivrig, i sin "gammelmanns- rett-før-døden" svanesang, uendelig langsomt på ustø ben. Selv så åpenlyst syk som hun var, selv så langsomme og skjelvende usikre skritt som hun tok, og selv så kritthvit av elde som hun var i både ansiktet og i øynene, så klarte vi selvfølgelig å møte Frk. Selvoppnevnt Politi:

- Ta den hunden i bånd!

-  Hun er gammel og syk, og kan knapt gå

- Det er regler for dette! Båndtvang!

- Men det er av hensyn til viltet, og som jeg sa: hun kan knapt gå; langt mindre løpe.

- Det er båndtvang. Alle hunder skal være i bånd!

Jeg trakk på skuldrene og gikk videre, før jeg stanset 15 meter kengre vekk og ventet på at hunden min skulle stavre seg langsomt, halvblind og lykkelig etter stemmen min. Vi avlivet henne uken etter, etter veterinærens anbefaling. Den eneste av mine hunder som har gått løs under båndtvang, og jeg ville ha gjort det igjen og igjen.

Så trist å lese om din hund ❤️ Ja, det er slitsomt med de som til enhver tid må gnåle om loven om båndtvang osv.  Jeg er jo en av dem som har en tendens til å gjøre det, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde reagert på din hund, syk og svakelig som knapt nok orket å gå. Jeg innbiller meg nok det, at jeg kjapt kunne ha sett at din hund var i en tilstand som ikke kunne utgjøre noen fare for noen som helst, og det er heller ikke slike tilfeller jeg er kritisk til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kunne ønske man kunne gå kurs og om man bestod kunne fått fritak fra båndtvang, med en kontroll annet hvert år eller så per hund. De som ikke bestod eller ikke var villige til å betale og legge inn all treningen god innkalling innebærer burde da heller ikke fått lov å ha hunden sin løs, noen gang. (Det er ikke greit at hunder jager andre dyr resten av året heller.)

Anonymkode: b2d3e...dee

Ja, jeg har sett flere som har nevnt det samme som deg. Og jeg har fått med meg slike tanker tidligere også. ( her i tråden og ellers). Problemet med en slik løsning tror jeg er at det finnes få eller ingen, av instruktører, eller adferdskonsulenter som  vil gi den bekreftelsen/sertifikat e. l.
Slik jeg har forstått det/erfart det, så er ingen villige til å stå til ansvar for en bekreftelse. Ingen vil gi et 'fripass' for at en hund skal fritas fra båndtvangsperioden.  De ligger jo litt dårlig an..dersom det viser seg at deres 'garanti' ikke har fungert. Det er ytterst få, om ingen, som kan være 100% sikker på at de har full kontroll over sin hund til enhver tid. Hvilket er korrekt.
Fritaket som er stadfestet gjelder for hunder innenfor arbeid innenfor spesielle grener. Vi 'andre' må bare forholde oss til loven slik den er pr. nå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hytte over tregrensen, er der nå. Ble litt inspirert til å svare på det du sier. Jeg er kanskje en av de rigide 😅 Jeg opplever ofte (faktisk) at folk slipper hundene sine løs når de er på fjellet. 'Endelig' er vi fjellet og kan slippe 'Fido' løs og la han løpe fritt..
Forstår det..men samtidig..det er kanskje ikke så oversiktlig som man tror.

'Endelig' kunne vi gå på tur på fjellet..uten å møte løshunder siden det er båndtvang, vi kjenner på en lettelse over å kunne ferdes i den frie naturen uten å måtte bekymre oss for løshunder. 

Og hvem ser rypene med sine kull der de ligger og trykker...

Om jeg personlig lemper på noen lover for at ting skal være enklere for meg, nope..jeg gjør mitt beste for aldri å bryte noen lover, om det gjelder fartsgrenser eller annet, så ja, jeg er antageligvis ganske rigid 😅

Aldri gått over et fotgjengerfelt på rød gå-mann heller? Eller dårlig hukommelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man kontroll på løs hund er båndtvang unødvendig, har man ikke kontroll skal hunden alltid gå i bånd, uavhengig av tid på året. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 16.02):

Har man kontroll på løs hund er båndtvang unødvendig, har man ikke kontroll skal hunden alltid gå i bånd, uavhengig av tid på året. 

Problemet er at det er for mange som overvurderer seg selv og sin egen hund, eller bare gir faen i om den plager andre. 

Anonymkode: 55625...f4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slipper hunden vår på en slette når vi kaster frisbee. Dette er et område hvor det er endel hunder. Tar alltid på band når det kommer folk/dyr. Han reiser aldri. Er heller ikke «ville dyr» der. Har alltid på band ellers.

Anonymkode: 04dbc...abf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...