Gå til innhold

Jeg får ikke til dette med baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt vanlig, jeg sov omtrent ikke det første halvåret 🙈

Anonymkode: cf0b9...fa9

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noensinne sett en apemamma legge fra seg babyen sin? 

Dette er SUNT og RIKTIG. Trenger du frie armer til å få gjort ting, så bruk bæretøy som gir tilgang til pupp nær som helst. . 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig lov å synes dette er slitsomt! Men du gjør det helt riktig. Og det går gradevis over og blir bedre. La far bære i sele eller lignende innimellom og å en liten tur alene feks om det blir for mye for deg. ❤️

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stappet smokken mellom baby og puppen. Min tror da ofte at han fortsatt ammer i søvne. Lykke til. Høres ut som en helt vanlig baby :)

Anonymkode: 4b1df...95c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til! Derfor baby vil være hos deg! Den er fremdeles pitteliten, og vil ikke være alene. Ikke tenk at du skal gjøre noe annet, det er en periode i livet der andre ting som hårvask, husvask etc bare må flyte litt. Fokuser på å finne en god stilling for deg og baby slik at du holder ut. Skaff deg en ammekurv der du får med deg en vannflaske, mobil, lader, litt snacks så du har det viktigste i nærheten. Alt er en fase, tungt når man er midt i det, men over før du vet ordet av det.

Anonymkode: ac822...0de

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. U got this!

Jeg har tre barn og det lureste tipset jeg fikk som førstegangsmor var følgende:  når baby kommer ut, begynner det fjerde trimester. Du skal heale og baby skal lære seg at det er en verden utenfor magen. Det er voldsomt for begge to og det eneste baby kjenner til deg, din stemme og din hjertelyd, alt annet er kjempeskummelt. Heller snu det og tenk at dette også er en del av svangerskapet der baby er «på deg», bare på utsiden! 
 

Det reddet meg tror jeg. For jeg gikk og trodde babytiden var sove søtt i egen seng, trille tur og bare fryd og gammen. VEL… 😆  (riktignok 17 år siden og jeg var 19 år) 

Anonymkode: e9cf6...aab

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvilken ammepute har du? Jeg syntes dette ble bedre når jeg kjøpte den cozyfix som alle pratet om. Trodde det var unødvendig men det var virkelig så utrolig behagelig. Baby sov mange dupper på den :) Jeg så på TV eller leste bok eller hørte lydbok.

Anonymkode: 776de...876

Støtter denne! Cozyfix er vårt beste kjøp til baby, den er dyr, men vi kjøpte den brukt til 400 kr. Jeg er helt avhengig av den. Med den kan jeg feks sitte ved middagsbordet og spise middag mens jeg ammer uten problem, og jeg slipper å bli så sliten i skuldre og nakke. Å ha en ammekurv med alt du trenger er også lurt! 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker ikke jordmor eller fastlege om dette med nyfødt-tiden med noen lenger? Så mange her inne med helt syke forventinger til søvn og babyer som sover for seg selv. Les deg opp på fjerde trimester. 

Anonymkode: 83e02...4cd

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille er jo helt nyfødt. Det er sånn det er de første månedene. Babyen har ligget i magen din i 9 måneder og er nå ute I en kald, ny og bråkete verden. Så klart babyen vil være nær mammaen sin! Bare gi nærhet og trygghet 🧡 Låst er man i babytida uansett, for det er den lille som er i fokus i denne perioden 🧡 

Anonymkode: 00f2d...b07

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snakker ikke jordmor eller fastlege om dette med nyfødt-tiden med noen lenger? Så mange her inne med helt syke forventinger til søvn og babyer som sover for seg selv. Les deg opp på fjerde trimester. 

Anonymkode: 83e02...4cd

Jo, men det er store kontraster her. Mange ulike og ofte litt motstridende budskap fra helsepersonell. Det er "baby må sove i egen seng på grunn av krybbedødsfaren" men det er også "fjerde trimester og babyen vil være tett, tett, tett på". Det er ikke så innmari enkelt å få det til å harmonere alltid.

Og ingen kan faktisk forberede seg helt på den til tider kvelende følelsen av å ha et lite menneske klistret på kroppen 24/7. Det tror jeg virkelig ikke er så lett å se for seg på forhånd. 

Anonymkode: 361e8...2b3

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For din del ville jeg nok ha jobbet litt med å få babyen først og fremst til å ligge på deg uten puppen. Og evnt jobbe litt med å få i smokk. Ellers vil jo du bli gal etterhvert. Mulig far bør holde baby litt mer på kvelden en periode. Siden han ikke kan gi pupp. 

Hadde ungen hengende konstant i puppen i en mnd . Da barnet ble syk med mye bronkie betennelse i alder 6md. . Leide leiligjet med dårlig teppegulv. Så vi flytta etter det.  Da bestemte jeg meg for å slutte med ammingen. Fordi jeg fungerte jo ikke som menneske eller mamma.  Så fort puppen falt ut på natt hvert 5 minutt så var det vekking på meg. 

Mitt barn hadde hatt god søvnrytme før dette og etter.men 4 uker uten søvn det er tortur. 

En ting er hva som er best for barnet en annen ting er også hva er best fir at du skal klare å fungere. Så sånt blir jo induviduelle vurderinger. 

Mange sier babyer ikke har vaner. Det er jeg ikke enig i. Og jeg bytter vaner på dem ved å skyve vanene litt mer og mer over til slik vi ønsket. Det tar ca 3 dager å endre vaner. Da de blir urolige av nye ting. Alt kjent er trygt. Og motsatt iht ukjent. 

Så om far holder mer på kvelden,  så kan du holde slik han gjør.  Da er en ting kjent iht å ikke ha pupp. Far kan også da prøve å gi litt smokk. Men ikke prøv for mye hver gang. Bare noen ganger  hver gang. 

Obs det kommer øke tider iht amming. Og da er det mer amming i perioder.  

Det kan hende om du ikke har nok næring at også barnet ligger mye på brystet.  Så vurder også det. Har du lite er flaske noe å vurdere efterhvert. Man kan ha mye melk men lite næring.  

Slik som mor til bonus barnet mitt. Hun ble presset til amming og barnet  bare skrek og skrek. Etterhvert tok far og kjøpte erstatning og ungen ble stille og fornøyd.  Så det gikk 3mnd der de var helt fortvilet. Etter det gikk det veldig bra med mor og barn.

Prøv dere litt frem. Og vurder på veien hva dere skal gjøre. Det får skjeldent bli noe annet enn prøve å feile metoden. Selv med de beste gode råd. Er det ikke sikkert de fungerer hos dere. Så må ikke tenke at det er noe feil med dere om det ikke går og må prøve noe annet

Anonymkode: d8c65...b11

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja dette er helt vanlig. Baby er 2,5

uke…. Hva er det med folk å ikke sette seg inn i hva det innebærer å få

en baby på forhånd 

Anonymkode: e9985...2ff

For det var litt kjedelig å lese om, virket fjernt og teoretisk, og man var opptatt med praktiske forberedelser som flytting, oppussing, innredning, overføring av oppgaver på jobb osv.

Anonymkode: eb9ab...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her høres det veldig ut som du ikke var forberedt på babytiden. Leste du deg noen gang opp på dette? Spurte du noen ganger venner som har hatt babyer om den første tiden?

Anonymkode: 2ef5b...49d

Herregud for en unødvendig kommentar.

Man kan lese at «babyer krever mye oppmerksomhet og nærhet den første tiden» - også få sjokk når man innser hva det faktisk innebærer! Hormoner løper løpsk, og verden er snudd på hodet. Veldig tydelig for meg at du ikke er en kvinne som har fått barn ☺️

Kjære ts, du gjør en kjempejobb! Før du vet ordet av det så har du kommet deg over «på den andre siden». 
Dette fikser du 🤩

 

Anonymkode: ad5e0...2ba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir bedre, jeg lover ❤️ men som mange andre nevner, er de første ukene med til å etablere melkeproduksjon og dere er så å si én. Klesvask, oppvask etc er ikke din oppgave i det hele tatt denne tiden. De første månedene skal dere to bli kjent med hverandre. Når baby blir litt større er det lettere med liggende amming, og nattesøvnen blir bedre. Hvis du kan, la far ta baby i et par timer her og der så du får sovet litt du også ❤️

Anonymkode: 01938...22b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, jeg ammet liggende, så får man slappet av selv når man vil. Jeg lærte meg også veldig kjapt å amme i bæretøy, så kunne jeg gå rundt og få spist og gjort noe mens baby ammet og sov i bæretøyet. 

Anonymkode: 0db74...fc4

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gud for at far kunne være hjemme de 2 ukene etter fødsel for vår sov bare på en av oss. Vi sov på skift. En så på tv med sovende baby på brystet, og en sov på soverommet. Husker jeg stresset litt med at  far skulle tilbake på jobb snart, men ting gikk seg liksom bare mer og mer til. Fikk henne til å sove perioder i vogna inne i stua, og da sov jeg på sofaen ved siden av. Kom oss til slutt opp i senga og bedside-criben. Far tok mye på ettermidag/kveld etter jobb. Spesielt trøsting/bæring når det var kveldsuro. Døgnrytmen var ikke eksisterende, og det handlet kun om å sove når man hadde muligheten. Spent på hvordan det blir nå med nr 2, for nå har vi ikke muligheten til å gå like i bobla som vi gjorde sist. 

Anonymkode: 83e02...4cd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er sånn det skal være, i alle fall er det sånn det er for mange babyer,  og du får det til ❤️ Men det varer ikke så lenge! Mitt beste råd er å akseptere situasjonen og gjøre det beste ut av det. Skaff en god ammepute, og gjerne et bæresjal (anbefaler Coracor), det gjorde det mulig for meg å bevege meg med armene fri. Pass på at du har mat, drikke, og noe underholdning (bok, mobil, fjernkontroll) innen rekkevidde når du setter deg ned. 

 

Anonymkode: 98db4...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh tusen takk for alle svar! Det hjalp godt! 
utrolig hvor mye man kan lese og høre og likevel er det ingen forberedelse til det virkelige liv! Og venninner sier «det er tøft» men ukke noe mer heller liksom. 

Anonymkode: 0c31b...b31

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Snakker ikke jordmor eller fastlege om dette med nyfødt-tiden med noen lenger? Så mange her inne med helt syke forventinger til søvn og babyer som sover for seg selv. Les deg opp på fjerde trimester. 

Anonymkode: 83e02...4cd

Jeg fødte i januar, og jordmora jeg gikk til sa ingenting om dette. Vi var også et par uker på nyfødtintensiven i starten, da lærte vi mye og fikk masse gode tips som førstegangsforeldre, bla.a. om nærkontakt og amming. Likevel var det ingen som fortalte oss noe om feks. våkenvindu og hvor mye babyen faktisk skal sove i starten, så vi hadde en stk overtrøtt baby den første uka hjemme 😅 Man må rett og slett finne ut en del ting etterhvert også! Og jeg er av typen som har tatt kurs og lest en del i forkant, så var ikke helt uforberedt.

Anonymkode: d716a...c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fødte i januar, og jordmora jeg gikk til sa ingenting om dette. Vi var også et par uker på nyfødtintensiven i starten, da lærte vi mye og fikk masse gode tips som førstegangsforeldre, bla.a. om nærkontakt og amming. Likevel var det ingen som fortalte oss noe om feks. våkenvindu og hvor mye babyen faktisk skal sove i starten, så vi hadde en stk overtrøtt baby den første uka hjemme 😅 Man må rett og slett finne ut en del ting etterhvert også! Og jeg er av typen som har tatt kurs og lest en del i forkant, så var ikke helt uforberedt.

Anonymkode: d716a...c86

Barn er også utrolig forskjellige. Vi fikk et barn som ikke ville sove til byssing og oppå oss, alle forteller jo hvor mye nærhet de skal ha - så vi hadde et veldig overtrøtt barn som vi desperat prøvde å bysse til søvn, til en dag vi la han ned og han sovnet. 

Anonymkode: e5a0c...3bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...