Gå til innhold

Jeg får ikke til dette med baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får virkelig ikke til de her babygreiene. Baby er 2,5 uker og sover kun på puppen. Altså, jeg har til og med gått bort fra ideen om at baby skal ligge for seg selv, men at den ikke kan flyttes fra puppen til brystet en gang, det trodde jeg da ikke😩 så nå sover den hekta fast i puppen på ammeputa. Ingen av oss har tilsynelatende god liggestilling. Skal det være slik?! Tutt er helt uaktuelt, iallefall for babyen. Jeg er så låst. For tidlig ettermiddag begynner «kveldsuroen». Jeg bærer og bysser da, men kun pupp er tingen da. På formiddagen er det en blid baby. Far hjelper masse, men skal nå på jobb… og han har heller ikke pupper. 
Dette er vanlig?

Anonymkode: 0c31b...b31

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du må lære deg å amme liggende, så kan du sove og. 

Anonymkode: 9578a...c22

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en helt vanlig baby. Min sov kun koblet på puppen første seks ukene. Er helt ekstremt slitsomt. Klarer du ligge å amme sånn at du får litt hvile? Min tok heller ikke smokk, kun pupp som var av interesse. 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far hjelper masse, men skal nå på jobb… og han har heller ikke pupper. 
Dette er vanlig?

Anonymkode: 0c31b...b31

Tja. Vi lever i et samfunn hvor kjønnsroller viskes ut og hvor opplevd kjønnsidentitet for noen er viktigere enn biologisk kjønn.

Likevel er det fortsatt vanlig at far ikke har pupper. Selv om han var overvektig og hadde «mannepupper», så vil de aldri hadde den samme funksjonen som mors pupper. 

Anonymkode: 9a137...dd4

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv igjen med smokk og bruk tålmodigheten! 
Mine har lagt enten i vogn eller egen seng fra dag 1, men en må tørre å høre noe prostester fra barna i starten inntil de venner seg til å ligge alene. 
Du har nok melk og barnet raper etter måltid? 

Anonymkode: feb1e...1b1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig, og dette får du til! 💪 Øv på liggende amming, det reddet nettene og duppene for meg. Da kunne jeg sove mens jeg ammet og baby sov. 

Anonymkode: 2138b...f7e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Likevel er det fortsatt vanlig at far ikke har pupper. Selv om han var overvektig og hadde «mannepupper», så vil de aldri hadde den samme funksjonen som mors pupper. 

😄

Anonymkode: ff4ee...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt for en så liten baby. 

Anonymkode: 075ff...825

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første seks ukene er som regel sånn. Det holder du ut. 

Anonymkode: 63370...63b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en helt normal baby. Men det er lov å være frustrert, sliten og ønske seg avlastning. ❤️

Det fjerde trimestet, altså de tre første månedene, kan være tøffe for mange. Ammingen skal etableres, og det å ha baby mye på og rundt brystet er med på å stimulere melkeproduksjonen. 

Men jeg skjønner veldig godt at det kan være slitsomt, og ikke minst så kan det være vanskelig å få god avlastning når det er slik. Det som hjalp meg mye i den perioden var ergonomiske og gode ammestillinger, gjerne med pute eller annen støtte til dine skuldre og/eller liggende amming der det er lettere å trekke seg unna når babyen har sovnet. 

Ellers husker jeg at det hjalp at pappaen gikk tur i bæresele, vogn eller rugget baby i vippestolen (små babyer skal helst ikke sitte oppreist, men vi hadde en vippestol med god liggestilling). Da kunne jeg spise med begge hendene, dusje eller bare slappe av uten å ha noen «på» meg. 

Anonymkode: 1cec0...137

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her høres det veldig ut som du ikke var forberedt på babytiden. Leste du deg noen gang opp på dette? Spurte du noen ganger venner som har hatt babyer om den første tiden?

Anonymkode: 2ef5b...49d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her høres det veldig ut som du ikke var forberedt på babytiden. Leste du deg noen gang opp på dette? Spurte du noen ganger venner som har hatt babyer om den første tiden?

Anonymkode: 2ef5b...49d

Kan godt hende at hun er "velsignet" med venner som hadde babyer som kunne sove for seg selv.

Anonymkode: 361e8...2b3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig normalt ut. Hold ut, det blir bedre snart❤️ Og det betyr ikke at det ikke er lov å være utslitt, frustrert +++. Har du noen rundt deg som kan avlaste? Familie? Sørg for at far avlaster max når han ikke er på jobb.

Anonymkode: 070f3...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øv deg på liggende amming og så å ninja-snike deg ut av soverommet! Det handler om at baby ikke klarer å sovne alene, men det går seg til! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amme liggende var løsningen mer mine tre, samsoving her 

Eldste kå i senga til hun var fire, da ville hun selv bruke sin egen, deretter nestemann som nå er på vei i sin egen og baby som har sin runde nå. 

Vi gadd aldri dette med å måtte sove alene, de lærte det like godt da de var eldre. De to andre ammet til tre og fire, begge slutter selv og ingen problemer ved legging. Så ikke stress med det og ikke tenk lov og ikke lov. Det du derimot må tenke er hva som funker for oss, så lenge det er trygt, sikkerhet først. Liggende amming er vanskelig i begynnelsen, det er kjemj byttpevanskelig å amme i de forskjellige stillingene når man er ny. Men det er øvelse, masse øvelse og smerte.

Men når du får det til, blir det mye mye bedre. Da kan baby sovne og husk ikke dra brystet. Smett lillefingeren(husk ikke lang negl!!) inn ved kinnet og løsne vakumet om baby ikke slipper selv. Drar du, så får den vondt og vekkes. Husk at babyer ofte gir litt lyd, men sovner fort om du er stille. Så ikke rett på trøst og løfte, men gi det et lite øyeblikk. Da mener jeg ikke lenge, ikke gå fra barnet gråtende, det er en gammel metode og ikke å anbefale 😉 Vi har fått mange rare råd som er "det eneste rette" og de motstrider hverandre alle sammen, så følg hjertet og dette er den delen hvor du lærer stole på deg selv og lærer å kjenne barnet. Vi har alle vært igjennom det, masse lykke til 😉☺️

 

Anonymkode: 37797...64f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg får virkelig ikke til de her babygreiene. Baby er 2,5 uker og sover kun på puppen. Altså, jeg har til og med gått bort fra ideen om at baby skal ligge for seg selv, men at den ikke kan flyttes fra puppen til brystet en gang, det trodde jeg da ikke😩 så nå sover den hekta fast i puppen på ammeputa. Ingen av oss har tilsynelatende god liggestilling. Skal det være slik?! Tutt er helt uaktuelt, iallefall for babyen. Jeg er så låst. For tidlig ettermiddag begynner «kveldsuroen». Jeg bærer og bysser da, men kun pupp er tingen da. På formiddagen er det en blid baby. Far hjelper masse, men skal nå på jobb… og han har heller ikke pupper. 
Dette er vanlig?

Anonymkode: 0c31b...b31

Ja dette er helt vanlig. Baby er 2,5

uke…. Hva er det med folk å ikke sette seg inn i hva det innebærer å få

en baby på forhånd 

Anonymkode: e9985...2ff

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Prøv igjen med smokk og bruk tålmodigheten! 
Mine har lagt enten i vogn eller egen seng fra dag 1, men en må tørre å høre noe prostester fra barna i starten inntil de venner seg til å ligge alene. 
Du har nok melk og barnet raper etter måltid? 

Anonymkode: feb1e...1b1

En baby på 2,5 uke trenger ikke å ligge alene. 

Anonymkode: e9985...2ff

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig og det skal faktisk være litt sånn. Verden er helt ny for din lille, du og lyden av dine hjerteslag er babyens trygghet.

Tenk på dyrenes verden, selv nyfødte dyr av mange slag er klistret til mamma i uker og måneder ❤️

Som mange andre nevner bør du øve på å amme liggende. Jeg skulle absolutt ikke samsove, endte med å samsove og bedrive liggende amming gjennom natten i 7 mnd. Det var kun helt tett inntil meg lille fikk sove. Det var tøft og tungt å være så ønsket, og det er begrenset hva pappaen får gjort med det.

Minn deg selv på at barnet vokser og blir mer selvstendig for hver uke og måned som går :) 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS. Du gir babyen din det h*n trenger. Du nailer dette, as we speak! 

Det kommer en tid for alt. Og nå vil babyen ha deg og pupp. 🥰

Begge mine har vært sånn de første mnd.

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken ammepute har du? Jeg syntes dette ble bedre når jeg kjøpte den cozyfix som alle pratet om. Trodde det var unødvendig men det var virkelig så utrolig behagelig. Baby sov mange dupper på den :) Jeg så på TV eller leste bok eller hørte lydbok. Ellers så ville jeg fortsatt å øve med smokk. Jeg lirket smokken forsiktig inn når baby sovnet med pupp i munnen. Det funket. Den minste fra MAM funket best her, den med vanlig silikontupp.

Jeg fikk ikke til liggende amming før min var litt større men var veldig fint når det funket.

Anonymkode: 776de...876

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...