Gå til innhold

Hva er greia med velutdannede menn med gode lønner over 700k som aldri unner seg selv eller sin familie noe luksus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eventuelt i kjelleren til foreldrene sine? Ikke engang 11 km2 store studenthybler med felleskjøkken leies ut for 4000 kr mnd inkl strøm.

Anonymkode: 63fe8...414

Kvm* ikke km2 😅

Anonymkode: 63fe8...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eh. De fleste i et hjem har to inntekter.

Anonymkode: 59db3...6a3

Hvis du mener å si at de hjem med to foreldre har to inntekter stemmer det. Usikker på hva du forsøker å svare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Majer said:

Nja. Er ikke rart at jeg prioriterer tak over hodet. Det er et langt mer grunnleggende behov enn å reise til utlandet og ødelegge kloden. Selv fattige mennesker i de fattigste landene har ofte råd til å bo i et hus i nærheten av familien sin, enten det er i form av jordhytter eller blikkskur

Du prioriterer ikke tak over hodet, du prioriterer å spare slik du kan kjøpe en dyrere bolig enn du allerede eier.

Anonymkode: 4c5b2...dff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Hvis du mener å si at de hjem med to foreldre har to inntekter stemmer det. Usikker på hva du forsøker å svare på?

Er jo ikke noe poeng at man eventuelt er de  som tjener mest. Man blir ikke gnisninger av å være den i hjemmet som får høyest lønn. Hva slags logikk er det? Administrering av økonomi i familien as er noe helt annet enn å få høyere lønn enn den andre.

Anonymkode: 59db3...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er jo ikke noe poeng at man eventuelt er de  som tjener mest. Man blir ikke gnisninger av å være den i hjemmet som får høyest lønn. Hva slags logikk er det? Administrering av økonomi i familien as er noe helt annet enn å få høyere lønn enn den andre.

Anonymkode: 59db3...6a3

Det virker logisk at den som i størst grad står for inntektssiden i familieøkonomien blir noe mer knipen på utgiftssiden, og ofte er det gjerne hovedforsørger som administrerer familiens økonomi overordnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 7.27):

For noe tull..

Anonymkode: 125f6...1d9

Ikke tull.

Jeg har rundt 800.000 i året.

Dvs 45.000 utbetales pr.mnd

20.000 i huslån.

3000. Kommunale avgifter og eiendomsskatt

4000 i strøm

5000 i bil utgifter (rente tap, drivstoff, rep, bom)

2000 i Forsikring.

1500 i telefonen, wifi, strømming 

Så da har jeg 7500 igjen til ferie, luksus, restaurant, kino, klær, sko, påskeferien. Til meg kona og 1 barn.

En uforutsett bilutgift på 10.000 eller utslitte sommerdekk nuller ut alt ekstra i 3 mnd.

Det går rundt, såvidt, år etter år.

Anonymkode: d4192...dd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"gode lønner"..? Jeg vet ikke om jeg heller hadde orket å kaste bort penger på noen med så banale skrivefeil.

Anonymkode: 9ac24...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eventuelt i kjelleren til foreldrene sine? Ikke engang 11 km2 store studenthybler med felleskjøkken leies ut for 4000 kr mnd inkl strøm.

Anonymkode: 63fe8...414

Kanskje dere heller skal lese hele tråden, så ser dere hvorfor jeg har boutgifter på under 4000, i stedet for å komme med slike tåpelige utsagn. Bor i enebolig på 120 kvadrat + kjeller og loft.

Anonymkode: ffbd0...5d6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Trist å høre at du (og alle som har likt innlegget) har så mye gjeld at du/dere ikke klarer å leve VELDIG godt på den lønnen. Luksusfellen-kandidater hele gjengen?

Vi andre synes livet er en fest og har heldigvis rom for MANGE utskeielser, takk og lov!🤩🥳🍾🍹🌴

Anonymkode: 1257b...bd5

Bare kjipt at det høvlet av en bygd du bor i ikke tilbyr så mye «utskeielser» da, men utrolig digg å reise bort derfra da🏃🏼‍♂️🏃🏼‍♂️🏃🏼‍♀️🏃🏼‍♀️

Anonymkode: db64b...c28

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke tull.

Jeg har rundt 800.000 i året.

Dvs 45.000 utbetales pr.mnd

20.000 i huslån.

3000. Kommunale avgifter og eiendomsskatt

4000 i strøm

5000 i bil utgifter (rente tap, drivstoff, rep, bom)

2000 i Forsikring.

1500 i telefonen, wifi, strømming 

Så da har jeg 7500 igjen til ferie, luksus, restaurant, kino, klær, sko, påskeferien. Til meg kona og 1 barn.

En uforutsett bilutgift på 10.000 eller utslitte sommerdekk nuller ut alt ekstra i 3 mnd.

Det går rundt, såvidt, år etter år.

Anonymkode: d4192...dd5

Jaha, og kona di bidrar altså ingenting til husholdningen økonomisk? Det kan andres på.

Anonymkode: ffbd0...5d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk fattigfolk å ikke skjønne at man ikke MÅ bruke opp hver krone av lønna hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei det gjør jeg ikke. Bor i by sør. Jeg bor med samboer, vi er 2 om å dele på utgiftene. Du vet, noen eier gjerne det huset de bor i uten å ha lånt seg over pipa...

Anonymkode: ffbd0...5d6

Med 4000 kr i måneden i bo og strømutgifter så har du jo ingen som helst peiling på hvordan utgifter vanlige folk har. En enslig i en liten leilighet har vel typisk rundt 12 000 kr ut i måneden bare på lånet, pluss 3 000 kr i fellesutgifter, pluss 2 000 kr i strøm og nettleie, pluss kommunale avgifter.

Det er allerede over 4 ganger mer enn boutgiftene du opererer med.

Anonymkode: 5863f...ec1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med 4000 kr i måneden i bo og strømutgifter så har du jo ingen som helst peiling på hvordan utgifter vanlige folk har. En enslig i en liten leilighet har vel typisk rundt 12 000 kr ut i måneden bare på lånet, pluss 3 000 kr i fellesutgifter, pluss 2 000 kr i strøm og nettleie, pluss kommunale avgifter.

Det er allerede over 4 ganger mer enn boutgiftene du opererer med.

Anonymkode: 5863f...ec1

Har jeg ikke det nei? Jeg er utdannet økonom jeg da, og kan altså både prosentregning og har også øyne til å lese hvor mye både leiligheter koster å leie og hvor mye boliger koster å kjøpe og kan tenke meg til hvor mye folk har i lån. 😂 jeg greier til og med å finne fram på kommuners nettsider på nett og finne ut hvor høye de kommunale utgiftene er.

Som nevnt tidligere i tråden så bor jeg i enebolig på 120 kvadrat og jeg er ikke enslig, så vi betaler mer enn 4000 totalt, men min andel av boutgiftene er på under 4000.

Anonymkode: ffbd0...5d6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (14 timer siden):

Det virker logisk at den som i størst grad står for inntektssiden i familieøkonomien blir noe mer knipen på utgiftssiden, og ofte er det gjerne hovedforsørger som administrerer familiens økonomi overordnet. 

Har du kilde på at det ofte er den med høyest inntekt som administrerer familiens økonomi?

Det virker like logisk at begge sørger for at økonomien er god, og at den som tjener mindre ikke tenker at man skal skalte og valte med økonomien. Og det virker like logisk at den med høyest inntekt ikke er mer gnisninger på pengene når det gjelder familien.

Anonymkode: 59db3...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 0.31):

Jeg betaler mye skatt så jeg kunne tjent mindre og fått utbetal like mye. Skatt fungerer jo nesten som inntektsutjevning. 

Anonymkode: 6f877...381

Om du tror på dette selv så kan du jo bare jobbe mindre... 🙄

Anonymkode: 43924...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du kilde på at det ofte er den med høyest inntekt som administrerer familiens økonomi?

Det virker like logisk at begge sørger for at økonomien er god, og at den som tjener mindre ikke tenker at man skal skalte og valte med økonomien. Og det virker like logisk at den med høyest inntekt ikke er mer gnisninger på pengene når det gjelder familien.

Anonymkode: 59db3...6a3

Jeg vet ikke jeg hva som er normalen, men her hos oss så er det jeg som har administrert familiens økonomi selv om min partner har hatt høyere inntekt enn meg.

Det handler mer om interesse tenker jeg enn hvem som drar inn mest penger.

Anonymkode: ffbd0...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 7.16):

Sånne som har god råd men spinker og sparer på alt fra mat og dopapir til Møbler og ferier. 

Hva er motivasjonen? Man lever bare i kort tid. 

Anonymkode: 125f6...1d9

Åhh, stakkers deg, får du ikke noe luksus i livet. Tjen penger selv!

Anonymkode: 9e4cb...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke jeg hva som er normalen, men her hos oss så er det jeg som har administrert familiens økonomi selv om min partner har hatt høyere inntekt enn meg.

Det handler mer om interesse tenker jeg enn hvem som drar inn mest penger.

Anonymkode: ffbd0...5d6

Ja, jeg vet heller ikke. Men jeg regner med en del kvinner administrerer økonomien, også hvis de tjener mindre, med tanke på det tredje skiftet, som det er dokumentert at kvinner tar mer av - altså planlegging og bestilling av reise/ferie, påmelding til aktiviteter, handle klær til barn, bursdagsgaver, etc., mange logistiske oppgaver som krever oversikt over økonomi og budsjettering.

Anonymkode: 59db3...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, jeg vet heller ikke. Men jeg regner med en del kvinner administrerer økonomien, også hvis de tjener mindre, med tanke på det tredje skiftet, som det er dokumentert at kvinner tar mer av - altså planlegging og bestilling av reise/ferie, påmelding til aktiviteter, handle klær til barn, bursdagsgaver, etc., mange logistiske oppgaver som krever oversikt over økonomi og budsjettering.

Anonymkode: 59db3...6a3

Men vi har da lest nok av tråder her inne etterhvert at vi ser at mannfolka gjerne overlater slike ting (bortsett fra feriereiser) til damene, på sin egen lave lønn, og at dette blir en kvinnefelle, fordi kvinnene må ta dette ut fra egen inntekt, at mennene ikke blir med på betalingen... Oftere ser vi at han sitter med verdiene, huset og huslånet står på han selv om de begge betaler inn like mye på lånet, han får dermed hele rentefradragene på lånet osv. Heldigvis så har skatteetaten ordnet dette for de samboere som har eierandel i boligen fra i år av, slik at de utjevner denne urettferdigheten i folks økonomi.

Jeg tror nok at kvinner generelt har mindre interesse av økonomistyring,  men det er ikke til å komme unna at også noen kvinner (inkludert meg selv) er mye mer interessert i økonomisk analyse, enn mannen, og har budsjett / regnskapskontrollen i familien 😉

Anonymkode: ffbd0...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 9.13):

Har jeg ikke det nei? Jeg er utdannet økonom jeg da, og kan altså både prosentregning og har også øyne til å lese hvor mye både leiligheter koster å leie og hvor mye boliger koster å kjøpe og kan tenke meg til hvor mye folk har i lån. 😂 jeg greier til og med å finne fram på kommuners nettsider på nett og finne ut hvor høye de kommunale utgiftene er.

Som nevnt tidligere i tråden så bor jeg i enebolig på 120 kvadrat og jeg er ikke enslig, så vi betaler mer enn 4000 totalt, men min andel av boutgiftene er på under 4000.

Anonymkode: ffbd0...5d6

Ikke meg du svarte.. men dine 4000 i månedlige kostnader på lån er langt lavere enn et gjennomsiktig boliglån, som i 2023 var 3.2 millioner. Dvs det er mer vanlig enn sjeldent at folk betaler 15-20.000 i måneden. 

At du har arvet / kjøpt noe veldig billig / har en formuende samboer / vært heldig osv, sier lite om statusen til folk flest. Om du betaler latterlige lave 4000,- på boliglånet er du ganske frakoblet hvordan folk flest har det. 

Personlig tjener jeg 700k og har boliglån på litt under snittet med 2.7. Med økte kommunale avgifter og strøm, sitter jeg igjen med litt sparing i måneden, men bare disse tre utgiftene har økt med ca 9500,- i måneden fra da jeg kjøpte boligen for noen år siden. 

Det er 9500 mindre til sparing / investering / forbruk. Det er penger jeg heller ville satt av til barna eller brukt på lokal næring, men per i dag går de til utbyttefesten hos bankene. 

Anonymkode: 9a42a...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...