Gå til innhold

Hva er greia med velutdannede menn med gode lønner over 700k som aldri unner seg selv eller sin familie noe luksus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du regner som relativt sentralt? Vi bor i by (men ikke i Oslo). Samboer har lønn i den klassen  altså 700.000 pluss, jeg bor ikke alene, så de 4000 er min andel av boutgiftene,  har nesten ikke lån, bor i enebolig. Jeg hadde aldri giddet å betale det femdobbelte selv om inntekten var 700.000 eller mer... Årsaken til min lave inntekt er uførhet, så ja, jeg er heldig som både bor billig og som har en Samboer som vil ha meg selv om jeg ble skadet på jobb... (har høyere utdanning).

Anonymkode: ffbd0...5d6

Her underbygger du bare påstanden om at din situasjon ikke er relevant for de aller fleste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Traktor skrev (Akkurat nå):

Her underbygger du bare påstanden om at din situasjon ikke er relevant for de aller fleste. 

Ja det er sant. Det kan ikke være enkelt å være ung nå og skulle ut på boligmarkedet. Vi kjøpte  eneboligen for under 1 million ved tusenårsskiftet...

Anonymkode: ffbd0...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 7.22):

700k er ikke en høy lønn. Ikke råd til utskeielser på den lønnen. 

Anonymkode: 78bfd...7e9

Trist å høre at du (og alle som har likt innlegget) har så mye gjeld at du/dere ikke klarer å leve VELDIG godt på den lønnen. Luksusfellen-kandidater hele gjengen?

Vi andre synes livet er en fest og har heldigvis rom for MANGE utskeielser, takk og lov!🤩🥳🍾🍹🌴

Anonymkode: 1257b...bd5

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan i all verden har du fått innvilget gjeldslån på mer enn 5 ganger årsinntekt? Skjønner at du har det magert ja 😯

Anonymkode: 63fe8...414

Hadde bedre lønn før jeg flytta til Oslo og fikk lån basert på årslønn da. Pluss at jeg da hadde samboer.

Anonymkode: 5ef5a...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 7.22):

700k er ikke en høy lønn. Ikke råd til utskeielser på den lønnen. 

Anonymkode: 78bfd...7e9

HHaha, idiottrollene tyter ut av skyggene, ser jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ebbeliten said:

HHaha, idiottrollene tyter ut av skyggene, ser jeg. 

Og din kommentar er noe bedre?

Anonymkode: 37089...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I 2016/17 ble 700 000 i årsinntekt regnet som «the sweet spot» hvor mer lønn ikke ville føre til økt lykke. 
 

til sammenligning så har forsikring/strøm/boliglånsutgifter/kommunale utgifter ca dobbelt seg mellom 2018 og 2024. Da er ikke matutgifter etc inkludert. 
 

700 k når ikke så langt lengre og man trenger betydelig mer for å maksimere penger vs lykke. 

Anonymkode: 8d703...de5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trist å høre at du (og alle som har likt innlegget) har så mye gjeld at du/dere ikke klarer å leve VELDIG godt på den lønnen. Luksusfellen-kandidater hele gjengen?

Vi andre synes livet er en fest og har heldigvis rom for MANGE utskeielser, takk og lov!🤩🥳🍾🍹🌴

Anonymkode: 1257b...bd5

Hva mener du med luksusfellen-kandidater? Det er jo derfor folk er forsiktige i tider med høy rente, for å unngå økonomiske problemer. Det må jo være bra? Og de av oss som har høye lån og er litt forsiktige akkurat nå, vi har også unnet oss mye før og vil unne oss mye senere, og vil klare oss helt fint i mellomtiden. Med høy lønn og mye egenkapital i bolig, som blir større og større mens inflasjonen også bidrar til å gjelden relativt mindre, så er livet også en fest, både for oss og neste generasjon 🥳 heldigvis er vi fornuftige nok til å forstå når vi må vise litt måtehold 😊

Anonymkode: db6aa...cd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 8.19):

Med 400.000 har du kanskje 20.000 utbetalt i måneden. Tipper minimum 10.000 går i boutgifter, 4-5.000 i mat, 3000 i strøm, 1000 i transport. Har du bil ? Barn ? 
 

Hvordan du har råd til flere utenlandsturer i året er utenfor min fatteevne. Kanskje du bor hjemme hos mamma ?

Anonymkode: f4855...177

Jeg har noe sånt for tiden, er godt voksen og har nedbetalt hus etter litt bedre betalt jobb tidligere og lavt forbruk hele veien. Vi har ikke 10K i boutgifter i mnd. Mannen har også under gjennomsnittlig lønn. Det går greit og vi kan dra på ferie.

Anonymkode: 196b9...609

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 7.32):

Vel, 700.000kr er en sånn type lønn der man kan leve et veldig behagelig liv, om man lever sparsommelig. 
Man kan nedbetale boliglån relativt greit, kjøpe seg en ok bil etc. 

Anonymkode: bd552...076

«Behagelig liv om man lever sparsommelig» gir ingen mening - det er jo ubehagelig å leve sparsommelig. Det blir som å si at man kan være mett så lenge man sulter, eller at man kan være sofagris så lenge man er aktiv.

Med mindre du anset det som behagelig å ha nedbetalt hus og ok bil men å måtte spise kjip billig mat, ha det ubehagelig kaldt hjemme, barna må velge fritidsaktiviteter kun ut i fra økonomi og aldri ha råd til ferie da - det synes ikke jeg høres særlig behagelig ut.

Anonymkode: 37815...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (4 timer siden):

Dersom du tjener 1 mill og ikke har råd til å reise til utlandet, handler det kun om prioriteringer. 

Nja. Er ikke rart at jeg prioriterer tak over hodet. Det er et langt mer grunnleggende behov enn å reise til utlandet og ødelegge kloden. Selv fattige mennesker i de fattigste landene har ofte råd til å bo i et hus i nærheten av familien sin, enten det er i form av jordhytter eller blikkskur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 minutt siden):

Nja. Er ikke rart at jeg prioriterer tak over hodet. Det er et langt mer grunnleggende behov enn å reise til utlandet og ødelegge kloden. Selv fattige mennesker i de fattigste landene har ofte råd til å bo i et hus i nærheten av familien sin, enten det er i form av jordhytter eller blikkskur

Du kan kjøpe en enebolig enkelte steder i landet for 2x årslønna di. Og du kan få en liten leilighet i Oslo for ikke så veldig mye mer.

Så det handler vel om at du vil ha litt mer enn et blikkskur. Du vil gjerne bo i en ok bydel med litt solforhold, ikke for mye støy og eksos, med ok naboer og god plass? Det koster, helt klart.

Anonymkode: 7ff2e...bb5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Majer said:

Jeg trener omtrent 300 000 mer enn det du skriver og jeg har ikke råd til å eks reise til utlandet. Det er forbeholdt de ekstremt priviligerte.

Når det er satt tror jeg en del priviligerte av en eller annen grunn liker å samle på verdier. Vet ikke hvorfor, men det er som om de tenner på pengene sine

Jeg er dessverre langtidsarbeidsledig og lever på avkastning fra fond. Er ikke naver. 
Har enebolig i et annet fylke til nærmere 10M som ble kjøpt av under halvparten jeg fikk fra et solgt hus i Oslo. 
Har allerede vært på tur til Asia og skal snart på en tur til. Drar ca 3 ganger i året.
Har mye kunst og andre verdier i hus. 
Er jeg virkelig privilegert?

Anonymkode: ad1f0...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er dessverre langtidsarbeidsledig og lever på avkastning fra fond. Er ikke naver. 
Har enebolig i et annet fylke til nærmere 10M som ble kjøpt av under halvparten jeg fikk fra et solgt hus i Oslo. 
Har allerede vært på tur til Asia og skal snart på en tur til. Drar ca 3 ganger i året.
Har mye kunst og andre verdier i hus. 
Er jeg virkelig privilegert?

Anonymkode: ad1f0...3e0

Ja, du er priviligert. Du er en del av eliten 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Majer said:

Ja, du er priviligert. Du er en del av eliten 

Føles virkelig ikke sånn. Skulle gjerne hatt en jobb. 

Anonymkode: ad1f0...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 7.16):

Hva er greia med velutdannede menn med gode lønner over 700k som aldri unner seg selv eller sin familie noe luksus

Anonymkode: 125f6...1d9

700k er jo ikke en veldig høy lønn, og er en relativt ung og har barn samt bor i en av de større byene er det gjerne ganske begrenset hvor mye "luksusforbruk" en har økonomi til. Særlig når han stort sett er hovedforsørger i familien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

herzeleid skrev (4 minutter siden):

700k er jo ikke en veldig høy lønn, og er en relativt ung og har barn samt bor i en av de større byene er det gjerne ganske begrenset hvor mye "luksusforbruk" en har økonomi til. Særlig når han stort sett er hovedforsørger i familien. 

Eh. De fleste i et hjem har to inntekter.

Anonymkode: 59db3...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er gniene. Og sparer vel ofte i aksjer og eller fond, drømmer om å kjøpe en leilighet for å leie den ut og tjene mer eller noe. Kjenner noen av dem. Selv har jeg 600 000 og lever et mye mer gøyalt liv enn dem, men de tenker veldig mye på penger, selv om de ikke bruker dem på så mye. De tenker på investeringer feks. Eller en fin og dyr bolig og kanskje en fin og dyr bil. Jeg bruker mine på det jeg må, og eventyr. Handler om hva man prioriterer. 700 er en god lønn, men man kan som alle, prioritere feil, eller bruke lønna på å få mer penger.

Anonymkode: 59db3...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

4000 i boutgifter inkludert strøm? Du må jo bo i den mest avsidesliggende kroken som finnes i NordNorge.

Anonymkode: 5863f...ec1

Eventuelt i kjelleren til foreldrene sine? Ikke engang 11 km2 store studenthybler med felleskjøkken leies ut for 4000 kr mnd inkl strøm.

Anonymkode: 63fe8...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Med millionlønn hvor du sparer hardt for å få råd til å kjøpe bolig et dyrt sted så er det rar begrepsbruk at du «ikke har råd til utenlandstur». Du tar deg ikke råd til utenlandstur, og det er noe annet.

Forøvrig god illustrasjon av trådens tema: man kan ha relativt god inntekt men prioritere hardt sånn at det mange drømmer om blir uaktuelt.

Anonymkode: 7ff2e...bb5

Enig.  Det blir som om som om Olav Thon skulle sagt han ikke har råd til ny lue. Uansett hvor mye penger du har vil du selvsagt kunne prioritere å ikke bruke en krone på luksus.

Anonymkode: 4c5b2...dff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...