Gå til innhold

Hva er greia med velutdannede menn med gode lønner over 700k som aldri unner seg selv eller sin familie noe luksus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånne som har god råd men spinker og sparer på alt fra mat og dopapir til Møbler og ferier. 

Hva er motivasjonen? Man lever bare i kort tid. 

Anonymkode: 125f6...1d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

700k er ikke en høy lønn. Ikke råd til utskeielser på den lønnen. 

Anonymkode: 78bfd...7e9

  • Liker 34
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

700k er ikke en høy lønn. Ikke råd til utskeielser på den lønnen. 

Anonymkode: 78bfd...7e9

For noe tull..

Anonymkode: 125f6...1d9

  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de alenefedre disse?

Anonymkode: 43924...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, 700.000kr er en sånn type lønn der man kan leve et veldig behagelig liv, om man lever sparsommelig. 
Man kan nedbetale boliglån relativt greit, kjøpe seg en ok bil etc. 

Anonymkode: bd552...076

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

700k er ikke en høy lønn. Ikke råd til utskeielser på den lønnen. 

Anonymkode: 78bfd...7e9

Selvsagt har man det. Spørs hvordan man prioriterer ellers i hverdagen. Har selv 400.000 i lønn, og har råd til årlige utenlandsturer / Sydenturer, gjerne flere ganger i året også.

Har forresten en samboer som spinker og sparer i hverdagen, men som ikke er redd for å bruke penger når  vi skal ha det gøy sammen 🙂, men vi har atskilt økonomi, så turene mine betaler jeg selv.

Anonymkode: ffbd0...5d6

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer vel an på hvor mye gjeld man har, og hvor mye den andre parten i forholdet tjener.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta meg selv som eksempel, har ca 1M i året og etter boliglånlån, forsikring, strøm osv er betalt har jeg ca 15k som skal dekke mat osv. Er ikke så himla mye luksus en har til overs for da.

Anonymkode: dd25b...522

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å ta meg selv som eksempel, har ca 1M i året og etter boliglånlån, forsikring, strøm osv er betalt har jeg ca 15k som skal dekke mat osv. Er ikke så himla mye luksus en har til overs for da.

Anonymkode: dd25b...522

Men luksusen din er allerede bundet i den fete boligen da, det høres jo ut som klaging for min del dette

Anonymkode: ffdd9...6e0

  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For noe tull..

Anonymkode: 125f6...1d9

Mange med 700 lønn sliter med boliglån og renter, og har de bil i tillegg, så er det et digert hull i lommeboka.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

700k er ikke mye. Har selv ca 1.2M med bonus og vil ikke si jeg lever i luksus. Mesteparten går til boutgifter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par med over 2 mill i samlet årsinntekt som aldri unner seg noe. De bor i en litt forfallen gammel enebolig og kjøper kun det billigste av mat og møbler. Går noe i stykker blir det reparert. Barna går mye i brukte klær. Tanken bak er at de vil gjøre noe bra for miljøet og ha lave forbruksvaner.

Anonymkode: eb3cb...9d7

  • Liker 7
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener 1,3 mill. Kona tjener ca like mye. Boliglån på 2 mill. Ikke hytte, båt eller noe annet fancy. Jeg føler ikke at jeg har veldig god råd, unner oss ingenting spesielt. Setter alt som er til overs hver måned på sparekonto. Jeg vokste opp i et hjem med veldig dårlig råd, den utryggheten sitter i. Føler alltid at alt jeg har kan bli tatt fra meg når som helst. 

Anonymkode: 81a89...ea1

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men luksusen din er allerede bundet i den fete boligen da, det høres jo ut som klaging for min del dette

Anonymkode: ffdd9...6e0

Har 'bare' 4M i lån så ikke så ille. Men har en plan om å betale det ned, noe det virker som mange i dag ikke har.

Anonymkode: dd25b...522

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt har man det. Spørs hvordan man prioriterer ellers i hverdagen. Har selv 400.000 i lønn, og har råd til årlige utenlandsturer / Sydenturer, gjerne flere ganger i året også.

Har forresten en samboer som spinker og sparer i hverdagen, men som ikke er redd for å bruke penger når  vi skal ha det gøy sammen 🙂, men vi har atskilt økonomi, så turene mine betaler jeg selv.

Anonymkode: ffbd0...5d6

Med 400.000 har du kanskje 20.000 utbetalt i måneden. Tipper minimum 10.000 går i boutgifter, 4-5.000 i mat, 3000 i strøm, 1000 i transport. Har du bil ? Barn ? 
 

Hvordan du har råd til flere utenlandsturer i året er utenfor min fatteevne. Kanskje du bor hjemme hos mamma ?

Anonymkode: f4855...177

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner et par med over 2 mill i samlet årsinntekt som aldri unner seg noe. De bor i en litt forfallen gammel enebolig og kjøper kun det billigste av mat og møbler. Går noe i stykker blir det reparert. Barna går mye i brukte klær. Tanken bak er at de vil gjøre noe bra for miljøet og ha lave forbruksvaner.

Anonymkode: eb3cb...9d7

De må jo spare noen enorme summer. Dere med så mye utbetalt burde prøve dere på 18k netto i måneden.

Anonymkode: 709a1...e41

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tjener 1,3 mill. Kona tjener ca like mye. Boliglån på 2 mill. Ikke hytte, båt eller noe annet fancy. Jeg føler ikke at jeg har veldig god råd, unner oss ingenting spesielt. Setter alt som er til overs hver måned på sparekonto. Jeg vokste opp i et hjem med veldig dårlig råd, den utryggheten sitter i. Føler alltid at alt jeg har kan bli tatt fra meg når som helst. 

Anonymkode: 81a89...ea1

Dere har veldig god råd !

Anonymkode: f4855...177

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de rett og slett er fornuftige, med plan om å betale ned lånet sitt, kunne leve godt hele året i stedet for å være sparsommelig i hverdagen, men sløse på de korte feriene. Kanskje de har hytter eller båter som er dyre å drifte, eller sparer til p kjøpe i stede for å låne for å kjøpe. Kanskje de ikke er opptatt av status men ønsker å leve miljøvennlig og bærekraftig. Må de løpe ut å shoppe alt de har mulighet til selv om de kan? Kanskje de tenker de skal hjelpe barna inn på boligmarkedet og sparer mye til det. Lappen og konfirmasjon kan være dyre ting en sparer til blant annet.

Endret av Bumoa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har 'bare' 4M i lån så ikke så ille. Men har en plan om å betale det ned, noe det virker som mange i dag ikke har.

Anonymkode: dd25b...522

Ja bra du prioriterer det, men det er jo likevel valg du tar og en trygghet du har etterpå, så ikke rart det er lite ekstra til annen luksus, valg, men bra valg. 

Anonymkode: ffdd9...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Sånne som har god råd men spinker og sparer på alt fra mat og dopapir til Møbler og ferier. 

Hva er motivasjonen? Man lever bare i kort tid. 

Anonymkode: 125f6...1d9

Kommer vel an på hva som gjør deg lykkelig. Hvis man ikke finner lykke i å bruke mye penger, så bør man heller ikke det. Vi tjener 2,5 mill til sammen men sparer i hverdagen. Jeg ser gjennom tilbudsaviser og har ukes handel.  Ønsker heller ikke flere ting og reparerer gjerne det som går i stykker. Vi bruker en del på ferie da. Men sparer fortsatt en halv million i året selv med tre barn. 

Anonymkode: 29f35...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...