Gå til innhold

Hva er greia med velutdannede menn med gode lønner over 700k som aldri unner seg selv eller sin familie noe luksus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener omtrent 300 000 mer enn det du skriver og jeg har ikke råd til å eks reise til utlandet. Det er forbeholdt de ekstremt priviligerte.

Når det er satt tror jeg en del priviligerte av en eller annen grunn liker å samle på verdier. Vet ikke hvorfor, men det er som om de tenner på pengene sine

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har utbetalt 27.000 i måneden. Det går under 4000 kroner i boutgifter inkludert strøm. 4 - 5000 i mat. 1000 i transport, 3000 i billån. Har voksne barn. 

Skjønner du nå at jeg har råd til en eller flere utenlandsturer i året. Og nei, jeg bor ikke hos mamma.

K46

Anonymkode: ffbd0...5d6

4000 i boutgifter inkludert strøm? Du må jo bo i den mest avsidesliggende kroken som finnes i NordNorge.

Anonymkode: 5863f...ec1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 8.13):

Jeg kjenner et par med over 2 mill i samlet årsinntekt som aldri unner seg noe. De bor i en litt forfallen gammel enebolig og kjøper kun det billigste av mat og møbler. Går noe i stykker blir det reparert. Barna går mye i brukte klær. Tanken bak er at de vil gjøre noe bra for miljøet og ha lave forbruksvaner.

Anonymkode: eb3cb...9d7

Det er mer bærekraftig dersom de vedlikeholder boligen. Lave  forbruksvaner er sunt, men det  er ikke optimalt å være overdrevent gjerrig heller. Jeg kjøper aldri billig eplejuice fra konsentrat dersom jeg kan få kjøpt nypresset eplejuice fra Hardanger (fordi jeg kan og vil og ønsker det beste for de som sokner til mitt kjøleskap). Jeg vet at noen ikke har råd til eplejuice i det hele tatt, og det er trist, men de som har råd, de har råd selv om mange stoppes av gjerrighet, mentale sperrer og idéer.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (9 minutter siden):

Jeg trener omtrent 300 000 mer enn det du skriver og jeg har ikke råd til å eks reise til utlandet. Det er forbeholdt de ekstremt priviligerte.

Tjener du 1 million og har ikke råd til å reise til utlandet?? Har du alt for dyrt hus, en haug av barnebidrag eller prioriterer du dårlig?

Anonymkode: 7ff2e...bb5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tjener du 1 million og har ikke råd til å reise til utlandet?? Har du alt for dyrt hus, en haug av barnebidrag eller prioriterer du dårlig?

Ingen av delene. Har 1,9 mill i lån, inkludert studielån og boliglån, men sparer til familiebolig i nærheten av hjemplassen min. Savner å kunne møte venner uten å avtale uker i forveien

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 7.16):

Sånne som har god råd men spinker og sparer på alt fra mat og dopapir til Møbler og ferier. 

Hva er motivasjonen? Man lever bare i kort tid. 

Anonymkode: 125f6...1d9

Det er nettopp derfor disse ofte har mye penger, de sløser ikke. Husk at med lønn på 1 mill. så trekkes 46% skatt, det er ikke rom for sløsing da heller. Jeg har selv god lønn, men jeg sløser uansett ikke.

Anonymkode: 5dd79...fff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er galt med å være sparsom og ikke la seg påvirke av overforbrukssamfunnet?

I tillegg er det bra for klima. 

Anonymkode: 81ba9...66f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

4000 i boutgifter inkludert strøm? Du må jo bo i den mest avsidesliggende kroken som finnes i NordNorge.

Anonymkode: 5863f...ec1

Nei det gjør jeg ikke. Bor i by sør. Jeg bor med samboer, vi er 2 om å dele på utgiftene. Du vet, noen eier gjerne det huset de bor i uten å ha lånt seg over pipa...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 8.19):

Med 400.000 har du kanskje 20.000 utbetalt i måneden. Tipper minimum 10.000 går i boutgifter, 4-5.000 i mat, 3000 i strøm, 1000 i transport. Har du bil ? Barn ? 

Hvordan du har råd til flere utenlandsturer i året er utenfor min fatteevne. Kanskje du bor hjemme hos mamma ?

Anonymkode: f4855...177

Vedkommende har nok minst 25 000 i måneden netto. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 8.15):

Jeg tjener 1,3 mill. Kona tjener ca like mye. Boliglån på 2 mill. Ikke hytte, båt eller noe annet fancy. Jeg føler ikke at jeg har veldig god råd, unner oss ingenting spesielt. Setter alt som er til overs hver måned på sparekonto. Jeg vokste opp i et hjem med veldig dårlig råd, den utryggheten sitter i. Føler alltid at alt jeg har kan bli tatt fra meg når som helst. 

Anonymkode: 81a89...ea1

Ok? 
Men I guess at man bruker som man tjener. Forbruket går vel opp+ man velger seg dyrere boformer og ikke minst steder dersom lønnen blir høyere..En annen ting er at man skatter ganske så høyt med en slik høy lønn..

Anonymkode: ac202...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man skatter mye på en slik lønn , slik at det man reelt får utbetalt ikke trenger å være veldig mye høyere enn ved en lønn på 4-500 000

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (6 minutter siden):

Vedkommende har nok minst 25 000 i måneden netto. 

Jeg har svart lenger nede i tråden at jeg har 27.000 utbetalt,  så du har helt rett 😃

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (37 minutter siden):

Ingen av delene. Har 1,9 mill i lån, inkludert studielån og boliglån, men sparer til familiebolig i nærheten av hjemplassen min. Savner å kunne møte venner uten å avtale uker i forveien

Med millionlønn hvor du sparer hardt for å få råd til å kjøpe bolig et dyrt sted så er det rar begrepsbruk at du «ikke har råd til utenlandstur». Du tar deg ikke råd til utenlandstur, og det er noe annet.

Forøvrig god illustrasjon av trådens tema: man kan ha relativt god inntekt men prioritere hardt sånn at det mange drømmer om blir uaktuelt.

Jeg har prøvd å være fattig, jeg har prøvd å gjøre dårlige disponeringer, og jeg har nå hatt god inntekt i mange år. Min filosofi er at hvis jeg blir mer lykkelig av en dyr flaske vin eller en tur til Italia og mener at jeg har råd til det så gjør jeg det lett. Men de 1000 tingene som har lett for å bare «flyte» : strømme-abonnement, merkevare barberhøvler, dekkhotell, ting som egentlig ikke tilfører noe i livet mitt, der er jeg gjerrig som fy.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har utbetalt 27.000 i måneden. Det går under 4000 kroner i boutgifter inkludert strøm. 4 - 5000 i mat. 1000 i transport, 3000 i billån. Har voksne barn. 

Skjønner du nå at jeg har råd til en eller flere utenlandsturer i året. Og nei, jeg bor ikke hos mamma.

K46

Fint for deg da at du har det som for de aller fleste er helt urealistisk lave boutgifter. Som knapt dekker felleskostnadene for en gjennomsnittlig leilighet. Typiske jobber som betaler 700K og oppover krever at man bor relativt sentralt. Da kan man gange dine boutgifter med minst fem. 

Endret av Traktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har master i matematikk. Om jeg er så smart ellers vet jeg nå ikke, men matematikk og tall burde jeg jo kunne. Men en ting jeg virkelig sliter med er strikkefasthet, om jeg bør gå opp og ned i pinnestørrelse for å få riktig strikkefasthet😅 tenker det er en ting jeg burde skjønne skikkelig godt, men jeg må alltid tenke meg godt om

Anonymkode: 357c3...6e2

OK? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man skatter mye på en slik lønn , slik at det man reelt får utbetalt ikke trenger å være veldig mye høyere enn ved en lønn på 4-500 000

I følge linken under så vil man i 2024 med standard fradrag betale 31.9% skatt på en lønn på 1 million, og 20-23% skatt på en inntekt på 4-500.000.

Dvs at han med en inntekt på 1000000 sitter igjen med 681123, mens han med en inntekt på 400000 sitter igjen med 317466. For meg er det «veldig mye høyere».

https://www.smartepenger.no/skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

Subjektivt så vil jeg si at om jeg hadde 317000 etter skatt så «forsvinner» mye av pengene i mat, bolig, … Hvis jeg hadde lagt 350.000 på toppen av det så hadde jeg hatt mye mer rom til å prioritere hva som er viktig for meg (enten det er fin bolig eller ferietur). Derfor tror jeg at den subjektive velstandsfølelsen vokser mer enn 1:1 når man går fra 317’ til 680’. (Jeg tror ikke at dette fortsetter når man går over 1 og 2 millioner. Da har man nådd lykke-assymptoten)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Traktor skrev (2 minutter siden):

Fint for deg da at du har det som for de aller fleste er helt urealistisk lave boutgifter. Som knapt dekker felleskostnadene for en gjennomsnittlig leilighet. Typiske jobber som betaler 700K og oppover krever at man bor relativt sentralt. Da kan man gange dine boutgifter med minst fem. 

Jeg vet ikke hva du regner som relativt sentralt? Vi bor i by (men ikke i Oslo). Samboer har lønn i den klassen  altså 700.000 pluss, jeg bor ikke alene, så de 4000 er min andel av boutgiftene,  har nesten ikke lån, bor i enebolig. Jeg hadde aldri giddet å betale det femdobbelte selv om inntekten var 700.000 eller mer... Årsaken til min lave inntekt er uførhet, så ja, jeg er heldig som både bor billig og som har en Samboer som vil ha meg selv om jeg ble skadet på jobb... (har høyere utdanning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/31/2024 at 8:13 AM, Com4t said:

700k er ikke mye. Har selv ca 1.2M med bonus og vil ikke si jeg lever i luksus. Mesteparten går til boutgifter.

Man kan velge å bruke nesten hva som helst på boutgifter, så det er en dårlig målestokk. Den eneste grunnen til at det er så enormt dyrt på vestkanten er konformitet, som gjør at de fleste med millionlønn vil bo ved siden av andre med millionlønn. Dermed blir boligene uforholdsmessig dyre, selv om de ikke er finere enn andre steder. 700000 er en veldig god lønn såfremt man ikke bor i et overprisa område.

Anonymkode: cbc86...2c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Når det er satt tror jeg en del priviligerte av en eller annen grunn liker å samle på verdier. Vet ikke hvorfor, men det er som om de tenner på pengene sine

Dersom du tjener 1 mill og ikke har råd til å reise til utlandet, handler det kun om prioriteringer. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan velge å bruke nesten hva som helst på boutgifter, så det er en dårlig målestokk. Den eneste grunnen til at det er så enormt dyrt på vestkanten er konformitet, som gjør at de fleste med millionlønn vil bo ved siden av andre med millionlønn. Dermed blir boligene uforholdsmessig dyre, selv om de ikke er finere enn andre steder. 700000 er en veldig god lønn såfremt man ikke bor i et overprisa område.

Anonymkode: cbc86...2c3

Bolig i storby er dyrt. Hvis du vil ha plass nok til to barn, bo nært nok jobben til at du får mye familietid, og ønsker å jobbe med noe relevant for en lang utdanning så må du konkurrere mot andre familier som har mye lønn, som er villige til å ta opp mye lån eller har arvet penger.

Sånn sett er det ustrategisk å ta en mastergrad i noe som bare finnes i store byer (og bare med staten som arbeidsgiver) til moderat lønn. Da har du på en måte dømt deg selv til en ulempe relativt aksjemeglerene på Aker Brygge og bilmekanikeren i hjembygda di.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...