Gå til innhold

Hva skjer om man nekter riestimulerende drypp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke kom her å so at det var godt å føde.. da lever du på feil planet

Anonymkode: 5e641...d24

Det er forskjell på vondt, og å ha en forferdelig og traumatisk opplevelse. Jeg har hatt fine fødselsopplevelser til tross for smertene. Det er fullt mulig, og sånn det BØR være for alle. Altfor mange opplever ugreie ting under fødsler! 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Måtte vel bare satt den inn igjen. Ikke at tanken streifet meg i det hele tatt, haha.

Anonymkode: 42112...2ab

Ingen kan tvinge deg til noe du ikke vil. ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere med klokkertro på helsepersonell sin vurderingsevne er nok litt naive. Tror dere virkelig at det ikke skjer feilbehandling eller obstetrisk vold i Norge også? Eller at riestimulerende drypp alltid gis kun når det er strengt nødvendig?

Anonymkode: b3602...2db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Melus said:

Det er forskjell på vondt, og å ha en forferdelig og traumatisk opplevelse. Jeg har hatt fine fødselsopplevelser til tross for smertene. Det er fullt mulig, og sånn det BØR være for alle. Altfor mange opplever ugreie ting under fødsler! 

Ingen kan tvinge deg til noe du ikke vil. ❤️

Man kan utrolig nok også ha hatt en traumatisk opplevelse under fødsel og likevel syns fødsel er fint. 

Anonymkode: 1a51f...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan utrolig nok også ha hatt en traumatisk opplevelse under fødsel og likevel syns fødsel er fint. 

Anonymkode: 1a51f...68e

Veldig enig. Fødsel er noe av det mest fantastiske jeg har opplevd 🤩 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan utrolig nok også ha hatt en traumatisk opplevelse under fødsel og likevel syns fødsel er fint. 

Anonymkode: 1a51f...68e

Absolutt.

Ts, du kan be om at de setter epidural hvis de vil stimulere riene.

Anonymkode: 153eb...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Absolutt.

Ts, du kan be om at de setter epidural hvis de vil stimulere riene.

Anonymkode: 153eb...e46

Det er jo kjent for å bremse fødelsfremgangen? Hadde epidural forrige gang, men den sluttet raskt å virke. Hjalp i hvert fall ikke riene.

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det er jo kjent for å bremse fødelsfremgangen? Hadde epidural forrige gang, men den sluttet raskt å virke. Hjalp i hvert fall ikke riene.

Anonymkode: 42112...2ab

Det er kjent å stoppe riene ja. Ofte må man få riedrypp pga epidural. 

Anonymkode: 1a51f...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er kjent å stoppe riene ja. Ofte må man få riedrypp pga epidural. 

Anonymkode: 1a51f...68e

Jepp, men vet jo ikke om det var derfor mine rier ble dårlige. Det er vel kanskje heller tvilsomt, da jeg hadde sterke rier i 15 timer før epiduralen ble satt, og da hadde jeg akkurat fått 4 cm åpning, og var kun halvveis i fødselen sånn tidsmessig 🫣 Drypp og rier fungerte fint så lenge epiduralen virket, men det var bare noen få timer.

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jepp, men vet jo ikke om det var derfor mine rier ble dårlige. Det er vel kanskje heller tvilsomt, da jeg hadde sterke rier i 15 timer før epiduralen ble satt, og da hadde jeg akkurat fått 4 cm åpning, og var kun halvveis i fødselen sånn tidsmessig 🫣 Drypp og rier fungerte fint så lenge epiduralen virket, men det var bare noen få timer.

Anonymkode: 42112...2ab

Jeg hadde kjempesterk rier, og de dabbet nesten helt av en stund etter epiduralen. Man vet jo ikke hvorfor, men det er ganske sannsynlig det var grunnen. 

Anonymkode: 1a51f...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde kjempesterk rier, og de dabbet nesten helt av en stund etter epiduralen. Man vet jo ikke hvorfor, men det er ganske sannsynlig det var grunnen. 

Anonymkode: 1a51f...68e

Vanskelig å være sikker ja. Mine var sterke i intensitet, men lite effektive. Og det var de jo lenge før epiduralen.

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde også drypp under fødsel nummer to (helt unødvendig, 8 timer etter vannavgang), som satte i gang stormrier (som jordmor ikke trodde på). Fra 3 cm til ungen var ute, tok 37 minutter. Jeg bristet halebeinen i prosessen. Ingen tilbud om epidural. Under fødsel nummer tre ble det også snakk om drypp, men jeg slapp heldigvis. En lang fødsel på 16 timer. Ble nektet epidural. 

Under fødsel nummer fire fikk jeg epidural på 5 cm. Og plutselig ble fødselen forkortet til 5 timer totalt, uten behov for drypp eller annet. Hvorfor nektes fødende epidural, egentlig? Jeg hadde sluppet langvarige fødsler, halebeinsskade og traumatisk opplevelse med drypp hvis de bare satt epidural. Min kropp reagerer med "shutdown" når smertene blir for store.

Anonymkode: adf79...ef4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere med klokkertro på helsepersonell sin vurderingsevne er nok litt naive. Tror dere virkelig at det ikke skjer feilbehandling eller obstetrisk vold i Norge også? Eller at riestimulerende drypp alltid gis kun når det er strengt nødvendig?

Anonymkode: b3602...2db

I mitt tilfelle var det bare gått 8 timer fra vannavgang, begynnende rier, god fremgang, ingen misfarging av vannet eller stress hos babyen. To timer etter jeg fødte var det vaktskifte, så mest sannsynlig ble det gjort for å rekke det.

Anonymkode: adf79...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo kjent for å bremse fødelsfremgangen? Hadde epidural forrige gang, men den sluttet raskt å virke. Hjalp i hvert fall ikke riene.

Anonymkode: 42112...2ab

Med 15 minutter i snitt, ja. Jeg tror ikke det betyr noe i den store sammenhengen. Disse skremselshistoriene om epidural fortelles av jordmødre for å spare penger, og kun derfor.

Anonymkode: adf79...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Lett for deg å si om du ikke har hatt en grusom opplevelse med drypp. Jeg vet jo selvsagt at det er for bedre fremgang, men om jeg skal ha drypp en gang til kan de like godt skyte meg :) Hvis eneste alternativet er keisersnitt, så får det heller bli det.

Anonymkode: 42112...2ab

Var det dryppet eller situasjonen som var fæl?  Såfall kan du forklare at du ikke likte måten det ble gjort på sist, forklare at det har gitt deg angst for denne gangen. Si ifra om det i fødebrevet  å vær konkret så de kan unngå det denne gangen. Si at du helst vil unngå riestimulerende drypp. Om de er nødt å si det handler om liv eller død så kommer jo også denne situasjonen til å bli fæl. 

Anonymkode: 5116a...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg opplevde også drypp under fødsel nummer to (helt unødvendig, 8 timer etter vannavgang), som satte i gang stormrier (som jordmor ikke trodde på). Fra 3 cm til ungen var ute, tok 37 minutter. Jeg bristet halebeinen i prosessen. Ingen tilbud om epidural. Under fødsel nummer tre ble det også snakk om drypp, men jeg slapp heldigvis. En lang fødsel på 16 timer. Ble nektet epidural. 

Under fødsel nummer fire fikk jeg epidural på 5 cm. Og plutselig ble fødselen forkortet til 5 timer totalt, uten behov for drypp eller annet. Hvorfor nektes fødende epidural, egentlig? Jeg hadde sluppet langvarige fødsler, halebeinsskade og traumatisk opplevelse med drypp hvis de bare satt epidural. Min kropp reagerer med "shutdown" når smertene blir for store.

Anonymkode: adf79...ef4

Alle jeg kjenner har fått epidural dersom de har ønsker det. Det er synd hvis noen jordmødre lar sine overbevisninger styre det. Det er svært uheldig. Men, jeg måtte ha drypp selv om jeg fikk epidural, så det har ingen sammenheng. 

Anonymkode: 1a51f...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplevde også drypp under fødsel nummer to (helt unødvendig, 8 timer etter vannavgang), som satte i gang stormrier (som jordmor ikke trodde på). Fra 3 cm til ungen var ute, tok 37 minutter. Jeg bristet halebeinen i prosessen. Ingen tilbud om epidural. Under fødsel nummer tre ble det også snakk om drypp, men jeg slapp heldigvis. En lang fødsel på 16 timer. Ble nektet epidural. 

Under fødsel nummer fire fikk jeg epidural på 5 cm. Og plutselig ble fødselen forkortet til 5 timer totalt, uten behov for drypp eller annet. Hvorfor nektes fødende epidural, egentlig? Jeg hadde sluppet langvarige fødsler, halebeinsskade og traumatisk opplevelse med drypp hvis de bare satt epidural. Min kropp reagerer med "shutdown" når smertene blir for store.

Anonymkode: adf79...ef4

Huff. Når var dette? Jeg ba om epidural og fikk det uten en eneste protest i 2022. Vet at de var mye mer restriktive før i tiden.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det dryppet eller situasjonen som var fæl?  Såfall kan du forklare at du ikke likte måten det ble gjort på sist, forklare at det har gitt deg angst for denne gangen. Si ifra om det i fødebrevet  å vær konkret så de kan unngå det denne gangen. Si at du helst vil unngå riestimulerende drypp. Om de er nødt å si det handler om liv eller død så kommer jo også denne situasjonen til å bli fæl. 

Anonymkode: 5116a...967

Dryppet var fælt og situasjonen var fæl pga. ting fødselslegen gjorde, både i forbindelse med dryppet og andre ting. Om det handler om liv eller død blir man jo hastet til keisersnitt, da haler man ikke ut tiden med drypp.

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med 15 minutter i snitt, ja. Jeg tror ikke det betyr noe i den store sammenhengen. Disse skremselshistoriene om epidural fortelles av jordmødre for å spare penger, og kun derfor.

Anonymkode: adf79...ef4

Hæ, er det sant? Skulle gjerne hatt en kilde på dette, for jeg har vært borti tanken på å droppe epidural denne gangen siden det tok så lang tid forrige gang.

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hæ, er det sant? Skulle gjerne hatt en kilde på dette, for jeg har vært borti tanken på å droppe epidural denne gangen siden det tok så lang tid forrige gang.

Anonymkode: 42112...2ab

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/fodsel/epidural-3523236

Anonymkode: adf79...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Må bare skrive en liten oppdatering her, da jeg er helt overrasket over hvor fantastisk lett denne fødselen var! Og kanskje det kan hjelpe noen som er like redd som jeg var. Ble satt igang i uke 38 pga. lite fostervann. Det var mentalt tungt å være innlagt på sykehuset og vente flere dager på modningspiller og fødselsstart, men det jeg hadde av vondt gikk lett bort med Paracet.

Fikk 6 modningspiller i løpet av et døgn, og kom da opp i 4 cm åpning. Det var bare etter siste pillen riene gjorde vondt, men de var absolutt ikke uutholdelige. Etter to timer med disse riene bar det inn på fødestua, der jeg fikk epidural og startet så vidt på lav dose drypp. Gikk raskt opp fra 4 cm til 6 cm, og fra 6 til 10 cm gikk det bare en time! Og det uten at jeg hadde spesielt vondt på noe tidspunkt, pustet meg lett gjennom riene som var ca. 3 stykk per 10 minutt og snakket som vanlig mellom dem. Epiduralen gjorde virkelig jobben sin.

Lå for det meste i sideleie med ene beinet hevet, og babyen kom seg lett nedover. Han var ute på fire trykk, og jeg fikk kun en liten førstegradrift på utsiden, som fikk noen få pyntesting. Hadde rier totalt sett i fem timer denne gangen, mot 30 timer forrige gang. Aktiv fødsel var tre timer denne gang, mot 15 timer forrige gang! 😍 Neste gang er jeg forhåpentligvis ikke redd!

Anonymkode: 42112...2ab

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...