Gå til innhold

Hva skjer om man nekter riestimulerende drypp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor komme å skrive på ett forum hvis du ikke tåler tilbakemelding?

Anonymkode: 5e641...d24

Hvorfor skrive tilbakemeldinger som ikke er til hjelp for noen? Synes det er rart å anta at jeg ikke har fått informasjon om hvorfor jeg ble satt på drypp, liksom.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at du fikk panikk av å få kickstartet stormrier. Det samme skjedde meg, med førstemann. Men der var det avføringsklyster som kickstartet stormriene. Det var helt groteske smerter som traff meg som en trailer fra første sekund, og jeg hadde ingen mulighet til å forberede meg på smertehelvetet. Jeg følte at ingen trodde på meg og jeg følte at jeg var i en torturleir. Fødte én time etter å ha målt 2 cm åpning...

Men - min løsning ble å komme inn til embla-samtale, og å bli lovet tidlig epidural til neste fødsel. Det fungerte så utrolig fint og jeg har nå født 2 ganger til 😇

Epiduralen tok vekk sikkert 60 % av smertene og jeg klarte å samarbeide fint med jordmor, rugge i prekestol og jobbe babyen ut i løpet av 2-3 timer. For meg var det mye mer verdig enn å skrike og hylgråte i vill panikk, noe som for meg var utrolig nedverdigende og som ødela hele barseltiden med førstemann.

Anonymkode: 232f8...1d3

Jeg fikk panikk ja, men det var ikke derfor. Hadde ikke stormrier heller, bare ekstremt smertefulle, og fremgangen var fortsatt elendig. Lå i sikkert 15 timer med drypp, der de fleste av disse timene var på maksdose uten smertelindring, for ingen smertelindring funket. Fra første rie tok det 30 timer. For å gjøre det enda verre var barnet stjernekikker langt ut i forløpet, sto langt oppe og stanget i bekkenet, som er en helt vill smerte i seg selv. Men det verste var dryppet og en uverdig behandling fra fødselslegen. 

Anonymkode: 42112...2ab

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KaraThrace skrev (5 minutter siden):

Kjære TS, jeg skjønner deg veldig godt. Jeg ble satt i gang ved forrige fødsel selv, og opplevde flere ting som jeg nok ville ha anmeldt etter fødsel om jeg var i mitt rette sinn. Dette har knyttet seg til det å bli satt i gang, og jeg har også tenkt til å «nekte» neste gang. MEN.. jeg tror vi begge kunne ha godt av å skille disse erfaringene fra hverandre. Det er mye som skjer med en når man blir satt i gang, og det er mye som er ugreit. Ikke hør på den idioten oppi her som sier fødsel skal være vondt og jævlig. For noe tull. Selvsagt gjør fødsel vondt, produktivt vondt! Men det skal IKKE være jævlig. Det skal ikke være fylt av redsel, unødvendig smerte, mennesker som sier «isj, det går så bra så» når det absolutt ikke går bra. 
 

Få det registrert at du har fødeangst, og vær VELDIG konkret i fødebrevet ditt om at du ønsker å bli behandlet på slik og slik måte. Da jeg knakk sammen midt i fødeopplevelsen min og hadde et solid panikkangstanfall, så byttet de jordmor hos meg og alle som kom inn til meg etterpå var helt herlige… Men du må si i fra! «Jeg har vært gjennom noe traumatisk, kan du være så snill og ta deg god tid og forklare underveis?» «Jeg reagerer sterkt på å føle meg tilsidesatt, det er veldig viktig at du stopper hvis jeg sier stopp». 

Det burde vært unødvendig å gjøre, men de er overarbeidete mennesker de også. 
 

(PS, jeg nektet igangsettelse i over en uke før jeg lot dem sette igang da det ikke skjedde naturlig.. neste gang venter jeg nok enda litt til. Så lenge det er forsvarlig. Du må stå på ditt, og si at du ønsker å gi et INFORMERT SAMTYKKE, og da trenger du å vite om du settes i gang fordi du MÅ eller fordi det er standard prosedyre. Er det prosedyre kan det vente. Les deg opp til neste gang, så skal du se at du får en mye bedre opplevelse uten at det nødvendigvis blir KS. ❤️❤️)

Takk skal du ha ❤️ Skal definitivt skrive fødebrev denne gangen, men min forrige opplevelse var så drøy at det er vanskelig for meg å forstå at noe av det som står der i det hele tatt blir respektert. Forhåpentligvis er det urimelig og kun angstbasert, men...

Forrige fødsel startet faktisk av seg selv, så det var bare dårlig fremgang som var grunnen til dryppet. Informert samtykke er absolutt noe jeg skal passe på å få mulighet til å gi denne gangen. Heldigvis er det mye lettere å vite hvordan jeg vil ha det neste gang, siden jeg har vært gjennom det før.

Anonymkode: 42112...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er ikke umiddelbart keisersnitt som mange skriver her. Det kan også være vakum eller tang for eksempel. Ønsker du det?

Anonymkode: 1a51f...68e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk skal du ha ❤️ Skal definitivt skrive fødebrev denne gangen, men min forrige opplevelse var så drøy at det er vanskelig for meg å forstå at noe av det som står der i det hele tatt blir respektert. Forhåpentligvis er det urimelig og kun angstbasert, men...

Forrige fødsel startet faktisk av seg selv, så det var bare dårlig fremgang som var grunnen til dryppet. Informert samtykke er absolutt noe jeg skal passe på å få mulighet til å gi denne gangen. Heldigvis er det mye lettere å vite hvordan jeg vil ha det neste gang, siden jeg har vært gjennom det før.

Anonymkode: 42112...2ab

Du kan be om fødselsforberedende samtale :) 

Anonymkode: 1a51f...68e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk skal du ha ❤️ Skal definitivt skrive fødebrev denne gangen, men min forrige opplevelse var så drøy at det er vanskelig for meg å forstå at noe av det som står der i det hele tatt blir respektert. Forhåpentligvis er det urimelig og kun angstbasert, men...

Forrige fødsel startet faktisk av seg selv, så det var bare dårlig fremgang som var grunnen til dryppet. Informert samtykke er absolutt noe jeg skal passe på å få mulighet til å gi denne gangen. Heldigvis er det mye lettere å vite hvordan jeg vil ha det neste gang, siden jeg har vært gjennom det før.

Anonymkode: 42112...2ab

Dessverre er det akkurat sånn, man går inn der blåøyd og fullstendig uvitende. Veldig mange får svar på hvordan de IKKE skal ha det neste gang, men forhåpentligvis har du med deg noen gode ting som du VIL ha med deg til neste fødsel også. Ikke vær redd for å ta plass, vær hun som brøler NEI IKKE RØR MEG når ting går utenfor din sone, og sier hvordan du trenger støtte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Alternativet er ikke umiddelbart keisersnitt som mange skriver her. Det kan også være vakum eller tang for eksempel. Ønsker du det?

Anonymkode: 1a51f...68e

De går jo ikke inn med vakum eller tang før det er klart uansett. Sist ble det både drypp og vakum.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du kan be om fødselsforberedende samtale :) 

Anonymkode: 1a51f...68e

Det skal jeg sjekke opp :)

KaraThrace skrev (34 minutter siden):

Dessverre er det akkurat sånn, man går inn der blåøyd og fullstendig uvitende. Veldig mange får svar på hvordan de IKKE skal ha det neste gang, men forhåpentligvis har du med deg noen gode ting som du VIL ha med deg til neste fødsel også. Ikke vær redd for å ta plass, vær hun som brøler NEI IKKE RØR MEG når ting går utenfor din sone, og sier hvordan du trenger støtte. 

Det verste er at jeg faktisk brølte både det og andre ting forrige gang, men det ble bare ignorert. Neste steg måtte blitt vold, liksom. Neida, men jeg lurer på hvordan man skal bli hørt om "IKKE RØR MEG, DRA TIL HELVETE" hjelper engang. 

Anonymkode: 42112...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De går jo ikke inn med vakum eller tang før det er klart uansett. Sist ble det både drypp og vakum.

Det skal jeg sjekke opp :)

Det verste er at jeg faktisk brølte både det og andre ting forrige gang, men det ble bare ignorert. Neste steg måtte blitt vold, liksom. Neida, men jeg lurer på hvordan man skal bli hørt om "IKKE RØR MEG, DRA TIL HELVETE" hjelper engang. 

Anonymkode: 42112...2ab

Hvor gammel er du egentlig?

Anonymkode: 5e641...d24

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor gammel er du egentlig?

Anonymkode: 5e641...d24

Hvorfor lurer du på det?

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor lurer du på det?

Anonymkode: 42112...2ab

Fordi du skriver som om du er veldig ung..

Anonymkode: 5e641...d24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi du skriver som om du er veldig ung..

Anonymkode: 5e641...d24

Eller veldig barnslig

Anonymkode: 5e641...d24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor rev du ikke ut veneflonen? Hadde jeg gjort. Det er ikke farlig, det bare blør.

Anonymkode: f79bd...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi du skriver som om du er veldig ung..

Anonymkode: 5e641...d24

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller veldig barnslig

Anonymkode: 5e641...d24

Og hva er relevansen?

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor rev du ikke ut veneflonen? Hadde jeg gjort. Det er ikke farlig, det bare blør.

Anonymkode: f79bd...041

Måtte vel bare satt den inn igjen. Ikke at tanken streifet meg i det hele tatt, haha.

Anonymkode: 42112...2ab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Måtte vel bare satt den inn igjen. Ikke at tanken streifet meg i det hele tatt, haha.

Anonymkode: 42112...2ab

Men de får ikke holdt deg nede og satt inn mot dun vilje. Du skal vite at du alltid har rett til å si nei, så lenge det ikke står om liv. Det er din rett, du skal kunne ta et informert valg. I fldebrev kan du skrive at du rett og slett har litt problemer med tilliten etter sist, at du skal spørres om alt og du vil ta egne valg. Nevn at sist opplevde du obstetrisk vold, da tør de ikke annet. Du har også rett til å bytte jordmor underveis om du ikke føler deg hørt. 

Anonymkode: f79bd...041

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men de får ikke holdt deg nede og satt inn mot dun vilje. Du skal vite at du alltid har rett til å si nei, så lenge det ikke står om liv. Det er din rett, du skal kunne ta et informert valg. I fldebrev kan du skrive at du rett og slett har litt problemer med tilliten etter sist, at du skal spørres om alt og du vil ta egne valg. Nevn at sist opplevde du obstetrisk vold, da tør de ikke annet. Du har også rett til å bytte jordmor underveis om du ikke føler deg hørt. 

Anonymkode: f79bd...041

Takk for tips, skal absolutt skrive noe sånt ja.

De får ikke satt det inn mot min vilje, men det er jo noe med det å gå imot helsepersonells klare anbefaling som føles problematisk. Man vil jo ha ut ungen og man lytter til rådene man får, så det var ikke før etter fødselen at jeg skjønte hvor galt jeg ble behandlet, og at det som skjedde ikke var normalt.

Jeg vet jo ikke bedre enn de, og fødsel er jo naturligvis en ekstrem situasjon, så man kan ikke regne med å være helt tilregnelig og i stand til å tenke klart heller, spesielt ikke om man har panikk. Sånn sett var det vanskelig å vite hva som var greit og ikke da jeg sto midt i situasjonen.

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De går jo ikke inn med vakum eller tang før det er klart uansett. Sist ble det både drypp og vakum.

Det skal jeg sjekke opp :)

Det verste er at jeg faktisk brølte både det og andre ting forrige gang, men det ble bare ignorert. Neste steg måtte blitt vold, liksom. Neida, men jeg lurer på hvordan man skal bli hørt om "IKKE RØR MEG, DRA TIL HELVETE" hjelper engang. 

Anonymkode: 42112...2ab

Fortell nøyaktig det du sier her i siste paragraf neste gang. At du ble utsatt for vold forrige gang, for det er det det er! Hvis du ikke er informert om HVORFOR de gjør ting, når det fremstår som at de har mer enn nok tid til det, og det ikke er for å redde liv… så er det vold.

Jeg fikk pakka et par fingre inn i meg etter at jordmor sa «nå skal jeg være litt slem med deg..», og hun stansa ikke da jeg skrek nei og slutt. Det er vold, det er ufrivillig stripping, det er IKKE lov. Hvis du føler at helsepersonell rundt deg ved neste graviditet ikke tar dette seriøst, bytt. Det er ikke greit i det hele tatt og det skal tas seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære ts, så kjipt du fikk en vond fødsel første gang. Jeg kjenner meg veldig igjen, den første fødselen min var veldig traumatisk. Ble satt i gang med ballong, men fødselen kom aldri skikkelig i gang, hadde bare timesvis med grusomme rier. Fikk sein epidural som hadde liten effekt. De tok vannet til slutt og de hele endte med full alarm og tang, der de klarte å sette barnet og tangen fast i åpningen. Jeg fikk aldri noen forklaring eller samtale i etterkant. 

Fødsel nr 2 var også planlagt igangsatt. Jeg snakket med jordmoren min om traumene mine og gikk gjennom forrige fødselsforløp med henne. Jeg var VELDIG tydelig i forkant av fødsel hvordan forrige hadde vært og hvordan jeg ønsket at de skulle kommunisere med meg. Fikk drypp og epidural som ble justert i takt med hverandre. Fødsel nr 2 ble en helt annen opplevelse, der jeg følte jeg hadde kontroll hele veien. 

 

Poenget mitt er: snakk om kommunisert tydelig. Fødselsbrev er nok en god ide ja. Masse lykke til 💗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ganske lik opplevelse som deg med min første datter, valgte i midlertidig å opprette sak i etterkant og det ble en tilsynssak for avdelingen. Likevel, turte til slutt å få et barn til og det ble virkelig en fødsel hvor ikke en eneste ting kunne ha gått bedre!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (45 minutter siden):

Fortell nøyaktig det du sier her i siste paragraf neste gang. At du ble utsatt for vold forrige gang, for det er det det er! Hvis du ikke er informert om HVORFOR de gjør ting, når det fremstår som at de har mer enn nok tid til det, og det ikke er for å redde liv… så er det vold.

Jeg fikk pakka et par fingre inn i meg etter at jordmor sa «nå skal jeg være litt slem med deg..», og hun stansa ikke da jeg skrek nei og slutt. Det er vold, det er ufrivillig stripping, det er IKKE lov. Hvis du føler at helsepersonell rundt deg ved neste graviditet ikke tar dette seriøst, bytt. Det er ikke greit i det hele tatt og det skal tas seriøst.

Det der er jo overgrep. 

Anonymkode: 1f290...c7c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (1 time siden):

Fortell nøyaktig det du sier her i siste paragraf neste gang. At du ble utsatt for vold forrige gang, for det er det det er! Hvis du ikke er informert om HVORFOR de gjør ting, når det fremstår som at de har mer enn nok tid til det, og det ikke er for å redde liv… så er det vold.

Jeg fikk pakka et par fingre inn i meg etter at jordmor sa «nå skal jeg være litt slem med deg..», og hun stansa ikke da jeg skrek nei og slutt. Det er vold, det er ufrivillig stripping, det er IKKE lov. Hvis du føler at helsepersonell rundt deg ved neste graviditet ikke tar dette seriøst, bytt. Det er ikke greit i det hele tatt og det skal tas seriøst.

Forferdelig at du måtte oppleve det der, synes det er helt vilt at sånt forekommer i Norge i 2024.

Jepp, det brant ikke akkurat på dass under min fødsel, og fødselslegen gjorde det samme mot meg til tross for at jeg sa nei. Selv da bare ignorerte han hver protest, og han gav heller aldri noe beskjed om hva han skulle. Bare trykte fingrene oppi under riene. Det var jordmor som sa at legen gjorde det for å flate ut livmorhalsen for å nå 10 cm åpning. Legen var bare taus...

 

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...