Gå til innhold

Hva skjer om man nekter riestimulerende drypp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk det forrige fødsel og er mildt sagt forferdelig traumatisert av måten det ble gjort på, men det skal jeg ikke gå mer innpå nå. Nå skal jeg snart føde igjen, og for meg er drypp totalt uaktuelt etter forrige fødsel. Kommer til å skrive fødebrev denne gangen der jeg nevner dette. Selvsagt, om det sto mellom liv og død hadde jeg gjort det, men i slike tilfeller er det ikke akkurat drypp som er førstevalget. Hva er egentlig alternativene til drypp?

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Keisersnitt. 

Anonymkode: 5d0e1...666

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk det forrige fødsel og er mildt sagt forferdelig traumatisert av måten det ble gjort på, men det skal jeg ikke gå mer innpå nå. Nå skal jeg snart føde igjen, og for meg er drypp totalt uaktuelt etter forrige fødsel. Kommer til å skrive fødebrev denne gangen der jeg nevner dette. Selvsagt, om det sto mellom liv og død hadde jeg gjort det, men i slike tilfeller er det ikke akkurat drypp som er førstevalget. Hva er egentlig alternativene til drypp?

Anonymkode: 42112...2ab

Hvordan ble du traumatisert av det? (Jeg har fått det selv, og. hos meg bare effektiviserte det riene).

Anonymkode: da388...dfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan ble du traumatisert av det? (Jeg har fått det selv, og. hos meg bare effektiviserte det riene).

Anonymkode: da388...dfe

Måten det ble gjort på, og hvordan hele situasjonen ble håndtert av fødselslegen. Har ikke lyst å gå videre innpå det akkurat nå, men hadde jeg hatt overskudd i ettertid hadde jeg sendt klage, for det oppsto noen veldig ugreie situasjoner.

 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Keisersnitt. 

Anonymkode: 5d0e1...666

Det var egentlig det jeg tenkte. Jeg vil ha vaginal fødsel igjen, men hvis det kun lar seg gjøre med drypp så klarer jeg det ikke. Føler ikke det er vits å ta opp med jordmor for hun sier bare "det går så bra, så" og avfeier det. Samtidig har jeg jo ikke lyst på planlagt keisersnitt, men om alternativet er hadtekeisersnitt så er det jo bedre for alle om det er planlagt...?

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drypp gis hvis jordmødrene over tid har sett at det ikke har vært fremgang i rier og fødsel har mer eller mindre stoppet opp. Det er idiotisk å nekte drypp. Da kan du likså greit ønske ett keisersnitt med engang

Anonymkode: 5e641...d24

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Drypp gis hvis jordmødrene over tid har sett at det ikke har vært fremgang i rier og fødsel har mer eller mindre stoppet opp. Det er idiotisk å nekte drypp. Da kan du likså greit ønske ett keisersnitt med engang

Anonymkode: 5e641...d24

Lett for deg å si om du ikke har hatt en grusom opplevelse med drypp. Jeg vet jo selvsagt at det er for bedre fremgang, men om jeg skal ha drypp en gang til kan de like godt skyte meg :) Hvis eneste alternativet er keisersnitt, så får det heller bli det.

Anonymkode: 42112...2ab

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lett for deg å si om du ikke har hatt en grusom opplevelse med drypp. Jeg vet jo selvsagt at det er for bedre fremgang, men om jeg skal ha drypp en gang til kan de like godt skyte meg :) Hvis eneste alternativet er keisersnitt, så får det heller bli det.

Anonymkode: 42112...2ab

Din kropp. Du bestemmer. 

Anonymkode: 1b076...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lett for deg å si om du ikke har hatt en grusom opplevelse med drypp. Jeg vet jo selvsagt at det er for bedre fremgang, men om jeg skal ha drypp en gang til kan de like godt skyte meg :) Hvis eneste alternativet er keisersnitt, så får det heller bli det.

Anonymkode: 42112...2ab

Haha , jeg har 4 fødsler bak meg hvor 3 av fødslene ble igangsatt og det ble etterhvert brukt drypp, så jo det har jeg veldig god erfaring meg.. en fødsel skal være vondt og jævli.. men du var kanskje forberedt på andre ting?

Anonymkode: 5e641...d24

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Din kropp. Du bestemmer. 

Anonymkode: 1b076...ee7

Det blir litt enkelt. Det gjelder også sikkerheten til barnet. 

Anonymkode: da388...dfe

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke man kan få innvilget keisersnitt bare fordi man ikke ønsker drypp under fødsel. Har du sjekket profilen til Eva Rose på instagram (evarosebirth)? Hun har flere innlegg om naturlig fødsel og hva man kan gjøre for å forsøke å unngå for eksempel riestimulerende drypp. Det finnes jo noen teknikker, for eksempel stimulering av brystknopper osv. Anbefaler å sjekke ut hennes konto, hun er meget dyktig 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gir drypp når fødselen trekker og de ser at hjertefrekvensen til barnet går ned. Forstår ikke hvorfor du vil risikere noe sånt???

Anonymkode: 13da0...e57

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De gir drypp når fødselen trekker og de ser at hjertefrekvensen til barnet går ned. Forstår ikke hvorfor du vil risikere noe sånt???

Anonymkode: 13da0...e57

Rart de satte meg på drypp bare få timer etter vi kom inn, da? Hjertefrekvensen var det aldri noe galt med, barnet hadde det helt fint i magen hele tiden.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha , jeg har 4 fødsler bak meg hvor 3 av fødslene ble igangsatt og det ble etterhvert brukt drypp, så jo det har jeg veldig god erfaring meg.. en fødsel skal være vondt og jævli.. men du var kanskje forberedt på andre ting?

Anonymkode: 5e641...d24

Så fint at det funket for deg, er det vanskelig å skjønne at andre har andre opplevelser eller?

Anonymkode: 42112...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rart de satte meg på drypp bare få timer etter vi kom inn, da? Hjertefrekvensen var det aldri noe galt med, barnet hadde det helt fint i magen hele tiden.

Så fint at det funket for deg, er det vanskelig å skjønne at andre har andre opplevelser eller?

Anonymkode: 42112...2ab

Hvis du feks har sagt at fødsel har pågått veldig lenge hjemme før du kom inn på føden og etter ctg ser jordmødrene at feks riene er dårlige, da vil man bli satt på drypp.. les deg mer opp på fødsler og diverse før du skal selv gjennom en fødsel.. 

Anonymkode: 5e641...d24

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du feks har sagt at fødsel har pågått veldig lenge hjemme før du kom inn på føden og etter ctg ser jordmødrene at feks riene er dårlige, da vil man bli satt på drypp.. les deg mer opp på fødsler og diverse før du skal selv gjennom en fødsel.. 

Anonymkode: 5e641...d24

Jeg har jo vært gjennom en fødsel, og vet nok bedre enn deg hvordan den gikk for seg. Fikk også en god samtale i ettertid, så du trenger ikke være redd for at jeg ikke vet om hvilke vurderinger som ble gjort, altså. 

Anonymkode: 42112...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snurk skrev (12 minutter siden):

Tror nok ikke man kan få innvilget keisersnitt bare fordi man ikke ønsker drypp under fødsel. Har du sjekket profilen til Eva Rose på instagram (evarosebirth)? Hun har flere innlegg om naturlig fødsel og hva man kan gjøre for å forsøke å unngå for eksempel riestimulerende drypp. Det finnes jo noen teknikker, for eksempel stimulering av brystknopper osv. Anbefaler å sjekke ut hennes konto, hun er meget dyktig 😊

Takk for tipset, det skal jeg sjekke ut 😊

Anonymkode: 42112...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

en fødsel skal være vondt og jævli.. men du var kanskje forberedt på andre ting?

Anonymkode: 5e641...d24

For noe tull! Hvorfor mener du at en fødsel skal være jævlig? 
 

Ts, jeg fikk også drypp under min første fødsel, og den var også grusom og traumatiserende. Jeg fikk angst i neste svangerskap og måtte ha ekstra oppfølging. Jeg fikk faktisk behov for drypp under neste fødsel også, men det gikk veldig mye bedre fordi alt ble håndtert bedre. Fikk også drypp under fødsel nummer fire, det gikk også veldig fint. Jeg sitter igjen med flere gode opplevelser. 
 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har jo vært gjennom en fødsel, og vet nok bedre enn deg hvordan den gikk for seg. Fikk også en god samtale i ettertid, så du trenger ikke være redd for at jeg ikke vet om hvilke vurderinger som ble gjort, altså. 

Anonymkode: 42112...2ab

Men hvorfor komme å skrive på ett forum hvis du ikke tåler tilbakemelding?

Anonymkode: 5e641...d24

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (1 minutt siden):

For noe tull! Hvorfor mener du at en fødsel skal være jævlig? 
 

Ts, jeg fikk også drypp under min første fødsel, og den var også grusom og traumatiserende. Jeg fikk angst i neste svangerskap og måtte ha ekstra oppfølging. Jeg fikk faktisk behov for drypp under neste fødsel også, men det gikk veldig mye bedre fordi alt ble håndtert bedre. Fikk også drypp under fødsel nummer fire, det gikk også veldig fint. Jeg sitter igjen med flere gode opplevelser. 
 

 

Ikke kom her å so at det var godt å føde.. da lever du på feil planet

Anonymkode: 5e641...d24

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så fint at det funket for deg, er det vanskelig å skjønne at andre har andre opplevelser eller?

Anonymkode: 42112...2ab

Jeg tenker at du fikk panikk av å få kickstartet stormrier. Det samme skjedde meg, med førstemann. Men der var det avføringsklyster som kickstartet stormriene. Det var helt groteske smerter som traff meg som en trailer fra første sekund, og jeg hadde ingen mulighet til å forberede meg på smertehelvetet. Jeg følte at ingen trodde på meg og jeg følte at jeg var i en torturleir. Fødte én time etter å ha målt 2 cm åpning...

Men - min løsning ble å komme inn til embla-samtale, og å bli lovet tidlig epidural til neste fødsel. Det fungerte så utrolig fint og jeg har nå født 2 ganger til 😇

Epiduralen tok vekk sikkert 60 % av smertene og jeg klarte å samarbeide fint med jordmor, rugge i prekestol og jobbe babyen ut i løpet av 2-3 timer. For meg var det mye mer verdig enn å skrike og hylgråte i vill panikk, noe som for meg var utrolig nedverdigende og som ødela hele barseltiden med førstemann.

Anonymkode: 232f8...1d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, jeg skjønner deg veldig godt. Jeg ble satt i gang ved forrige fødsel selv, og opplevde flere ting som jeg nok ville ha anmeldt etter fødsel om jeg var i mitt rette sinn. Dette har knyttet seg til det å bli satt i gang, og jeg har også tenkt til å «nekte» neste gang. MEN.. jeg tror vi begge kunne ha godt av å skille disse erfaringene fra hverandre. Det er mye som skjer med en når man blir satt i gang, og det er mye som er ugreit. Ikke hør på den idioten oppi her som sier fødsel skal være vondt og jævlig. For noe tull. Selvsagt gjør fødsel vondt, produktivt vondt! Men det skal IKKE være jævlig. Det skal ikke være fylt av redsel, unødvendig smerte, mennesker som sier «isj, det går så bra så» når det absolutt ikke går bra. 
 

Få det registrert at du har fødeangst, og vær VELDIG konkret i fødebrevet ditt om at du ønsker å bli behandlet på slik og slik måte. Da jeg knakk sammen midt i fødeopplevelsen min og hadde et solid panikkangstanfall, så byttet de jordmor hos meg og alle som kom inn til meg etterpå var helt herlige… Men du må si i fra! «Jeg har vært gjennom noe traumatisk, kan du være så snill og ta deg god tid og forklare underveis?» «Jeg reagerer sterkt på å føle meg tilsidesatt, det er veldig viktig at du stopper hvis jeg sier stopp». 

Det burde vært unødvendig å gjøre, men de er overarbeidete mennesker de også. 
 

(PS, jeg nektet igangsettelse i over en uke før jeg lot dem sette igang da det ikke skjedde naturlig.. neste gang venter jeg nok enda litt til. Så lenge det er forsvarlig. Du må stå på ditt, og si at du ønsker å gi et INFORMERT SAMTYKKE, og da trenger du å vite om du settes i gang fordi du MÅ eller fordi det er standard prosedyre. Er det prosedyre kan det vente. Les deg opp til neste gang, så skal du se at du får en mye bedre opplevelse uten at det nødvendigvis blir KS. ❤️❤️)

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...