Gå til innhold

Katt sine tidligere eier vil ha henne tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Juridisk er vel katten kjøpers "eiendom" og sånn sett må følge lover pg regler rundt dette. Samtidig er den en katt, et levende vesen som trenge stabilitet og trygghet. Det er ikke bra at den skal flytte frem og tilbake mellom folk som en ting. Den lurte sikkert på hvor de gamle eierne var og savnet dem. Nå har katten falt til ro hos dere og kommer til å måtte lure på "når skal jeg hjem igjen" dersom dere gir den tilbake. Jeg synes disse folka er helt på jordet og ekstremt egoistiske uten reell omsorgsfølelse for katten når de i ramme alvor mener den skal igjennom nok en flytteprosess bare fordi de nå vil ha katten tilbake. 

Anonymkode: bc14b...abd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capazitet skrev (Akkurat nå):

Betalte du for katten?

En symbolsk sum på 500,-. Har for så vidt dokumentasjon på det om det skulle bli relevant siden transaksjonen gikk via Vipps og er markert "Mia"

-TS

Anonymkode: 8e51c...84f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de spør er greit. Men de har ikke krav på det og har de fått et nei så har de ingen krav på og få den tilbake.  Da omplasseringen ble tatt skal det også gjøres et eier skifte så de har gitt fra seg eierretten til dyret. 

Om de prøver og gå rettens vei, vil det nok havne først hos megling og da dere fremlegger samtalene og bevis. Så er dette sånne saker domstolen avister på grunn av sterke bevis om at dere har eierskapet for dyret nå.  

Anonymkode: e9900...070

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi overtok en tre år gammel huskatt (kaller henne Mia i dette innlegget) fra et samboerpar via Finn for litt over et år siden, da de måtte omplassere henne fordi de skulle flytte og ny huseier ikke godtok kjæledyr. (Før noen spør: Informasjon om omstendighetene rundt flyttingen, som hvorfor de valgte seg en plass de ikke kunne ta med seg Mia, har jeg ikke).

For noen dager siden fikk jeg en tekstmelding fra en av tidligere eierne, hun fortalte at de hadde flyttet igjen og at den nye huseieren godtok kjæledyr, så de ville gjerne ha Mia tilbake. Jeg ble temmelig sjokkert, mest på grunn av hvor lang tid som har gått; Mia har jo for lengst blitt en del av husholdet vårt, vi er knyttet til henne og hun til oss, og tanken på å gi henne vekk er helt utenkelig. På en måte ser jeg selvsagt tidligere eiere sin side av saken, men på den annen side tenker jeg at når det har gått så lang tid så er det litt urimelig av de å forvente at vi skal levere henne tilbake, som om hun er et objekt som vi bare har hatt på lån. (Det var aldri det som var avtalen, for å presisere. For å være på den sikre siden så gikk jeg tilbake i Finn-meldingene vi utvekslet og jeg sjekket skjermbildene av annonseteksten jeg hadde, og det var aldri snakk om at overtakelsen var en midlertidig løsning.)

Jeg sa alt dette når jeg svarte, at jeg forstod deres synsvinkel, men at vi ikke kom til å levere Mia tilbake, at hun var vår nå og at hun kom til å forbli vår. Etter det ble hun skarpere og skarpere i tonefallet og egentlig ganske ubehagelig (trusler om politianmeldelser tikket blant annet inn), og jeg valgte til slutt å avslutte samtalen med noe à la "Vi kommer ikke til å gi henne tilbake til dere, ferdig snakka" før jeg blokkerte nummeret.

Det jeg nå er redd for er at de faktisk kommer til å forsøke og gå rettens vei for å få Mia tilbake. Jeg tror ikke de har noen ben å stå på i så fall, siden vi har hatt henne såpass lenge og siden det (som sagt) aldri var indikert noe sted at overtakelsen var midlertidig, for ikke å snakke om at chippen hennes har vært registrert i min samboers navn siden rett etter vi fikk henne, men jeg synes likevel situasjonen er temmelig ubehagelig. I tillegg er det selvsagt en del av meg som lurer på det er vi som er urimelige her, at vi burde la de få Mia tilbake siden det tross alt var de som hadde henne (og ga henne et tilsynelatende godt liv) fra hun var kattunge til vi overtok henne.

Noen som har noen tanker og/eller råd?

Anonymkode: 8e51c...84f

Chip er registrert på dere=katten er deres. 

Anonymkode: f8db4...e3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor

Hvor lenge har du hatt Mia? (bare lurer) Hun er din uansett hva de forrige eierene sier og mener. Jeg tviler på de vil gå så langt som å blande inn politiet, men skulle de finne på å gjøre det, så er det bare å vise frem avtalen dere hadde på Finn.no da du kjøpte pus! :)

Ps: Tror jeg ville ha ventet noen dager/uker med å slippe pus ut igjen, just in case de tidlige eierene får en ide om å kidnappe den. Sprø folk finne på mye rart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er ikke urimelige. Dere har også alt på deres rene med meldingene, så du trenger ikke å bekymre deg for at hun anmelder. 
 

Det jeg hadde vært bekymret for i din situasjon, er om hun prøver å stjele katten. Eventuelt gjør noe hærverk på deres eiendom som hevn. Hun høres jo ikke helt god ut. Så pass godt på katten deres fremover❤️ 

Anonymkode: 7fbe1...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Juridisk er vel katten kjøpers "eiendom" og sånn sett må følge lover pg regler rundt dette. Samtidig er den en katt, et levende vesen som trenge stabilitet og trygghet. Det er ikke bra at den skal flytte frem og tilbake mellom folk som en ting. Den lurte sikkert på hvor de gamle eierne var og savnet dem. Nå har katten falt til ro hos dere og kommer til å måtte lure på "når skal jeg hjem igjen" dersom dere gir den tilbake. Jeg synes disse folka er helt på jordet og ekstremt egoistiske uten reell omsorgsfølelse for katten når de i ramme alvor mener den skal igjennom nok en flytteprosess bare fordi de nå vil ha katten tilbake. 

Anonymkode: bc14b...abd

Ja, hun er en små-nervøs og forsiktig sjel, brukte en stund på å falle til ro her etter at vi fikk henne, så vil absolutt tro at hun hadde opplevd det som krevende å måtte gå gjennom hele prosessen enda en gang😕

-TS

Anonymkode: 8e51c...84f

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her her de absolutt ingen sak TS, så ikke bekymre deg for det :) Huff for en ubehagelig situasjon.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humlemor skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge har du hatt Mia? (bare lurer) Hun er din uansett hva de forrige eierene sier og mener. Jeg tviler på de vil gå så langt som å blande inn politiet, men skulle de finne på å gjøre det, så er det bare å vise frem avtalen dere hadde på Finn.no da du kjøpte pus! :)

Ps: Tror jeg ville ha ventet noen dager/uker med å slippe pus ut igjen, just in case de tidlige eierene får en ide om å kidnappe den. Sprø folk finne på mye rart 

Vi har hatt henne i litt over et år nå, overtok henne i midten av januar 2023! Og hun er innekatt uansett, så vi trenger heldigvis ikke å bekymre oss for at hun kan bli stjålet😅

-TS

Anonymkode: 8e51c...84f

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, hun er en små-nervøs og forsiktig sjel, brukte en stund på å falle til ro her etter at vi fikk henne, så vil absolutt tro at hun hadde opplevd det som krevende å måtte gå gjennom hele prosessen enda en gang😕

-TS

Anonymkode: 8e51c...84f

Drit i forrige eier og slå deg til ro med at du sier nei for pus sin skyld. Det er svært lite sannsynlig at de kommer noen vei med noe krav.

Anonymkode: bc14b...abd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere er ikke urimelige. Dere har også alt på deres rene med meldingene, så du trenger ikke å bekymre deg for at hun anmelder. 
 

Det jeg hadde vært bekymret for i din situasjon, er om hun prøver å stjele katten. Eventuelt gjør noe hærverk på deres eiendom som hevn. Hun høres jo ikke helt god ut. Så pass godt på katten deres fremover❤️ 

Anonymkode: 7fbe1...2c7

Mia er innekatt uansett, så et tyveri vil blir svært vanskelig for de å utføre😅 Skade på eiendommen er en annen sak, men om det skjer så tenker jeg at det i så fall bare får stå til også får vi anmelde om det skjer🤷‍♀️

-TS

Anonymkode: 8e51c...84f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At disse tror de kan behandle katten som et objekt, flytte den hit og dit etter hva som passer dem, viser at de ikke bør ha dyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først flytter de til et sted hvor ikke katten kan bli med, gir katten til vilt fremmede, og så skal de plutselig ha katten tilbake ett år etter. Disse folkene bryr seg jo ikke om katten, kun seg selv. Om de virkelig brydde seg om katten hadde de flyttet til en kattevennlig bolig til å begynne med. Det er ikke SÅ vanskelig å oppdrive i disse dager

Anonymkode: 1f4e5...96a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke finn på å gi henne tilbake, hun er din! Og oppegående omsorgsfulle mennesker flytter ikke et sted de ikke kan ta med pelskledde familiemedlemmer, sånt må man tenke på FØR man får dyr. Har man tenkt godt nok igjennom anskaffelse av dyr, trenger man aldri å omplassere de, med mindre man dør osv. De oplasserer henne sikkert igjen om de må flytte på nytt...

Anonymkode: e05ae...3bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke finn på å gi henne tilbake, hun er din! Og oppegående omsorgsfulle mennesker flytter ikke et sted de ikke kan ta med pelskledde familiemedlemmer, sånt må man tenke på FØR man får dyr. Har man tenkt godt nok igjennom anskaffelse av dyr, trenger man aldri å omplassere de, med mindre man dør osv. De oplasserer henne sikkert igjen om de må flytte på nytt...

Anonymkode: e05ae...3bf

Det kan også være en indikasjon på at de kanskje ikke har nok penger til advokat og hele sulamitten en runde i rettsapparatet vi dra med seg.

Anonymkode: bc14b...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De prøvde nok bare å skremme deg for å få vilja si. Katten er selvfølgelig din og de har ingenting å stå på om de ønsker henne tilbake. Gjort er gjort

Veldig kjip oppførsel av dem, skulle tro de aldri fikk "nei" til svar

Har opplevd det samme med hund jeg overtok. Trusler om anmeldelse og hele greia, nummeret ble blokkert til slutt. Trist å vite at det finnes slike folk der ute

Anonymkode: d6393...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare passet på å ha dører godt låst fremover. 😅

Katten er selvsagt deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet vil bare le av dem uansett. Dere kjøpte katten og den står i deres navn. Ikke din skyld at hun valgte å flytte til et sted hvor dyr ikke var tillatt, istedenfor å lete litt lenger og eventuelt betale ekstra for å beholde katten.

Anonymkode: 29b0c...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, selv om jeg hadde vært i en situasjon hvor jeg hadde overtatt en katt og deretter hadde jeg vært nødt til å gi den tilbake av andre grunner, så hadde jeg aldri vurdert å gi den tilbake til noen som i utgangspunktet ga den vekk på grunn av at de flyttet til et sted som ikke godtar dyr. 

Man vet aldri om det hadde skjedd igjen og jeg tenker at Mia fortjener den stabiliteten i livet sitt som dere har å tilby henne. 

Anonymkode: f0534...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...