Gå til innhold

Katt sine tidligere eier vil ha henne tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi overtok en tre år gammel huskatt (kaller henne Mia i dette innlegget) fra et samboerpar via Finn for litt over et år siden, da de måtte omplassere henne fordi de skulle flytte og ny huseier ikke godtok kjæledyr. (Før noen spør: Informasjon om omstendighetene rundt flyttingen, som hvorfor de valgte seg en plass de ikke kunne ta med seg Mia, har jeg ikke).

For noen dager siden fikk jeg en tekstmelding fra en av tidligere eierne, hun fortalte at de hadde flyttet igjen og at den nye huseieren godtok kjæledyr, så de ville gjerne ha Mia tilbake. Jeg ble temmelig sjokkert, mest på grunn av hvor lang tid som har gått; Mia har jo for lengst blitt en del av husholdet vårt, vi er knyttet til henne og hun til oss, og tanken på å gi henne vekk er helt utenkelig. På en måte ser jeg selvsagt tidligere eiere sin side av saken, men på den annen side tenker jeg at når det har gått så lang tid så er det litt urimelig av de å forvente at vi skal levere henne tilbake, som om hun er et objekt som vi bare har hatt på lån. (Det var aldri det som var avtalen, for å presisere. For å være på den sikre siden så gikk jeg tilbake i Finn-meldingene vi utvekslet og jeg sjekket skjermbildene av annonseteksten jeg hadde, og det var aldri snakk om at overtakelsen var en midlertidig løsning.)

Jeg sa alt dette når jeg svarte, at jeg forstod deres synsvinkel, men at vi ikke kom til å levere Mia tilbake, at hun var vår nå og at hun kom til å forbli vår. Etter det ble hun skarpere og skarpere i tonefallet og egentlig ganske ubehagelig (trusler om politianmeldelser tikket blant annet inn), og jeg valgte til slutt å avslutte samtalen med noe à la "Vi kommer ikke til å gi henne tilbake til dere, ferdig snakka" før jeg blokkerte nummeret.

Det jeg nå er redd for er at de faktisk kommer til å forsøke og gå rettens vei for å få Mia tilbake. Jeg tror ikke de har noen ben å stå på i så fall, siden vi har hatt henne såpass lenge og siden det (som sagt) aldri var indikert noe sted at overtakelsen var midlertidig, for ikke å snakke om at chippen hennes har vært registrert i min samboers navn siden rett etter vi fikk henne, men jeg synes likevel situasjonen er temmelig ubehagelig. I tillegg er det selvsagt en del av meg som lurer på det er vi som er urimelige her, at vi burde la de få Mia tilbake siden det tross alt var de som hadde henne (og ga henne et tilsynelatende godt liv) fra hun var kattunge til vi overtok henne.

Noen som har noen tanker og/eller råd?

Anonymkode: 8e51c...84f

  • Liker 2
  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å vise til meldingene der dere avtalte omplassering av katten tik å begynne med, så har dere naturligvis loven på deres side.

Anonymkode: df5d7...172

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din katt nå, sånn et det bare og det må forrige eier bare godta. Så lenge katten er chippet og registrert i ditt navn så er det lite forrige eier kan gjøre.

Anonymkode: ddf04...266

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ingen sak. Du har den skriftlige korrespondansen mellom dere og chip er registrert på dere.

Hvis dere gir hun tilbake, hva skjer neste gang de flytter og det ikke er tillatt med dyr? Da blir den vel gitt vekk igjen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ingen rettigheter. Katten er solgt og kjøpt, og sånn er det. Man kan ikke kreve tilbake en vare man har solgt.

Katten ville selvfølgelig ikke hatt godt av å skifte hjem nå uansett. 

 

Anonymkode: 8fa93...ee2

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære TS. Dere er virkelig ikke urimelige. Her har tidligere eier virkelig frekkhetens nådegave Tidligere eier har heller ikke noen sak mtp politiet, dere har overtatt katten ærlig og redelig. Chip i deres navn har katten også.

Nei vettu hva, behold blokkeringen på vedkommende og gi pusen deres en ekstra kos :)

Anonymkode: 510ba...3f9

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekkelt. Jeg adopterte en katt på 6 mnd som nå er to år, og jeg elsker den pusen, samme med min sønn. Blir helt fortvilet bare han forsvinner en natt. Forstår godt hvordan du har det. Avtalen var vel ikke at de skulle få tilbake katten? 

Anonymkode: 9e5de...c19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke urimelig. Men dere burde kanskje passe ekstra godt på katten, så hun ikke plutselig kidnapper den. 

  • Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Traktor said:

Du er ikke urimelig. Men dere burde kanskje passe ekstra godt på katten, så hun ikke plutselig kidnapper den. 

Denne. Om det er utekatt så pass ekstra godt på en stund fremover. 

Tidligere eier har selvfølgelig ingen sak. 

Anonymkode: fe440...b8e

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, asså.. Skal ærlig innrømme jeg spurte om å få tilbake en katt selv. Men det var ikke i fullt alvor, med det mener jeg at jeg hadde aldri trodd jeg skulle få et ja. Det var dessuten en kamerat og ikke  et fremmed menneske. Det er fare for at katten ikke takler enda en flytting eller noe også.. 

Endret av svartkatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppiluppi84 skrev (7 minutter siden):

De har ingen sak. Du har den skriftlige korrespondansen mellom dere og chip er registrert på dere.

Hvis dere gir hun tilbake, hva skjer neste gang de flytter og det ikke er tillatt med dyr? Da blir den vel gitt vekk igjen. 

Ja, jeg tenkte også på akkurat det, spesielt mtp. hvor mye vanligere det er med utleieboliger hvor dyrehold ikke er tillatt enn hvor det er tillatt. Får helt vondt av tanken om at den lille frøkna skal bli kasteball og "aldri" få seg et stabilt hjem på den måten😵‍💫

-TS

Anonymkode: 8e51c...84f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne. Om det er utekatt så pass ekstra godt på en stund fremover. 

Tidligere eier har selvfølgelig ingen sak. 

Anonymkode: fe440...b8e

Ville også ha investert i tractive gps i dette tilfellet.

Anonymkode: 5072e...7f6

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne. Om det er utekatt så pass ekstra godt på en stund fremover. 

Tidligere eier har selvfølgelig ingen sak. 

Anonymkode: fe440...b8e

Neida, hun er innekatt uansett (og om hun ikke hadde vært det så hadde hun nok blitt det en stund framover😅)

-TS

Anonymkode: 8e51c...84f

  • Liker 4
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kattens del så behold katten hos dere. 

Anonymkode: 07601...e05

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (6 minutter siden):

Du er ikke urimelig. Men dere burde kanskje passe ekstra godt på katten, så hun ikke plutselig kidnapper den. 

Min tanke også, hvis de vet hvor dere bor

Anonymkode: eeeeb...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gamel eier har nok ingrn sak her nei. Men hvis du om i det hele tatt hadde tenkt tanken på å levere den tilbake så hadde det blitt med en et saftig pengekrav med dagspris på pass av katt samt utgifter. 

Nei jeg tror du kan være trygg på den katten er din 😊

Anonymkode: b7a67...8fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neida, hun er innekatt uansett (og om hun ikke hadde vært det så hadde hun nok blitt det en stund framover😅)

-TS

Anonymkode: 8e51c...84f

Så bra ❤ dere er helt klart ikke urimelige her!! 

Anonymkode: eeeeb...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For kattens del så behold katten hos dere. 

Anonymkode: 07601...e05

Ja, katten fortjener å få ha et trygt og stabilt hjem.

Anonymkode: ddf04...266

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så ekkelt. Jeg adopterte en katt på 6 mnd som nå er to år, og jeg elsker den pusen, samme med min sønn. Blir helt fortvilet bare han forsvinner en natt. Forstår godt hvordan du har det. Avtalen var vel ikke at de skulle få tilbake katten? 

Anonymkode: 9e5de...c19

Nei, absolutt ikke, det var en helt standard overtakelse (så vidt jeg vet; har lite erfaring med adopsjon av katt før dette), hvor annonseteksten var noe à la "Vi må dessverre omplassere katten vår pga. forandring i livssituasjon og ser etter et trygt og godt hjem for henne" og jeg svarte med en presentasjon av meg selv, samboeren min og hva vi kunne tilby Mia mtp. omsorg og livskvalitet, og ingenting i korrespondansen som fulgte indikerte heller at overtakelsen var midlertidig🤷‍♀️

-TS

Anonymkode: 8e51c...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...