Gå til innhold

Så lei av å jobbe med mennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av å jobbe i helsevesenet. Samtidig føler jeg på skyld og skam. Skammer meg for å ha tatt en utdanning jeg nå ikke ønsker. Føler skyld ovenfor pasienter og kolleger fordi jeg vil slutte. 

Jeg har undersøkt ulike videreutdanninger. Har sjekket stillingsannonser for å se om noe kan friste. Men det er rett og slett ingenting som frister innenfor helsevesenet. Det frister ikke å bytte avdeling, begynne en annen arbeidsplass, søke meg til mer administrative stillinger eller andre stillinger hvor det kan være bruk for meg. 

Jeg er rett og slett bare veldig lei av å jobbe i helsevesenet. Jeg tør nesten ikke å si det høyt, men jeg er lei av å jobbe tett med mennesker. Jeg er sliten når jeg kommer hjem. Jeg har jobbet med dette i 18år nå. Føler jeg har tøyd strikken langt nok nå. 

Jeg har så lite motivasjon for å starte å studere noe helt annen. Har mann, to barn, to biler, hund....Vi har også dårligere økonomi nå grunnet økte renter, dyrere å leve osv. Eldste barnet har noen tilleggsvansker som gjør hverdagen litt mer slitsom og tidkrevende til tider. 

Jeg vil helst bare finne en annen jobb jeg liker uten å løfte en finger. Men jeg skjønner at det ikke er mulig. Er så frustrerende. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Råd kanskje? Hvilke yrker er ettertraktet for tiden? Må være mulig å løse med familie. Jeg spyr av turnuslivet. Har også jobbet på poliklinikk en periode, kun dagvakter, men orker rett og slett ikke å jobbe med mennesker lenger. Jeg mener ikke at jeg ikke kan møte andre mennesker på jobb, men jeg orker rett og slett ikke å ha ansvaret og måtte ta meg sammen hver dag for å late som jeg liker jobben. 

Anonymkode: a3cc9...8de

  • Liker 5
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det akkurat likt! Jobbet 19 år i helse og møkkalei mennesker! Har til og med tatt master innen dette. Og angrer bittert på at jeg noensinne ble sykepleier. Orker ikke tanken på jobben, turnus, pasienter og pårørende mer. Virkelig ikke. Jeg søker meg inn på master i ledelse til høsten. Håper det kan gi meg en vei ut. Hvorfor, HVORFOR tok jeg ikke bare en utdannelse hvor jeg ikke må forholde meg til menneskelige problemer hele dagen lang 😖

Anonymkode: 84cba...818

  • Liker 4
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke jobbe med noe administrativt? Det nå jo være den beste løsningen?

Anonymkode: e38a9...0ba

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Råd kanskje? 

Anonymkode: a3cc9...8de

Jeg tenker problemet er 2-delt. Det ene er "skam og skyld" over å ville bytte jobb. Men det er en ærlig sak å ville bytte jobb. Man skal også ha særdeles mye flaks om utdanningen man valgte som tenåring var den som ga jobben man vil ha resten av livet. 

Det andre er problemet er selvsagt hva du kan gjøre for å få en jobb du ønsker og helst med så lite tilleggsutdanning som mulig. Nå skriver du jo ikke hva slags arbeidsoppgaver du faktisk ønsker deg eller hvor du bor(arbeidsmarkedet kan jo variere enormt etter hvor man bor). 

Anonymkode: 8e758...3fe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt meg vekk fra pasientrettet arbeid og inn mot IT-bransjen. Jobber nå med kundesupport så arbeider sånn sett fortsatt med mennesker. Men nå er menneskene ansatte innen helsesektoren og ikke pasienter. Jeg tjener ikke allverden i mange sine øyne, men jeg trives med jobben, slipper turnus og har en forståelsesfull leder som lar meg ha hjemmekontor om jeg vil, nå som jeg har små barn som holder meg våken om natten. Alt dette har stor verdi for meg. 

Anonymkode: 74cb7...95c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er så lei av å jobbe i helsevesenet. Samtidig føler jeg på skyld og skam. Skammer meg for å ha tatt en utdanning jeg nå ikke ønsker. Føler skyld ovenfor pasienter og kolleger fordi jeg vil slutte. 

Jeg har undersøkt ulike videreutdanninger. Har sjekket stillingsannonser for å se om noe kan friste. Men det er rett og slett ingenting som frister innenfor helsevesenet. Det frister ikke å bytte avdeling, begynne en annen arbeidsplass, søke meg til mer administrative stillinger eller andre stillinger hvor det kan være bruk for meg. 

Jeg er rett og slett bare veldig lei av å jobbe i helsevesenet. Jeg tør nesten ikke å si det høyt, men jeg er lei av å jobbe tett med mennesker. Jeg er sliten når jeg kommer hjem. Jeg har jobbet med dette i 18år nå. Føler jeg har tøyd strikken langt nok nå. 

Jeg har så lite motivasjon for å starte å studere noe helt annen. Har mann, to barn, to biler, hund....Vi har også dårligere økonomi nå grunnet økte renter, dyrere å leve osv. Eldste barnet har noen tilleggsvansker som gjør hverdagen litt mer slitsom og tidkrevende til tider. 

Jeg vil helst bare finne en annen jobb jeg liker uten å løfte en finger. Men jeg skjønner at det ikke er mulig. Er så frustrerende. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Råd kanskje? Hvilke yrker er ettertraktet for tiden? Må være mulig å løse med familie. Jeg spyr av turnuslivet. Har også jobbet på poliklinikk en periode, kun dagvakter, men orker rett og slett ikke å jobbe med mennesker lenger. Jeg mener ikke at jeg ikke kan møte andre mennesker på jobb, men jeg orker rett og slett ikke å ha ansvaret og måtte ta meg sammen hver dag for å late som jeg liker jobben. 

Anonymkode: a3cc9...8de

videreutdanne deg

Anonymkode: a58e3...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsikringsbransjen har bruk for folk med din kompetanse. 

Anonymkode: c5177...919

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme, jobbet i helsesektoren i 11 år nå og er drittlei. Har dessverre ikke høy nok utdannelse til at jeg får brukt den utenfor helse, så er litt lost mtp videre vei. Prøver å finne ut av hva jeg kunne tenkt meg å gjøre, så jeg kan finne motivasjonen til å ta studiekompetanse og deretter studere. 

Anonymkode: 76615...99c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon. Har siden 1991 jobbet i helsevesenet. Både på sykehjem, hjemmetjenesten og nå siste 25 årene på sykehus.

Jeg er så lei av folk. I jobbsammenheng altså. Jobber nå dessverre en plass jeg ikke trives. Vi har skyhøyt sykefravær og folk slutter over en lav sko. Alltid underbemannet siden det til enhver tid er ledige stillinger. Sjefene forteller om de travle dagene sine med intervjuer støtt og stadig, men fortsatt svært få nye som blir ansatt. Og de to sist nyansatte sa begge opp etter 1 mnd. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg jobber ikke i helse, men jobber tett på mennesker. Det er fryktelig slitsomt. Vurderer en annen stilling.

Anonymkode: 2ec56...3fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Jeg har ikke engang tatt utdanning. Har klart å leve av lønna som ufaglært pleieassistent i 10+ år. På grunn av psykiske plager har jeg ikke klart å ta utdanning, ei fagbrev. Jeg mangler kun fagprøven og jeg vil ikke ta den, for jeg vil ikke jobbe med mennesker lenger. 

Det er frustrerende å stå i denne situasjonen, jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til. Jeg har lyst til å prøve noe nytt, men begrenset hva jeg kan jobbe med uten utdanning når jeg helst vil ha lite med mennesker å gjøre. 

 

Anonymkode: 12354...be9

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler’n. Vurderer å bli sauegjeter i Jotunheimen eller noe. Sauer er jo ålreite dyr. 

Anonymkode: 82d2a...19a

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner så hva du mener, jeg skjønte etter et par år at det ikke var noen fremtid for meg som sykepleier og tok en annen utdanning. Det er utmattende med pasientkontakt, og særlig turnus oppå der igjen. 

Det finnes ikke noen korte kurs du kan ta? Sekretær eller noe sånt? 

Anonymkode: 18532...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme båt, 12 år i helsevesenet, tror jeg spyr snart. Ønsker å gjøre noe helt annet, fantaserer om å jobbe på kontor, i butikk,, barnehage, HVA SOM HELST!

Anonymkode: 0eca4...379

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janina1 skrev (2 timer siden):

Jeg er i samme situasjon. Har siden 1991 jobbet i helsevesenet. Både på sykehjem, hjemmetjenesten og nå siste 25 årene på sykehus.

Jeg er så lei av folk. I jobbsammenheng altså. Jobber nå dessverre en plass jeg ikke trives. Vi har skyhøyt sykefravær og folk slutter over en lav sko. Alltid underbemannet siden det til enhver tid er ledige stillinger. Sjefene forteller om de travle dagene sine med intervjuer støtt og stadig, men fortsatt svært få nye som blir ansatt. Og de to sist nyansatte sa begge opp etter 1 mnd. 

Men for faen slutt da! Jeg vil føl meg trygg på et sykehus. Ikke drittlei pleiere som gir faen I om jeg overlever på sykehuset. Fort gjort å gjøre en tabbe med pasientene.

Anonymkode: fa0b3...8b8

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være utbrent etter 18 år innenfor samme yrke synes jeg faktisk ikke er noe å skamme seg over. Helse er tungt og krever mye både fysisk og emosjonelt. Lykke til med hamskiftet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man burde fått en psykologisk vurdering før man begynte på sykepleierutdanning for å vite om man er egnet.

Roboter er nok fremtiden. 

Anonymkode: b55a2...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner på akuratt det samme som du skriver, og jeg har kun jobbet i helsevesenet i 6 år. De siste 2 som sykepleier. Skjønte det siste året på studiet at dette ikke er en god plass å være. Bytta jobb for et halvt år siden som hjalp litt, men jeg skal vekk så snart jeg får napp eller har fått tatt videreutdanning. Synes ikke du skal skamme deg, det gjør ikke jeg litt engang! Det er blytungt å jobbe med mennesker, klistre på et smil, aldri få gjøre jobben skikkelig uten konstant mas og fotstyrrelser, og i tillegg jobbe turnus! Skjønner ikke at dere i tråden har holdt ut så lenge, all ære til dere. Måten helsevesenet er organisert på gjør det også utrolig tøft å stå i jobb. 

Anonymkode: 2efb9...d50

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen. Er så omsorgstrøtt. Har en videreutdanning, søkt en til, håpet er å jobbe på inntakskontor eller noe. 16 år i eldreomsorgen, er egentlig ikke pasienter som gjør meg trøtt, men er stadige kutt i ressurser, dårlige turnuser, løgn fra ledelsen, gjør meg trøtt og trist. Klarer ikke jobbe med holdningene på samme måte. Orker ikke mer.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er så lei av å jobbe i helsevesenet. Samtidig føler jeg på skyld og skam. Skammer meg for å ha tatt en utdanning jeg nå ikke ønsker. Føler skyld ovenfor pasienter og kolleger fordi jeg vil slutte. 

Jeg har undersøkt ulike videreutdanninger. Har sjekket stillingsannonser for å se om noe kan friste. Men det er rett og slett ingenting som frister innenfor helsevesenet. Det frister ikke å bytte avdeling, begynne en annen arbeidsplass, søke meg til mer administrative stillinger eller andre stillinger hvor det kan være bruk for meg. 

Jeg er rett og slett bare veldig lei av å jobbe i helsevesenet. Jeg tør nesten ikke å si det høyt, men jeg er lei av å jobbe tett med mennesker. Jeg er sliten når jeg kommer hjem. Jeg har jobbet med dette i 18år nå. Føler jeg har tøyd strikken langt nok nå. 

Jeg har så lite motivasjon for å starte å studere noe helt annen. Har mann, to barn, to biler, hund....Vi har også dårligere økonomi nå grunnet økte renter, dyrere å leve osv. Eldste barnet har noen tilleggsvansker som gjør hverdagen litt mer slitsom og tidkrevende til tider. 

Jeg vil helst bare finne en annen jobb jeg liker uten å løfte en finger. Men jeg skjønner at det ikke er mulig. Er så frustrerende. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Råd kanskje? Hvilke yrker er ettertraktet for tiden? Må være mulig å løse med familie. Jeg spyr av turnuslivet. Har også jobbet på poliklinikk en periode, kun dagvakter, men orker rett og slett ikke å jobbe med mennesker lenger. Jeg mener ikke at jeg ikke kan møte andre mennesker på jobb, men jeg orker rett og slett ikke å ha ansvaret og måtte ta meg sammen hver dag for å late som jeg liker jobben. 

Anonymkode: a3cc9...8de

Huff. Føler med deg. Jeg skulle til å foreslå samtaler med en psykolog for å nøste litt  opp om denne livssituasjonen, men det er jo heller ikke billig. 

Er du like lei av mennesker fysisk som psykisk?  Er det hipp som happ om du jobber i pleien eller i psykiatrien? 

Kan du ta en prat med en karriereveileder? Kan denne personen komme med noen forslag til hva som kan være aktuelt for deg? Det kan være ting du ikke har tenkt over, ordninger som du ikke visste fantes. 

Men altså: Du har jobbet i 18 år i helsevesenet. Det er bra innsats, og ingenting å skamme seg over !  Det er helt naturlig at du etter en tid vurderer nye muligheter. 

Anonymkode: 04711...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...