Gå til innhold

Kronesmell - det spøker for rentekutt i september ifølge økonomieksperter


Gjertrud von Knäbe

Anbefalte innlegg

Amossa skrev (27 minutter siden):

Når man utjevner for forskjeller i pris og valuta er det kun Luxemburg og Irland som har en høyere levestandard enn Norge:  

https://fn.no/Statistikk/bnp-per-innbygger-i-ppp  

Jeg siterer bare meg selv:

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Medianen er det som betyr noe i denne sammenhengen. Klart man kan, statistisk sett leke med tall, men når polske (og andre) arbeidere flykter fra Norge fordi det ikke er verdt det lenger pga. den elendige kronekursen så sier det sitt. Og når det kommer til å leke med tall - så må man se lønninger i forhold til kostnader og avgifter ellers i samfunnet, og der gjør ikke Norge det spesielt bra lenger. 

Anonymkode: 6ec0e...092

 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Gjennomsnittet påvirkes av store forskjeller, median gjør det ikke!

Anonymkode: 39ee3...780

Nettopp. Takk! 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, nye muligheter for kronefall. Krona fortsetter der den slapp før påske, ved at de viktigste valutaene fortsetter å stige over en halv prosent om dagen. I denne farta blir vi et av Europas fattigste land innen året et omme, så vi får bare håpe noe gjøres. Det har jeg ingen tro på, så man må heller håpe på flaks. Lønnsoppgjøret er spist opp allerede før det har kommet.

Anonymkode: 4e4f4...a42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter negler her. Skal ut å reise denne måneden. Ser mørkere og mørkere ut :( 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ny uke, nye muligheter for kronefall. Krona fortsetter der den slapp før påske, ved at de viktigste valutaene fortsetter å stige over en halv prosent om dagen. I denne farta blir vi et av Europas fattigste land innen året et omme, så vi får bare håpe noe gjøres. Det har jeg ingen tro på, så man må heller håpe på flaks. Lønnsoppgjøret er spist opp allerede før det har kommet.

Anonymkode: 4e4f4...a42

Auda. 

image.thumb.png.c8e77df7af191b07e94f146107161118.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud von Knäbe skrev (1 time siden):

Auda. 

image.thumb.png.c8e77df7af191b07e94f146107161118.png

Jo, dette blir flott etter lønnsoppgjøret....

Anonymkode: 74014...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør Norges Bank støttekjøpe norske kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 10.24):

Faktum er at den norske valutaen har svekket seg mot praktisk talt samtlige valutaer i verden de siste få årene (med unntak av argentinsk peso og er par andre valutaer som jeg ikke kommer på akkurat nå).

De som ikke ser alvoret i dette vil jeg, i beste fall si, lever i en boble. 🤷‍♀️ Fortsetter det slik vil det ikke gå bra med norsk økonomi, og oljefondet kan bare redde oss så lenge... Får vi en verdiløs valuta så er vi fu@ked. 

Anonymkode: 6ec0e...092

Vedum og Støre må gå NÅ! De driter i eget folk og gir f i Norges fattigste! Håper ingen stemmer på venstresiden i 2025

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (Akkurat nå):

Vedum og Støre må gå NÅ! De driter i eget folk og gir f i Norges fattigste! Håper ingen stemmer på venstresiden i 2025

Du tror seriøst at det har noe å si om disse går av...?

Anonymkode: 74014...fc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tror seriøst at det har noe å si om disse går av...?

Anonymkode: 74014...fc2

Selvfølgelig  er det bedre om Guri Melby blir statsminister og en i H blir finansminister. Da får vi Euro, og folk beholder mer av lønningene sine. Borgelig side fucker ikke opp helsevesenet på samme måte som kjerkol har gjort. Hun eier ikke skam! Jukser på mastern, og legger ned private rus og psykiatri tilbud. Heldigvis dør snart de som stemmer ap

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig  er det bedre om Guri Melby blir statsminister og en i H blir finansminister. Da får vi Euro, og folk beholder mer av lønningene sine. Borgelig side fucker ikke opp helsevesenet på samme måte som kjerkol har gjort. Hun eier ikke skam! Jukser på mastern, og legger ned private rus og psykiatri tilbud. Heldigvis dør snart de som stemmer ap

....ok.

Anonymkode: 74014...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

....ok.

Anonymkode: 74014...fc2

… Kom med noen argumenter da, hvordan er ok ett svar? Er du skuffa Ap-velger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ille dette for mange av oss. Mine investeringer i aksjer, fond og krypto stiger i NOK når krona blir svakere. Og høyere inflasjon betyr større lønnsøkning som igjen gjør det lettere å betjene lånet. Siden jeg bruker over dobbelt så mye på å betale lån som til alt annet forbruk er det bare bra at lånet spises opp av inflasjon. 

Anonymkode: ee093...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette lukter et par rentehevinger til

Anonymkode: 80b8a...fa6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (1 time siden):

… Kom med noen argumenter da, hvordan er ok ett svar? Er du skuffa Ap-velger?

Dessverre, engasjerer meg 0.0% i politikk. Jeg lar humla suse og lever svært fint med det.

Anonymkode: 74014...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 11.28):

Posten min forsvant…

Uansett, dette blir anekdoter relatert til deg og din bedrift spesifikt, som i det store og hele er fullstendig irrelevant for de fleste norske bedrifter. Dersom du ikke evner å se hvilken effekt en fullstendig kronekollaps - slik det er på vei til å bli, og slik det har gått de siste 10-12 årene, vil kjøre den norske økonomien gå til H, så okay, forbli i din boble… Joda, eksportindustrien gjør det ikke så galt for tida, men la oss ikke glemme hvor mye vi faktisk importerer. Der inn ligger den potensielle økonomiske ruinen min venn. 

Anonymkode: 6ec0e...092

Jeg er ikke din venn.

Vi importerer og vi eksporterer. Hvis krona blir verdt halvparten så regner jeg med at vi må betale dobbelt så mange kroner for importerte produkter og at vi vil kreve dobbelt så mange kroner for det vi eksporterer. Nominelt uendret.

Raske endringer kan selvsagt være en ulempe om man har langtidskontrakter uten valutasikring, om man har store lån i den ene valutaen etc. Men i det store bildet som byttemiddel så ser jeg ikke at du har klart å argumentere for hvorfor en halvvering av kronas verdi ville være økonomisk ruin.

Anonymkode: 38eb0...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Luksusbia skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig  er det bedre om Guri Melby blir statsminister og en i H blir finansminister. Da får vi Euro, og folk beholder mer av lønningene sine. Borgelig side fucker ikke opp helsevesenet på samme måte som kjerkol har gjort. Hun eier ikke skam! Jukser på mastern, og legger ned private rus og psykiatri tilbud. Heldigvis dør snart de som stemmer ap

 Og der var krona på det svakeste nivået siden i fjor høst, ifølge NRK… 

En finansminister fra Høyre vil ikke få Norge inn i EU. Sannsynligvis vil det måtte bli en folkeavstemning, og det er det ingen som egentlig vil, for det er klart nei-flertall i folket. Dessverre, vil jeg si, for alle som er fra slutten av 40-årene og under har ikke hatt mulighet til å si sin mening om EU, og det synes jeg er feil. 
Forøvrig er oppgulpet ditt om Kjerkol irrelevant for temaet ditt, og jeg anbefaler deg dessuten å se hva H gjorde med helsevesenet i sine mange år i regjering…… 

Anonymkode: 12f77...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke din venn.

Vi importerer og vi eksporterer. Hvis krona blir verdt halvparten så regner jeg med at vi må betale dobbelt så mange kroner for importerte produkter og at vi vil kreve dobbelt så mange kroner for det vi eksporterer. Nominelt uendret.

Raske endringer kan selvsagt være en ulempe om man har langtidskontrakter uten valutasikring, om man har store lån i den ene valutaen etc. Men i det store bildet som byttemiddel så ser jeg ikke at du har klart å argumentere for hvorfor en halvvering av kronas verdi ville være økonomisk ruin.

Anonymkode: 38eb0...d02

No hope. Gå ned med skuta du, min venn. 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke gå over til Euro for å fikse kronekursen, vi kan gjøre som Danmark og endre fra flytende valutakurs til Fastkurs.....da binder vi NOK til Euro, og den svinger helt likt......

Men dette krever politisk beslutning.....og med en kurs på snart 12 NOK for en Euro er det et vanvittig dårlig utgangspunkt....renten må rett og slett settes opp et par ganger til først for å styrke krona - den må opp på samme nivå som den amerikanske renta.

Anonymkode: ce332...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja i USD har steget med over 14 % siden nyttår. Bare siste mnd er olja opp 6 %.

Høyere energi/transportkostnader vil gjøre at inflasjonen stiger i USA, som gjør at de ikke kan sette ned renten. Kanskje den heller må opp enda et par hakk.

Dette vil gi enda svakere krone og behov for flere rentehevinger i Norge...

 

Anonymkode: 79e42...e48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...