Gå til innhold

Kronesmell - det spøker for rentekutt i september ifølge økonomieksperter


Gjertrud von Knäbe

Anbefalte innlegg

-jk- skrev (6 minutter siden):

Ikke helt. Medianlønnen i Norge var i 2022 509 400,-. Det tilsvarer USD 54 550,- med dagens dollarkurs (10,823).

Problemet i USA er at det er mye mer "strekk" i lønningene. De lavest betalte 25% tjener mye dårligere enn i Norge mens de best betalte 25% tjener mye bedre. Dermed får de et mye større fattigdomsproblem, selv om median er ganske lik. 

Medianen er det som betyr noe i denne sammenhengen. Klart man kan, statistisk sett leke med tall, men når polske (og andre) arbeidere flykter fra Norge fordi det ikke er verdt det lenger pga. den elendige kronekursen så sier det sitt. Og når det kommer til å leke med tall - så må man se lønninger i forhold til kostnader og avgifter ellers i samfunnet, og der gjør ikke Norge det spesielt bra lenger. 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faktum er at den norske valutaen har svekket seg mot praktisk talt samtlige valutaer i verden de siste få årene (med unntak av argentinsk peso og er par andre valutaer som jeg ikke kommer på akkurat nå).

De som ikke ser alvoret i dette vil jeg, i beste fall si, lever i en boble. 🤷‍♀️ Fortsetter det slik vil det ikke gå bra med norsk økonomi, og oljefondet kan bare redde oss så lenge... Får vi en verdiløs valuta så er vi fu@ked. 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.57):

Og likevel kjøper vi som aldri før.

Anonymkode: 74014...fc2

Det er vel ikke sant.

All "økonomisk vekst" i Norge er offentlig forbruk. Befolkningens kjøpekraft svekkes hvert eneste år.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Faktum er at den norske valutaen har svekket seg mot praktisk talt samtlige valutaer i verden de siste få årene… Fortsetter det slik vil det ikke gå bra med norsk økonomi, 

Anonymkode: 6ec0e...092

Hvorfor? Arbeidsplassen min selger varer i Amerikanske dollar. Det gir eierene mange kroner per solgte produkt til å betjene sin Norske gjeld. Videre så er lønna hovedsaklig i Norske kroner, og de ansatte godtar enn så lenge kutt i reallønna.

Anonymkode: 38eb0...d02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Ikke helt. Medianlønnen i Norge var i 2022 509 400,-. Det tilsvarer USD 54 550,- med dagens dollarkurs (10,823).

Problemet i USA er at det er mye mer "strekk" i lønningene. De lavest betalte 25% tjener mye dårligere enn i Norge mens de best betalte 25% tjener mye bedre. Dermed får de et mye større fattigdomsproblem, selv om median er ganske lik. 

Hvorfor er det et problem at det er strekk i lønningene? I USA er man mer sin egen lykkes smed og man får i større grad lønn etter innsats. I Norge har alle mye større muligheter til inntekt uavhengig av innsats. Det betyr en massiv kjøpekraft i alle lag av folket, som driver inflasjon og lønninger oppover.

Men fattigdomsproblemet er ikke så ulikt. 10% av norske barn lever i fattigdom, mot 12% i USA.

Anonymkode: 5c31d...afc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Faktum er at den norske valutaen har svekket seg mot praktisk talt samtlige valutaer i verden de siste få årene (med unntak av argentinsk peso og er par andre valutaer som jeg ikke kommer på akkurat nå).

De som ikke ser alvoret i dette vil jeg, i beste fall si, lever i en boble. 🤷‍♀️ Fortsetter det slik vil det ikke gå bra med norsk økonomi, og oljefondet kan bare redde oss så lenge... Får vi en verdiløs valuta så er vi fu@ked. 

Anonymkode: 6ec0e...092

Men altså, du snakker om at folk lever i en boble.

Er der ikke mer det at vi har levd i en boble de siste 15-20 årene da? Som nå er på vei til å sprekke? Og at det er det vi går mot nå, som egentlig burde være «normalen»?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor? Arbeidsplassen min selger varer i Amerikanske dollar. Det gir eierene mange kroner per solgte produkt til å betjene sin Norske gjeld. Videre så er lønna hovedsaklig i Norske kroner, og de ansatte godtar enn så lenge kutt i reallønna.

Anonymkode: 38eb0...d02

«Enn så lenge» er nøkkelordene… 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Enn så lenge» er nøkkelordene… 

Anonymkode: 6ec0e...092

Selv om de ansatte krever økt lønn så er det lite som tyder på at vi kan hente igjen reallønnstapet. Imens har eierene tjent godt i noen år.

Så hvori ligger den økonomiske ruinen?

Anonymkode: 38eb0...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men fattigdomsproblemet er ikke så ulikt. 10% av norske barn lever i fattigdom, mot 12% i USA.

Anonymkode: 5c31d...afc

Definisjonen på fattigdom er vel på samme måte som «vanlige folk» flytende.

Jeg tror ikke Norge har store lag av folket som får elendig skolegang, er analfabeter i generasjoner, jobber 3 jobber etc? Det er vel i så fall folkegrupper som i stor grad selv har valgt å sette seg på siden av alt.

Anonymkode: 38eb0...d02

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (På 27.3.2024 den 18.50):

Skulle ønske vi hadde Euro. Vi har alt annet faenskap EU har,så hvorfor ikke Euroen.. 

Det som er så merkelig er at vi innfører alt annet unyttig og ødeleggende piss fra EU pga. EØS-avtalen, men Euro - nei, der går visst grensa. 

Anonymkode: c8675...69d

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Men altså, du snakker om at folk lever i en boble.

Er der ikke mer det at vi har levd i en boble de siste 15-20 årene da? Som nå er på vei til å sprekke? Og at det er det vi går mot nå, som egentlig burde være «normalen»?

Tja, jeg ser ikke noe problem i argumentasjonen din for øvrig, men når den «nye normalen» er under fattigdomsgrensa i Europa, så er det ikke akkurat gunstig for den gjevne nordmann. Personlig tenker jeg at okay, vi burde sikkert lære oss å leve mer sparsommelig. Problemet mitt er at den norske stat blir rikere og rikere, mens folket generelt blir fattigere og fattigere. Og det klarer jeg ikke å se på som ‘normalt’ 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selv om de ansatte krever økt lønn så er det lite som tyder på at vi kan hente igjen reallønnstapet. Imens har eierene tjent godt i noen år.

Så hvori ligger den økonomiske ruinen?

Anonymkode: 38eb0...d02

Posten min forsvant…

Uansett, dette blir anekdoter relatert til deg og din bedrift spesifikt, som i det store og hele er fullstendig irrelevant for de fleste norske bedrifter. Dersom du ikke evner å se hvilken effekt en fullstendig kronekollaps - slik det er på vei til å bli, og slik det har gått de siste 10-12 årene, vil kjøre den norske økonomien gå til H, så okay, forbli i din boble… Joda, eksportindustrien gjør det ikke så galt for tida, men la oss ikke glemme hvor mye vi faktisk importerer. Der inn ligger den potensielle økonomiske ruinen min venn. 

Anonymkode: 6ec0e...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det som er så merkelig er at vi innfører alt annet unyttig og ødeleggende piss fra EU pga. EØS-avtalen, men Euro - nei, der går visst grensa. 

Anonymkode: c8675...69d

Euro hadde vært bra det, men da må vi bli EU-medlem først. Man ikke gå over til en vilkårlig valuta sånn uten videre, det må ligge forpliktende samarbeid i bunnen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja, jeg ser ikke noe problem i argumentasjonen din for øvrig, men når den «nye normalen» er under fattigdomsgrensa i Europa, så er det ikke akkurat gunstig for den gjevne nordmann. Personlig tenker jeg at okay, vi burde sikkert lære oss å leve mer sparsommelig. Problemet mitt er at den norske stat blir rikere og rikere, mens folket generelt blir fattigere og fattigere. Og det klarer jeg ikke å se på som ‘normalt’ 

Anonymkode: 6ec0e...092

Dette henger jeg ikke med på, mener du at de fleste nordmenn nå lever under fattigdomsgrensa i europa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (1 time siden):

Dette henger jeg ikke med på, mener du at de fleste nordmenn nå lever under fattigdomsgrensa i europa?

Nei, langt ifra de fleste, men flere og flere, spesielt pensjonister, en del av de som jobber i lavtlønnsyrker, og uføre. 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 22.49):

Det "sytet" som du snakker så nedlatende og ignorant om er faktisk velbegrunnet. Se til USA - et land med over 330 millioner mennesker og et enormt fattigdoms problem har nå høyere medianlønn enn Norge. 

"Medianlønn USA i 2022: 54k dollar. Med dagens dollarkurs på ca 11kr per dollar, vil det si at den norske medianlønnen tilsvarer ca 51k dollar i dag - altså at medianlønnen i Norge faktisk har gått fra å være 75% høyere enn USA, til å bli lavere.May 26, 2023

Anonymkode: 6ec0e...092

Medianlønn er ubrukelig for sammenligning av inntekt mellom land.  I land med store lønnsforskjeller, som f.eks.  i USA, vil et mindre antall superrike trekke medianen urimelig høyt opp.  
De fleste økonomer og forskere bruker i dag BNP i kjøpekraftjusterte dollar (PPP) som uttrykk for levestandard.  Også dette har klare svakheter.  
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det som er så merkelig er at vi innfører alt annet unyttig og ødeleggende piss fra EU pga. EØS-avtalen, men Euro - nei, der går visst grensa. 

Anonymkode: c8675...69d

Når man utjevner for forskjeller i pris og valuta er det kun Luxemburg og Irland som har en høyere levestandard enn Norge:  

https://fn.no/Statistikk/bnp-per-innbygger-i-ppp  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (55 minutter siden):

Medianlønn er ubrukelig for sammenligning av inntekt mellom land.  I land med store lønnsforskjeller, som f.eks.  i USA, vil et mindre antall superrike trekke medianen urimelig høyt opp.  
De fleste økonomer og forskere bruker i dag BNP i kjøpekraftjusterte dollar (PPP) som uttrykk for levestandard.  Også dette har klare svakheter.  
 

Forstår du ikke forskjellen mellom gjennomsnittsinntekt og medianlønn? 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (57 minutter siden):

Medianlønn er ubrukelig for sammenligning av inntekt mellom land.  I land med store lønnsforskjeller, som f.eks.  i USA, vil et mindre antall superrike trekke medianen urimelig høyt opp.  
De fleste økonomer og forskere bruker i dag BNP i kjøpekraftjusterte dollar (PPP) som uttrykk for levestandard.  Også dette har klare svakheter.  
 

Nei. Gjennomsnittet påvirkes av store forskjeller, median gjør det ikke!

Anonymkode: 39ee3...780

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...