Gå til innhold

Kronesmell - det spøker for rentekutt i september ifølge økonomieksperter


Gjertrud von Knäbe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er vi så heldige at vi har en kronidiot til sentralbanksjef - som gikk ut og sa forrige uke at renta skulle ned i September - dette var en løgn for å stoppe det kommende lønnsoppgjøret - på minuttet etter hun sa dette gikk kronekursen rett i dass, og vi kommer til å få en kjempehøy importert inflasjon igjen, som vil sørge for at renta må ytterligere opp.

Og de eneste som kan redde oss er den amerikanske sentralbanken - som faktisk utsetter rentenedgangen....som igjen svekker krona.......er så drittlei idiotiske politikere i dette landet at jeg holder på å spy.....de ruinerer vanlige folk og verre skal det bli.....

Anonymkode: ce332...48c

Det sa ikke sentralbanksjefen!  Hun sa (sitat):  "Prognosen vi legger frem i dag indikerer en styringsrente som blir liggende på 4,5 prosent frem til høsten, før den gradvis avtar".   

Definisjonen på en prognose:  en begrunnet gjetning/forutsigelse om hva som kommer til å skje i fremtiden . 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, bvp said:

De fleste handler med norske kroner og ikke dollar.

Det meste vi handler importeres. Amerikanerne har hatt større prosentvis lønnsøkning i dollar enn vi i kroner samtidig som kronekursen har blitt halvert(!) mot dollaren. Heldigvis kjøpes ikke alt i dollar, men det er ille nok likevel. Det er ikke sånn at norske varer ikke øker i pris om de importerte varene gjør det. Titta på kjøtt på Coop forleden – mye hadde økt 70-100% på bare to år, og noe var tre ganger så dyrt som for seks år siden. Brødet var nesten 40% dyrere enn for bare to år siden. Strøm er 50% dyrere enn før selv etter tilbakebetaling og lavere priser enn i fjor. Kommunale avgifter øker 20% i året. Jeg kunne fortsatt til nyttår med eksempler.

Anonymkode: 4e4f4...a42

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skal vi tro på dem? Når man ser hvem det er som typisk uttaler seg om dette, så går det igjen bankfolk, eiendoms-utviklere, meglere etc. Folk som har store fordeler av lav rente - slik at allmenheten bruker (og låner) mest mulig penger.

Altså de uttaler seg fra en (bevisst eller ubevisst) egeninteresse.

Når man ser på verden i dag: Krigen i Ukraina ser ingen ende å ta, om noe vil den nok blusse opp i andre deler av verden også om få måneder, er jeg redd.

Vesten - Kina ligger an til en kommende storkonflikt. Er ikke sikkert det blir verdenskrig, men vil tro det er ett av alternativene.

Det eneste som har gjort norge rikt, og gitt norge noe av økonomisk verdi, er jo oljen. Nå går verden mer og mer mot er grønt skifte, norge diskuteres og presses til å la fler og fler olje-reserver ligge. Hvorfor skal liksom kronekursen stige noe særlig da? Tipper uansett at verden vil gjøre seg mindre avhengig av fossilt drivstoff ser man 10-20 år frem i tid. Jeg er sikker på at vi havner på 15kr pr. euro minst om ikke så altfor lang tid. Kanskje oppimot 20-tallet.

Arbeidsinnvandringen avtar, bolig-utbyggingen avtar, eneste som gjør at norge har en befolkningsvekst er (for det meste uutdannede) flyktninger. Vi lager færre og færre barn. Jeg spår om noen tiår så sitter norge med altfor mange boliger. Ubebodde boliger.

Nei, det er på tide for seg at det som skjer med norsk økonomi nå ikke er noe unaturlig, men den er på vei til å stabilisere seg. Norge (dvs. nordmenn) skal i utgangspunktet ikke være styrtrike. Vi skal egentlig være et land en levestandard sammenlignet med Romania (min mening). Er nok det som begynner å skje nå. At sydentur er noe man må spare seg opp til i 5år, og ny tv er noe man kjøper seg (billigste modell) hvert 20’ende år.

Men klart, staten har jo mye penger på bok. Vil tro mer bruk av oljefondet blir en stor politisk fanesak fremover om få år (Tipper frp el.l blir norges største parti, og vi blir mer et land som Dubai).

 

Edit: Husker jeg var i USA i 2008-2010, da lå kronekursen på rundt 5kr pr USD. Vi bodde på flotte hotell midt på hollywood for 150-200 dollar, med egen stue, soverom og utsikt. For under tusenlappen. Altså under tusen kr. Og jeg kjøpte to fulle kofferter med merkeklær for knappe 1000 usd, rundt 5.000kr. Riktignok på outlet.
 

Så innbiller man seg at det liksom er normalt?? Jeg skjønte jo selv som ung gutt at noe var riv ruskende galt hva gjaldt det sterke kronekursen.

Endret av AllahBallah
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (6 minutter siden):

Girls math? :D

Sier bare i fra når sytet her når jubelhøyder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (7 minutter siden):

Det sa ikke sentralbanksjefen!  Hun sa (sitat):  "Prognosen vi legger frem i dag indikerer en styringsrente som blir liggende på 4,5 prosent frem til høsten, før den gradvis avtar".   

Definisjonen på en prognose:  en begrunnet gjetning/forutsigelse om hva som kommer til å skje i fremtiden . 

Avisene skrev September - og for oss som følger med på kronekursen daglig så vi at den reagerte sporenstreks og gikk rett i dass......

Anonymkode: ce332...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er inflasjonen som er den største risikoen for at renten ikke blir satt ned.  Enda er det langt ned til målet som er 2%.  

Vi står foran lønnsoppgjør her hjemme.  Ute er det krig og uro.  Husk også på at det tar tid før renteøkning virker, opp til 1 år, mener mange.  Det tok 2 år å øke styringsrenta fra 0 til 4,5%.  Personlig tror jeg ikke vi får noen rentenedgang i 2024.  Men, det er min private prognose.  
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Avisene skrev September - og for oss som følger med på kronekursen daglig så vi at den reagerte sporenstreks og gikk rett i dass......

Anonymkode: ce332...48c

Jeg har også sett at avisene skriver veldig optimistisk.  Selv hørte jeg sentralbanksjefens foredrag.  

Nettavisen er forøvrig av de jeg synes skriver upresist.  Da er E24 mye bedre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (2 timer siden):

Kjøpekraften er ikke halvert.  Flere skriver det ofte her på KG, men det blir ikke mer sant av den grunn.  Faktum er at nordmenns forbruk er det nest høyeste i Europa.  
Norge var i 2022 Europas femte dyreste land, når en ser på prisnivået for konsum i husholdningene. Til tross for det høye prisnivået, hadde nordmenn Europas nest høyeste konsum.

Kilde:  https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/sammenlikning-av-prisniva-i-europa/artikler

Hva med tallen for forbruksgjeld i Norge? Har du sett på de i forhold til nordmenns forbruk? Tenkte meg ikke det, nei... 

Og jo, kjøpekraften har blitt kraftig redusert. At den har blitt halvert tror jeg derimot ikke. 

"Nordmenn har usikret forbruksgjeld på 161,3 milliarder kroner, viser nye tall fra Gjeldsregisteret." 

https://www.bankshift.no/nyheter/forbruksgjelden-okte-kraftig-flere-tyr-til-kredittkort-for-a-lose-kortsiktige-betalingsutfordringer/297688 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bare og venter på børskollaps. Det får fart på rentenedgangen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (2 timer siden):

Sier bare i fra når sytet her når jubelhøyder! :D

Det "sytet" som du snakker så nedlatende og ignorant om er faktisk velbegrunnet. Se til USA - et land med over 330 millioner mennesker og et enormt fattigdoms problem har nå høyere medianlønn enn Norge. 

"Medianlønn USA i 2022: 54k dollar. Med dagens dollarkurs på ca 11kr per dollar, vil det si at den norske medianlønnen tilsvarer ca 51k dollar i dag - altså at medianlønnen i Norge faktisk har gått fra å være 75% høyere enn USA, til å bli lavere.May 26, 2023

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (4 timer siden):

De fleste handler med norske kroner og ikke dollar.

Det meste du kjøper er importert. 

Anonymkode: 12f77...06a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det "sytet" som du snakker så nedlatende og ignorant om er faktisk velbegrunnet. Se til USA - et land med over 330 millioner mennesker og et enormt fattigdoms problem har nå høyere medianlønn enn Norge. 

"Medianlønn USA i 2022: 54k dollar. Med dagens dollarkurs på ca 11kr per dollar, vil det si at den norske medianlønnen tilsvarer ca 51k dollar i dag - altså at medianlønnen i Norge faktisk har gått fra å være 75% høyere enn USA, til å bli lavere.May 26, 2023

Anonymkode: 6ec0e...092

Oj, tenke seg at i verdens rikeste land tjener de faktisk ganske greit! Kanskje sett litt for mye Thomas seltzer? Det er bare Norge og Sveits med høyere kjøpekraft per kapita og slik har det vært lenge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det "sytet" som du snakker så nedlatende og ignorant om er faktisk velbegrunnet. Se til USA - et land med over 330 millioner mennesker og et enormt fattigdoms problem har nå høyere medianlønn enn Norge. 

"Medianlønn USA i 2022: 54k dollar. Med dagens dollarkurs på ca 11kr per dollar, vil det si at den norske medianlønnen tilsvarer ca 51k dollar i dag - altså at medianlønnen i Norge faktisk har gått fra å være 75% høyere enn USA, til å bli lavere.May 26, 2023

Anonymkode: 6ec0e...092

Er vel slik det skal og bør være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokormsen skrev (2 timer siden):

Oj, tenke seg at i verdens rikeste land tjener de faktisk ganske greit! Kanskje sett litt for mye Thomas seltzer? Det er bare Norge og Sveits med høyere kjøpekraft per kapita og slik har det vært lenge. 

Dersom du ikke har fått med deg fattigdomsproblematikken i USA, så lever du i en boble. Tallene taler for seg selv. 

"Disponibel realinntekt for Norge falt med hele 17,7 prosent i 2023." - SSB. 

Anonymkode: 6ec0e...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dersom du ikke har fått med deg fattigdomsproblematikken i USA, så lever du i en boble. Tallene taler for seg selv. 

 

Anonymkode: 6ec0e...092

Hvilke tall er det? Sett det gjerne opp mot Tyskland, England og Italia feks, eller noen andre land du tenker er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (11 timer siden):

Hvilke tall er det? Sett det gjerne opp mot Tyskland, England og Italia feks, eller noen andre land du tenker er veldig bra.

Du gidder jo ikke engang å lese hva jeg skriver. Tallene jeg postet tidligere (medianlønn i Norge i forhold til USA). Dersom du ikke evner å gjøre din egen research, så er det ditt problem. 

Jeg bor ikke engang i Norge, men har mistet rundt 35% av kjøpekraften min i løpet av de siste to årene pga valutakursen hovedsakelig, og delvis pga inflasjonen, men valutakursen; dvs. den historisk svake krona, er den største faktoren i så måte, i mitt tilfelle (og jeg er langt fra den eneste som bor og jobber utenlands og føler dette veldig på kroppen). Eksempel for dere som åpenbart har vansker med å forstå viktigheten av den svake norske krona: For to år siden betalte jeg 9000 NOK i leie, nå betaler jeg ca. 13,000, uten at leien har økt - dette er kun pga den elendige kronekursen. Inflasjonen ellers kommer i tillegg. 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjertrud von Knäbe skrev (På 27.3.2024 den 17.51):

Skal vi tro på den denne gangen?

https://www.nettavisen.no/okonomi/kronesmell-gir-radyr-paske/s/5-95-1729514

Siden nyttår har kronen svekket seg med 40 øre mot euro. 

– Vi i Nordea tror ikke på noe kutt før i desember. Til alle som skal på ferie: Du kan allerede nå budsjettere med at en euro koster 12 kroner.

 

Jeg tror det kan være greit å se litt på fakta.

I USA er styringsrenten 5,25-5.50 %  og de har en inflasjon på 2.5 %.

 

I Norge er styringsrenten 4.50 % og vi har en inflasjon på 4.5 %

 

Kombinerer du norges inflasjonstall og lave rente med det kommende lønnsoppgjøret som trolig blir 5-6 % så er det ingenting i hele verden som taler for at renta i Norge skal settes ned.

Vi gjør jo ikke det samme som de landene som har fått inflasjonen ned - de har alle hatt høyere rente, mindre lønnsvekst og tilnærmet null bidrag via offentlige tilskudd som igjen øker kjøpekraften osv.  Her i Norge så er det øyeblikkelig en drøss av tusener som igjen sendes ut til barnefamilier via innføringen av gratis SFO/barnehage. 

Det er ingen andre land som holder på sånn og det er vel derfor vi også fortsatt er at landene i verden med høyest inflasjon.

Alt inkludert,samt  den ekstremt svake norske krona,så  taler ting heller for at renta skal videre opp.

 

 

Anonymkode: 8ba65...34c

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror dere det skal komme rentekutt? Dagens rente er jo fortsatt lavere enn inflasjonen, sannsynligvis må den opp et stykke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vma skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tror dere det skal komme rentekutt? Dagens rente er jo fortsatt lavere enn inflasjonen, sannsynligvis må den opp et stykke.

Ideelt sett så jeg tror jeg at styringsrenta i Norge må vel over den Europeiske, og nærmere den amerikanske (USA). Hvis ikke vil den norske krona ende opp som den tidligere spanske pesetaen. De siste 10-12 årene med politisk styring i Norge har gått rett mot stupet når det gjelder kronekursen. Og det er ingen reell logisk grunn for dette. Rent bortsett fra at eksportindustrien tjener, på kort sikt, godt på denne politikken.
 

Jeg tenker, personlig, at det er villet politikk - sterkere stat og svakere befolkning (økonomisk). Den norske stat har aldri vært rikere, mens befolkningen generelt sliter. Snakk om inflasjon så mye dere orker, men faktum er at kjøpekraften i norske husholdninger har minsket betraktelig. For ikke å snakke om problemene i bygnings- og anleggsbransjen. Utenlandske arbeidere flykter fra landet. Hvorfor?: Kronekursen! 

Anonymkode: 6ec0e...092

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 22.49):

Det "sytet" som du snakker så nedlatende og ignorant om er faktisk velbegrunnet. Se til USA - et land med over 330 millioner mennesker og et enormt fattigdoms problem har nå høyere medianlønn enn Norge. 

"Medianlønn USA i 2022: 54k dollar. Med dagens dollarkurs på ca 11kr per dollar, vil det si at den norske medianlønnen tilsvarer ca 51k dollar i dag - altså at medianlønnen i Norge faktisk har gått fra å være 75% høyere enn USA, til å bli lavere.May 26, 2023

Anonymkode: 6ec0e...092

Ikke helt. Medianlønnen i Norge var i 2022 509 400,-. Det tilsvarer USD 54 550,- med dagens dollarkurs (10,823).

Problemet i USA er at det er mye mer "strekk" i lønningene. De lavest betalte 25% tjener mye dårligere enn i Norge mens de best betalte 25% tjener mye bedre. Dermed får de et mye større fattigdomsproblem, selv om median er ganske lik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...