Gå til innhold

Jeg elsker å reise, men kjæresten er helt motsatt.. Hvordan få han til å møttes mer på midten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vil han gjøre? Foreslår han andre ting dere kan gjøre sammen? 

Har dere felles interesser? Da tenker jeg på at dersom dere begge liker et band, så kanskje det er motiverende å reise for å se en konsert med de. Og da har reisen et motiv utover det å reise. 
 

Jeg synes han bør være litt mer fleksibel enn han er nå. Det er greit å ikke reise hele tiden. Men 1 gang på 7 år er svært lite, når du virkelig har lyst til å reise. Han kan strekke seg litt lenger enn som så. 

Anonymkode: e02f9...d90

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Buss til Italia, båt til Storbritannia, skipscruise til Karibien... det er vel flere måter å komme seg rundt på enn fly, om det er det han skyr? Men hvordan komme til Hawai uten fly fra Norge... nei, det vet jeg ikke. Ikke Japan heller. Det er litt langt unna til å komme seg dit via landjorda eller sjøen. Vil jo bruke opp all ferien på bare reisevei.

Anonymkode: 7c1e5...5a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne er litt i samme situasjon. Hun elsker å reise, mannen er av og til med, men han liker å være hjemme. De løser det med at hun reiser mye både i jobb og med venner/privat. Hun har nettopp fått reisestipend fra jobben sin og skal være 3 uker i Japan. For dem er det ikke noe problem, de er begge rause med hverandre og støtter hverandre. Mannen blir oppriktig glad når venninnen min får mulighet til å reise og er engasjert og vil gjerne høre om turne både før hun drar og etterpå. Kan dere få til noe lignende? At du finner måter å få ut reisetrangen din uten han?

Anonymkode: 1dc22...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere er nok ikke en match, og det er strengt tatt noe du burde ha funnet ut av før. Hvis reising er veldig viktig for deg, så er nok den eneste løsningen å finne noen andre.

Kanskje du kan finne noen som er glad i å reise, hvis du reiser alene på tur selv? :)

Anonymkode: 41fbd...652

Herlighet de er en match , bare ikke på reise og det kan man leve med

Anonymkode: a2cc1...57f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke vil fly sp kjør eller ta tog. 

Anonymkode: a2cc1...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Veldi smart tenkt å reise med tog til Gran Canaria, kreta,Kypros  ?

Anonymkode: 98ad4...e20

Går fint det

Anonymkode: a2cc1...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er dette en grunnleggende kvalitet og  en stor del av livet og økonomisk prioritet. Denne samtalen burde vært avklart for 7 år siden. 

Anonymkode: 42bbc...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljømessig er det flott han ikke liker å reise, det er heldigvis flere og flere som bryr seg om miljøet og flyr mindre, tog er fint alternativ 

Anonymkode: a2cc1...57f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser mer enn gjerne alene, men en partner som ikke vil reise i det hele tatt hadde vært en dealbreaker for min del.

Jeg liker godt å reise med tog også, men det blir jo veldig begrenset hvor man kan reise uten å fly.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Buss til Italia, båt til Storbritannia, skipscruise til Karibien... det er vel flere måter å komme seg rundt på enn fly, om det er det han skyr? Men hvordan komme til Hawai uten fly fra Norge... nei, det vet jeg ikke. Ikke Japan heller. Det er litt langt unna til å komme seg dit via landjorda eller sjøen. Vil jo bruke opp all ferien på bare reisevei.

Anonymkode: 7c1e5...5a0

Tror ikke det går mange cruise til karibien fra Norge, du må nok over atlanteren med fly først.

Anonymkode: a78ab...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært dealbreaker for meg. Reise er mye av meningen med livet.

Han kommer ikke til å endre seg. Tvert i mot, det er tidlig i forholdet man strekker seg for den andre. Han kommer til å gro helt fast hjemme ganske snart.

Har ei venninne som opplevde dette. Etter barn ville hun ut i verden, ut på restauranter, igjen. Han ville sitte hjemme med en bok, hver dag. 

Jeg fant meg en som liker å reise like mye som jeg gjør. Nå har vi opplevd over 50 land sammen, reiser 8-10 ganger i året, og er også godt i gang med å spare til leilighet i utlandet, slik at vi kan bytte på å bo der og her når vi nærmer oss pensjonsalder. 

Anonymkode: 47130...846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Tror ikke det går mange cruise til karibien fra Norge, du må nok over atlanteren med fly først.

Anonymkode: a78ab...66a

Man kan ta skip over atlanteren. Kanskje må man via England med båt først, og derfra går det kanskje flere skip til USA enn herfra. Men det er garantert mulig å komme seg over via båt på et eller annet vis, men som sagt må man kanskje via et annet land først.

 

Anonymkode: 7c1e5...5a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tog til Hawaii..? 

Jeg har vært sammen med en mann som ikke ville reise, men han var kronisk gjerrig. Ville bare sitte hjemme og spekulere i aksjer og sette inn penger på sparing. Skulle ikke unne seg noe nei! Han tok til og med vannflasker fra Norge med på ferie for å spare penger. Altså vann fra springen 😮 

Hva er grunnen til at han ikke vil reise? Jeg hadde ikke klart å sitte hjemme og glo i veggen hver ferie. Totalt uaktuelt. 

Anonymkode: 0e907...d47

Tja. Kanskje han måtte spare seg opp kapital da. Greit nok at man kanskje ikke passer sammen i den fasen av livet, hvis den ene er i "sparefase" og den andre er i reisemodus, men man er ikke nødvendigvis gjerrig av den grunn. Ofte handler det om at man sparer/investerer nå, for å nyte godt av det senere. 

Anonymkode: 9dc32...848

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man kan ta skip over atlanteren. Kanskje må man via England med båt først, og derfra går det kanskje flere skip til USA enn herfra. Men det er garantert mulig å komme seg over via båt på et eller annet vis, men som sagt må man kanskje via et annet land først.

 

Anonymkode: 7c1e5...5a0

Det er vel kanskje alltids mulig, men veldig tidkrevende, og de aller fleste har ikke den tiden til rådighet. Så dersom man ikke skal fly må de fleste reise en del kortere med tanke på avstand. 

Anonymkode: 9dc32...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det kun flydelen han ikke liker eller er det generelt hele reiseturen? Om det kun er flydelen så er det vel mulig å få noe som demper angsten litt? (Jeg har ingen erfaring med dette, men man skulle tro det var mulig). 

Om det er selve rensingen så er det kanskje reisemål som også er innenfor hans interessefelt? Min man er ikke superglad i reising, men har blitt mer glad i det med årene når vi gjør ting han også liker. Han liker jakt og matlaging/vin. Så vi reiste til Afrika og Island, der en del av turen var jakt og fiske. Vi reiste også på en mat og vintur til Italia som han likte veldig godt. 

Jeg for min del elsker snorkling og tropiske strøk, noe han ikke er like begeistret for, men selve snorklingen liker han da. 

Typiske sydenferier der man gjør ingenting og bare ligger ved stranden og soler seg hater han. Han må finne på ting, og ha aktiviteter han ser frem til. 

Anonymkode: 865ef...4fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ville vært dealbreaker for meg. Reise er mye av meningen med livet.

Han kommer ikke til å endre seg. Tvert i mot, det er tidlig i forholdet man strekker seg for den andre. Han kommer til å gro helt fast hjemme ganske snart.

Har ei venninne som opplevde dette. Etter barn ville hun ut i verden, ut på restauranter, igjen. Han ville sitte hjemme med en bok, hver dag. 

Jeg fant meg en som liker å reise like mye som jeg gjør. Nå har vi opplevd over 50 land sammen, reiser 8-10 ganger i året, og er også godt i gang med å spare til leilighet i utlandet, slik at vi kan bytte på å bo der og her når vi nærmer oss pensjonsalder. 

Anonymkode: 47130...846

Drit i miljøer liksom…

Anonymkode: a2cc1...57f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon. Var i lag med X'n i 7-8 år, og han var ekstremt hjemmekjær og måtte ha komfort, mens jeg ville reise og oppleve, om så på et herberge med 20 køyesenger i ett rom hvor dassen var et høl i bakken.

Det var ikke hovedgrunnen til at det ble slutt, det var mange bidragende faktorer men det hjalp definitivt ikke. Om det ikke var for de andre faktorene så kunne vi kanskje møttes litt på halvveien for bilferie var han med på. Så kunne jeg evt. reist de lengre distansene alene/sammen med noen. Men han likte ikke så godt at jeg gjorde dette så det satte litt demper på ting.

Jeg endte opp gift med en annen, og han elsker også å reise, og jeg føler ikke lengre at jeg går glipp av noe fordi gubben vil sitte hjemme:P

Anonymkode: 2559f...ca7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Drit i miljøer liksom…

Anonymkode: a2cc1...57f

Bor du i Norge så er du allerede mer skadelig for miljøet enn 90% av verdens befolkning. Og verstingen er å få barn. 

Så se på eget liv, før du kritiserer valg andre tar. 

Anonymkode: 47130...846

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel kanskje alltids mulig, men veldig tidkrevende, og de aller fleste har ikke den tiden til rådighet. Så dersom man ikke skal fly må de fleste reise en del kortere med tanke på avstand. 

Anonymkode: 9dc32...848

Tja, det blir jo da som 2 ferier; veien over dit, og oppholdet der. 

Anonymkode: 6012b...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Herlighet de er en match , bare ikke på reise og det kan man leve med

Anonymkode: a2cc1...57f

se under:

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det ville vært dealbreaker for meg. Reise er mye av meningen med livet.

Han kommer ikke til å endre seg. Tvert i mot, det er tidlig i forholdet man strekker seg for den andre. Han kommer til å gro helt fast hjemme ganske snart.

Har ei venninne som opplevde dette. Etter barn ville hun ut i verden, ut på restauranter, igjen. Han ville sitte hjemme med en bok, hver dag. 

Jeg fant meg en som liker å reise like mye som jeg gjør. Nå har vi opplevd over 50 land sammen, reiser 8-10 ganger i året, og er også godt i gang med å spare til leilighet i utlandet, slik at vi kan bytte på å bo der og her når vi nærmer oss pensjonsalder. 

Anonymkode: 47130...846

Så... gi han et ultimatum. Ferie, eller evig "ferie" fra forholdet.

Anonymkode: 41fbd...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

se under:

Så... gi han et ultimatum. Ferie, eller evig "ferie" fra forholdet.

Anonymkode: 41fbd...652

Jeg ville ikke gitt et ultimatum en gang. Da strekker man seg en stund.... så sitter man der med barn, hus, forpliktelser. Han gidder ikke reise mer. Og man kan ikke lenger bryte "bare" fordi man ikke får opplevd Japan, Vietnam, Colombia... 

Reise er så viktig for meg at jeg bare hadde gått. 

Anonymkode: 47130...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...