Gå til innhold

Jeg elsker å reise, men kjæresten er helt motsatt.. Hvordan få han til å møttes mer på midten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg og samboer har vært sammen i snart 7 år vi er begge i starten av 30 årene. Siden vi ble sammen har vi vært på en utenlandstur sammen.. Før jeg møtte han med min eks og før det familien, så reiste jeg til mellom 1-3 land/forskjellige steder i utlandet hvert år. Husker jeg sa til meg selv når jeg var 18, at uansett hvem jeg ender opp med skal jeg aldri slutte å reise. Reising gjør at jeg får den ekstra gnisten i livet mitt. Men det som er, er at både jeg og kjæresten er veldig like på andre måter. Og passer derfor perfekt sammen. Vil ikke være med noen andre enn han. Vi er begge ekstremt introverte, elsker å være hjemme og sitte på pc o.l. Vi har ikke barn og vil heller ikke ha, derfor jeg syntes det er så synd at han ikke liker å reise sånn som meg.. Da vi både har tid og økonomi for det. 

Det er mest fly han ikke vil ta.. Jeg liker ikke det selv, men jeg tenker mer at man skal jo ikke la det stoppe en. (Han har ikke noe unormalt redsel for fly) er nok litt mer redd enn meg, men jeg også får de tankene tenk om vi dør nå, hjertedunk osv. Men det er jo farligere å kjøre bil..

Vet ikke helt om jeg spør om noe, men er det slemt av meg å mase om å dra på reise med han? Det jeg har prøvd å få til er en tur i året.. Og det er han jeg vil reise med, skape minner med. Jeg har ikke spesielt mange venner, egentlig bare to venninner men hun ene er heller ikke så glad i å reise. Og hun andre har barn og har dårlig økonomi.. Men er som sagt kjæresten min jeg vil reise med.. Er mange steder man kan reise uten fly, men det tar så mye lenger tid.. Ingen av oss liker å kjøre bil heller. Og det er land som Japan, Hawaii osv. som jeg ønsker å reise til.  

Er det noen som er sammen med en som ikke liker å reise, men som får det til og har noen tips? Jeg snakker jo ikke om backpacking i Asia i 3 mnd. Men en reise med hotell ogsånn.. 

Anonymkode: 0c5a1...ddb

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at du vil reise med kjæresten din, men er det utelukket å reise alene?

Både jeg og samboer tar en utenlandstur hvert år alene eller sammen med kompiser/venninner. Det fungerer utmerket.

Anonymkode: b2c5a...cf6

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du ikke er urimelig å snakke med han om det. For meg hadde det vært skikkelig kjipt om kjæresten ikke likte å reise. Tenker at man bør prøve å møtes på midten ihvertfall. 

Har dere fått snakket ordentlig om dette? En ting er fly, men det er jo mye annet man kan gjøre for å få til reiser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og det er han jeg vil reise med, skape minner med.

Hvor hyggelig er det egentlig å reise med han når du vet at han innerst inne ikke har lyst?

Du skriver at du har reist med familien din tidliger, kan du ikke gjøre det igjen?

Anonymkode: a3f97...374

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er fly som er problemet, reis med tog.

Anonymkode: 5c5d7...166

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mislikt å bli mast på om å gjøre ting som kjæresten min visste at jeg ikke likte. Spesielt hvis det ble framlagt slik at det var utrolig viktig at jeg ble med på dette og at det gikk utover livskvaliteten til kjæresten hvis jeg ikke gjorde det. Det hadde gitt meg skyldfølelse som er helt feil å påføre andre  all den tid du hele tiden har visst om at han ikke liker å reise.

Anonymkode: e93d6...55e

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke dra på tur alene, kanskje han blir inspirert til å være med på neste tur. 

Dere trenger ikke å fly. Det går jo båt, bil, buss og tog. 

Anonymkode: 211b2...a7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det her også, bare motsatt. Men min maser aldri. Han vet at jo mer han maser, jo mindre får jeg lyst. Vi møtes på midten og reiser en gang i året på noe vi begge vil dra på (festival f.eks), i år blir det faktisk to. Men hadde han mast og lagt det frem som om at det på en måte ligger på meg at livsgnisten hans gikk ut fordi han ikke fikk reist, hadde jeg heller dratt fra han. Jeg vil jo ikke være til hinder for ham. Og reisen bør jo være like god for begge, ikke bare for den ene mens den andre bare blir dratt med. Jeg synes det var litt vanskelig å tolke ut fra HI hvordan du legger dette fram for ham, kan du si noe om det?

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han liker ikke å reise, du liker å reise. Å reise blir ikke å møtes på midten. Det er kanskje litt i seneste laget å ta denne praten når dere har vært sammen i 7år. Dere vil jo forskjellige ting med livet. Du må nok enten reise med venner, familie eller alene. Hvis han liker å reise, bare ikke med fly, så må nok du se litt på andre destinasjoner. 

Anonymkode: 18229...27a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn reisemål med tog, båt eller bil, dersom fly er problemet. Så får du heller ta lenger turer alene eller med venner/familie. Hvis fly ikke er problemet, og han bare ikke liker å reise, så er det jo ingen måte å «møtes på midten». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde mislikt å bli mast på om å gjøre ting som kjæresten min visste at jeg ikke likte. Spesielt hvis det ble framlagt slik at det var utrolig viktig at jeg ble med på dette og at det gikk utover livskvaliteten til kjæresten hvis jeg ikke gjorde det. Det hadde gitt meg skyldfølelse som er helt feil å påføre andre  all den tid du hele tiden har visst om at han ikke liker å reise.

Anonymkode: e93d6...55e

Hadde egentlig tenkt å støtte ts, men når jeg leste dette så ser jeg den siden.

Anonymkode: 729f7...367

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det er fly som er problemet, reis med tog.

Anonymkode: 5c5d7...166

Tog til Hawaii..? 

Jeg har vært sammen med en mann som ikke ville reise, men han var kronisk gjerrig. Ville bare sitte hjemme og spekulere i aksjer og sette inn penger på sparing. Skulle ikke unne seg noe nei! Han tok til og med vannflasker fra Norge med på ferie for å spare penger. Altså vann fra springen 😮 

Hva er grunnen til at han ikke vil reise? Jeg hadde ikke klart å sitte hjemme og glo i veggen hver ferie. Totalt uaktuelt. 

Anonymkode: 0e907...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er nok ikke en match, og det er strengt tatt noe du burde ha funnet ut av før. Hvis reising er veldig viktig for deg, så er nok den eneste løsningen å finne noen andre.

Kanskje du kan finne noen som er glad i å reise, hvis du reiser alene på tur selv? :)

Anonymkode: 41fbd...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant problemstilling. Vi har vært sammen knapt et år, men merker et sprang i forventninger her. Hun tjener mye mer, og har mer energi og utferdstrang. I tillegg er jeg infp, en personlighetstype som kan drømme om å dra både hit og dit, og finner full tilfredsstillelse i det. Jeg liker å være steder, men selve reiseprosessen er stressende, og jeg gleder meg aldri. 

Anonymkode: 46703...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med en som ikke så poenget med å reise. Han ble til nøds med på en ferie i året, fordi jeg hadde barn fra før, og jeg mente at om ikke han ville reise, måtte vi i hvert fall ta barnet med på ferie.

Det forholdet tok slutt, av andre grunner enn det med reising selvsagt, og jeg fant en mann som er like glad i å dra på tur som meg. Først nå, når vi tar oss en tur til en eller annen by, bare oss to, flere ganger i året, innser jeg hvor viktig det faktisk var for meg. Å skape minner bare oss to, få kvalitetstid sammen, det kunne jeg ikke tenkt meg å være foruten.

Anonymkode: 585a1...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damene vil reise til utlandet, mannen vil på hytta. Norsk klassiker.

Anonymkode: ac958...275

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du finne steder i Norge du ønsket å besøke i stedet? Jeg liker ikke å reise, liker ikke fly og synes utlandet er skummelt og uforutsigbart. Men Norgesferie er jeg gjerne med på. Hva med å leie en bobil eller campingvogn? 

Anonymkode: fa8f0...4fa

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om det er fly som er problemet, reis med tog.

Anonymkode: 5c5d7...166

Veldi smart tenkt å reise med tog til Gran Canaria, kreta,Kypros  ?

Anonymkode: 98ad4...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldi smart tenkt å reise med tog til Gran Canaria, kreta,Kypros  ?

Anonymkode: 98ad4...e20

Man kan ta tog fra Norge til Hellas (bla via Berlin), og deretter båt til Kypros. 

Anonymkode: 6012b...c25

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar :)

Anonymkode: 0c5a1...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...