Gå til innhold

Foreldrerett når foreldrene ikke er sammen før barnet er født


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle flotte damer (og menn)! 😄

Jeg lurer litt på om det er noen som har peiling/erfaring fra dette området. Barnefar og jeg har en overraskelsesbaby på vei - vi var sammen for mange år siden, også hadde vi en kveld sammen igjen, og ja.. nå sitter jeg her, 7 mnd. på vei. 

Barnet er absolutt ønsket fra begge parter, og vi gikk inn i dette med troen om at vi skulle klare å løse det på en voksen og fin måte, da vi som sagt begge ønsker barnet, og vi kjenner hverandre så godt fra før. Men jeg opplever at barnefar har veldig mange urealistiske forventninger, bla. at han skal ha babyen 50% av tiden fra tidlig alder (ikke helt nyfødt, men omtrent i det babyen kan spise noe fast føde), og forventer at han kan ta med baby (fra nyfødt) hvor som helst over mange timer opptil en hel dag, og forventer at jeg "bare skal pumpe" når jeg bla. bruker amming som et argument for at det kan bli vanskelig. Og når det er snakk om permisjon, så mener han at han skal ha babyen boende hos han, og jeg kan heller "komme innom for amming" i løpet av dagen, og pumpe på natta. Han mener at jeg er den som har urealistiske forventninger som tror at jeg kan ha barnet boende hos meg iallefall det første leveåret. 

Jeg har sagt til han helt fra testen viste to streker, at jeg ønsker at han er involvert, og det mener jeg fortsatt! Jeg føler at jeg prøver å finne løsninger som kan fungere for begge, men at han har "låst seg fast" til hvordan han ser for seg at det skal bli. 

Er det noen som har noen gode tips eller håndfaste regler? Jeg forstår at det å få inn en nøytral 3. part kan være en løsning, men jeg ønsker virkelig å prøve løse dette på best mulig måte mellom oss, så langt det går. 

Anonymkode: c42a4...50a

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje han skulle vert med til noen som kan mer om det sånn de kan forklare det for han? 

Anonymkode: d64c3...c5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei alle flotte damer (og menn)! 😄

Jeg lurer litt på om det er noen som har peiling/erfaring fra dette området. Barnefar og jeg har en overraskelsesbaby på vei - vi var sammen for mange år siden, også hadde vi en kveld sammen igjen, og ja.. nå sitter jeg her, 7 mnd. på vei. 

Barnet er absolutt ønsket fra begge parter, og vi gikk inn i dette med troen om at vi skulle klare å løse det på en voksen og fin måte, da vi som sagt begge ønsker barnet, og vi kjenner hverandre så godt fra før. Men jeg opplever at barnefar har veldig mange urealistiske forventninger, bla. at han skal ha babyen 50% av tiden fra tidlig alder (ikke helt nyfødt, men omtrent i det babyen kan spise noe fast føde), og forventer at han kan ta med baby (fra nyfødt) hvor som helst over mange timer opptil en hel dag, og forventer at jeg "bare skal pumpe" når jeg bla. bruker amming som et argument for at det kan bli vanskelig. Og når det er snakk om permisjon, så mener han at han skal ha babyen boende hos han, og jeg kan heller "komme innom for amming" i løpet av dagen, og pumpe på natta. Han mener at jeg er den som har urealistiske forventninger som tror at jeg kan ha barnet boende hos meg iallefall det første leveåret. 

Jeg har sagt til han helt fra testen viste to streker, at jeg ønsker at han er involvert, og det mener jeg fortsatt! Jeg føler at jeg prøver å finne løsninger som kan fungere for begge, men at han har "låst seg fast" til hvordan han ser for seg at det skal bli. 

Er det noen som har noen gode tips eller håndfaste regler? Jeg forstår at det å få inn en nøytral 3. part kan være en løsning, men jeg ønsker virkelig å prøve løse dette på best mulig måte mellom oss, så langt det går. 

Anonymkode: c42a4...50a

Familievernkontoret som nøytral part. 

Han har ikke rett på pappaperm når dere ikke bor sammen. Du kan søke om å overta fars permisjonsuker, hvis ikke fallet de bort. 

50/50 samvær kommer han på ingen måte til å få igjennom noe stedet fra ung alder. Ikke anbefalt før barna er 3år - helst senere. 

https://www.familierettsadvokater.no/barnefordeling/smaa-barn/

 

Barn født etter 1.januar 2020 får foreldrene automatisk delt foreldreansvar. Men du kan søke om å få det alene. Står mye om dette på skatteetaten sine sider. 

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/foreldreansvar/

 

Anonymkode: c3d50...697

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Familievernkontoret som nøytral part. 

Han har ikke rett på pappaperm når dere ikke bor sammen. Du kan søke om å overta fars permisjonsuker, hvis ikke fallet de bort. 

50/50 samvær kommer han på ingen måte til å få igjennom noe stedet fra ung alder. Ikke anbefalt før barna er 3år - helst senere. 

https://www.familierettsadvokater.no/barnefordeling/smaa-barn/

 

Barn født etter 1.januar 2020 får foreldrene automatisk delt foreldreansvar. Men du kan søke om å få det alene. Står mye om dette på skatteetaten sine sider. 

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/foreldreansvar/

 

Anonymkode: c3d50...697

Utheving 1: Når man velger å få barn sammen med utgangspunkt i at man hverken er kjærester eller bor sammen så tenker jeg at man også må se på utradisjonelle løsninger.

Utheving 2: Hvorfor skulle hun eller han ønske dette? Merkelig råd. 

Anonymkode: 5dcb4...09c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kanskje han skulle vert med til noen som kan mer om det sånn de kan forklare det for han? 

Anonymkode: d64c3...c5c

Hvem tenker du det kunne vært? Må en inn med fagfolk som kan forklare dette? 

- TS

Anonymkode: c42a4...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig og tilstedeværende far høres det ut som. Du skal vite at når babyen er ute, har far like mye rett på baby som det du har. Han har også krav på permisjon

Anonymkode: dc690...430

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Familievernkontoret som nøytral part. 

Han har ikke rett på pappaperm når dere ikke bor sammen. Du kan søke om å overta fars permisjonsuker, hvis ikke fallet de bort. 

50/50 samvær kommer han på ingen måte til å få igjennom noe stedet fra ung alder. Ikke anbefalt før barna er 3år - helst senere. 

https://www.familierettsadvokater.no/barnefordeling/smaa-barn/

 

Barn født etter 1.januar 2020 får foreldrene automatisk delt foreldreansvar. Men du kan søke om å få det alene. Står mye om dette på skatteetaten sine sider. 

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/foreldreansvar/

 

Anonymkode: c3d50...697

Hva mener du med at ukene til far faller bort? Jeg vil jo som sagt helst at barnefar skal være involvert og bli godt kjent med sitt eget barn, så vil helst ikke "ta fra han" noen rettigheter, så lenge vi kan få det til å fungere i praksis. 

3 år høres litt voldsomt ut, for all del, jeg kunne gjerne hatt ungen stort sett 100% de neste 3 årene, men jeg klarer ikke se for meg at vi kunne beholdt et godt samarbeid da. Vi bor en 10-min kjøretur unna hverandre, så jeg tror (og håper) at en deling ikke blir så vanskelig etter hvert. Det jeg er mest bekymret for er nå det første leveåret til babyen. 

Som sagt, så ønsker jeg ikke å ta ifra han noen rettigheter, og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal søke om alene ansvaret når vi begge var med på å beholde barnet, og det er ønsket, selv om det kom som en overraskelse? 

- TS

Anonymkode: c42a4...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fornuftig og tilstedeværende far høres det ut som. Du skal vite at når babyen er ute, har far like mye rett på baby som det du har. Han har også krav på permisjon

Anonymkode: dc690...430

Om han ikke bor med de, så har han faktisk ikke krav på permisjon.

Anonymkode: f3c35...94c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta han med til jordmor, helsesykepleier eller familiekontor. Han her må jo ha det inn med teskje siden han ikke er i stand til å forstå hva en baby er og hva de trenger.

Anonymkode: a744d...941

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fornuftig og tilstedeværende far høres det ut som. Du skal vite at når babyen er ute, har far like mye rett på baby som det du har. Han har også krav på permisjon

Anonymkode: dc690...430

Som sagt, jeg ønsker på ingen måte å frata han noen som helst rettigheter. For all del, han skal få permisjonen sin og det som er, det ønsker jeg ikke å krangle på. Det jeg er i tvil om er hvordan han tenker at dette skal fungere i praksis. Så har du noen tips til det, så kom gjerne med det. 

Anonymkode: c42a4...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta han med til jordmor, helsesykepleier eller familiekontor. Han her må jo ha det inn med teskje siden han ikke er i stand til å forstå hva en baby er og hva de trenger.

Anonymkode: a744d...941

Han høres jo rett og slett litt enkel ut i toppetasjen.

Anonymkode: 1b223...d40

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar ikke fra han permisjonen, men dessverre er systemet såpass firkantet at han ikke har rett på noe permisjon så lenge han ikke deler bostedsadresse med deg og barnet. Tenkt på å flytte sammen for en liten periode om du ønsker at han skal være veldig delaktig? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvem tenker du det kunne vært? Må en inn med fagfolk som kan forklare dette? 

- TS

Anonymkode: c42a4...50a

Jeg tror det er mulig for dere å bestille time på familievernkontoret for å få råd rundt situasjonen deres 🙂

Bare husk å ha en hyggelig tone og et strålende samarbeid fremover - det er til barnets beste 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det beste her er jo at dere bor sammen, særlig den første tiden/første året. Selvsagt med separate soverom osv, men det er jo den måten dere begge kan være mest mulig involvert på. 

Anonymkode: c98e6...c03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agatha skrev (4 minutter siden):

Du tar ikke fra han permisjonen, men dessverre er systemet såpass firkantet at han ikke har rett på noe permisjon så lenge han ikke deler bostedsadresse med deg og barnet. Tenkt på å flytte sammen for en liten periode om du ønsker at han skal være veldig delaktig? 

Så utrolig dumt. Ja, jeg foreslo til han at han kunne flytte inn hos meg den første tiden, nettopp for å kunne være ordentlig involvert. Han var til dels enig, men mente på at jeg måtte flytte inn hos han, da han hadde et nyere hus enn jeg har (men pga. diverse husdyr, så blir det vanskelig for meg å flytte, i tillegg til at jeg er 7 mnd. gravid da🤪). Så pr. i dag blir vi ikke enige om hvor vi evt. skulle ha bodd heller. 

Anonymkode: c42a4...50a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

imagineme skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det er mulig for dere å bestille time på familievernkontoret for å få råd rundt situasjonen deres 🙂

Bare husk å ha en hyggelig tone og et strålende samarbeid fremover - det er til barnets beste 🙂

Ja, det er selvfølgelig en fordel om vi hadde fått til, og det er jo ønsket mitt (og hans regner jeg med) 😛 

Anonymkode: c42a4...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er selvfølgelig en fordel om vi hadde fått til, og det er jo ønsket mitt (og hans regner jeg med) 😛 

Anonymkode: c42a4...50a

Masse lykke til uansett 🙂 Dere får til dette 🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du med at ukene til far faller bort? Jeg vil jo som sagt helst at barnefar skal være involvert og bli godt kjent med sitt eget barn, så vil helst ikke "ta fra han" noen rettigheter, så lenge vi kan få det til å fungere i praksis. 

3 år høres litt voldsomt ut, for all del, jeg kunne gjerne hatt ungen stort sett 100% de neste 3 årene, men jeg klarer ikke se for meg at vi kunne beholdt et godt samarbeid da. Vi bor en 10-min kjøretur unna hverandre, så jeg tror (og håper) at en deling ikke blir så vanskelig etter hvert. Det jeg er mest bekymret for er nå det første leveåret til babyen. 

Som sagt, så ønsker jeg ikke å ta ifra han noen rettigheter, og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal søke om alene ansvaret når vi begge var med på å beholde barnet, og det er ønsket, selv om det kom som en overraskelse? 

- TS

Anonymkode: c42a4...50a

Far har ikke rett på pappaperm  når dere ikke bor sammen - så du kan enten søke om å få dem over på deg, eller så faller de vekk. Altså du fratar ikke han noe eller en rettighet for han har ikke rett på de i utgangspunktet.    Godt mulig du kan velge å gi han noen permisjonsuker, men det må dere nesten snakke med nav om hvordan eventuelt fungerer med tanke på at han ikke har den rettigheten siden dere ikke bor sammen når barnet blir født. 

Helt enig i at 3 år kan høres voldsomt ut - her må jo dere se hvordan deres barn blir. Mange barn er eldre enn 3 år også før man har 50/50 samvær. Finnes en million løsninger som dere må finne ut hva som passer dere. Hvordan dere velger å løse samvær og mengde er til syvende og sist opp til dere :)

Skrev ikke at du bør søke om aleneansvar. Skrev du KAN - altså en opplysning om hva rettigheter og muligheter du har fordi du bor alene med barnet og skal ha hovedomsorgen for barnet i begynnelsen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utheving 1: Når man velger å få barn sammen med utgangspunkt i at man hverken er kjærester eller bor sammen så tenker jeg at man også må se på utradisjonelle løsninger.

Utheving 2: Hvorfor skulle hun eller han ønske dette? Merkelig råd. 

Anonymkode: 5dcb4...09c

1-  har ikke sagt de ikke må se på utradisjonelle løsninger. Har sagt at 50/50 er ikke anbefalt for barn under 3 år. 

2 - har ikke rådet henne til dette - har opplyst om mulighet og rett hun har som aleneforsørger. Les hva som faktisk står og ikke hva du velger å tolke det som. 

Ting er ganske annerledes når man får barn som enslig VS når man bor sammen i forhold til rettigheter. 

Anonymkode: c3d50...697

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske urealistisk å ha 50/50 ordning før barnet har fylt 5-6 år. 
Siden dere ikke bor sammen anbefaler jeg deg på det sterkeste å ha foreldreansvar alene! Selvom ting mellom dere skulle gå kjempebra og over alle forventninger, er det lurt å ha foreldreansvar alene mtp at du er avhengig av samtykke til alt mulig fra far! 

Anonymkode: 8bd4c...aa2

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...