Gå til innhold

Brannfakkel fra mammapolitiet - foreldre med ørepropper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi hvis barnet mitt sover i vogna eller prøver å sovna i vogna i 2 timer så betyr det at jeg bare skal sveve og stirre ungen i øynene samtidig og hate livet? Nei, ungen min har ikke vondt av å sove mens jeg hører lydb

Anonymkode: 7a579...58b

Hate livet?😀

Så hvis du ikke kan ha musikk, podcast eller lydbok i ørene Så blir du deprimert?

Hva gjorde vi som fikk barn før i tiden da?

Anonymkode: 3d1c8...b5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du tenkt tanken på at mange foreldre kanskje har en sykdom som gjør at de helst bør gå med øretelefoner når de er ute blant folk, for å stenge ut mest mulig lyder for å ikke bli helt overstimulert? Alternativet er jo da å bli overstimulert, og bli sengeliggende i flere dager etterpå.

Det er jo heller ikke nødvendigvis sånn at foreldre som går med ørepropper, har lyden så høyt på at de ikke hører barnet og ikke klarer å ha fokus på barnet. Når du er hjemme, har du aldri på tven, hører på musikk eller lytter til radio/podcast og lignende, i frykt for å ikke kunne fokusere 100% på barnet hele våkentiden til barnet? Eller har du kanskje på noe med lyd, og likevel evner å ha fokus på barnet likevel?

Anonymkode: ecce4...c02

Av all "tenk om"-  er dette et rart innlegg. Selv har jeg tinnitus. Men det er markant forskjell på å ha ørepropper og radio på i rommet. Jeg er nesten avhengig av lyd når jeg er inne, ellers blir jeg gal av susing i ørene. Men ute på tur, selv i skogen er det supert å ikke ha lyd. Kan gå over vidden i Bergen uten lyd, men i bilen hjem er det på med radioen før jeg starter. 

Helt ærlig så tviler jeg på at majoriteten av de med ørepropper trenger det for ikke å bli overstimulert. Ts har jo en generell tilnærming til foreldrene med ørepropper på tur. 

Anonymkode: fedc0...c16

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~white lady~ skrev (7 minutter siden):

Her finnes det ingen fasit, tenker jeg. 
Smarttelefonen er kommet for å bli, og vi bruker den jo til alt. 
Jeg har som alle andre sett foreldre som sitter og scroller ved siden av barnet sitt eller går med ørepropper og våkent barn i vogn. 
Men vi må jo bare anta at det er et øyeblikksbilde, og at barnet får den oppmerksomheten det trenger gjennom dagen. 
Jeg blir lett overstimulert av lyder om jeg er sliten, har sovet dårlig eller er småsyk. Da er støydempende AirPods gull verdt. Man kan likevel ha en samtale, men den slitsomme bakgrunnsstøyen filtreres ut. 
Jeg har også betalt regninger i nettbanken og svart på meldinger sammen med barna.  Det er en del av hverdagen, på samme vis som at jeg tar meg tid til å beundre tegningene fra barnehagen, leke med play doh, fantasilek og lesing av bok på sengekanten før leggetid. 

 

Ja, du har et poeng! Man ser jo tross alt bare ett øyeblikk, så vi bør kanskje holde oss for gode for å dømme enkeltpersoner. Takk for nyansering. 

Samtidig, om vi snakker fra et mer overordnet perspektiv, så syns jeg fortsatt digitale distraksjoner gjennom dagen er et problem i foreldre-barn-tilknytningen i vårt samfunn. Og i mange tilfeller tror jeg foreldre må skjerpe seg gjennom å stå imot trangen til å bli underholdt av noe annet når deres egentlige jobb er å ha fokus mot barnet sitt. Jeg kan jo kjenne på denne trangen selv, særlig når jeg er sliten. 

Men som du sier, vi vet jo aldri hvem det gjelder når vi ser folk på gata. En viktig påminnelse i å bli mindre dømmende.

Ts

Anonymkode: 9e89b...df6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Foreldre med barn som går med ørepropper i ørene. Når de går sammen med barnet sitt, triller vogna, osv. Altså HVORFOR gjør dere dette? Jeg kjenner jeg får skikkelig vondt av barna. Selv om øreproppen bare er i det ene øret, så tror jeg ikke man klarer å ha fullt fokus på barna. Barnet fortjener en nærværende forelder som kan respondere adekvat, og som vil snakke med barnet, og være i kontakt. Dette syns jeg er en dårlig trend i tiden, på lik linje med å overlate barnet til en skjerm, eller å henge på mobilen foran barnet. Alt dette er med på å bryte kontakten mellom foreldre og barn. Og som vi vet, det å være i kontakt er helt essensielt. Det fins så mye forskning nå som viser hvor viktig tilknytningen er, for barnets framtid og psykiske helse. Så kjære foreldre som vet at dere kan øke kontakten med barnet deres: legg vekk mobil, skjermbrett og ørepropper når du og barnet er sammen. Den muligheten for kontakt som du kaster bort får du ikke igjen. 

Anonymkode: 9e89b...df6

Om ikke annet så er du i alle tydelig på at du tilhører mammapolitiet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til info, så mener jeg IKKE foreldre med sovende barn i barnevogn. Jeg mener foreldre med våkne barn som åpenbart prøver å få kontakt med dem .

Ts

Anonymkode: 9e89b...df6

Folk får gjøre som de vil, men jeg tenker likt som deg. Har to stykk, en på ti mnd og en på to år. Jeg tar alltid av høretelefoner når jeg henter i barnehage feks. Men dersom lille tutta sover eller skal sove så kan jeg ha på ørepropper. Da kan jeg gi hun blikk og smile, men om jeg prater mye sovner hun ikke. Da er det deilig med lydbok eller musikk!

forferdelig slitsom tid, men jeg tipper at jeg om 20 år ville gitt alt for å gå tilbake til disse øyeblikkene, slitsomme som de er!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Faren min lå under avisa og sov på sofaen etter jobb og vi fikk beskjed om å ikke forstyrre -moren min sendte meg ut for å leke da det ble mye mas innimellom.

Jeg har ingen tilknytningsproblemer i voksen alder.

Unger må ikke ha 100% fokus hele tiden, litt selvstendighet skader ikke.

Anonymkode: 703b1...ea6

Jeg synes det er skikkelig stor forskjell. Små ørepropper synes ikke, man vet at de hører litt, samtidig som de ikke er helt med. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er i grunn ganske irrelevant at det ser dumt ut, så lenge det er både smart og praktisk. Hvorfor dasse avgårde i vaggetempo om man kan legge inn en frisk joggetur i samme slengen? Om barnet sover godt i vogna og man ikke har tid til å ta BÅDE en joggetur og trilletur på samme kveld, er det jo komplett idioti å droppe én av delene "fordi det ser dumt ut". 

 

 

Anonymkode: 15cce...9f0

Det ser ikke dumt ut 😅 jeg blir alltid veldig imponert når jeg ser joggende foreldre med barnevogn og tenker jeg burde vært litt mer sånn.. men så orker jeg ikke 😂 aldri likt å jogge uheldigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det moderne mennesket blir bare snålere og snålere. Det dummeste jeg ser er de som jogger med barnevogn. Det er bare noe så desperat over dette. Kan ikke folk slappe av og lytte til fuglesang lenger?

Anonymkode: 0febd...a6f

Er vel avslappende med en deilig joggetur vel? Barnet sover, og du får inn daglig mosjon, hva er galt med det? 

Mange ting jeg reagerer på med det moderne mennesket, men akkurat dette er vel av det mer naturlige. Mennesker er vant med å bevege seg MYE til beins. 

Anonymkode: c0ce5...c9a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så mye folk skal bry seg om... nabo barn som ikke er ute å leke..nabo barn som skriker...foreldre som handler middag før de henter i barnehagen, foreldre som hører på musikk på turer med vogn, foreldre som lar barn skrike i butikk... ja hva hadde verden vært om vi ikke hadde hat perfekte foreldre og mamma politi 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har TS spesifisert at det ikke gjelder tilfeller hvor barna sover, men er våkne og ønsker kontakt.

Anonymkode: 4f708...3fa

Hvordan vet ts alt dette i en forbipasserende situasjon? Sitter barnet og slapper av? Roper det etter kontakt? 

Anonymkode: 83d07...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Av all "tenk om"-  er dette et rart innlegg. Selv har jeg tinnitus. Men det er markant forskjell på å ha ørepropper og radio på i rommet. Jeg er nesten avhengig av lyd når jeg er inne, ellers blir jeg gal av susing i ørene. Men ute på tur, selv i skogen er det supert å ikke ha lyd. Kan gå over vidden i Bergen uten lyd, men i bilen hjem er det på med radioen før jeg starter. 

Helt ærlig så tviler jeg på at majoriteten av de med ørepropper trenger det for ikke å bli overstimulert. Ts har jo en generell tilnærming til foreldrene med ørepropper på tur. 

Anonymkode: fedc0...c16

Det er like «tenk om» å anta barnet vil ha kontakt og at forelderen ikke gir det - fordi de har ørepropper. 

Anonymkode: 83d07...f7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvorfor nordmenn ikke vil ha så mange barn. Absolutt alt man gjør blir kritisert.

Det forventes mye av foreldre. Man må multitaske. Du ser noen få minutter i disse foreldrenes liv, og blir helt hysterisk. Du aner jo ikke hvem de snakker med, eller hva de hører på. 

Jeg hentet ungen med vogn i barnehagen på fredag. Hele veien hjem hadde jeg en samtale med min mann som er nyoperert. Ungen min har det helt fint, takk. Det går ikke så fint med faren, desverre. 

Du må se å slappe av menneske! Slutt å se på andre foreldre og automatisk tenke omsorgssvikt.

 

Anonymkode: bc991...5a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår hvorfor nordmenn ikke vil ha så mange barn. Absolutt alt man gjør blir kritisert.

Det forventes mye av foreldre. Man må multitaske. Du ser noen få minutter i disse foreldrenes liv, og blir helt hysterisk. Du aner jo ikke hvem de snakker med, eller hva de hører på. 

Jeg hentet ungen med vogn i barnehagen på fredag. Hele veien hjem hadde jeg en samtale med min mann som er nyoperert. Ungen min har det helt fint, takk. Det går ikke så fint med faren, desverre. 

Du må se å slappe av menneske! Slutt å se på andre foreldre og automatisk tenke omsorgssvikt.

 

Anonymkode: bc991...5a2

Greit nok, du pratet jo i telefonen.. hvis barnet ditt ville hatt kontakt hadde du snakket til hen? Eller ignorert?

Ts har vel uansett et poeng, merker jo bare her i tråden at mange er i forsvarsposisjon. Jeg har selv ofte observert foreldre med nesa i tlf på vei hjem fra bhg, lekeplassen, biblioteket... "Slik vil ikke jeg være", tenker jeg da. Prøver derfor å bli bedre på å legge mobilen vekk og være mer tilstede. Opplever selv på jobb og ute med venner at det å sjekke tlf er for mange mer interessant enn å være med i samtalen. Må jo være lov å si at dette er en trist utvikling. 

Anonymkode: 4d11a...12a

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet ts alt dette i en forbipasserende situasjon? Sitter barnet og slapper av? Roper det etter kontakt? 

Anonymkode: 83d07...f7a

Det skrev hun vel i et eget innlegg, men med lyd i øret er man uansett ikke akkurat tilgjengelig for kontakt fra barna sine. 

Anonymkode: 4f708...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har faktisk samme problemet med folk som går med hund og har ørepropper(jeg har selv hund). Når jeg tar med et annet vesen, hund eller barn, ut så er det min jobb og forutse omgivelsen og ta hensyn til verden rundt - samt være tilgjengelig for den jeg har ansvaret for. Da kan jeg bare ikke stappe øra full av ego-lyd. Da må jeg øve meg på å være tilstede.

Anonymkode: 88fa8...9c0

Helt enig! Det er noe med det å faktisk være tilgjengelig for den man tilbringer tid med. Hunder merker også at man ikke egentlig er tilstede på turen. I et hektisk småbarnsliv i hamsterhjulet merker jeg at det hender jeg legger f.eks telefonsamtaler med min gamle mor til lufteturen med hunden. Føler meg alltid litt dritt når jeg kommer hjem, for jeg har bablet i telefonen hele veien og ikke egentlig fått med meg noe særlig av turen, dratt med meg hunden bjeffende forbi andre hunden i stede for å hilse etc. 

Dårlig folkeskikk rett og slett,

Anonymkode: d9817...dcb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Foreldre med barn som går med ørepropper i ørene. Når de går sammen med barnet sitt, triller vogna, osv. Altså HVORFOR gjør dere dette? Jeg kjenner jeg får skikkelig vondt av barna. Selv om øreproppen bare er i det ene øret, så tror jeg ikke man klarer å ha fullt fokus på barna. Barnet fortjener en nærværende forelder som kan respondere adekvat, og som vil snakke med barnet, og være i kontakt. Dette syns jeg er en dårlig trend i tiden, på lik linje med å overlate barnet til en skjerm, eller å henge på mobilen foran barnet. Alt dette er med på å bryte kontakten mellom foreldre og barn. Og som vi vet, det å være i kontakt er helt essensielt. Det fins så mye forskning nå som viser hvor viktig tilknytningen er, for barnets framtid og psykiske helse. Så kjære foreldre som vet at dere kan øke kontakten med barnet deres: legg vekk mobil, skjermbrett og ørepropper når du og barnet er sammen. Den muligheten for kontakt som du kaster bort får du ikke igjen. 

Anonymkode: 9e89b...df6

Jeg er helt enig, men ørepropper er selvsagt ok når barnet ikke trenger fokuset. Når det sover i vognen f.eks.

Jeg ser desverre litt for ofte småbarn som sitter på bussen eller på kjøpesenteret og griner etter oppmerksomhet fra foreldrene sine som overser, scroller på mobil eller hører på musikk.

Til og med min datter på 8 har lagt merke til dette og har nå gjort sport i å distrahere disse småbarna/spedbarna for å glede de og samtidig spare sin egen hørsel. Som hun har oppdaget trenger de bare litt oppmerksomhet og gjerne et lite smil.

Anonymkode: dbb6c...0a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig. Jeg får vondt av meg selv for at jeg er så avhengig av mobilen. Jeg synes det er dritkjedelig å se barnetv, så mens ungene ser tv så scroller jeg. Mens de bader så scroller jeg. Mens jeg lager middag så scroller jeg. Jeg prøver å ta tak, jeg prøver å legge tlf helt vekk når vi er sammen, men jeg bare orker ikke å leke hele tiden. Jeg prøver å være mer tilstede, virkelig, vi må bare klare å finne en slags mellomting der de får nok oppmerksomhet men samtidig ikke konstant og hele tiden. 
 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trenger ikke å sette mammapolitiet i et dårlig lys, de klarer det fint selv. Nei, jeg har ikke satt meg selv i et dårlig lys. Jeg skjønner at eventuell kritikk kan være sårende for de som har opphøyet seg selv så voldsom, og går rundt med en forforståelse for alt her i verden - og ikke evner å tenke at en sak kan ha flere sider. 

Anonymkode: 67926...f40

Du er også en av dem som klarer det helt fint selv.

Anonymkode: 754c2...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heln skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig. Jeg får vondt av meg selv for at jeg er så avhengig av mobilen. Jeg synes det er dritkjedelig å se barnetv, så mens ungene ser tv så scroller jeg. Mens de bader så scroller jeg. Mens jeg lager middag så scroller jeg. Jeg prøver å ta tak, jeg prøver å legge tlf helt vekk når vi er sammen, men jeg bare orker ikke å leke hele tiden. Jeg prøver å være mer tilstede, virkelig, vi må bare klare å finne en slags mellomting der de får nok oppmerksomhet men samtidig ikke konstant og hele tiden. 
 

Det er ikke vanskelig om du virkelig vil. Legg telefonen fysisk vekk. Jeg pleier å plugge telefonen i laderen på kjøkkenet og late som den er en gammeldags analog telefon (kun for å ringe med) frem til mini legger seg om kvelden. Venter jeg en telefon har jeg på lyd, hvis ikke er den konsekvent på lydløs.

Det er mer enn nok å ta seg til. Tar med meg guttungen på diverse gjøremål så blir ikke bare lek hele tiden :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 11.44):

Fordi hvis barnet mitt sover i vogna eller prøver å sovna i vogna i 2 timer så betyr det at jeg bare skal sveve og stirre ungen i øynene samtidig og hate livet? Nei, ungen min har ikke vondt av å sove mens jeg hører lydb

Anonymkode: 7a579...58b

Synes det er en trist utvikling hvis man ikke kan trille barna uten å hate livet. Hvordan er det blitt sånn?

Anonymkode: 95623...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...