Gå til innhold

Brannfakkel fra mammapolitiet - foreldre med ørepropper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Teskje:

Du forsøkte å sette mammapolitiet i et dårlig lys, men formulerte deg så stygt at du endte opp med å egentlig bare sette deg selv i et dårlig lys.

Anonymkode: 754c2...4b6

Jeg trenger ikke å sette mammapolitiet i et dårlig lys, de klarer det fint selv. Nei, jeg har ikke satt meg selv i et dårlig lys. Jeg skjønner at eventuell kritikk kan være sårende for de som har opphøyet seg selv så voldsom, og går rundt med en forforståelse for alt her i verden - og ikke evner å tenke at en sak kan ha flere sider. 

Anonymkode: 67926...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det moderne mennesket blir bare snålere og snålere. Det dummeste jeg ser er de som jogger med barnevogn. Det er bare noe så desperat over dette. Kan ikke folk slappe av og lytte til fuglesang lenger?

Anonymkode: 0febd...a6f

Hvorfor er det rart? Mange legger på seg under graviditet og sliter med og finne tid til og trene, dette er jo en perfekt løsning. De jogger jo neppe hele dagen så de får sikkert tid til fuglesang også. Tenker du det samme om de som jobber uten barnevogn, at de bør slappe av og lytte til fuglesang ? 

Anonymkode: 66dbc...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er veldig veldig enig med deg TS. Jeg ser det overalt , foreldre som går vedsiden av barnet sitt, barnet skal fortelle noe spennende og de får bare et "mm" tilbake mens de ser i en skjerm eller hører på noe annet. Utrolig trist har verden blitt. Jeg ønsker meg tilbake til tiden før smarttelefon.

Anonymkode: 6dc4b...333

Tror det har mer med personlighet og gjøre. De som ikke lytter nå pga tlf lyttet ikke før heller, og sa mmm tilbake når barna fortalte noe. De som er fraværende er fraværende. 

Anonymkode: 66dbc...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Til info, så mener jeg IKKE foreldre med sovende barn i barnevogn. Jeg mener foreldre med våkne barn som åpenbart prøver å få kontakt med dem .

Ts

Anonymkode: 9e89b...df6

Har du tenkt tanken på at mange foreldre kanskje har en sykdom som gjør at de helst bør gå med øretelefoner når de er ute blant folk, for å stenge ut mest mulig lyder for å ikke bli helt overstimulert? Alternativet er jo da å bli overstimulert, og bli sengeliggende i flere dager etterpå.

Det er jo heller ikke nødvendigvis sånn at foreldre som går med ørepropper, har lyden så høyt på at de ikke hører barnet og ikke klarer å ha fokus på barnet. Når du er hjemme, har du aldri på tven, hører på musikk eller lytter til radio/podcast og lignende, i frykt for å ikke kunne fokusere 100% på barnet hele våkentiden til barnet? Eller har du kanskje på noe med lyd, og likevel evner å ha fokus på barnet likevel?

Anonymkode: ecce4...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid like gøy når alenemødre skal gi råd til andre. 

Anonymkode: 3568c...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er ikke særlig smart du? 

Anonymkode: 67926...f40

Hvorfor sier du det? Vil gjerne at du spesifiserer hva som er usmart ved det jeg skrev?

Ts

Anonymkode: 9e89b...df6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du tenkt tanken på at mange foreldre kanskje har en sykdom som gjør at de helst bør gå med øretelefoner når de er ute blant folk, for å stenge ut mest mulig lyder for å ikke bli helt overstimulert? Alternativet er jo da å bli overstimulert, og bli sengeliggende i flere dager etterpå.

Det er jo heller ikke nødvendigvis sånn at foreldre som går med ørepropper, har lyden så høyt på at de ikke hører barnet og ikke klarer å ha fokus på barnet. Når du er hjemme, har du aldri på tven, hører på musikk eller lytter til radio/podcast og lignende, i frykt for å ikke kunne fokusere 100% på barnet hele våkentiden til barnet? Eller har du kanskje på noe med lyd, og likevel evner å ha fokus på barnet likevel?

Anonymkode: ecce4...c02

Jo, jeg har tenkt tanken, men jeg har også tenkt at det er lite sannsynlig at det gjelder alle som har propper. Et lite antall kan det være.

Ts

Anonymkode: 9e89b...df6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Foreldre med barn som går med ørepropper i ørene. Når de går sammen med barnet sitt, triller vogna, osv. Altså HVORFOR gjør dere dette? Jeg kjenner jeg får skikkelig vondt av barna. Selv om øreproppen bare er i det ene øret, så tror jeg ikke man klarer å ha fullt fokus på barna. Barnet fortjener en nærværende forelder som kan respondere adekvat, og som vil snakke med barnet, og være i kontakt. Dette syns jeg er en dårlig trend i tiden, på lik linje med å overlate barnet til en skjerm, eller å henge på mobilen foran barnet. Alt dette er med på å bryte kontakten mellom foreldre og barn. Og som vi vet, det å være i kontakt er helt essensielt. Det fins så mye forskning nå som viser hvor viktig tilknytningen er, for barnets framtid og psykiske helse. Så kjære foreldre som vet at dere kan øke kontakten med barnet deres: legg vekk mobil, skjermbrett og ørepropper når du og barnet er sammen. Den muligheten for kontakt som du kaster bort får du ikke igjen. 

Anonymkode: 9e89b...df6

Man kan ha nærvær selv om man demper støynivået. Jeg ser ikke at dette er en greie i det hele tatt. Slutt å let etter problemer med lupe hvor de ikke finnes! 

Anonymkode: 83d07...f7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg TS. Det er ikke greit, jeg lurer også på hva slags problemer med tilknytning det kan føre til for barna. 

Anonymkode: 4f708...3fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi hvis barnet mitt sover i vogna eller prøver å sovna i vogna i 2 timer så betyr det at jeg bare skal sveve og stirre ungen i øynene samtidig og hate livet? Nei, ungen min har ikke vondt av å sove mens jeg hører lydb

Anonymkode: 7a579...58b

Man skal helst utslette seg selv, aldri ha egentid og stirre ned barnet sitt 24/7 for å være en god forelder i disse dager. 

Anonymkode: 83d07...f7a

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man skal helst utslette seg selv, aldri ha egentid og stirre ned barnet sitt 24/7 for å være en god forelder i disse dager. 

Anonymkode: 83d07...f7a

Nå har TS spesifisert at det ikke gjelder tilfeller hvor barna sover, men er våkne og ønsker kontakt.

Anonymkode: 4f708...3fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du er sikker på at det er lyd i de proppene? Jeg har ofte propper i ørene men ingen lyd, ønsker ikke å bli forstyrret eller så er det bare greitt å ha de der dersom telefonen ringer.

Er så lei av de feite dustekjerringene som kaller seg mammapoliti og som stikker nesa opp i alt. De har stort sett ingen utdanning, er lettere mentalt tilbakestående og er sponset av NAV. Mest trolig med barn som etterhvert blir fulle av diagnoser og ender opp i psykiatrien. Mor er selvsagt delvis ufør pga fibromyalgi🙄🙄

Anonymkode: 67926...f40

Hilsen en som ikke virker til å være særlig priviligert når det kommer til utdanning og mentale evner selv 🤣😂

Anonymkode: 3c515...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig med deg ts! ❤️ Trist å se alle de barna som daglig blir ignorert av sine nærmeste til fordel fir teknologien - som tydeligvis er mye mer spennende enn de viktigste menneskene vi har i livet.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver alltid å begrense mobilbruk og liknende med barnet mitt. Men jeg har gått trilletur med våken baby og hørt på lydbok. Jeg trengte en liten "pause" i lange dager i permisjon der jeg passet barnet alene mesteparten av døgnet. Baby så seg rundt og fikk inntrykk fra verden rundt. Jeg snakket med henne og ga udelt oppmerksomhet nesten hele dagen ellers.

Er enig med deg i grunnprinsippet ditt men mener også at man ikke kan dømme folk ut fra det du ser her og der i korte glimt. Iblant ser jeg på mobilen fordi jeg må svare på en melding men så leker jeg med barnet i en time etterpå. Iblant har jeg i en ørepropp fordi da kan jeg høre om noen ringer eller fordi jeg har glemt å ta den ut eller for å dempe litt lyder fra omverden. Jeg hører barnet mitt fint selv om jeg har i en trådløs propp. Så du kan ha sett meg leke med mitt (veldig unge) barn ute med propp i ene øret uten at det betyr at jeg står å hører på noe annet og ikke har noe oppmerksomhet på barnet. Stå å scrolle er en uting.

Vet mange bare har proppene i selv om de ikke har lyd på. Man kan jo også ha sånne som gjør at du hører gjennom men de filtrerer ut støy. Min mor har noe som ser ut som ørepropp, men det er et høreapparat.

 

En ting som jeg blir trist over for tiden er alle barna jeg har sett på sosiale medier (bekjente og fremmede) på vei til påskeferie som er så dårlig sikret i bil :( Sitter fremovervendt alt for unge, seler ikke strammet ordentlig, for mye klær på seg..

Anonymkode: 3c064...b65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hilsen en som ikke virker til å være særlig priviligert når det kommer til utdanning og mentale evner selv 🤣😂

Anonymkode: 3c515...47d

Les gjennom det svaret ditt en gang til….. ikke vær så hardt mot deg selv da😉

Anonymkode: 67926...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor sier du det? Vil gjerne at du spesifiserer hva som er usmart ved det jeg skrev?

Ts

Anonymkode: 9e89b...df6

Virkelig? Les nå gjennom hva du skriver. Problemet er at du viser inkompetanse i dine svar. Hvilken baby tenker at «oj, mamma har ørepropper så nå signaliserer hun at hun ikke vil forstyrres»? Barn snakker til deg uavhengig av hva du har i ørene. 

Anonymkode: 67926...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Les gjennom det svaret ditt en gang til….. ikke vær så hardt mot deg selv da😉

Anonymkode: 67926...f40

Leste det et par ganger.

Følte det var ganske innlysende at det var myntet på ditt innlegg. Men forstår at dette ikke kommer like tydelig fram for deg - ergo min første kommentar er rimelig treffende 👍

Anonymkode: 3c515...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Virkelig? Les nå gjennom hva du skriver. Problemet er at du viser inkompetanse i dine svar. Hvilken baby tenker at «oj, mamma har ørepropper så nå signaliserer hun at hun ikke vil forstyrres»? Barn snakker til deg uavhengig av hva du har i ørene. 

Anonymkode: 67926...f40

Da misforsto du hva jeg skrev.

Du skrev at man kan ha ørepropper i fordi man ikke ønsker å bli forstyrret.

Uavhengig om barnet skjønner hva ørepropper signaliserer (og mitt HI var ikke aldersspesifikt - dette gjelder mer enn babyer), så er det det faktum at du faktisk ikke vil forstyrres, som er problemet her. 

Hvis man går alene eller med sovende barn - helt ok å ikke ville bli forstyrret.

Hvis man er sammen med sitt barn - så er det problematisk at man ikke vil bli forstyrret: altså man ønsker ikke kontakt med sitt barn. Og det er kjernen i mitt innlegg - at foreldre med ørepropper/skjerm osv, ikke har nok kontakt med sitt barn. 

Anonymkode: 9e89b...df6

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes det ingen fasit, tenker jeg. 
Smarttelefonen er kommet for å bli, og vi bruker den jo til alt. 
Jeg har som alle andre sett foreldre som sitter og scroller ved siden av barnet sitt eller går med ørepropper og våkent barn i vogn. 
Men vi må jo bare anta at det er et øyeblikksbilde, og at barnet får den oppmerksomheten det trenger gjennom dagen. 
Jeg blir lett overstimulert av lyder om jeg er sliten, har sovet dårlig eller er småsyk. Da er støydempende AirPods gull verdt. Man kan likevel ha en samtale, men den slitsomme bakgrunnsstøyen filtreres ut. 
Jeg har også betalt regninger i nettbanken og svart på meldinger sammen med barna.  Det er en del av hverdagen, på samme vis som at jeg tar meg tid til å beundre tegningene fra barnehagen, leke med play doh, fantasilek og lesing av bok på sengekanten før leggetid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk samme problemet med folk som går med hund og har ørepropper(jeg har selv hund). Når jeg tar med et annet vesen, hund eller barn, ut så er det min jobb og forutse omgivelsen og ta hensyn til verden rundt - samt være tilgjengelig for den jeg har ansvaret for. Da kan jeg bare ikke stappe øra full av ego-lyd. Da må jeg øve meg på å være tilstede.

Anonymkode: 88fa8...9c0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...