Gå til innhold

Er det lov å ta med mat/drikke inn i en rettssal? Og er det lov å spørre tiltalte spørsmål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dommere står fritt til å stille spørsmål hvis noe er uklart. Selvfølgelig. De skal jo dømme rettferdig. 

Anonymkode: 0df87...36a

Og meddommere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Mezzosoprena said:

Nei.

Jo! 

Anonymkode: 2df16...ca7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dommere står fritt til å stille spørsmål hvis noe er uklart. Selvfølgelig. De skal jo dømme rettferdig. 

Anonymkode: 0df87...36a

Det er riktig, fagdommeren kan egentlig bryte inn når h*n måtte ønske for å klargjøre ting, men sjelden for å stille direkte spørsmål. Som regel blir det bare gjort etter at både aktor og forsvarer har stilt sine spørsmål, hvis noen av dommerne mener at det er relevante spørsmål som ikke har blitt stilt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo! 

Anonymkode: 2df16...ca7

Nei.

Har du dømt i mange rettssaker du, eller?

Endret av Mezzosoprena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen saker vil dommeren avslutte med "er det noen i salen som har noen spørsmål eller innvendinger" og det vil da være anledning til å rekke opp hånda. 

Anonymkode: 0a255...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i rettsaker. Dommer og meddommere stiller spørsmål , dersom det er noe de synes er uklart, eller de lurer på, etter forklaring er gitt. Ellers er det bare advokat og aktor som spør. Det settes frem vann til alle involverte, også vitner. 

Anonymkode: 027de...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har vært i rettsaker. Dommer og meddommere stiller spørsmål , dersom det er noe de synes er uklart, eller de lurer på, etter forklaring er gitt. Ellers er det bare advokat og aktor som spør. Det settes frem vann til alle involverte, også vitner. 

Anonymkode: 027de...c60

Ps  Tilskuere regnes ikke som involverte. 

Anonymkode: 027de...c60

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meddommer i tingretten. 
 

Nei. Du kan ikke ta med mat og drikke. En rettssak er verken kino eller kaffeslabberas

Nei. Du kan ikke på noen måte stille, eller formidle, dine spørsmål. De som kan stille spørsmål er: Aktor, forsvarer, dommer, meddommere og sakkyndig (om saken har det)

Til sist: Ikke alle saker går for åpen rett. 

Anonymkode: 8fe3a...691

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser jo at det står vann framme til dommere/advokatene, men kan de som er tilskuere (eller hva det kalles) i en rettssak ta med seg f.eks litt brus og snacks? Og er det lov å stille spørsmål til tiltalte, eller må alt gå via dommer? Jeg regner jo med at dommeren spør tiltalte hvorfor de gjorde det de gjorde. Og da MÅ de vel svare på det eller? Noen som vet?

 

Anonymkode: 19240...765

Popcorn og cola går fint, men ha det i en beholder og ikke i knitrende poser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (9 minutter siden):

Nei.

Har du dømt i mange rettssaker du, eller?

Jeg har vært meddommer i flere rettsaker i lagmannsretten, og jo, vi har lov til å stille tiltalte spørsmål. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært meddommer i flere rettsaker i lagmannsretten, og jo, vi har lov til å stille tiltalte spørsmål. 

Ja, jeg er også meddommer og hvis du leste hva jeg skrev tidligere, så hadde du sett av jeg skrev at både dommere og meddommere lov til å stille både tiltalte og vitner spørsmål. Jeg svarte nei på rekkefølgen av hvem som spør når.

Du må gjerne lese alle svarene før du konkluderer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ser jo at det står vann framme til dommere/advokatene, men kan de som er tilskuere (eller hva det kalles) i en rettssak ta med seg f.eks litt brus og snacks? Og er det lov å stille spørsmål til tiltalte, eller må alt gå via dommer? Jeg regner jo med at dommeren spør tiltalte hvorfor de gjorde det de gjorde. Og da MÅ de vel svare på det eller? Noen som vet?

 

Anonymkode: 19240...765

nei, det er ikke lov å ta med mat og drikke, og nei, det er bare advokater og dommere som kan stille spørsmål til tiltalte.

Anonymkode: 3f450...c9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser jo at det står vann framme til dommere/advokatene, men kan de som er tilskuere (eller hva det kalles) i en rettssak ta med seg f.eks litt brus og snacks? Og er det lov å stille spørsmål til tiltalte, eller må alt gå via dommer? Jeg regner jo med at dommeren spør tiltalte hvorfor de gjorde det de gjorde. Og da MÅ de vel svare på det eller? Noen som vet?

 

Anonymkode: 19240...765

Nei du kan ikke det er svaret på begge spørsmål. Er det åpen rettssak , kan du komme og se på, men bare aktor/forsvarer og dommer har lov til å stille spørsmål. Du har heller ikke lov til å rope noe eller komme med høylytte kommentarer. Da kan du bli kastet ut. Mobilen må også være avslått.

Så for å oppsummere så skal du være stille, respektfull, ikke spise/drikke, være anstendig kledd, og reise deg/sette deg på korrekte tidspunkt, komme i god tid og ikke forlate salen utenom faste pauser og ha mobilen avslått.

Endret av Grüner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at dette handler om tiltalte og offer, ikke underholdning. Så hva slags spørsmål vil du stille? Du er ikke en del av rettsaken. Og godteri og brus er til kino. Hvis du satt og så på at noen som hadde skadet deg ble dømt, ville du likt at det satt publikum og gomlet godteri?

Anonymkode: aa72b...100

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk at dette handler om tiltalte og offer, ikke underholdning. Så hva slags spørsmål vil du stille? Du er ikke en del av rettsaken. Og godteri og brus er til kino. Hvis du satt og så på at noen som hadde skadet deg ble dømt, ville du likt at det satt publikum og gomlet godteri?

Anonymkode: aa72b...100

Hvorfor er du så sint og aggressiv? Jeg stilte et spørsmål. 

Anonymkode: 19240...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er du så sint og aggressiv? Jeg stilte et spørsmål. 

Anonymkode: 19240...765

Dette svaret var da verken sint eller aggressivt, tvert imot var det veldig opplysende og litt tankevekkende for deg.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du ikke er vant til å være i en rettssal, så vær obs på et par ting til: Når du har gått inn, så er du der til dommeren sier det er pause. Du kan ikke gå ut og inn som du vil. Heller ikke fpr å gå på do.

Og ingen forlater salen før dommeren har gått ut - også til pause. Når dommeren kommer inn, må alle reise seg, og stå til h*n har satt seg. Og man reiser seg igjen og står mens dommeren går ut. Dette er hver gang dommeren går inn og ut av salen - ikke bare ved dagens begynnelse og slutt, men til alle pauser.

Anonymkode: 3f450...c9e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du får ikke sitte og bråke og forstyrre med knitreposer, smatting og kullsyreflasker. Fokuset er ikke på deg.

Nei, du har overhodet ikke anledning til å stille spørsmål. Igjen - det dreier seg ikke om deg.

Anonymkode: 3fdb2...bdb

Ts mente nok å spørre tiltalte noe som dreier seg om tiltalte, ikke seg selv.. 

Regner med det er greit å ha ei lita pose popcorn , og brus kan man ha på vannflaske ingen vet det.

Anonymkode: d5187...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Husk at dette handler om tiltalte og offer, ikke underholdning. Så hva slags spørsmål vil du stille? Du er ikke en del av rettsaken. Og godteri og brus er til kino. Hvis du satt og så på at noen som hadde skadet deg ble dømt, ville du likt at det satt publikum og gomlet godteri?

Anonymkode: aa72b...100

Forsåvidt. Men det er likt i sivile saker, så det handler vel egentlig aller mest om respekten for retten og rettens verdighet.

Anonymkode: 3f450...c9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...