Gå til innhold

Er det lov å ta med mat/drikke inn i en rettssal? Og er det lov å spørre tiltalte spørsmål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser jo at det står vann framme til dommere/advokatene, men kan de som er tilskuere (eller hva det kalles) i en rettssak ta med seg f.eks litt brus og snacks? Og er det lov å stille spørsmål til tiltalte, eller må alt gå via dommer? Jeg regner jo med at dommeren spør tiltalte hvorfor de gjorde det de gjorde. Og da MÅ de vel svare på det eller? Noen som vet?

 

Anonymkode: 19240...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvem er du oppi alt dette? Er du kun tilhører har du IKKE mulighet til å stille noen som helst spørsmål nei. 

Og hvorfor skal du ha med brus og snacks? 

Anonymkode: 48521...7e9

  • Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvem er du oppi alt dette? Er du kun tilhører har du IKKE mulighet til å stille noen som helst spørsmål nei. 

Og hvorfor skal du ha med brus og snacks? 

Anonymkode: 48521...7e9

Tilhører, ikke vitne eller noe sånt. Hvorfor er du så sint? 

Jeg bare lurer på om det er lov å ta med noe inn i rettssalen. Det tar jo sin tid. 

Anonymkode: 19240...765

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tilhører, ikke vitne eller noe sånt. Hvorfor er du så sint? 

Jeg bare lurer på om det er lov å ta med noe inn i rettssalen. Det tar jo sin tid. 

Anonymkode: 19240...765

Du trenger ikke og spise snacks under rettssaken, det kan du gjøre i en av pausene. 

Anonymkode: 48521...7e9

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

er det lov å stille spørsmål til tiltalte, eller må alt gå via dommer?

Hva tror du selv? Hvis du skulle gjette?

Endret av lavmålet
  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du eventuelt kan ta med inn, må du sjekke med det aktuelle rettslokalet. Og nei, du kan ikke stille spørsmål, hverken direkte eller gjennom andre. Det er ikke sånn rettssystemet fungerer.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (Akkurat nå):

Hva du eventuelt kan ta med inn, må du sjekke med det aktuelle rettslokalet. Og nei, du kan ikke stille spørsmål, hverken direkte eller gjennom andre. Det er ikke sånn rettssystemet fungerer.

Ok, jeg har aldri vært i en rettssak men lovte å bli med en venninne (hun er vitne i en sak). Men da venter jeg til pausen med å ta med noe inn der. 

Anonymkode: 19240...765

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og drikke er ikke tillatt. Mulig du kan ha med en vannflaske. Men å sitte å tygge på snacks er ikke lov. Les deg opp på domstol.no

Anonymkode: 70923...09e

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på det du spør om er NEI og NEI, enkelt og greit.

Anonymkode: 600e3...f6a

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ser jo at det står vann framme til dommere/advokatene, men kan de som er tilskuere (eller hva det kalles) i en rettssak ta med seg f.eks litt brus og snacks? Og er det lov å stille spørsmål til tiltalte, eller må alt gå via dommer? Jeg regner jo med at dommeren spør tiltalte hvorfor de gjorde det de gjorde. Og da MÅ de vel svare på det eller? Noen som vet?

 

Anonymkode: 19240...765

Nei, du tar ikke med deg snacks inn i en rettssal - litt respekt får man vise, både for tiltalte, ofre og advokater og dommere.

Hvem er det du lurer på om kan spørre spørsmål til den tiltalte? Det kan advokatene på begge sider, dommeren og meddommerne. Tilskuere skal ikke henvende seg til retten i det hele tatt. 

Nei, må MÅ ikke svare på noe som helst. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært tilhører i rettssaler flere ganger. I min lokale tingrett er det ikke tillatt å spise eller drikke. Selvsagt får du ikke stille spørsmål. Det er jo heller ikke dommeren/dommerne som spør ut tiltalte. Det er det aktor og forsvarer som gjør. 

Anonymkode: 99d57...ff1

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ser jo at det står vann framme til dommere/advokatene, men kan de som er tilskuere (eller hva det kalles) i en rettssak ta med seg f.eks litt brus og snacks? Og er det lov å stille spørsmål til tiltalte, eller må alt gå via dommer? Jeg regner jo med at dommeren spør tiltalte hvorfor de gjorde det de gjorde. Og da MÅ de vel svare på det eller? Noen som vet?

Anonymkode: 19240...765

Nei, de MÅ ikke svare. Se bare på han som er i retten nå om dagen (skyting på pride i Oslo), han nekter å snakke, å da kan han ikke tvinges til det.

Ellers så er jo ikke rettssalen en underholdnings arena, så snacks og brus får du spise utenfor rettssalen. 

Anonymkode: c644a...2ab

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får ikke sitte og bråke og forstyrre med knitreposer, smatting og kullsyreflasker. Fokuset er ikke på deg.

Nei, du har overhodet ikke anledning til å stille spørsmål. Igjen - det dreier seg ikke om deg.

Anonymkode: 3fdb2...bdb

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, jeg har aldri vært i en rettssak men lovte å bli med en venninne (hun er vitne i en sak). Men da venter jeg til pausen med å ta med noe inn der. 

Anonymkode: 19240...765

Nei, du tar ikke med noe inn i rettssalen, selv ikke i pausen. Du spiser det utenfor.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært tilhører i rettssaler flere ganger. I min lokale tingrett er det ikke tillatt å spise eller drikke. Selvsagt får du ikke stille spørsmål. Det er jo heller ikke dommeren/dommerne som spør ut tiltalte. Det er det aktor og forsvarer som gjør. 

Anonymkode: 99d57...ff1

Men dommerne kan stille spørsmål, hvis det er noe de trenger å klargjøre eller hvis de mener det er spørsmål som burde blitt stilt og som ikke har blitt det.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

Men dommerne kan stille spørsmål, hvis det er noe de trenger å klargjøre eller hvis de mener det er spørsmål som burde blitt stilt og som ikke har blitt det.

Dommeren stiller tiltalte spørsmål først. Før aktor. 

Anonymkode: 3e361...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dommeren stiller tiltalte spørsmål først. Før aktor. 

Anonymkode: 3e361...26f

Nei.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dommeren stiller tiltalte spørsmål først. Før aktor. 

Anonymkode: 3e361...26f

Dommere står fritt til å stille spørsmål hvis noe er uklart. Selvfølgelig. De skal jo dømme rettferdig. 

Anonymkode: 0df87...36a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I påsken er det ofte litt små sjokolader i gangen utenfor. Pleier gå helt fint å ta med et par sånne inn i salen 

Anonymkode: 0a255...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...