Gå til innhold

Sorgen over å ikke få kjøpt leilighet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med 300.000 i EK blir det vanskelig å kjøpe noe nå, men man har et godt utgangspunkt for å investere pengene i noe som gir såpass med avkastning at det kan gå greit å kjøpe på sikt. Jo raskere man vil ha muligheten til å kjøpe, jo mer risiko må man ev.t ta i markedet. Det sikreste (som gir noenlunde ok avkastning) er globale indeksfond, men da vil det ta ganske mange år siden avkastningen i beste fall er 5-10% over boligprisøkningen. 

Personlig tror jeg at jeg hadde gått for bitcoin om jeg hadde dårlig tid. 300.000 kan fort bli til en million da i løpet av 12-18 måneder. Ikke trenger man å styre med å kjøpe bitcoin direkte heller, man kan bare kjøpe IBIT på f.eks Nordnet. IBIT er en ETF (et børsnotert fond) som investerer i BTC og derfor følger bitcoin-prisen. Jeg kjøpte en del i midten av januar, der har jeg en avkastning på 67% hittil. Minus skatten på 22% betyr det netto avkasting på over 50% på 1,5 måned. Men man må ha is i magen, for verdien kan synke 10-20% på en dag og stige like fort igjen. 

Anonymkode: 1de3d...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med 300.000 i EK blir det vanskelig å kjøpe noe nå, men man har et godt utgangspunkt for å investere pengene i noe som gir såpass med avkastning at det kan gå greit å kjøpe på sikt. Jo raskere man vil ha muligheten til å kjøpe, jo mer risiko må man ev.t ta i markedet. Det sikreste (som gir noenlunde ok avkastning) er globale indeksfond, men da vil det ta ganske mange år siden avkastningen i beste fall er 5-10% over boligprisøkningen. 

Personlig tror jeg at jeg hadde gått for bitcoin om jeg hadde dårlig tid. 300.000 kan fort bli til en million da i løpet av 12-18 måneder. Ikke trenger man å styre med å kjøpe bitcoin direkte heller, man kan bare kjøpe IBIT på f.eks Nordnet. IBIT er en ETF (et børsnotert fond) som investerer i BTC og derfor følger bitcoin-prisen. Jeg kjøpte en del i midten av januar, der har jeg en avkastning på 67% hittil. Minus skatten på 22% betyr det netto avkasting på over 50% på 1,5 måned. Men man må ha is i magen, for verdien kan synke 10-20% på en dag og stige like fort igjen. 

Anonymkode: 1de3d...eeb

Ja Bitcoin løser nok Ts sine problemer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva mener du?

Jobben jeg har er fast om ikke annet, kan begynne å spare 17.000 i mnd snart, trenger råd.

 

Anonymkode: 5a4de...95e

Hvis du kan spare 17000 i måneden, vil du jo øke egenkapitalen din raskt. Om vi sier at du klarer 15 000 i snitt, er jo det 180 000 på ett år. Og du vil kunne vise banken at du har god betalingsevne om du klarer dette over tid. 

Anonymkode: a9f31...23b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (10 timer siden):

Jo, det er grei argumentert.

Ts kan også be om 30år. Husbanken går av og til opp mot 40 år. Problemet er bare at du blir meget sårbar for renten. Og månedsbeløpet blir ikke så mye mindre. 

Jeg anbefaler ikke mer enn 20 år nedbetaling. 

Så det er opp til Ts hvor mye boligen skal koste. Jeg mener at 3 millioner er en realistisk boligpris mange steder og da er Ts ikke i nærheten mtp. nevnt inntekt og egenkapital.

Schmuhu

Enig, i tillegg til at rentefradraget er mye mindre enn det man faktisk betaler i rente, såklart. Mesteparten av renta betaler du SELV, ikke staten. 

Anonymkode: 4c83f...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med 300.000 i EK blir det vanskelig å kjøpe noe nå, men man har et godt utgangspunkt for å investere pengene i noe som gir såpass med avkastning at det kan gå greit å kjøpe på sikt. Jo raskere man vil ha muligheten til å kjøpe, jo mer risiko må man ev.t ta i markedet. Det sikreste (som gir noenlunde ok avkastning) er globale indeksfond, men da vil det ta ganske mange år siden avkastningen i beste fall er 5-10% over boligprisøkningen. 

Personlig tror jeg at jeg hadde gått for bitcoin om jeg hadde dårlig tid. 300.000 kan fort bli til en million da i løpet av 12-18 måneder. Ikke trenger man å styre med å kjøpe bitcoin direkte heller, man kan bare kjøpe IBIT på f.eks Nordnet. IBIT er en ETF (et børsnotert fond) som investerer i BTC og derfor følger bitcoin-prisen. Jeg kjøpte en del i midten av januar, der har jeg en avkastning på 67% hittil. Minus skatten på 22% betyr det netto avkasting på over 50% på 1,5 måned. Men man må ha is i magen, for verdien kan synke 10-20% på en dag og stige like fort igjen. 

Anonymkode: 1de3d...eeb

Dette var dagens dårligste råd på KG… og ja, jeg har bitcoin selv. Man kjøper bitcoin for penger man har råd til å tape, ikke penger man desperat trenger til egenkapital som lavtlønnet alenemor. 🙄

Anonymkode: 4c83f...3b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Husbanken er vel den plassen som er mest aktuell å søke lån i, de har lavere rente og nedbetalingstiden er mye lengre enn i vanlig bank. 

Ser at regelen er max 5x inntekt og 15% egenkapital. Hvis man bare ser på tallene så kan jeg med min egenkapitalen låne 2 m. Hvis man bare ser på inntekt x5, kan jeg låne 2,4 m, men da må jeg øke egenkapitalen til 360 000 kr. Det hjelper meg ingen ting å få innvilget et sånt lån, for her jeg bor har det ikke vært solgt hus/leiligheter til under 3 m på mange år. Og som en over sier, så klarer jeg ikke å betale et lån på 3 m.

 Jeg kommer uansett til å kontakte husbanken, men skjønner at jeg bare må finne meg i å leie i ganske mange år til.

 

Grunnen til at jeg syns det et kjipt å leie er fordi man aldri vet hvor lenge man får bli boende, skulle ønske for barna sin del at de slapp å flytte så mange ganger.

Ts

 

Anonymkode: ca5dd...004

Det er MAX fem ganger inntekt. Som alenemor med barn og lav inntekt vil du ikke engang være i nærheten av femgangeren. 5x er bare aktuelt for folk med høye inntekter, helst to, og helst ikke barn. Men det viktige her er inntekten. Med lav inntekt må man bruke en stor del av inntekten på helt nødvendige ting (mat, strøm etc). Mens med høy inntekt har man mulighet for å pløye en stor andel av inntekten inn i lånet, for de basale utgiftene (mat, strøm etc) er ikke noe høyere hvis du tjener 2 mill i året enn hvis du tjener 350k i året. 
Bare glem 5x, den regelen er ikke aktuell for deg. 

Anonymkode: 4c83f...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da eksen og jeg gikk i fra hverandre fikk jeg til banken "vår" og ba om lån slik at jeg kunne kjøpe han ut av vår felles bolig. Bankfunskjonæren kikket meg rett inn i øynene og fortalte meg noe som har fulgt meg siden. Han sa rett ut: "det finnes ikke en bank som vil gi deg lån pga at du er alene med to barn". Barna ødelegger kredittverdien. Min eks hadde mange betalingsanmerkninger og uorden i økonomien, men bankene kastet seg etter han for å få han som kunde. Nå, 11 år senere er det fremdeles ikke en bank som vil gi meg lån". Nå har jeg betalt ned 75% av huslånet (som jeg fikk låne opp og "overta" ettersom "vi allerede hadde fått knviglrt lån i banken") på den tiden mens eksen selger i disse dager huset sitt. Jeg har enda ikke hatt en betalingsanmerking, har alt på stell, men får ikke lån pga barna.

 

Jeg trodde han ikke da han da det til meg, men har fått bekreftet det fra flere kilder i årenes løp. Smålig etter mitt syn, de er faktisk hans barn også..

Anonymkode: 7405e...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Slik er det blitt i Norge. Dårlig leiemarked og ekstremt høye boligpriser. Mange jeg kjenner har måtte fått hjelp av familie for å kjøpe. Jeg kommer aldri til å eie eget hjem. Man må tjene minst 800 000 i året hvis man har en inntekt og vil kjøpe bolig.

Anonymkode: 4c425...bd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette var dagens dårligste råd på KG… og ja, jeg har bitcoin selv. Man kjøper bitcoin for penger man har råd til å tape, ikke penger man desperat trenger til egenkapital som lavtlønnet alenemor. 🙄

Anonymkode: 4c83f...3b0

Hvis EK er så lav at den ikke er brukbar som EK så må man jo gjøre noe for å øke den. Kan f.eks kjøpe tek-fond isteden, om man tåler å vente 10 år på at pengene har vokst nok.

Alternativt så beholder man den som buffer på en sparekonto og taper litt av den hvert år pga. inflasjon mens man fortsetter å leie. Null risiko for større tap men man kommer heller ingen vei.

Anonymkode: 1de3d...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis EK er så lav at den ikke er brukbar som EK så må man jo gjøre noe for å øke den. Kan f.eks kjøpe tek-fond isteden, om man tåler å vente 10 år på at pengene har vokst nok.

Alternativt så beholder man den som buffer på en sparekonto og taper litt av den hvert år pga. inflasjon mens man fortsetter å leie. Null risiko for større tap men man kommer heller ingen vei.

Anonymkode: 1de3d...eeb

Man kommer i alle fall ikke noen vei hvis man roter bort pengene sine på krypto. Igjen, jeg har krypto selv. Jeg har ikke noe imot krypto. Men det er skyhøy risiko, og særlig hvis man ikke har råd til å tape. Det er da man gjør de dårlige valgene. 
Det er bedre å ha EK som er for lav til å være EK som enten utgangspunkt for videre sparing, eller som sikkerhet for enda dårligere tider/penger som kan gjøre livet litt enklere og bedre. At man har råd til at ungen går på fotball, eller at man kan ta den turen til Granca, eller at man kan kjøpe seg elsykkel. Eller bo i en litt finere leid leilighet. Eller slippe å bekymre seg for om man har råd til å spise middag neste måned!

Anonymkode: 4c83f...3b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da eksen og jeg gikk i fra hverandre fikk jeg til banken "vår" og ba om lån slik at jeg kunne kjøpe han ut av vår felles bolig. Bankfunskjonæren kikket meg rett inn i øynene og fortalte meg noe som har fulgt meg siden. Han sa rett ut: "det finnes ikke en bank som vil gi deg lån pga at du er alene med to barn". Barna ødelegger kredittverdien. Min eks hadde mange betalingsanmerkninger og uorden i økonomien, men bankene kastet seg etter han for å få han som kunde. Nå, 11 år senere er det fremdeles ikke en bank som vil gi meg lån". Nå har jeg betalt ned 75% av huslånet (som jeg fikk låne opp og "overta" ettersom "vi allerede hadde fått knviglrt lån i banken") på den tiden mens eksen selger i disse dager huset sitt. Jeg har enda ikke hatt en betalingsanmerking, har alt på stell, men får ikke lån pga barna.

 

Jeg trodde han ikke da han da det til meg, men har fått bekreftet det fra flere kilder i årenes løp. Smålig etter mitt syn, de er faktisk hans barn også..

Anonymkode: 7405e...fa6

https://www.nettavisen.no/okonomi/lanekalkulator-skaper-reaksjoner-jeg-ble-skremt/s/5-95-1728103 

 

Vittig, dette kom opp i ferden min i dag.

Anonymkode: 7405e...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at det ikke finnes en bolig til under tre mill? Har du søkt lån siden du sier du ikke får? 

Skal du inn på markedet må du tenke smart! Du må kjøpe med et soverom, ungene må dele rom å du må bo i stua, antall soverom har alt å si på pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (På 26.3.2024 den 22.08):

Ja, akkurat det jeg gjør. Det er ikke akkurat som om hun er uten boutgifter pr dd. 

Jeg betaler i hvert fall mer enn hennes husleie bare i rente på mitt lån...

Anonymkode: 16a18...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 21.27):

Hvis du kan spare 17000 i måneden, vil du jo øke egenkapitalen din raskt. Om vi sier at du klarer 15 000 i snitt, er jo det 180 000 på ett år. Og du vil kunne vise banken at du har god betalingsevne om du klarer dette over tid. 

Anonymkode: a9f31...23b

👏

Anonymkode: 5a4de...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å få meg en ekstrajobb. Har fortsatt å ha denne i tillegg til hovedjobben nå i snart 12 år og har hatt ca 200 000 i inntekt på den i året.

Med så mye ekstra inntekt var det lett å få lån, selv med barn.

Anonymkode: 16a18...396

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an nå. Det kommer masse boliger ut og det kan bety noe for pris.

Anonymkode: 55ba5...b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det jeg gjorde var å få meg en ekstrajobb. Har fortsatt å ha denne i tillegg til hovedjobben nå i snart 12 år og har hatt ca 200 000 i inntekt på den i året.

Med så mye ekstra inntekt var det lett å få lån, selv med barn.

Anonymkode: 16a18...396

Hva slags jobb er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke noe i lån selv om jeg ikke har noen barn. Så barn har ingen hindring her. Er enslig.

Anonymkode: b7ef0...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 20.10):

Leier for 9500 kr.

Anonymkode: ca5dd...004

Herregud å du klager? Jeg hadde glatt valgt å leie fremfor å eie. 

Hvis og når hunden min dør, så vil jeg selge å gå tilbake å leie. For det å eie er svindyrt og jeg er fastlåst på grunn av hunden. For ingen seriøse utleiefirmaer i min by leier ut til dyr. De få som gjør det tar 11 000+ i leie. 

Anonymkode: 83a58...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 21.51):

Herregud å du klager? Jeg hadde glatt valgt å leie fremfor å eie. 

Hvis og når hunden min dør, så vil jeg selge å gå tilbake å leie. For det å eie er svindyrt og jeg er fastlåst på grunn av hunden. For ingen seriøse utleiefirmaer i min by leier ut til dyr. De få som gjør det tar 11 000+ i leie. 

Anonymkode: 83a58...423

Jeg klager ikke, men huseier skal ha huset selv, så jeg må flytte etterhvert. Jeg ønsker en trygghet for barna, et stabilt hjem som er vårt. Jeg har selv flyttet neste 30 ganger i løpet av livet, det setter sine spor.

Lite vet du om hva jeg betaler 9500 kr for, kan være en 1 roms på 30kvm. Hvem vet..

Anonymkode: ca5dd...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...