Gå til innhold

Sorgen over å ikke få kjøpt leilighet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene med barn og har tilsammen 485 000 kr i året. Har ca 300 000 i egenkapital, skjønner at det er litt lite. 

Har sjekket lånekalkulatoren på husbanken sine sider, å den forteller meg at jeg kan få hele 0 kr i lån. 

Andre min situasjon som har fått kjøpt, eller må jeg bare finne meg i å leie resten av livet?

Anonymkode: ca5dd...004

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva leier du for?

Anonymkode: 06678...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier for 9500 kr.

Anonymkode: ca5dd...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leier for 9500 kr.

Anonymkode: ca5dd...004

Wow. Sign me up!!!

Anonymkode: 66798...662

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 6 år siden ble jeg skilt og hadde 1,3 mill i egenkapital etter at eksmannen min kjøpte meg ut av felles bolig. Jeg har samme lønn som deg i dag, den gang tjente jeg 400 000. Selv med denne egenkapitalen var det såvidt banken ville gi meg lån. Jeg ble fortalt at jeg tjente for lite og to barn drar også ned. Fikk kjøpt leilighet for 2,5 mill . 

Anonymkode: 6293f...831

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en bijobb, søk lån, slutt i bijobb. Ikke bare søk på nett, men ring de også. Slik fikk jeg lån med lav lønn

Anonymkode: 3fff6...379

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skaff deg en bijobb, søk lån, slutt i bijobb. Ikke bare søk på nett, men ring de også. Slik fikk jeg lån med lav lønn

Anonymkode: 3fff6...379

Så din anbefaling er å booste lånebetjeningsevnen i søkeprosessen, for så å redusere denne når lånet er innvilget?  Hører ut som et superråd!

Not

Anonymkode: c6c70...a2a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Obos deleie? Mange i lignende situasjn kommer seg inn i boligmarked på den måten. så lar du tiden gå mens verdien av leiligheten stiger -og etter feks 5 år kan du ta ny verditakst -få litt mer i lån og kjøpe litt større andel av leiligheten. man får mulighet en gang i året til å kjøpe litt mer av leiligheten av obos og således etterhvert klare å eie den helt alene.

Evnt er det heller ikke nødvendig - den kan fint selges som en deleiebolig også.

Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet obos og sjekket det ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9500 i leie er jo ingenting. 
Jeg angrer litt på at jeg sa opp der jeg bodde, for å flytte inn i en mye mindre leilighet til MYE høyere pris pr mnd. 
Kanskje jeg er glad når den er nedbetalt, da er jeg 70 eller noe…

Anonymkode: 487a0...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dere som bor i Oslo 🤣.....Beklager ekkel Emoji, men jeg klarer ikke noe annet ....Bor dere på 45 kvadrat?.....Nei,faen....15 ? Lol🫢

Anonymkode: 899fb...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

9500 i leie er jo ingenting. 
Jeg angrer litt på at jeg sa opp der jeg bodde, for å flytte inn i en mye mindre leilighet til MYE høyere pris pr mnd. 
Kanskje jeg er glad når den er nedbetalt, da er jeg 70 eller noe…

Anonymkode: 487a0...3ee

Du kan tippe lotto. Kanskje du vinner og kan betale ned før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stakkars dere som bor i Oslo 🤣.....Beklager ekkel Emoji, men jeg klarer ikke noe annet ....Bor dere på 45 kvadrat?.....Nei,faen....15 ? Lol🫢

Anonymkode: 899fb...a3e

Hvorfor sier du stakkars? Har det fint jeg, i min 74 kvm leilighet i skogen ved østmarka :) Ikke alle som gidder bo på bygda. 

Anonymkode: 30d68...c3e

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er det du prøver å kjøpe leilighet ts? Litt forskjell på Oslo og ellers i landet. 

Anonymkode: 30d68...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg betaler lite i leie, skulle gjerne fortsatt å bo her, men huseier skal ha boligen selv om et år. Dette har jeg visst siden jeg flyttet inn.

Bor på landet, så leieprisene her er nok endel mindre enn i Oslo. 

Det med OBOS var en smart idé, men jeg tror ikke de har leiligheter her jeg bor. Har heller ikke mulighet til å flytte pga pappan til barna. 

Anonymkode: ca5dd...004

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leier for 9500 kr.

Anonymkode: ca5dd...004

Det er jo lite. Hvor mange barn har du? Realiteten er at med barn og dårlig inntekt ligger du dårlig an. 
Husbanken kan muligens være et alternativ. Du må fremdeles ha betjeningsevne, men du kan ha lang nedbetalingstid. 
Når barna flytter ut vil du stille mye sterkere, så du trenger ikke leie hele livet, nei. 
Hvor mye har du til overs hver måned nå? Dessverre er det sånn at det følger MANGE utgifter med det å eie, noen av dem uforutsette. Elektrikeregning på 25 000, borettslaget bestemmer at de skal bytte tak, eller rør, eller bad, og husleia fyker i taket. Hvis du bor så billig som 9500 kan det hende at det faktisk er beste løsning for deg, hvis du ikke tåler en betydelig økning i boutgifter. Du må også ha en buffer hvis du eier. Har du ikke økonomi til å ha i alle fall 50-100k lett tilgjengelig i et knipetak, har du egentlig ikke råd til å eie. 

Anonymkode: 4c83f...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med leie til eie? 

Anonymkode: 9835d...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så din anbefaling er å booste lånebetjeningsevnen i søkeprosessen, for så å redusere denne når lånet er innvilget?  Hører ut som et superråd!

Not

Anonymkode: c6c70...a2a

Ja, akkurat det jeg gjør. Det er ikke akkurat som om hun er uten boutgifter pr dd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er alene med barn og har tilsammen 485 000 kr i året. Har ca 300 000 i egenkapital, skjønner at det er litt lite. 

Har sjekket lånekalkulatoren på husbanken sine sider, å den forteller meg at jeg kan få hele 0 kr i lån. 

Andre min situasjon som har fått kjøpt, eller må jeg bare finne meg i å leie resten av livet?

Anonymkode: ca5dd...004

Snakk med banken din - sett opp et møte ansikt til ansikt. Det er alltid bedre å snakke med folk enn å bruke nettløsninger. Kanskje en god kunderådgiver kan se muligheter  du ikke ser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha høyere inntekt. Skaff deg en ekstrajobb, og søk om lån når du har jobbet i ett års tid. Da telles lønna fra begge jobbene. Pass på å jobbe mye ekstra. 

Anonymkode: d0baa...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...