Gå til innhold

Sorgen over å ikke få kjøpt leilighet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har 420.000 i året, voksen datter.

Flyttet hjem til mor, vet ikke min arme råd lenger jeg heller.

Anonymkode: 5a4de...95e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis Ts kjøper en leilighet for 3 millioner kroner, som nedbetales på 20 år med dagens rente, så må Ts betale gode 20.000 kr i måneden. I tillegg kommer gjerne ekstra vedlikehold og forsikringer, så egentlig kan vi si gode 25.000 kr i måneden. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er alene med barn og har tilsammen 485 000 kr i året.

Jeg er enig med bankens vurdering!

Hvor mye får du utbetalt? 

Klarer du deg på det som er igjen etter at 25k er fratrukket?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok mer vanlig slik som andre steder i Europa at man leier bolig fremover. Man vil få ett A og B lag blant de som vokser opp og kan få hjelp hjemmefra. I byene vil det koste altfor mye å eie bolig fremover med stigende renter og kommunale avgifter, husleie osv Den jappetiden vi har vært igjennom de siste 10-årene må vi betale prisen for nå fremover. Jeg velger å tro det kommer til å gå greit på ett vis, men vi kommer nok til å få innskrenket levekår her oppe i Nord.  Men på en annen side så har vi kanskje litt godt av det også. Den største bekymringen min er hva vi skal leve av etter oljen.... 

Anonymkode: d5999...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo lite. Hvor mange barn har du? Realiteten er at med barn og dårlig inntekt ligger du dårlig an. 
Husbanken kan muligens være et alternativ. Du må fremdeles ha betjeningsevne, men du kan ha lang nedbetalingstid. 
Når barna flytter ut vil du stille mye sterkere, så du trenger ikke leie hele livet, nei. 
Hvor mye har du til overs hver måned nå? Dessverre er det sånn at det følger MANGE utgifter med det å eie, noen av dem uforutsette. Elektrikeregning på 25 000, borettslaget bestemmer at de skal bytte tak, eller rør, eller bad, og husleia fyker i taket. Hvis du bor så billig som 9500 kan det hende at det faktisk er beste løsning for deg, hvis du ikke tåler en betydelig økning i boutgifter. Du må også ha en buffer hvis du eier. Har du ikke økonomi til å ha i alle fall 50-100k lett tilgjengelig i et knipetak, har du egentlig ikke råd til å eie. 

Anonymkode: 4c83f...3b0

Har to barn. Ser at jeg kan få 2 mill i lån hvis jeg ikke regner med barna, så de er grunnen. 

Jeg har nettopp økt inntekten min med over 100 000 i året, så jeg er ikke helt sikker på hva jeg sitter igjen med hver mnd. Det har vært litt styr med å komme seg på bena etter bruddet. Mye penger har gått med på møbler osv det siste året. Jeg har faste utgifter på 12000 kr i mnd, pluss fossil bil og dagligvarer utenom. Får prøve å sette opp et budsjett. 

Har eid både leilighet og hus tidligere, så jeg vet det kan komme mange uforutsette utgifter. 

Anonymkode: ca5dd...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (16 minutter siden):

Hvis Ts kjøper en leilighet for 3 millioner kroner, som nedbetales på 20 år med dagens rente, så må Ts betale gode 20.000 kr i måneden. I tillegg kommer gjerne ekstra vedlikehold og forsikringer, så egentlig kan vi si gode 25.000 kr i måneden. 

Jeg er enig med bankens vurdering!

Hvor mye får du utbetalt? 

Klarer du deg på det som er igjen etter at 25k er fratrukket?

Schmuhu

Nei det har jeg ikke sjans til, men det var dette jeg ville ha svar på selv om det gjør vondt.

Anonymkode: ca5dd...004

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

jeg har 420.000 i året, voksen datter.

Flyttet hjem til mor, vet ikke min arme råd lenger jeg heller.

Anonymkode: 5a4de...95e

Bijobb, det er det du trenger for en periode

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

9500 i leie er jo ingenting. 
Jeg angrer litt på at jeg sa opp der jeg bodde, for å flytte inn i en mye mindre leilighet til MYE høyere pris pr mnd. 
Kanskje jeg er glad når den er nedbetalt, da er jeg 70 eller noe…

Anonymkode: 487a0...3ee

Høres vanvittig dumt ut.

Anonymkode: 06678...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei det har jeg ikke sjans til, men det var dette jeg ville ha svar på selv om det gjør vondt.

Anonymkode: ca5dd...004

Du kan låne over 25 år og du får fradrag på skatten, slik at du får mer netto utbetalt. De pengene går da til å nedbetale lånet. 
 

Jeg har dårlig lønn, men pga fradrag så betaler jeg kun 15% skatt. Det hjelper veldig

Anonymkode: 3fff6...379

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du kan låne over 25 år og du får fradrag på skatten, slik at du får mer netto utbetalt. De pengene går da til å nedbetale lånet. 
 

Jeg har dårlig lønn, men pga fradrag så betaler jeg kun 15% skatt. Det hjelper veldig

Anonymkode: 3fff6...379

Takk for svar! Dette har jeg ikke tenkt på.

Anonymkode: ca5dd...004

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (6 timer siden):

Bijobb, det er det du trenger for en periode

Hva mener du?

Jobben jeg har er fast om ikke annet, kan begynne å spare 17.000 i mnd snart, trenger råd.

 

Anonymkode: 5a4de...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye ønsker du låne? Altså,. hvor dyr bolig vil du kjøpe? 
Og er det leilighet eller hus du ser etter? 
Hvor gamle er barna? 

Anonymkode: 6a75e...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har to barn. Ser at jeg kan få 2 mill i lån hvis jeg ikke regner med barna, så de er grunnen. 

Jeg har nettopp økt inntekten min med over 100 000 i året, så jeg er ikke helt sikker på hva jeg sitter igjen med hver mnd. Det har vært litt styr med å komme seg på bena etter bruddet. Mye penger har gått med på møbler osv det siste året. Jeg har faste utgifter på 12000 kr i mnd, pluss fossil bil og dagligvarer utenom. Får prøve å sette opp et budsjett. 

Har eid både leilighet og hus tidligere, så jeg vet det kan komme mange uforutsette utgifter. 

Anonymkode: ca5dd...004

Ja, barna er grunnen. Hvert barn trekker med summen man kan låne - MYE. Men det er jo ikke uten grunn, det er enormt dyrt å ha barn. Du må absolutt sette opp et budsjett, ja. Hva er nettoinntekten din? Inkludert alt, både lønn, barnetrygd, bidrag etc. 

Hvis man ikke har råd til uforutsette utgifter som følger med å eie, er det faktisk bedre å leie. Selv om det sikkert ikke føles sånn. 

Anonymkode: 4c83f...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiepriser kommer også til å skyte i været. Ingen som leier ut gidder å betale 20000,- i mnd og få 9000 i leie inn. Så de selger eller velger å ikke leie ut. Eller store firmaer som kommer til  ta enda mer betalt kjøper opp.

Anonymkode: 10432...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du?

Jobben jeg har er fast om ikke annet, kan begynne å spare 17.000 i mnd snart, trenger råd.

 

Anonymkode: 5a4de...95e

For å øke inntekten din i en periode slik at du får boliglån. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke råd rett og slett ts, du må spare mer, få høyere inntekt eller ventet il barna blir større og flytter ut. Å eie bolig krever at du takler både renteoppgang og uforutsette utgifter, det gjør ikke du. Jeg har bare halvannen mill igjen på boliglånet, det + fellesutgifter til borettslaget er likevel 18 000 i mnd, altså det dobbelte av dine utgifter nå. 

Anonymkode: 8c67c...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan låne over 25 år og du får fradrag på skatten, slik at du får mer netto utbetalt. De pengene går da til å nedbetale lånet. 

Jo, det er grei argumentert.

Ts kan også be om 30år. Husbanken går av og til opp mot 40 år. Problemet er bare at du blir meget sårbar for renten. Og månedsbeløpet blir ikke så mye mindre. 

Jeg anbefaler ikke mer enn 20 år nedbetaling. 

Så det er opp til Ts hvor mye boligen skal koste. Jeg mener at 3 millioner er en realistisk boligpris mange steder og da er Ts ikke i nærheten mtp. nevnt inntekt og egenkapital.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men har du pratet med husbanken? Her så sa lånekalkulateren 0 lån. Men når jeg fikk møtte så fikk vi allikevel.

Anonymkode: 30d4a...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husbanken er vel den plassen som er mest aktuell å søke lån i, de har lavere rente og nedbetalingstiden er mye lengre enn i vanlig bank. 

Ser at regelen er max 5x inntekt og 15% egenkapital. Hvis man bare ser på tallene så kan jeg med min egenkapitalen låne 2 m. Hvis man bare ser på inntekt x5, kan jeg låne 2,4 m, men da må jeg øke egenkapitalen til 360 000 kr. Det hjelper meg ingen ting å få innvilget et sånt lån, for her jeg bor har det ikke vært solgt hus/leiligheter til under 3 m på mange år. Og som en over sier, så klarer jeg ikke å betale et lån på 3 m.

 Jeg kommer uansett til å kontakte husbanken, men skjønner at jeg bare må finne meg i å leie i ganske mange år til.

 

Grunnen til at jeg syns det et kjipt å leie er fordi man aldri vet hvor lenge man får bli boende, skulle ønske for barna sin del at de slapp å flytte så mange ganger.

Ts

 

Anonymkode: ca5dd...004

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er alene med barn og har tilsammen 485 000 kr i året. Har ca 300 000 i egenkapital, skjønner at det er litt lite. 

Har sjekket lånekalkulatoren på husbanken sine sider, å den forteller meg at jeg kan få hele 0 kr i lån. 

Andre min situasjon som har fått kjøpt, eller må jeg bare finne meg i å leie resten av livet?

Anonymkode: ca5dd...004

Sjekk med din kommune og søk om kommunalt startlån, noe alle kommuner har. Det du får lånt der regnes ofte med som startkapital slik at det er lettere å få lånt det resterende i en ordinær bank. Startlån er som regel 2.prioritet slik at bankene uansett har sin sikkerhet,da er de lettere å få med på å låne resten.

Anonymkode: 9f0ea...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husbanken er vel den plassen som er mest aktuell å søke lån i, de har lavere rente og nedbetalingstiden er mye lengre enn i vanlig bank. 

Ser at regelen er max 5x inntekt og 15% egenkapital. Hvis man bare ser på tallene så kan jeg med min egenkapitalen låne 2 m. Hvis man bare ser på inntekt x5, kan jeg låne 2,4 m, men da må jeg øke egenkapitalen til 360 000 kr. Det hjelper meg ingen ting å få innvilget et sånt lån, for her jeg bor har det ikke vært solgt hus/leiligheter til under 3 m på mange år. Og som en over sier, så klarer jeg ikke å betale et lån på 3 m.

 Jeg kommer uansett til å kontakte husbanken, men skjønner at jeg bare må finne meg i å leie i ganske mange år til.

 

Grunnen til at jeg syns det et kjipt å leie er fordi man aldri vet hvor lenge man får bli boende, skulle ønske for barna sin del at de slapp å flytte så mange ganger.

Ts

 

Anonymkode: ca5dd...004

Ikke kontakt husbanken, kontakt din kommune for startlån.

Anonymkode: 9f0ea...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...