Gå til innhold

Hjelp, kommer meg ikke ned i vekt😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etterhvert som man går ned , må man spise færre og færre kalorier, ellers holder man seg jo på samme nivå eller går opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurven skrev (4 minutter siden):

Etterhvert som man går ned , må man spise færre og færre kalorier, ellers holder man seg jo på samme nivå eller går opp

Evt øke aktivitetsnivået hvis man ikke vil spise mindre. 

Anonymkode: d231f...e21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går jo ganske drastisk ned i vekt på kort tid, også gir du opp. Det er altså ikke sånn at ting ikke fungerer, for det gjør det jo.

Det er ingen kjapp kur for vektnedgang, og det er heller ikke lurt å gå ned for fort. 0,5-1 kg i uken er veldig bra, og jeg ville heller ha satset på det enn 3 kg per uke. Da lever man så ekstremt på diett at det blir vanskelig å holde i lengden.

Etter to tette svangerskap så satt jeg igjen med en vekt jeg ikke var komfortabel med, og den forsvant ikke av seg selv som sist. Like før jul bestemte jeg meg for at nok var nok, og at jeg skulle gjøre noe. Har gått ned 15,5 kg siden starten av desember.

Startet med å telle alle kalorier, men nå har jeg en sånn ca oversikt på mengende jeg kan spise om dagen. Spiser "vanlig mat", og kan kose meg om det er noe, men mengdene er justert ned. Føler sånn sett ikke at jeg er på "slankern", for det er enkelt å overholde, og jeg kan holde på sånn lenge. 

Det tar tid da, og jeg er forhåpentligvis kvitt siste rest før bikinisesongen. Når den tid kommer må jeg fortsatt passe på inntaket, for jeg må jo bli kjent med hvor mye jeg kan spise uten å gå verken opp eller ned.

Anonymkode: 62687...f0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 9.03):

Nei, det er omvendt. Hvis du ser på bilder av folk som lever på tradisjonelt vis, eller forsåvidt på bilder av nordmenn på 60-tallet, vil du se at de aller fleste er naturlig slanke. Det er ikke fordi de teller kalorier, men fordi de spiser ordentlig mat.

Hvis du er overvektig vil du gå ned i vekt med et sunt kosthold (med mindre du har spesielle sykdommer som gir lipødem eller lignende). Grunnen til overvekt er stort sett feil kosthold, ikke at man har glemt å telle kalorier.

Kaloritelling er nyttig i den grad du spiser drittmat. Hvis du ønsker (eller er avhengig av) å spise sukkertøy er det lurt å velge sjokoladen som gir færrest kalorier. Men spiser du ordentlig mat er det (igjen, forutsatt at ikke spesielle sykdommer eller medisiner gjør at du legger på deg) ingen grunn til det.

Anonymkode: 10180...1d5

Det her er jo bare tull. Det er veldig enkelt for meg å spise i et kalorioverskudd ved å kun spise sunn og næringsrik mat. Jeg spiser veldig sunt, hjemmelaget, fokus på rene matvarer. Allikevel må jeg som lav kvinne med kontorjobb ABSOLUTT passe på. Spiser jeg over 1800 kalorier går vekten opp, selv om jeg løper to dager i uken og går daglige turer på en time med hunden. 

Anonymkode: 8b046...69c

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det her er jo bare tull. Det er veldig enkelt for meg å spise i et kalorioverskudd ved å kun spise sunn og næringsrik mat. Jeg spiser veldig sunt, hjemmelaget, fokus på rene matvarer. Allikevel må jeg som lav kvinne med kontorjobb ABSOLUTT passe på. Spiser jeg over 1800 kalorier går vekten opp, selv om jeg løper to dager i uken og går daglige turer på en time med hunden. 

Anonymkode: 8b046...69c

Mitt søsken er også lav, og hadde nettopp fedmeoperasjon. H*n liker ikke kaker, chips, smågodt osv. H*n er derimot veldig glad i mat. Vanlig mat, ikke junk. H*n lager masse mat selv, og her definitivt klart å spise seg sykelig overvektig på helt normal mat. Man må faktisk passe på, ja. Og i gamledager hadde man ikke like mye mat å skulle spise seg tjukk på. Man hadde flere aktive oppgaver, man hadde flere munner å mette og man hadde ikke massevis av butikker der man kunne velge og vrake i overflod. Så jeg er helt med på den kommentaren din om at man må passe på. Spiser jeg rundt 2000 kalorier om dagen, legger jeg på meg. Selv om jeg er aktiv hver dag.

Anonymkode: d231f...e21

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det her er jo bare tull. Det er veldig enkelt for meg å spise i et kalorioverskudd ved å kun spise sunn og næringsrik mat. Jeg spiser veldig sunt, hjemmelaget, fokus på rene matvarer. Allikevel må jeg som lav kvinne med kontorjobb ABSOLUTT passe på. Spiser jeg over 1800 kalorier går vekten opp, selv om jeg løper to dager i uken og går daglige turer på en time med hunden. 

Anonymkode: 8b046...69c

Hva legger du i sunn og næringsrik mat? Har du gått opp i vekt ved å spise bare det?

Anonymkode: 10180...1d5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så teit når naturlig slanke folk (går jeg ut fra) insisterer på at det må handle om feil mat. Jeg holdt meg mye tynnere som ung voksen da jeg spiste store mengder snop og junk, og aldri en eneste grønnsak enn jeg gjør nå på 100% råvarebasert kosthold med veldig aktiv jobb. Jeg synes hjemmelaget rug-surdeigsbrød med hjemmelaget leverpostei , av dyr her fra gården som aldri har spist kraftfor, er supergodt og kan godt spise seks skiver til et måltid. Som er en hel dagsrasjon av kalorier for meg. Såklart hjelper det ikke med masse sukker og ferdigmat, men det er ikke akkurat den eneste grunnen til at folk går opp i vekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 16.03):

Det her er jo bare tull. Det er veldig enkelt for meg å spise i et kalorioverskudd ved å kun spise sunn og næringsrik mat. Jeg spiser veldig sunt, hjemmelaget, fokus på rene matvarer. Allikevel må jeg som lav kvinne med kontorjobb ABSOLUTT passe på. Spiser jeg over 1800 kalorier går vekten opp, selv om jeg løper to dager i uken og går daglige turer på en time med hunden. 

Anonymkode: 8b046...69c

Problemet er at det vi lærer er sunn mat er langt fra hva kroppen gjenkjenner som sunn mat. Margarin, frøoljer, «fullkorn» etc. er fremstilt som sunt men naturlig fett blir fremstilt som noe som en må passe seg for. Hvor mange som skjærte bort fettranden i steinalderen og erstattet med rapsolje 🏳️

 

Anonymkode: cb57d...1c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...