GÃ¥ til innhold

Hjelp, kommer meg ikke ned i vekt😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sunt kosthold er bra for kroppen uansett hva, men om du ikke har kontroll på hvor mye kalorier du får i deg går du ikke ned med et sunt kosthold. Du må også kalkulere hvor mye kalorier du forbrenner i løpet av en dag. Det varier utifra kjønn, men også aktivitet og alder. Noen som er svært aktiv på jobb samt trener noen dager i løpet av uken vil forbrenne mye mye mer enn la oss si noen som er i minimal aktivitet. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening og telle kalorier har hjulpet for meg, og har fått mange aha-opplevelser når jeg satt meg inn i det, for eksempler hvor mye kalorier det er i tacolefse og hvor mange kalorier det er i et ekstra glass med melk eller juice 😅 Startet opp trening og telling av kalorier for 3 mnd siden og har gått ned 2,5 kg. Det har stoppet litt opp hvor jeg går mellom 69,0 kg til 70,0 kg. Men jeg har i tillegg begynt å trene tyngere styrke den siste mnd, får mer vann i kroppen og muskler veier mer enn fett.

Jeg har også gått ned over 2 kg i bare fett siden i sommer. Utgangspunktet mitt var 74 kg, men trente lite i høst 😊

Anonymkode: edd0c...3ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er nok ikke enkelt, men over tid spis mindre porsjoner, kutt ut snop og chips og søte drikker. Da kommer du langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått  ned 14 kg siden januar i fjor. 
Har trent minimalt, pga barn og oppussing av hus siste halvåret.

 

det som fungerer for meg er: 

frokost: en shake

lunsj: frukt/knekkebrød/omelett/lompe med eggerøre/middagsresten når jeg er sulten. 

middag: kun en porsjon 

kveldsmat: middagsrester, et ostesmørbrød eller noe frukt. 
 

spiser godis kun i helgene. Har laget hjemmelaget gele med funsaft jeg spiser ellers om jeg er søtsugen. Med lettere vaniljesaus på:)

Anonymkode: 3d03a...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (PÃ¥ 26.3.2024 den 20.44):

Det er jo ikke sånn at enten går man ned en halvkilo om dagen (9 på tre uker!) eller så virker det ikke. 

Jeg teller kalorier, spiser strengt under dagsbehovet. Logger vekt annenhver dag. Ut fra trendlinjene mine så har jeg spist veldig regelmessig i et halvt år, og nedgangen er jevn - men jeg har to platåer på hele fire uker hver. Der vekta stoppet helt opp, tross daglig underskudd på 500-1000 cal, og pinlig nøyaktig loggføring med digital kjøkkenvekt som knapt får hvile. 

Man kan ikke gi seg, det er greia. Det er ikke midlertidig. Så lenge du tenker 'diett til jeg er XX kg, så kan jeg slappe av' så vil du gå de samme kiloene rett opp igjen når du har nådd målet. 

Du må endre litt holdning, og legge om livsstilen. Hvis du har tenkt å beholde målvekten etter at du har nådd den, så må du faktisk fortsette å ta kloke valg om hva du spiser og drikker hver dag. 

Anonymkode: b8d26...b6a

Veier du alt, grønnsaker frukt etc? 

Anonymkode: e2a13...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/27/2024 at 11:45 AM, Cornix said:

Sunt kosthold er bra for kroppen uansett hva, men om du ikke har kontroll på hvor mye kalorier du får i deg går du ikke ned med et sunt kosthold. Du må også kalkulere hvor mye kalorier du forbrenner i løpet av en dag.

Nei, det er omvendt. Hvis du ser på bilder av folk som lever på tradisjonelt vis, eller forsåvidt på bilder av nordmenn på 60-tallet, vil du se at de aller fleste er naturlig slanke. Det er ikke fordi de teller kalorier, men fordi de spiser ordentlig mat.

Hvis du er overvektig vil du gå ned i vekt med et sunt kosthold (med mindre du har spesielle sykdommer som gir lipødem eller lignende). Grunnen til overvekt er stort sett feil kosthold, ikke at man har glemt å telle kalorier.

Kaloritelling er nyttig i den grad du spiser drittmat. Hvis du ønsker (eller er avhengig av) å spise sukkertøy er det lurt å velge sjokoladen som gir færrest kalorier. Men spiser du ordentlig mat er det (igjen, forutsatt at ikke spesielle sykdommer eller medisiner gjør at du legger på deg) ingen grunn til det.

Anonymkode: 10180...1d5

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er omvendt. Hvis du ser på bilder av folk som lever på tradisjonelt vis, eller forsåvidt på bilder av nordmenn på 60-tallet, vil du se at de aller fleste er naturlig slanke. Det er ikke fordi de teller kalorier, men fordi de spiser ordentlig mat.

Hvis du er overvektig vil du gå ned i vekt med et sunt kosthold (med mindre du har spesielle sykdommer som gir lipødem eller lignende). Grunnen til overvekt er stort sett feil kosthold, ikke at man har glemt å telle kalorier.

Kaloritelling er nyttig i den grad du spiser drittmat. Hvis du ønsker (eller er avhengig av) å spise sukkertøy er det lurt å velge sjokoladen som gir færrest kalorier. Men spiser du ordentlig mat er det (igjen, forutsatt at ikke spesielle sykdommer eller medisiner gjør at du legger på deg) ingen grunn til det.

Anonymkode: 10180...1d5

Nei, spiser man mer kalorier enn kroppen forbrenner så går man ikke ned - uansett hvor sundt kostholdet er. Nordmenn på 60-tallet var mer aktive dessuten var de mer måteholden med porsjoner. Det fantes dessuten noen tykke folk på 60-tallet også. Telle kalorier var allerede populært i USA da, fordi de hadde en annen økonomi... og kunne derfor fråtse.  Man kan spise drittmat å ikke gå opp om man ønsker og man kan gå opp i vekt med sundt kosthold. Alt handler om kalorier.  

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Cornix said:

Nei, spiser man mer kalorier enn kroppen forbrenner så går man ikke ned - uansett hvor sundt kostholdet er.

Ja, men spiser du ordentlig mat spiser du ikke for mye. Du blir mett når du har fått i deg det du trenger, i motsetning til om du spiser godteri.

Du får lett i deg 1000 kcal mer enn du trenger om du spiser chips og drikker øl, men det er praktisk talt umulig hvis måltidet i stedet består av rent kjøtt, poteter og vann.

Anonymkode: 10180...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men spiser du ordentlig mat spiser du ikke for mye. Du blir mett når du har fått i deg det du trenger, i motsetning til om du spiser godteri.

Du får lett i deg 1000 kcal mer enn du trenger om du spiser chips og drikker øl, men det er praktisk talt umulig hvis måltidet i stedet består av rent kjøtt, poteter og vann.

Anonymkode: 10180...1d5

Såklart man kan spise for mye også når maten er "ordentlig". Jeg går lett opp i vekt selv om jeg unngår alt av ultraprosessert mat, om jeg ikke teller kalorier samtidig. 

Anonymkode: c9963...d0b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge står det stille, etter du har gått ned 3-4 kg? Står det stille i et par uker (mensenuken teller ikke) så må du finne ut av ditt kaloribehov på nytt, å justere underskuddet ditt deretter. Desto mindre du veier, desto mindre energi trenger kroppen for å holde seg i gang, så det er viktig å justere underskuddet når progresjonen stopper opp. 

Anonymkode: f2450...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Såklart man kan spise for mye også når maten er "ordentlig". Jeg går lett opp i vekt selv om jeg unngår alt av ultraprosessert mat, om jeg ikke teller kalorier samtidig. 

Anonymkode: c9963...d0b

Klart dukan, men det er altså ekstremt mye lettere å holde vekta/slanke seg hvis du unngår å spise det som gjorde det overvektig i utgangspunktet. Som sagt forutsatt at du ikke er overvektig pga medisiner eller sykdommer.

Så er det selvsagt delte meninger om hva ordentlig, eller stikk, mat egentlig er. Jeg mener at bl.a brød, pasta og lettprodukter ikke hører hjemme i et virkelig sunt kosthold.

Anonymkode: 10180...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Klart dukan, men det er altså ekstremt mye lettere å holde vekta/slanke seg hvis du unngår å spise det som gjorde det overvektig i utgangspunktet. Som sagt forutsatt at du ikke er overvektig pga medisiner eller sykdommer.

Så er det selvsagt delte meninger om hva ordentlig, eller stikk, mat egentlig er. Jeg mener at bl.a brød, pasta og lettprodukter ikke hører hjemme i et virkelig sunt kosthold.

Anonymkode: 10180...1d5

"Det som gjorde deg overvektig i utgangspunktet"? Som vanlig mat? Og nei, jeg regner heller ikke med pasta, brød og lettprodukter i det kostholdet.

Anonymkode: c9963...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

"Det som gjorde deg overvektig i utgangspunktet"? Som vanlig mat? Og nei, jeg regner heller ikke med pasta, brød og lettprodukter i det kostholdet.

Anonymkode: c9963...d0b

"Vanlig mat" er mye dritt. Som nevnt var overvekt sjeldnere før, og også hos folk som lever tradisjonelt. Og det er selvsagt ikke fordi de telte kalorier eller var flinkere til å begrense seg. De spiste til de var mette, slik som er naturlig. Det gjør vi fortsatt i dag. Problemet er at vi spiser feil mat: mye energi og lite næring.

Anonymkode: 10180...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint spise seg feit på én skive Jarlsberg for mye hver dag. Eller en brødskive for mye. 100 kalorier over "budsjett" per dag blir 35000 per år og dermed 5 kilo opp. Hvis man spiser nøyaktig det man trenger og bruker hver dag. Så jo, man kan bli feit av vanlig mat, men det tar mye lengre tid enn med skikkelig søppelmat og godteri, og er dermed lettere å justere. 

"Vanlig mat" er et fint utgangspunkt til å holde vekten men vi er i en tråd hvor TS ønsker nedgang. Altså, ønsker et underskudd man kan leve med. Da holder det ikke med kneipp, søndagsstek med fløtepoteter, potetkaker på mandag, pannekaker med flesk til, torsk med ribbefett fra fryseren, hjemmelaget syltetøy og brunost og alt det andre man spiste på 60-tallet. Vi lever i 2024. 

Anonymkode: b8d26...b6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan fint spise seg feit på én skive Jarlsberg for mye hver dag. Eller en brødskive for mye. 100 kalorier over "budsjett" per dag blir 35000 per år og dermed 5 kilo opp. Hvis man spiser nøyaktig det man trenger og bruker hver dag. Så jo, man kan bli feit av vanlig mat, men det tar mye lengre tid enn med skikkelig søppelmat og godteri, og er dermed lettere å justere. 

Anonymkode: b8d26...b6a

Hvis det var slik, ville alle være overvektige eller undervektige, for det er ingen, heller ikke i dag med smartklokke og kalorikalkulator, som har sjans til å vite sitt eget forbruk og inntak så nøyaktig. Det justerer seg selv ved at forbrenning og appetitt variere hele tiden. Akkurat som viltlevende dyr vil man ha stabil og sunn vekt, så lenge man spiser det man er ment å spise.

Quote

"Vanlig mat" er et fint utgangspunkt til å holde vekten men vi er i en tråd hvor TS ønsker nedgang. Altså, ønsker et underskudd man kan leve med. Da holder det ikke med kneipp, søndagsstek med fløtepoteter, potetkaker på mandag, pannekaker med flesk til, torsk med ribbefett fra fryseren, hjemmelaget syltetøy og brunost og alt det andre man spiste på 60-tallet. Vi lever i 2024. 

Jeg er enig i at kneipp, brunost og pannekaker ikke er god mat. At vi spiste det, og søte desserter, på sekstitallet og de fleste fortsatt var slanke, demonstrerer egentlig hvor fleksibel kroppen er. Men vi spiste mer ren og hjemmelaget mat (og jobbet kansje mer fysisk). I dag er det mindre naturlig fett og mer prosessert mat, som vi sannsynligvis tåler dårligere.

Det beste rådet mot sykdom og overvekt er å spise ordentlig mat. Da må man se til hva vi tradisjonelt har spist, gjerne mye lenger tilbake i tid enn sekstitallet.

Anonymkode: 10180...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (PÃ¥ 30.3.2024 den 21.37):

"Vanlig mat" er mye dritt. Som nevnt var overvekt sjeldnere før, og også hos folk som lever tradisjonelt. Og det er selvsagt ikke fordi de telte kalorier eller var flinkere til å begrense seg. De spiste til de var mette, slik som er naturlig. Det gjør vi fortsatt i dag. Problemet er at vi spiser feil mat: mye energi og lite næring.

Anonymkode: 10180...1d5

Vi får bare være uenige, jeg holder ikke vekta selv om jeg utelukkende spiser ren mat. Jeg må telle kalorier nøye samtidig, for jeg kan fint overspise på rent kjøtt, hjemmelaget saus og grønnsaker. 

Anonymkode: c9963...d0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt stoffskifte.?

Anonymkode: 894dc...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lavt stoffskifte.?

Anonymkode: 894dc...957

Hun går jo ned, hun bare gir opp etter noen uker.

Anonymkode: fd420...f67

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (PÃ¥ 26.3.2024 den 20.44):

Det er jo ikke sånn at enten går man ned en halvkilo om dagen (9 på tre uker!) eller så virker det ikke. 

Jeg teller kalorier, spiser strengt under dagsbehovet. Logger vekt annenhver dag. Ut fra trendlinjene mine så har jeg spist veldig regelmessig i et halvt år, og nedgangen er jevn - men jeg har to platåer på hele fire uker hver. Der vekta stoppet helt opp, tross daglig underskudd på 500-1000 cal, og pinlig nøyaktig loggføring med digital kjøkkenvekt som knapt får hvile. 

Man kan ikke gi seg, det er greia. Det er ikke midlertidig. Så lenge du tenker 'diett til jeg er XX kg, så kan jeg slappe av' så vil du gå de samme kiloene rett opp igjen når du har nådd målet. 

Du må endre litt holdning, og legge om livsstilen. Hvis du har tenkt å beholde målvekten etter at du har nådd den, så må du faktisk fortsette å ta kloke valg om hva du spiser og drikker hver dag. 

Anonymkode: b8d26...b6a

Interessant! Hvor mye har du gått ned på det halve året? Og hvor mange kcal spiser du hver dag?

Anonymkode: 916f5...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...