Gå til innhold

Hjelp, kommer meg ikke ned i vekt😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil så gjerne ha sommerkroppen på plass. Eller i det minste ned noen kilo, fort. Jeg har prøvd i flere måneder, og vekta går ned Max 3-4 kg, der stopper det før jeg sakte går opp igjen. Og nå er det snart sommer, og jeg orker ikke er år til med joggebukser og svære hettegensere fordi jeg skammer meg. 
 

jeg har prøvd i flere uker med trening + sunt kosthold, ingen endring.

jeg prøvde flere uker med trening og ekstremt lite mat, litt endring. Max 4 kg ned. 
 

jeg har prøvd å leve vanlig, men bare spise i moderate mengder. Fortsatt ingenting. 
 

med andre ord jeg føler jeg har prøvd alt. Men ingenting funker! 
 

er det noen som har tips?

jeg vil gjerne ha tips til trening for hengemage også hvis det er noe som er bra for det. Må være noe jeg kan trene hjemme. Etter svangerskapet henger magen veldig. Er vel der meste av «overvekten» sitter også. Går fortsatt med stor gravid hengemage 3 år etter fødsel :( 

Anonymkode: f2e97...d38

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teller du kalorier? 

Anonymkode: 9d584...06d

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vil så gjerne ha sommerkroppen på plass. Eller i det minste ned noen kilo, fort. Jeg har prøvd i flere måneder, og vekta går ned Max 3-4 kg, der stopper det før jeg sakte går opp igjen. Og nå er det snart sommer, og jeg orker ikke er år til med joggebukser og svære hettegensere fordi jeg skammer meg. 
 

jeg har prøvd i flere uker med trening + sunt kosthold, ingen endring.

jeg prøvde flere uker med trening og ekstremt lite mat, litt endring. Max 4 kg ned. 
 

jeg har prøvd å leve vanlig, men bare spise i moderate mengder. Fortsatt ingenting. 
 

med andre ord jeg føler jeg har prøvd alt. Men ingenting funker! 
 

er det noen som har tips?

jeg vil gjerne ha tips til trening for hengemage også hvis det er noe som er bra for det. Må være noe jeg kan trene hjemme. Etter svangerskapet henger magen veldig. Er vel der meste av «overvekten» sitter også. Går fortsatt med stor gravid hengemage 3 år etter fødsel :( 

Anonymkode: f2e97...d38

Fortell om ...

1)hva du var prøvd, hva som har fungert og hva som ikke har fungert. Du gikk jo ned, og så opp igjen. Gikk du opp fordi du sluttet med det du hadde gjort for å gå ned?

2) hvordan en typisk dag ser ut for deg nå mtp matinntaket og aktivitetsnivå. Hvor ofte spiser du, hva spiser du, hvor mye, drikke, bevegelse gjennom dagen osv 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hengemagen" er mest sannsynlig løshud, og kan ikke trenes bort. 

For vekta anbefaler jeg å telle kalorier, om du inntar mindre enn du forbrenner er du garantert å gå ned i vekt. 

Anonymkode: c9963...d0b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør alt "rett" men likevel ikke går ned, ville jeg dratt til legen. Kan skyldes andre ting da.

Ellers spør jeg som noen over - teller du kalorier? Prøvd 16:8-faste?

Endret av PusheenPusheen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest casca
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vil så gjerne ha sommerkroppen på plass. Eller i det minste ned noen kilo, fort. Jeg har prøvd i flere måneder, og vekta går ned Max 3-4 kg, der stopper det før jeg sakte går opp igjen. Og nå er det snart sommer, og jeg orker ikke er år til med joggebukser og svære hettegensere fordi jeg skammer meg. 
 

jeg har prøvd i flere uker med trening + sunt kosthold, ingen endring.

jeg prøvde flere uker med trening og ekstremt lite mat, litt endring. Max 4 kg ned. 
 

jeg har prøvd å leve vanlig, men bare spise i moderate mengder. Fortsatt ingenting. 
 

med andre ord jeg føler jeg har prøvd alt. Men ingenting funker! 
 

er det noen som har tips?

jeg vil gjerne ha tips til trening for hengemage også hvis det er noe som er bra for det. Må være noe jeg kan trene hjemme. Etter svangerskapet henger magen veldig. Er vel der meste av «overvekten» sitter også. Går fortsatt med stor gravid hengemage 3 år etter fødsel :( 

Anonymkode: f2e97...d38

Om du faster så går du ned i vekt, uansett genetikk. Så enten lag et stramt system for hva du spiser, tell kalorier og sørg for å få underskudd hver dag -- eller begynn på en seriøs fasterutine (forutsatt at du leser deg opp og gjør det på en trygg måte).

Min erfaringer er at diett er 95% av å gå ned i vekt. Trening gjør veldig lite. Det gjør mye for den generelle helsen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at du har prøvd i flere uker, men det er jo veldig kort tid 💝 Det er jo også veldig mye å klare å gå ned 3-4 kg på noen få uker, så jeg skjønner at motovasjonen forsvant noen uker inn! Kanskje du ble for streng? Men hvis du klarer å holde det sunne kostholdet i månedsvis, så vil du få resultater! Vær helt ærlig med deg selv og tenk hva et sunt kosthold vil gjøre for deh Trening tenker jeg er helt sekundært for deg, overvekt handler 90 % om kosthold.

Anonymkode: fa0c4...eab

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (10 minutter siden):

Fortell om ...

1)hva du var prøvd, hva som har fungert og hva som ikke har fungert. Du gikk jo ned, og så opp igjen. Gikk du opp fordi du sluttet med det du hadde gjort for å gå ned?

2) hvordan en typisk dag ser ut for deg nå mtp matinntaket og aktivitetsnivå. Hvor ofte spiser du, hva spiser du, hvor mye, drikke, bevegelse gjennom dagen osv 


En ting som fungerte veldig for et år siden, var at jeg kuttet ut absolutt alt av sukker. Jeg spiste veldig små mengder mat og det var det, da gikk jeg ned 9 kg på 3 uker. Men har prøvd dette igjen nå, funker ikke. 
 

jeg har prøvd å spise en frukt til frokost, lunsj også en vanlig middag.(liten mengde) + løpe på tredemølla hver dag. Funket ikke. 
 

jeg har prøvd å faste, typ spise en gang daglig + løping. Funket ikke.

 

jeg prøvde meg på sykehusdirtten, da gikk jeg ned 2-3 kg på kort tid. Men ble så dårlig i magen, at jeg fikk ikke til, for det forhindret meg i å dra noe sted. 
 

akuratt nå er jeg på et «gitt opp» punkt og lever vel ganske usunt. 
jeg spiser ingenting før middag, også spiser jeg som regel noe potetgull på kvelden. Jeg starter alltid dagen med en energidrikke, det er den som holder magen mett til middag. Også løper jeg på mølla hver dag i uka.. 

Anonymkode: f2e97...d38

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

"Hengemagen" er mest sannsynlig løshud, og kan ikke trenes bort. 

For vekta anbefaler jeg å telle kalorier, om du inntar mindre enn du forbrenner er du garantert å gå ned i vekt. 

Anonymkode: c9963...d0b

Tror ikke det er løshud. Det er ikke hengemage i form av skinn eller noe som er løst. Det som henger er fast, og jeg kjenner det er innhold der hvis du forstår hva jeg mener 😂😂 

Anonymkode: f2e97...d38

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

casca skrev (14 minutter siden):

Om du faster så går du ned i vekt, uansett genetikk. Så enten lag et stramt system for hva du spiser, tell kalorier og sørg for å få underskudd hver dag -- eller begynn på en seriøs fasterutine (forutsatt at du leser deg opp og gjør det på en trygg måte).

Min erfaringer er at diett er 95% av å gå ned i vekt. Trening gjør veldig lite. Det gjør mye for den generelle helsen da

Har gjort dette, og det hjelper ikke…for et års tid siden funket det, men ikke nå :( 

Anonymkode: f2e97...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det er løshud. Det er ikke hengemage i form av skinn eller noe som er løst. Det som henger er fast, og jeg kjenner det er innhold der hvis du forstår hva jeg mener 😂😂 

Anonymkode: f2e97...d38

Hadde også hengemage. Det er som du sier, ikke alltid løshud. Min er borte nå etter vektnedgang.

Ellers ville jeg ikke fokusert så mye på å gå ned så fort. Det er aldri en god ide. Sakte og trygg nedgang er det som varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis salat som alle måltider ha i kylling og kjøtt og forskjellig. Minimalt med dressing.

Anonymkode: f5186...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at du jojoslanker,  og forventer hurtig og varig resultater. 9 kg ned på 3 uker er helt ekstremt, og overhode ikke sunt.

Du må telle kalorier, og endre livsstil, ikke bare "hurtigslanke". Legg deg på ett mål om 0,5 kg pr uke.

Begrens sukker og fett, fokuser på proteiner, spis mye grønnsaker, kutt saft og brus og hold deg til vann, og reduser porsjoner.

 

Anonymkode: e406e...298

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har gjort dette, og det hjelper ikke…for et års tid siden funket det, men ikke nå :( 

Anonymkode: f2e97...d38

Å telle kalorier og ligge i underskudd hjelper alltid, det sklir vel ut etter en stund når du blir lei. Det er ganske vanlig, problemet med å faktisk gå ned i vekt er at det krever at man holder seg til prosessen over lengre tid. 

Du må bare holde ut, men det hjelper ikke å slurve etter noen uker. 

Anonymkode: c9963...d0b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at enten går man ned en halvkilo om dagen (9 på tre uker!) eller så virker det ikke. 

Jeg teller kalorier, spiser strengt under dagsbehovet. Logger vekt annenhver dag. Ut fra trendlinjene mine så har jeg spist veldig regelmessig i et halvt år, og nedgangen er jevn - men jeg har to platåer på hele fire uker hver. Der vekta stoppet helt opp, tross daglig underskudd på 500-1000 cal, og pinlig nøyaktig loggføring med digital kjøkkenvekt som knapt får hvile. 

Man kan ikke gi seg, det er greia. Det er ikke midlertidig. Så lenge du tenker 'diett til jeg er XX kg, så kan jeg slappe av' så vil du gå de samme kiloene rett opp igjen når du har nådd målet. 

Du må endre litt holdning, og legge om livsstilen. Hvis du har tenkt å beholde målvekten etter at du har nådd den, så må du faktisk fortsette å ta kloke valg om hva du spiser og drikker hver dag. 

Anonymkode: b8d26...b6a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4kg på noen uker er jo bra! Det er feks 0,5kg ned i uken? Ikke gi deg. Start med å skrive det ned: vekten din pr uke og hvor mye +- fra forrige uke. Høres ut som om du går jo ned, du forventer bare at det skal gå raskere. Så kanskje det hjelper å se at du går ned selv om det går sakte, så går det jo rett vei.

Anonymkode: 32dbd...c46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg vil så gjerne ha sommerkroppen på plass. Eller i det minste ned noen kilo, fort. Jeg har prøvd i flere måneder, og vekta går ned Max 3-4 kg, der stopper det før jeg sakte går opp igjen. Og nå er det snart sommer, og jeg orker ikke er år til med joggebukser og svære hettegensere fordi jeg skammer meg. 
 

jeg har prøvd i flere uker med trening + sunt kosthold, ingen endring.

jeg prøvde flere uker med trening og ekstremt lite mat, litt endring. Max 4 kg ned. 
 

jeg har prøvd å leve vanlig, men bare spise i moderate mengder. Fortsatt ingenting. 
 

med andre ord jeg føler jeg har prøvd alt. Men ingenting funker! 
 

er det noen som har tips?

jeg vil gjerne ha tips til trening for hengemage også hvis det er noe som er bra for det. Må være noe jeg kan trene hjemme. Etter svangerskapet henger magen veldig. Er vel der meste av «overvekten» sitter også. Går fortsatt med stor gravid hengemage 3 år etter fødsel :( 

Anonymkode: f2e97...d38

Det holder ikke med bare uker når du skal ned, ønsker du å gå ned så må du holde på mye lenger enn bare noen uker.

Anonymkode: fd420...f67

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo, det er du som forventer for mye for fort.

Anonymkode: d593b...fee

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må gi prosessen litt mer tid. Jeg gikk ned over 20 kg på 6 måneder, men det tok litt tid før kroppen responderte på endringene jeg gjorde. Et tips er å bruke en app for å tracke alt du spiser/drikker. Vær i et realistisk kaloriunderskudd..pass på at du spiser nok. Jeg spiste ca 1600 kcal pr dag. Tren nok, og vær aktiv de dagene du ikke trener aktivt. Fint med mål om antall skritt. Og til slutt; spis nok proteiner. 

Lykke til!

Anonymkode: c4af8...b6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):


En ting som fungerte veldig for et år siden, var at jeg kuttet ut absolutt alt av sukker. Jeg spiste veldig små mengder mat og det var det, da gikk jeg ned 9 kg på 3 uker. Men har prøvd dette igjen nå, funker ikke. 
 

jeg har prøvd å spise en frukt til frokost, lunsj også en vanlig middag.(liten mengde) + løpe på tredemølla hver dag. Funket ikke. 
 

jeg har prøvd å faste, typ spise en gang daglig + løping. Funket ikke.

 

jeg prøvde meg på sykehusdirtten, da gikk jeg ned 2-3 kg på kort tid. Men ble så dårlig i magen, at jeg fikk ikke til, for det forhindret meg i å dra noe sted. 
 

akuratt nå er jeg på et «gitt opp» punkt og lever vel ganske usunt. 
jeg spiser ingenting før middag, også spiser jeg som regel noe potetgull på kvelden. Jeg starter alltid dagen med en energidrikke, det er den som holder magen mett til middag. Også løper jeg på mølla hver dag i uka.. 

Anonymkode: f2e97...d38

Det du beskriver her er problemet. Du søker en quick fix noen uker før du gir opp og havner tilbake i gammelt spisemønster. Du må jobbe med hodet ditt. Å gå varig ned i vekt er en langsom prosess der en livsstilsendring må være permanent. Du føler du forsaker noe og sprekker. Energidrikke, potetgull og annet er noe du må si nei til. Å leve usunt er noe du må ta farvel med. 
Jeg gikk ned 40 kg for 12 år siden. Har ingen problemer med å holde vekten.  Men det er fordi jeg brukte to år på vekttapet og da klarte hodet å følge med. Nå føler jeg at normalen er å ikke spise etter middag. Potetgull og annet usunt er ikke noe jeg lenger fyser på. Jeg forsaker ingenting for å være vektstabil. Spiser lunsj og middag. Thats it! Maten er næringsrik og kalorifattig. Bare hjemmelaget. Men med bare to måltider bruker jeg mindre tid enn noen gang på å lage mat. Blodprøver er supre og stoffskiftet er nå endelig stabilisert (auto immun sykdom). I perioder med ekstra aktivitet der jeg går i fjellet fordi jeg elsker det og ikke for å trene, må jeg spise litt mer og da kan jeg ta med litt sjokolade og ekstra brødskiver i et par uker uten å legge på meg. 
Men poenget er at du ikke må tenke at du forsaker noe, da sprekker du etter bare uker. 
ps.

glem sommerkroppen. Målet ditt bør være så uendelig mye mer. Glede og mestring hører ikke bare sommeren til. 

Anonymkode: d4fb4...657

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...