Gå til innhold

Går det an å være nazist uten de problematiske sidene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går det an å være nazist uten å være rasist, eller er rasismen en så sentral del av den nazistiske ideologien at det ikke er mulig?

Det er vel andre aspekter også som kjennetegner nazismen?

Anonymkode: bd215...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke uproblematiske sider mener du nazismen har, som veier opp for et mildt sagt vanskelig menneskesyn, og som man ikke finner i andre ideologier?

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da ville det ikke vært nazisme lengre. 

Raseideologien er så i kjernen av nazismen. Om man tok vekk det tror jeg bare du ville ha sittet igjen med et totalitært regime,  og det er jo mange som er det, uten å være nazister.

Anonymkode: bd317...1fb

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De problematiske sidene er nazismen. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de ikke-problematiske sidene ved nazismen? 

Anonymkode: 0d3ae...5b4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er uhorvelig mange nazister i Norge. De har nøyaktig samme idèologien. Inkludert rasesyn. Primært unge menn. Spør du de,så er de bare nasjonalister eller patrioter. 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sider av nasismen er ikke problematisk mener du TS? Kjennetegnene til nazisme er vel nettopp rasisme og totalitæritet  som er jo er veldig problematisk. Er du ikke rasist har du ingen grun til å være nazist. Blir som å være sosialist men ikke være opptatt av solidaritet og likhet eller en librialist som ikke verdsetter frihet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nazisme er fascisme. Så nei går ikke an å ha nazisme uten rasisme. 

Anonymkode: 16766...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du _kan_ vel kanskje gå for å bare anse folk som mindreverdige basert på deres religion, kjønn og seksualitet, uten å blande rase inn i det, og fremdeles få innpass blant nazistene.

"Jeg hater jøder, jeg hater muslimer, jeg hater homofile, jeg synes alle kristne kvinner skal holde seg på kjøkkenet og ploppe ut mest mulig unger, det er viktig at kristendommen blir den eneste religionen i verden og at vi føder flest mulig barn som oppdras etter denne. Og så synes jeg at vi skal sperre alle grenser, NORGE FOR NORDMENN!". 

Nå har jeg ikke nevnt rase med et ord, men du får garantert noen tomler opp av de fleste nazister. 

Anonymkode: 14a7a...46e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir nysgjerrig på nøyaktig hva det er som appellerer til deg ved nazisme. For jeg antar det er derfor du spør?

Anonymkode: 77e3e...132

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du et lite troll eller har du en nazist i magen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (33 minutter siden):

Er uhorvelig mange nazister i Norge. De har nøyaktig samme idèologien. Inkludert rasesyn. Primært unge menn. Spør du de,så er de bare nasjonalister eller patrioter. 

Så da er kanskje jeg også nazist.. fordi jeg tenker at vi også har godt av å holde oss til våre egne, for å bevare rasene.?

Jeg er for mangfold, men samtidig så kan jeg tolkes som om jeg ikke er det. Fordi jeg synes vi burde ha mange forskjellige raser, og ikke bare en grøt av samme blandede raser. 

Før noen velger å hyle nazi eller rasist til meg så vil jeg påpeke at jeg er delvis skandinaver, askenasisk jøde, og gresk og opphav fra Balkan..

Anonymkode: 9e7e6...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men noen få ting som det regimet gjorde har vi lært av, feks deres krigføring.

Nesten alt de gjorde som var «positivt» kom fordi de ikke brydde seg stort om moral. Slavearbeid som bygde jernbanen i Norge, krigsøkonomi som gjorde at de fikk en bedre levestandard. Det samfunnet hadde ikke greid seg etter krigen, da hele økonomien var svært kortsiktig for å sikre en seier i en krig. 

Fascistiske totalitære regimer finnes i dag, se til Kina. Det kan ikke være noe særlig å ha en slik stat hengende over seg 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nazistisk? Nei. Nasjonalsosialistisk, absolutt ja. Dessverre er de koblet sammen, nasjonalsosialisme er en god styreform.

Anonymkode: e478d...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Går det an å være nazist uten å være rasist, eller er rasismen en så sentral del av den nazistiske ideologien at det ikke er mulig?

Det er vel andre aspekter også som kjennetegner nazismen?

Anonymkode: bd215...105

Ja, det tror jeg. Det koker i grovt sett ned til følgende - Jeg vil gjerne dele ressursene mine (sosialistiske delen) - men bare til folk jeg anser som like meg selv (nasjonalistiske delen).

Dette kan jeg jo gjøre uavhengig noe hierarkisk fordeling av menneskegrupper i raser/religioner/m.m. Da baseres skillet mellom gruppene på likheten med meg selv, og ikke noe tenkt genetisk overlegenhet (som ville vært definisjonen på rasisme).

Dermed har jeg lagd meg en nasjonalsosialistisk ramme jeg kan bygge samfunnet videre i, uten å trekke rasisime inni den. Det er vel allment akseptert at like barn leker best, og dette blir vel det samme på et nasjonalt nivå. Det blir mer kjærlighet for egen gruppe enn fiendtlighet mot andre grupper det baseres på.

 

F.eks. i 1930-tyskland var det knapt svarte folk, så det er jo lite sannsynlig at det er så voldsomt hensiktsmessig for Hitler og gjengen å bygge opp et digert fiendtlig bilde mot et folkeslag som knapt eksisterer i landet de bor i, da med hensikt om å samle folket. Det var vel heller en interesse for å verne og bedre vilkårene for deres egen tyskspråklige gruppe som var i fokus. 

Anonymkode: 4f951...f92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tja, du _kan_ vel kanskje gå for å bare anse folk som mindreverdige basert på deres religion, kjønn og seksualitet, uten å blande rase inn i det, og fremdeles få innpass blant nazistene.

"Jeg hater jøder, jeg hater muslimer, jeg hater homofile, jeg synes alle kristne kvinner skal holde seg på kjøkkenet og ploppe ut mest mulig unger, det er viktig at kristendommen blir den eneste religionen i verden og at vi føder flest mulig barn som oppdras etter denne. Og så synes jeg at vi skal sperre alle grenser, NORGE FOR NORDMENN!". 

Nå har jeg ikke nevnt rase med et ord, men du får garantert noen tomler opp av de fleste nazister. 

Anonymkode: 14a7a...46e

I moderne tid så er den vanlige forståelsen av rasisme utvidet til og også omhandle relgion, etnisitet og kultur. Så jeg tror mye av dette vil falle in under den vanligste definisjonen vi har av rasisme i dag også.

Men kvinnehat, hat mot homofile og menesker med funksjons nedsettelse er vel nazistiske verdier som ikke nødvendigvis faller under rasisme. Så ser poengene dit!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så da er kanskje jeg også nazist.. fordi jeg tenker at vi også har godt av å holde oss til våre egne, for å bevare rasene.?

Jeg er for mangfold, men samtidig så kan jeg tolkes som om jeg ikke er det. Fordi jeg synes vi burde ha mange forskjellige raser, og ikke bare en grøt av samme blandede raser. 

Før noen velger å hyle nazi eller rasist til meg så vil jeg påpeke at jeg er delvis skandinaver, askenasisk jøde, og gresk og opphav fra Balkan..

Anonymkode: 9e7e6...365

Du trenger ikke å være nazist bare fordi du er rasist nei, og i følge det du skriver her er du helt klart rasist tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, det tror jeg. Det koker i grovt sett ned til følgende - Jeg vil gjerne dele ressursene mine (sosialistiske delen) - men bare til folk jeg anser som like meg selv (nasjonalistiske delen).

Dette kan jeg jo gjøre uavhengig noe hierarkisk fordeling av menneskegrupper i raser/religioner/m.m. Da baseres skillet mellom gruppene på likheten med meg selv, og ikke noe tenkt genetisk overlegenhet (som ville vært definisjonen på rasisme).

Dermed har jeg lagd meg en nasjonalsosialistisk ramme jeg kan bygge samfunnet videre i, uten å trekke rasisime inni den. Det er vel allment akseptert at like barn leker best, og dette blir vel det samme på et nasjonalt nivå. Det blir mer kjærlighet for egen gruppe enn fiendtlighet mot andre grupper det baseres på.

 

 

Anonymkode: 4f951...f92

Jeg forstår ikke hvordan dette ikke er problematisk? Om du kaller det "kjærlighet" mot egne eller "fiendlughet" mot andre, så er jo poenget det samme uanset...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

F.eks. i 1930-tyskland var det knapt svarte folk, så det er jo lite sannsynlig at det er så voldsomt hensiktsmessig for Hitler og gjengen å bygge opp et digert fiendtlig bilde mot et folkeslag som knapt eksisterer i landet de bor i, da med hensikt om å samle folket. Det var vel heller en interesse for å verne og bedre vilkårene for deres egen tyskspråklige gruppe som var i fokus. 

Anonymkode: 4f951...f92

Og dette er jo helt absurd? Det var ikke hensiktsmessig for Hitler og bygge fiendebilder mot "andre"? Han myrdet jo milioner av "andre"!!! Forstår ikke poenget med å dikte opp slikt vrøvl? 

Det er også helt feil at det ikke var mørke mennesker i Tyskland på 30 tallet. Blant annet var det mange soldater fra kolonier som ble tvunget til europa for å slås i første verdens krig. De fik barn med lokale kvinner i blant annet Tysklan, og nazistene var veldig brutale mot dise mørke barna! De ble aktivt brukt i propaganda der nazistene i aller høyeste grad bygde opp et fiendebilder mot dem og de ble utsat for grove overgrep som blant annet tvangsterilisering. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg kjenner jeg blir nysgjerrig på nøyaktig hva det er som appellerer til deg ved nazisme. For jeg antar det er derfor du spør?

Anonymkode: 77e3e...132

Hvorfor antar du det? Det synes jeg er en veldig banal antagelse.

Nei det er ingenting ved nazismen som appellerer til meg.

Ts

Anonymkode: bd215...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...